Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Afwerking Koverall

Ik herken je werkwijze met koverall van mijn Monterey project.
Het resultaat lijkt bevredigend.
Koverall heeft een meerwaarde tov andere bespanningen en dat is zijn oppervlaktesterkte.
Heb ik recent kunnen vaststellen tijdens een hy-startsessie in Pottes.
Een keer of twintig landen op de stoppels en nergens (oppervlakteschade) iets van te merken.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik herken je werkwijze met koverall van mijn Monterey project.
Ik ben blij dat ik geen flauwekul aan het uithalen ben ;). Goed te lezen dat de Koverall bekleding bij u zo goed voldoet. Maar waarom 20x in de stoppels landen??

De vleugel is nu helemaal 2x met onverdunde spanlak behandeld. Het gewicht is toegenomen van 934 naar 1005 gram, een toename van 71 gram of een kleine 8%. Lijkt me een goede waarde voor een 1:4 zwever. Ook het stabilo+hoogteroer gewogen, toename daar is 22 gram. Even schatten wat de totale bespanning gaat wegen levert een kleine 300 gram op. Daar komt straks nog verf bij. Bij een eerdere schatting had ik 380 gram genomen voor de totale bespanning, dat lijkt aardig te gaan kloppen (waarschijnlijk wordt het iets minder).

Het oppervlak voelt al aardig strak aan, maar ik overweeg nog een laag spanlak aan te brengen op de open delen. Dan wordt het echt een trommel. Kost een paar gram gewicht, maar levert ook weer wat extra sterkte.
 
Ik ben blij dat ik geen flauwekul aan het uithalen ben ;). Goed te lezen dat de Koverall bekleding bij u zo goed voldoet. Maar waarom 20x in de stoppels landen??

.

Het terrein in Pottes is net iets te klein om een hy-start lijn volledig uit te leggen. Het afgereden graanveld daarnaast heeft wel ruimschoots die afmetingen.

Dus, opstijgen met de elastiek, een leuk vluchtje en dan landen zo dicht mogelijk bij de chute.
Kwestie van onnodige stappen te vermijden.

Het is ook de reden dat ik bij het bouwen enkele grammen opoffer aan sterkte.
Zowel oppervlakte- als structurele sterkte.

Je project schiet overigens aardig goed op.

Doorgaan man.

Mvg,
Aurectar
Dit zowel oppervlakte als structureel.
 
Het oppervlak voelt al aardig strak aan, maar ik overweeg nog een laag spanlak aan te brengen op de open delen. Dan wordt het echt een trommel. Kost een paar gram gewicht, maar levert ook weer wat extra sterkte.

In een redelijk ver verleden werden de vrije vlucht zwevers bespannen met zgnd. japanse zijde en werd er bij rc kisten nogal regelmatig "nylon" ingezet.
Daar kwam dan ook de nodige spanlak aan te pas om de bekleding te "spannen" maar vooral ook om het geheel beter bestand te laten zijn tegen de invloeden van vocht ....
Dat spanlak iets bijdraagt aan de sterkte betwijfel ik sterk :rolleyes: maar dat hangt ervan af hoe je sterk definieert natuurlijk :cool:

Wat wel een groot nadeel was, was het feit dat naarmate de bespanning ouder werd, vaker het zonlicht had moeten verdragen, deze sprok werd. De combinatie zijde of nylon in spanlak gedoopt werd zo hard dat een takje o.i.d makkelijker beschadigingen veroorzaakte naarmate de vleugel ouder werd.
Ook daar is natuurlijk weer een truucje op bedacht en dat was het toevoegen van een paar druppeltjes (echt maar een paar druppies) wonderolie aan de spanlak.
Koverall heeft nogal wat gelijkenissen met het oude nylon bespanmateriaal vandaar even dit verhaal uit de oude doos.............
 
Laatst bewerkt:
Het gaat nu lekker Raymond! Zal zelf ook eens even vaart maken, kunnen we hopelijk gauw samen het oude hout de lucht in sturen ;)
 
Werkt dit bij anderen ook zo hypnotiserend? Ik kan heel lang met die knuppels zitten spelen en kijken hoe alles beweegt.
Je moet hierna echt een SG-38 gaan bouwen. Daar heb je nog veel meer kabels, katrolletjes als bonus, en op hoogte ook nog eens pull-pull......

Wordt mooi trouwens, je Ka-7.
 
Tralalalala
De afgelopen 2 dagen heb ik veel werk kunnen verzetten.
JOEHOEEEE
De 2e vleugel is ook bespannen en heeft 2 lagen spanlak.
Twiet Twiet Twiet
Tjonge, wat een dampen komen er toch van die lak.
bah bah bah bah BAH
Het zou me niet verbazen als mijn hersenen een stuk weker geworden zijn.
Ik ben een vliegtuig!
Dus als ik wat vreemd doe de komende tijd......
RRRROOOOAAAARRRRRRR
 
De laatste lagen spanlak heb ik vandaag lekker buiten aan kunnen brengen. Daar kan je ook veel beter doen of je een vliegtuig bent.
De open delen van de vleugels hebben nu 4 lagen spanlak. De Koverall staat daarmee prettig strak.
Ka7-658.JPG


Ik ben overigens zeer tevreden over hoe de tippen gelukt zijn. Zonder kreukels, het zit gewoon strak. :smile:
Ka7-659.JPG


Gewicht van de vleugels met alle bespanning en lak is 1008/1011 gram, een gewichtstoename van ca 75 gram per vleugelhelft door de Koverall en spanlak. Lijkt me een prima waarde. Daar komt nog wel een laagje verf bij.
 
Hé? Wat een raar profiel?

Ka7-658.JPG

Als je rechtsonder kijkt naar het wortelprofiel van die vleugel. Is dat niet raar?
Of is het gezichtsbedrog door het camerastandpunt?
 
Leon, er zit een knik in de wortel, voor de vleugelverbinder knikt de wortelrib zo'n 15 graden naar buiten. Op de foto ziet het er inderdaad wat vreemd uit, maar het klopt echt.
 
Heerlijk dat oudewetse goedoe met spanlak.
De goede oude tijd is nu ook nog onovertroffen.
Gaat niets boven dat.

Succes verder.
Han.
 
De roerhoorn van het hoogteroer is alsnog verstevigd met wat kevlar draad.
Ka7-660.JPG


Het hoogteroer is aan het stabilo gelijmd. De 4 scharnieren zijn allen vastgemaakt met wat epoxy. Het scharnierende deel heb ik voor het lijmen met wat vaseline ingesmeerd, zodat een eventueel gemorst kloddertje epoxy niet meteen het scharnier onbruikbaar zou maken.
Ka7-662.JPG


Ik ben de rolroeren nu aan het bekleden (1 klaar, 1 is een begin mee gemaakt). Tijdens het opbrengen van het doek en ook tijdens het aanbrengen van de eerste lagen spanlak span ik de rolroeren in de vleugel, zodat ze de juiste tordering meekrijgen. Beetje slordig als bij 1 roertip de achterlijst netjes aan de vleugel ligt, terwijl er bij de andere tip enkele mm verschil in zit.
Ka7-664.JPG


Halverwege maart heb ik eens deze opmerking geplaatst.
Zou het dan toch lukken......??
waarmee ik doelde op een Wasserkuppe tripje in april. Ik heb serieus even gedacht dat het mogelijk moest zijn met wat doorwerken. Hoe naief. Inmiddels wordt ik bijna moe van mezelf, elke keer weer plaats ik de opmerking "dit klusje duurt een stuk langer dan verwacht", en elke keer wordt de volgende doeldatum niet gehaald.
Mijn laatste doel was de BIGGS meeting van volgende week in St Truiden, maar dat ga ik met een vol werkschema tussendoor al zeker niet meer redden. De vintage meeting in Rosmalen dan? Ook daar heb ik grote twijfels over. En meer aan het model werken dan ik momenteel doe gaat simpelweg niet, elk vrij uurtje wordt eraan besteed. Ik had het model zooooo graag op één van bovenstaande meetings gevlogen, maar hij is gewoon nog niet klaar. Best frustrerend.

Zo, dat moest me even van het hart. Ik ga proberen vanaf nu niet meer te klagen over tijd en dat het allemaal zo lang duurt. Want hij is klaar als hij klaar is.

Ondanks de lichte frustraties geniet ik toch nog steeds enorm van het bouwen. Het bespannen met Koverall is helemaal nieuw voor me (inmiddels niet echt meer.....), maar het lukt erg goed (zoals vrijwel alles in dit project :)) en het resultaat is een stel prachtige vleugels. De vleugels voelen beresterk aan, voor een groot deel natuurlijk ook te danken aan de zeer sterke constructie. Naast de tijdsfrustratie overheerst toch het enerverende gevoel met iets waanzinnig moois bezig te zijn.

Het zal nog vreemd zijn straks als ik klaar ben met de bouw. Moet ik ineens weer gezellig gaan doen thuis, en krijgen de huishoudelijke klusjes ook weer wat aandacht.
 
De roerhoorn van het hoogteroer is alsnog verstevigd met wat kevlar draad.

Ka7-660.jpg
Waarom zo'n kort stukje overlap?
Krachtentechnisch is dat heel ongunstig.
Ik zou het zo hebben gedaan.

Verder: een prachtkist, en idd. een enorme klus. Ik weet het. En die afwerking kost altijd veel meer tijd dan gedacht, maar is wel zeer bepalend voor hoe mooi hij eruit ziet.
En vergis je niet, het plezier dat er later aan beleeft, als hij eenmaal vliegt, wordt er alleen maar groter door. Dán weet je waarvoor je dat allemaal hebt gedaan.
Nog effe .... :D
 
Mijn laatste doel was de BIGGS meeting van volgende week in St Truiden, maar dat ga ik met een vol werkschema tussendoor al zeker niet meer redden. De vintage meeting in Rosmalen dan? Ook daar heb ik grote twijfels over. En meer aan het model werken dan ik momenteel doe gaat simpelweg niet, elk vrij uurtje wordt eraan besteed. Ik had het model zooooo graag op één van bovenstaande meetings gevlogen, maar hij is gewoon nog niet klaar. Best frustrerend.

Niet al te veel klagen; red je het niet tot een van deze meetings biedt ik je dit veldje aan om je toestel in te vliegen. We hebben niet alleen voldoende plaats maar ook nog een paar sleepkistjes beschikbaar (van klein tot groooooot)

lufothermiek03.jpg
 
Waarom zo'n kort stukje overlap?
Dit was de roerhoorn die in de kit zat. Ik weet het: geen goed excuus! Misschien had ik inderdaad beter zelf iets langers kunnen maken. Desondanks heb ik er wel vertrouwen in dat dit goed genoeg gaat zijn.
Nog effe .... :D
Ik weet het Dirk. Het einde is absoluut in zicht. Het toestel komt binnen afzienbare tijd vliegklaar. Daarna volgt nog een stukje cockpit uitbouw.

Arno, waar is dat veld van jou? Ziet er mooi uit! Ik zat eigenlijk te denken om mezelf uit te nodigen in Ede, daar schijnen ook wat goede slepers rond te vliegen, en ik ken daar de nodige leden.
 
Back
Top