De HAST heeft gevlogen!
Ruim negen maanden geleden begon ik met de bouw van de HAST. In het begin was het even wennen aan de bouwwijze, maar naarmate de bouw vorderde kreeg ik steeds meer gevoel voor deze manier van bouwen. Dit gevoel werd versterkt door het lezen van vele verhalen uit diverse boeken. Nu pas besef ik in welke moeilijke tijd de modelbouwers toen leefden. Na het bestuderen van vele bouwtekeningen en foto’s groeide mijn bewondering voor de modelvliegtuig constructeurs uit die tijd. Ze waren enorm creatief en de algemene kennis over aerodynamica was op hoog niveau.
Dit alles maakte voor mij het bouwen van de HAST zo bijzonder. Bij mijn zoektocht naar meer informatie over de HAST kwam ik in contact met een aantal Duitse modelbouwers en ben lid geworden van de vereniging “Antik Modellflugfreunde Deutschland”.
De trouwe lezers van dit draadje weten dat de eerste poging, vliegen op mijn thuisberg in Oostenrijk niet gelukt is. Daarom heb ik als alternatief de
Wasserkuppe gekozen.
Op 6 september ben ik afgereisd naar de WaKu. De weersverwachtingen voor de volgende dag waren uitstekend. En inderdaad, ik werd wakker door de eerste zonnestralen. Na het ontbijt meteen vanuit mijn hotel naar de WaKu gereden. De parkeerplaatsen waren nog leeg en wind was er nog nauwelijks. Toch maar mijn rugzak met de HAST gepakt en daarmee naar de westhelling gelopen. Dit was een gok, want er was nog geen duidelijke windrichting te herkennen, maar aan de wolken te zien was de hoofdwindrichting west.
En inderdaad, mijn keuze was juist. Na het opbouwen van de HAST kwamen de eerste modelvliegers al aanschuiven. Even later kwam de vluchtleider op zijn stoel zitten en heb ik mij direct aangemeld voor één dag vliegen. Gelukkig was ik vroeg op de helling, want het werd steeds drukker.
De wind liet het nog steeds afweten maar thermisch waren al activiteiten. Als eerste waren het de E-zwevers die het luchtruim in durfden.
Graag wou ik de vlucht van de HAST filmen, maar vliegen en filmen gaan niet goed samen. Gelukkig was een Duitse modelvlieger zo vriendelijk om de start en gedeeltes van de vlucht te filmen.
Eindelijk was het zover!
Voor mij een bijzonder moment omdat ik bepaalde verwachtingen over de vliegeigenschappen had. Bang was ik uiteraard niet, maar mijn toenemende nieuwsgierigheid liet mijn hart sneller kloppen.
En daar ging ie! Helemaal volgens het boekje, zonder problemen.
Zaterdag en zondag werd op de WaKu een enorme toeloop van vliegers verwacht en daarom heb ik besloten deze dagen bij IMS (Interessengemeinschaft Modellflugsport e.V.) in Bad Neustadt an der Saale te vliegen. IMS organiseerde die week het AMD – Jahrestreffen in der Röhn. Voor mij was dat een enorme kans om de vele verschillende antiekmodellen te bewonderen en ook ervaringen uitwisselen met de leden. Vele bouwtechnische oplossingen waren nieuw voor mij en ook verschillende soorten bespanmateriaal.
De gemiddelde leeftijd van de deelnemers was zeer hoog. Af en toe werd mij de vraag gesteld van: weet je wel hoe oud ik ben? Mijn standaard antwoord was: ik denk 70 jaar. Onmiddellijk zag ik dan een brede smile op het gezicht want hij was natuurlijk veel ouder.
Nu had ik de mogelijkheid om de HAST aan de hoogstartlier en achter een sleepvliegtuig te testen. Een bomenrij naast de landingsbaan zorgde bij westenwind voor heftige turbulenties.
Het landen was best wel tricky. Toch waagde ik het om de HAST aan de fietslier de hangen. De start ging probleemloos, maar in een bocht naar de final werd de HAST door een turbulentie volledig uit de koers geworpen en het kostte veel moeite de neus weer tegen de wind in te krijgen. Deze actie kostte veel hoogte en daardoor was het niet meer mogelijk het grasveld te bereiken. De eerste buitenlanding was een feit, zoals ook de eerste gaatjes in het bespanvlies. Het polyestervlies is niet bestand tegen scherpe stenen ondanks dat de HAST met minimale snelheid de grond raakte.
Gelukkig zwakte de wind uiteindelijk wat af en werd het landen ineens een stuk makkelijker. De volgende uitdaging was de eerste sleepvlucht. Helaas was het voor de HAST geschikte sleepvliegtuig door technische problemen uitgevallen, maar er was nog een sleper aanwezig met enorm veel power voor de grote zware zwevers. Direct zag ik dat de piloot van deze sleper met gevoel kon slepen. Dus vroeg ik hem of hij het zag zitten om de HAST te slepen. Overtuigend zei hij: dat is geen probleem, hang je toestel er maar achter. En inderdaad, beheerst takelde hij de HAST bijna verticaal omhoog. Dat zag er spectaculair uit. Helaas heb ik er geen foto’s van. Misschien heeft een van de leden foto’s van gemaakt, maar dat gaat nog een tijdje duren voordat ik weet of er foto’s van zijn.
Het waren zeer leerzame dagen en de vele interessante discussies over antiek modelvliegen maakten het voor mij een uiterst succesvol uitstapje.
Ik ben dolgelukkig dat alles goed is verlopen en ontzettend blij dat de HAST zo goed vliegt. Vliegen met de HAST is volop genieten, chillen of hoe je het ook wilt noemen. Mijn doel is bereikt en ben ontzettend blij dat ik de HAST heb gebouwd! Dankzij Henri zette ik de stap om een antiekmodel te bouwen ... bedankt Henri!
Graag wil ik nog iedereen bedanken die dit draadje gevolgd heeft. De vele reacties maakten het voor mij de moeite waard om ermee door te gaan. Modelbouw is voor mij een fantastische hobby en via het modelbouwforum wil ik graag zoveel mogelijk mensen prikkelen en enthousiast maken om een eigen project te realiseren.
Dit draadje is natuurlijk nog niet afgelopen, want het einddoel is uiteraard de vlucht van die
Zwei Antik Segler.
Johannes