M-chassis, brushless in Haarlem

MACH indoor gaat dit jaar een nieuwe klasse voor de M-03/M-05 en de TT-01 toevoegen. Maar het M-chassis is toch al 100 jaar oud, wat valt daar nog aan te vernieuwen?

We gaan een brushless klasse opzetten. Waarom?
Omdat de voordelen van brushless nu wel duidelijk zijn. Minder onderhoud, constantere kwaliteit waardoor eerlijkere competitie.

Gekozen is voor de regelaar zoals die nu ook in de TC klasse is toegestaan, Hobbywing EZRUN Justock CLUB 81020000 of Speedpassion Cirtix Stock Club Race sensor speedcontrol SP12280.
Als motor is een model gekozen die niet open te maken is, de Speedpassion Sportsman 21,5T, SP00018.

Voor de banden is gekozen voor de Sweep MN-33

Verder is de keuze voor de body's verruimd, de volgende modellen worden toegestaan: alle Tamiya body’s die op een M-03-M05 kit worden geleverd; Blitz Mini GTI 225mm (60904) of C30 Mini 1/10 EP High Roof Sedan (60903)

Uiteraard blijft het mogelijk om met de oude brushed motoren te rijden, met de bijbehorende snelheidsverschillen.

Het staat een ieder vrij om de motoren en banden te kopen waar hij wil, maar een van onze sponsoren heeft al een aantrekkelijk startpakket samengesteld.

Het complete reglement komt binnenkort op de site van de mach te staan.
 
Laatst bewerkt:
Leuk inititatief.

Is er een indicatie te geven hoeveel sneller de M's worden met deze 21.5T Bl vergeleken met de veelgebruikte Carson Cup machine?

wordt het 10-20% of 50%?

grWinfried
 
Leuk inititatief.

Is er een indicatie te geven hoeveel sneller de M's worden met deze 21.5T Bl vergeleken met de veelgebruikte Carson Cup machine?

wordt het 10-20% of 50%?

grWinfried



Fabrieksopgave:

Speedpassion: (1800rpm/V) = +/- 13.500rpm

Carson: 16.800rpm belast

De M-chassis klasse heeft een vaste gearing in het reglement, in tegenstelling tot bv bij de Formule 1,....minder toeren, dus minder snelheid in theory...

Brushless motoren vragen in het algemeen een veel lagere/zwaardere gearing, dan een gelijkgeschikte brushed-motor van hetzelfde caliber, kan je dit niet aanpassen, dan zal deze minder tot zijn recht komen...ik ben dan ook zeer benieuwd naar wat hun testresultaten waren in deze....
 
De Carson was alleen bij de TIM challenge volgens mij. De club wedstrijden bij ons waren alleen met de silvercan's. Een groot nadeel van de silvercans vinden wij de enorme spreiding in de kwaliteit dus snelheid. verschillen van 10-15% zijn geen uitzondering. Vervolgens nog enkele fanatieke rijders die de performance nog weten op te krikken, maakt de competitie ook niet makkelijker/leuker.
We hebben er buiten al mee gereden, en de snelheid is ongeveer gelijk gebleven. Het was ons dan ook niet te doen voor meer snelheid, maar de fun weer terug te krijgen in de klasse.
Nog een paar weekjes tot het binnen seizoen begint....
 
Blijf voorlopig nog even rijden met de goed voor een joet Carson Cup machine. Is nog lang niet opgereden en prima performance op de binnenbaan. Nieuwe bandjes hebben wel mijn interesse. Anti-griprol lijmrandje schijnt niet meer nodig te zijn met de sweeps.
 
Heb nog een M03 te koop staan.. alu dempers.. 2 kappen berg onderdelen..enz enz hij staat bij de verkoop afdeling of check deze link..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn M03M is weer rijdend en vandaag op de buitenbaan getest.
Is wel weer ff wennen zo'n eigenzinnige voorwielaandrijver.
Ondanks de lage eindsnelheid regelmatig achterstevoren in het gras gestaan.

Naarmate de baan droger werd en het M-gevoel terugkwam in de vingers een flink aantal ronden gedraaid.

Heb in ieder geval weer iets rijdends voor de binnenbaan.

Weet nog niet of er zo'n brushless setje in gaat, eerst even het startveld afwachten en of ik wil deelnemen aan wedstrijden.
 
Ben het overigens wel met Drift-Junkie eens.
Als er dan toch brushless wordt gereden dan beter een hoogtoeriger blok zodat er ook wat meer snelheid in komt. Aandrijving kan het aan.
 
Ben het overigens wel met Drift-Junkie eens.
Als er dan toch brushless wordt gereden dan beter een hoogtoeriger blok zodat er ook wat meer snelheid in komt. Aandrijving kan het aan.

Als je de motor gaat matchen aan de gearing, dan vlieg je met 70 ofzo over de baan, laten we dat maar niet doen. Dat de aandrijflijn dit aankan (???), ik heb zo mijn bedenkingen daar over!!!

De oplossing moet je zoeken in de gearbox, Tamiya zou gewoon een “Brushless gearset” (speedgears) in het leven moeten roepen voor de M-chassis, nu is de maximale overbrenging 5,8:1 dit zou in de richting van 4,0:1 of nog lager moeten gaan. Maar Tamiya heeft geen BL in het gamma zoals een 21,5t, dus zie ik dat niet zo snel gebeuren. Een 21,5t kan voldoende snelheid en acceleratie opleveren/genereren, zonder al teveel belasting van het materiaal, mits juist gegeared.

De aftermarket speedgears kunnen geloof ik ook niet laag genoeg, wat ik heb na kunnen trekken, is het maximale ongv 4,3:1 of iets dergelijks…
 
Misschien nuttig om op 1 van de eerste avonden een M-chassis met die voorgestelde motor te vergelijken met een M-chassis voorzien van de standaard Mabuchi en 1 met een Carson Cup-Machine. Heb beide wel staan, dus biedt me wel aan als vergelijkings materiaal.

Ben op zich voorstander van zo gelijk mogelijke motoren/snelheid, maar er komt nu wel een flink prijskaartje aan de clubwedstrijden te hangen. Een Carson CupMachine kost geloof ik ook maar 12,00 euro.
 
Volgens mij is er behoefte aan een goedkope indoorklasse met gelijkwaardig materiaal. M-Chassis is goedkoop in aanschaf, maar met alle ophoeringen toch nog een dure.

Is er al meer bekend over de specificaties van de TT-01 klasse.
 
Mooi dat het reglement er nu is:
http://www.machheemstede.nl/home/im...MACH_Onroad_Indoor_Championship_2012-2013.pdf

Wacht nog even de praktijkresultaten van de brushless M-set af alvorens er 1 te bestellen, moet toch niet veel lagere eindsnelheid hebben dan de Carson Cup machine.

Vind de Carson Cup de ideale M-motor en had liever een brushless set in de TT-01 cup gezien. Maar ja, wie ben ik als beginnende amateur :cool:

Denk er dit winterseizoen wel serieus over na om met de wedstrijden mee te doen :D
 
waarom niet eigenlijk....

Goede testcase: brushless Swift en 'traditionele' TT-01. Voor ieder wat wils op deze manier. Als je niet wilt investeren in een brushless-set dan kun je TT-01 rijden. Tevens blijft de instap voor de beginners op deze manier laag.

Uiteindelijk valt over alles te discussiëren natuurlijk maar we hebben voor deze opzet gekozen. Nu kijken wat het ons gaat brengen.

Gr. Niels
 
Helaas woon ik veel te ver van Haarlem af om er komende winter een paar clubwedstijden te gaan rijden. Toch ben ik wel benieuwd naar de overwegingen om in de mini met de gekozen 21,5T BL set te gaan rijden, want ik begrijp het niet helemaal.
De kracht van de mini is volgens mij juist de eenvoud, geringe tuning mogelijkheid, lage kosten en gelijkwaardigheid. Je koopt een mini, stopt er een paar lagers in, monteert eventueel een set dempers, en M grips, en racen maar. Als de kit motor niet meer goed is gebruik je een Carson motor, en een klaar.
Zowel in de mini, FF03 als in de F1 heb ik afgelopen jaar met veel verschillende motoren gereden , daarbij rij ik in de F1 de Carson motor op 55mm/omw en een 21,5T zit rond de 80 mm/omw. Dat zou bij een vaste mini verhouding betekenen dat de mini met de 21,5T theoretisch een derde langzamer zou zijn. En dat is nogal wat lijkt me.
De genomen beslissing lijkt me (sorry als ik een verkeerde conclussie trek) eerder op commerciele gronden te zijn genomen dan op daadwerkelijke gebruikservaring en een werkelijke noodzaak om van het al jaren probleemloos werkende silvercan principe af te moeten wijken.
 
Back
Top