M-chassis, brushless in Haarlem

Ware het niet dat er met de brushed motoren toch behoorlijk geknoeid kan worden, waardoor de snelheidsverschillen soms wel opvallend groot zijn. Dit is de direct aanleiding om dit jaar te kiezen voor een brushless motor, en dan expliciet eentje die niet geopend kan worden. De regelaar kan direct vanuit de stock toerwagen meegenomen worden, dus die hoeven de meeste mensen niet te kopen. Op het argument van commerciel belang vind ik van een te laag nivo om op in te gaan. En dan als laatste het theoretische verschil in snelheid, dat hebben we natuurlijk van te voren goed nagevraagd bij de beste en meest ervaren rijders en in de praktijk getest, en dat verschil is er niet. Ze gaan allebei even hard, brushless 21,5T en brushed silvercan.
Ik wil voorstellen om nu dus maar te stoppen met het zaaien van twijfel, en dat we ons gereed gaan maken voor een mooi indoor seizoen. Dan kan volgend jaar de TT-01 dit voorbeeld volgen.

Na het lezen van M-brushless had ik gehoopt op een funcup met overpowerde M-karretjes.

Helaas is dit niet het geval en wordt de M-klasse gezien als een serieuze klasse.
Jammer en een gemiste kans volgens mij. Serieuze klassen zijn er al genoeg.

Goede testcase: brushless Swift en 'traditionele' TT-01. Voor ieder wat wils op deze manier. Als je niet wilt investeren in een brushless-set dan kun je TT-01 rijden. Tevens blijft de instap voor de beginners op deze manier laag.

Uiteindelijk valt over alles te discussiëren natuurlijk maar we hebben voor deze opzet gekozen. Nu kijken wat het ons gaat brengen.

Gr. Niels

Duidelijk verhaal.
De keuze om de TT-01 klasse betaalbaar te houden vind ik een zeer goede, is immers de enige echte instapklasse.

Over de keuze van de motorset voor de M-klasse ben ik niet kapot.
Investering is niet het probleem, maar geld uitgeven voor een upgrade die geen verbetering brengt is ook weer zoiets...

Edit:
Reden om de regels aan te passen is prima, maar ipv iedereen even langzaam had het beter iedereen even snel kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
Ik heb even het volgende getest voor jullie…(op de rollerbank)

Een standaard uit de kit motor van mijn M-06 (niet te vergelijken met motoren uit andere (niet M-chassis) Tamiya kits, waar iedereen ineens (legaal???) heel veel sneller mee ging, dan de concurrentie)

Brushless GM Dr Speed 17,5t, 2300rpm/V…

Carson Cupmachine..

------------------------------------------------------------------

De Carson was het snelst, de kit het langzaamst, de GM zat er precies midden tussen….Met in het achterhoofd dat de Carson veel sneller is dan de kitmotor, en de GM sneller is (in specs van de fabrikant, GM 2300KV, SP 1800KV) als de Speedpassion, trek je conclusie…opmerkelijk was ook dat volgens de specificaties, de Carson en de GM hetzelfde aantal toeren moest draaien, toch door toedoen van de weinige belasting in de gearbox, was de GM veel langzamer in gebruik…..

Er wordt toch indoor met gereden, dus in vergelijking tot buiten weinig lange halen….de kracht van de brushless zou daardoor misschien wel eens gelijke rondentijden kunnen laten zien, mits de banden het vermogen op “de mat” kan krijgen…ik hoop dat de weinige belasting voor de brushless motor in het M-chassis, geen problemen gaat opleveren wbt een te hoge motor temperatuur, een brushless moet nu eenmaal onder “een bepaalde belasting” zijn werk doen…banden slijtage buiten zou sterk toenemen door de grote trekkracht van een brushless, op tapijt weet ik niet hoe dat zit….

@ Drift-Junkie
Dank voor het uitzoeken en praktijktest.

Blijf voorlopig vrij rijden met de M-03 op M-grips en powered by Carson Cupmachine. Mocht er een leuke M-competitie ontstaan is de set zo gekocht. Om tijdens vrij rijden alsnog als de brandweer te gaan met deze set voldoet een 3S LiPo volgens mij :D

Aandrijflijn kan wel wat vermogen aan, afgelopen winter regelmatig met een Traxxas Rustler VXL set (10.5T) in de mini rondjes gedraaid. Gaat als de brandweer, helaas stottert het setje in baanauto's. Wellicht meer gemaakt op koppel en zware auto's door het zand trekken. Wel lekker hoogtoerig per volt (3500).

Voor het serieuze binnenbaanwerk heb ik een een TT-01E (R) besteld, deze gaat voldoen aan het wedstrijdreglement. Jammer dat de Subaru Legacy body niet mag, maar hoop met de Nismo GTR body een betere wegligging te hebben dan de Mercedes / BMW body's.

tamiya_51041_pic1.gif

Je kan ook eens voor de Audi R8LMS gaan kijken.
Heb deze body laatst geprobeerd met de stock uit de doos banden en smering.
Gekke ding ging wonderbaarlijk netjes rond.

mvg Roy

Laatst bewerkt:
Vraag me af in hoeverre de body bijdraagt aan een goede wegligging op de binnenbaan met de tt-01 Door de lage bochten(snelheid)

Iemand enig idee waarom deze kappen eigenlijk niet zijn toegestaan. (Subaru Legacy en Honda NSX)

Omdat bodies wel degelijk veel doen op zo'n kleine auto.
De B4 is gewoon echt een hele goede body. Evenals de NSX :-)

Groet Robert

Dus de Nismo,NSX en de Subaru zijn uitgesloten van deelname voor de duidelijkheid!

dat was vorig jaar ook al!

Volgens het 2012/2013 reglement (TT-01 sectie):
Tamiya body’s (behalve Subaru Legacy en Honda NSX) met originele spoiler. Lexaanspoilers zijn niet toegestaan.

Als er achteraf doelpalen verzet gaan worden, dan ook ff een knap setje in de M-chassis klasse :cool:

Reglement staat, niets meer aan veranderen.
Verbeteringen kunnen volgend winterseizoen (2013/2014) doorgevoerd worden.

Als het grootste probleem het verschil in motoren is tussen de verschillende Mabuchi's en Johnson's (de zogenaamde silvercans) dan was de oplossing heel simpel geweest:

De Carson Cupmachine.

Perfecte motor welke zich in vele klasse en verschillende landen al bewezen heeft.
Voor €10 tot 12,50 was je klaar geweest.
Past naar mijn idee veel beter bij de auto.

Naar mijn idee is de Mini klasse de ideale fun klasse.
Simpel en veel plezier. Iedereen die er ooit mee gereden heeft kan dit beamen.
Ik betwijfel of er veel mensen zijn die de hoge investering van de brushless set willen doen voor een fun klasse.

ff on topic graag lees graag verder naar de raad van alle wijzen mannen ;)

je hebt gelijk ik haalde de nismo en de nsx door mekaar whahahaha

Denk er het mijne van.

Originele Tamiya body's zijn behoorlijk aan de prijs (40 euro) en slecht leverbaar.
Wat mij betreft worden de body's voor de TT-01 vrij gegeven.
Koop ik wel een Blitz body en verf bij jou ;)

Laatst bewerkt:
Volgens mij zit er iemand in dit topic, met louter en alleen de intentie de boel een beetje op te naaien.
We zullen zien of het wel of niet aanslaat. Ondanks dat het een "fun" klasse is, wordt er evengoed al redelijk geïnvesteerd in het karretje als je goed mee wil komen. Kogellagers en schokbrekers zijn onontbeerlijk, en een goed kogeldiff mag eigenlijk ook niet ontbreken. Daarna zie je nog de nodige bling-bling accessoires aangebracht worden als alu stuurhevels en ik weet niet wat. Dan is een 30 euro meer voor een motor t.o.v. de carson cup machine ook geen echt onoverkomelijk probleem. De regelaar gaat volgend buitenseizoen weer in de TC.
De tijd van de borstelmotor is wel een beetje geweest denk ik.
Brushless, I love it!

De regelaar gaat volgend buitenseizoen weer in de TC.
De tijd van de borstelmotor is wel een beetje geweest denk ik.
Brushless, I love it!

Er zijn ook nog mensen die die regelaar niet hebben en ook geen elektro rijden buiten.
Maar die het wel leuk vinden om in de winter wat te doen te hebben
En dan is € 130,- wel veel op een auto van ca. €120,-
Groeten,
Wim

Denk dat ook mee speelt dat je uiteindelijk met die 'dure' brushless gewoon niets harder rijdt dan met de standaard out-of-the-box motor. Een ander inzicht had ook kunnen zijn om dan binnen met een 16T te rijden op een iets snellere motor, zodat je buiten met b.v. een 20T nog iets gang hebt.

Het initiatief voor een standaard setup wordt zeer gewaardeerd, alleen zijn er twijfels over de keuze.

Eerst maar eens een M zien rijden met die setup.

@ Bricks RIGHT!!!

hebben niets anders dan commentaar en hebben met deze set geen ervaring ;)

aangezien de M-chassis in het verleden een hele fanatieke groep was.
en veel close racing maar eigenlijk niemand meer wou investeren in Nimh packs resultaat:
M-Auto wou niet aan de Lipo gevolg geen rijders meer etc.
de Mach wil proberen om er weer een leuke gelijkwaardige cup van te maken met deze combo. (snelheid is bijna hetzelfde)
ik heb de meeste rijders laten rijden (binnen/buiten) met onze test auto en waren zeer tevreden.
voor de gene die het niets vinden er zijn volgens mij nog wel meer cups waar je met borstel motors aan de gang kunt gaan

@ Rc Bastard van jou kant komt er weinig positief uit jouw post voor iemand die de auto/set niet heeft gereden maar dat is inmiddels al bekend.

vorig jaar waren er na de 2 wedstrijden bijna geen deelnemers misschien gaat er dit jaar weer een mooie klasse groeien.

we zullen het zien niet geschoten altijd mis..
dit was mijn laatste reply word me te vermoeiend

Back