Ash-31

Ricks formule (die met de haakjes :rolleyes:) loslatend op de ASH 31 levert dus een stabcoefficient op van 0,45 in de huidige uitvoering en een waarde van 0,504 bij het nieuwe stab. Eigenlijk helemaal niets schokkends of extreems en ook het oude stab valt binnen de door jouw genoemde grenzen .......

De stabgrootte gebruikend uit mijn eerdere vuistregel zou een coefficient opleveren van 0,589 ...................
 
Laatst bewerkt:
Het nieuwe stabilo

Op papier is het nieuwe stabilo klaar en het wordt nog iets groter als eerst gepland maar bovenal nog een tik slanker. Is het nu nog 950 mm spw, met een grootste koorde van 150 uitlopend naar 110 mm gaat het worden 1100 mm Spw bij gelijkblijvende koordes.

Met het profiel ga ik experimenteren dankzij de onzekerheid dat het oppervlak niet alleen de schuldige is aan de dynamische onstabiliteit .......... en verlengen van de hefboomsam geen optie is. Het profiel was een HQA 0/12 en zal vervangen gaan worden door een HQA 0,5/12 op zijn kop :rolleyes:

De totale EWD die oorspronkelijk, in de eerste configuratie 1,8 graden was zal teruggebracht worden naar 1.3 graden,
dit ivm de 0 lifthoek van dit "gewelfde" pofiel ...

De huidige traditionele aansturing met 2 Graupners DES567 zal vervangen worden door een RDS aansturing met dezelfde servo's (Graupner levert een RDS setje voor deze servo !)

Hopelijk is er binnen nu en 4 weken een nieuw stab. Kernen worden binnenkort gesneden ....
 
Laatst bewerkt:
Het nieuwe stabilo

Met dank aan Humberto voor het snijden van de kernen en de duitse overheid voor het in standen van een bijzonder "feestdag" ben ik eindelijk eens een paar dagen thuis. Dus kan er wat materiaal in de zak gestopt worden om een nieuw stabilo te maken. Het nieuwe stab heeft meer oppervlak en een grotere slankheid. (150 naar 110 bij een spanwijdte van 1100 mm). Bovendien komt er een experimenteel profiel in, te weten een HQ 0,5/11, op zijn kop !
Hierover hebben we al enkele discussies gehad dus ik heb besloten het gewoon te gaan proberen ;)

De eerste stap was natuurlijk het oude stab wegen:

foto0460x.jpg


Het nieuwe stab mag dus absoluut niet zwaarder worden :rolleyes: (het oude stab. is zo zwaar omdat er 2 servo's inzitten)

Voor de indekking gebruik ik opnieuw 1 mm balsa. Daarvoor heb ik een paar mooie plankjes quarter grain uitgezocht. Alle beetjes helpen om vooral de dunne achterkant van dit profiel voldoende torsiestijf te houden.

foto0463s.jpg


Verder worden tussen de indekking en de kern verschillende lagen 25 grams glas gelamineerd (glas onder 45 graden) Dit materiaal ligt dan klaar: (ik lijm het eerste de onderindekking op de kern en ga daarna vanaf de bovenzijde liggers, webbing en servo's plaatsen)

foto0464c.jpg


Het zaakje verlijmen, in de zak stoppen :rolleyes:

foto0466a.jpg


en toen was er koffie :D Morgen gaan we verder :cool:
 
foto0466a.jpg


en toen was er koffie :D Morgen gaan we verder :cool:

Hoi,

Goed om te zien dat er iets gebeurt aan het stabilo van de '31'.
Ben ook erg benieuwd naar je ervaringen met dat omgekeerde HQ-profiel, alhoewel ik denk dat dat niet nodig was omdat je het stabilo al vergroot hebt.

Nav. de foto:
ik heb ook zo'n koppelstuk om de vacuumslang op de zak aan te sluiten, maar gebruik die niet meer. Dat ding lekt veel te veel. Tegewoordig leg ik die slang over de kit, dan nog een tweede rupsje kit over de slang heen, en dan de zak dicht. Dat zit vele malen beter dicht.

Gr. Dirk.
 
ik heb ook zo'n koppelstuk om de vacuumslang op de zak aan te sluiten, maar gebruik die niet meer. Dat ding lekt veel te veel. Tegewoordig leg ik die slang over de kit, dan nog een tweede rupsje kit over de slang heen, en dan de zak dicht. Dat zit vele malen beter dicht.

Gr. Dirk.

Dan denk ik dat we toch verschillende koppelstukken gebruiken want ik ben de omgekeerde weg gegaan (eerst de slang inkitten maar nu met dit ding :rolleyes:)
Werkt perfect (en makkelijk)
 
volgende stap

Nou, ik ben een beetje verder geraakt als alleen die kop koffie, maar de bovenzijde van het HQA 0,5/11 zit op de kernen gelijmd:).
De onderindekking van mijn nieuwe stabilo zit er dus op :rolleyes:

foto0467.jpg


Volgende stap is het maken van de ligger. Hiervoor een sleuf van 5 mm breed uit het schuim gesneden. Hier komen achtereenvolgens in CF rovings, 5 mm dikke balsa webbing en opnieuw CF rovings. (2 x 12K over de volle lengte, 2 x 12K over de halve spanw. en 2 x 12K over ca. 25% van de spanw.)

foto0469pi.jpg


Op een enkele plek waar de ligger zit wat moeten "plamuren" met epoxie/microballoons. Vlgd. stap wordt de aansturing. Net als in het oude stab worden hiervoor 2 stuks Graupner DES 567 gebruikt. Ik wil eens gaan proberen of ik dit middels RDS voor mekaar krijg. Graupner zelf verkoopt wat onderdeeltjes speciaal voor deze servo gemaakt

foto0470mi.jpg


wordt vervolgd
 
Arno, als je interesse hebt in deze ,
HPIM4399.JPGkom

Lengte 55 cm.
Jij had nog een biertje tegoed van mij, maar ik denk dat je dit liever hebt:yes:

Laat maar iets weten !

Hoe staat het met de werkzaamheden aan het nieuwe stabilo ?

mvg

Dirk
 
het voorjaar komt eraan

Van het weekend werd mij duidelijk dat ik toch ook nog wat moest doen aan een nieuw stabilo wanneer ik in de komende periode weer wil vliegen met de 31
ik zal toch een beetje moeten oefenen, wil ik ook F5J vliegen :rolleyes: )

Daarom, vanavond aan de keukentafel (tafeltje) maar een paar kernen gesneden voor het nieuwe stab. Spw = 1100 mm :p

20130304193921.jpg

Het komende WE maar eens een poging wagen daar een huidje op te plakken (1 mm balsa)
 
2014

Het is toch echt de bedoeling dat de ASH-31 vlgd. jaar weer lucht onder de vleugels gaat krijgen.
Het nieuwe stabilo is bijna klaar en "nieuwe inzichten" zorgen voor nog enige modificaties :rolleyes:

het nieuwe stab:
il3k.jpg
[/URL]

en de nieuwe inzichten:
http://soaringcafe.com/2011/03/maiden-flight-of-silent-2-with-nose-mounted-propulsion-system/

Niet zo heel lang geleden was iets dergelijks voor mij "off limits" , maar de echten geven al het voorbeeld ;)

Zo zal binnen niet al te lange tijd, ook de 31 naar boven moeten !
qZ739iifHhw[/media] LAK 17a mit Frontantrieb.wmv - YouTube

Hoewel natuurlijk een sleepkoppeling in de kist aanwezig blijft en een echte neus (als reserve) in de kist ligt :cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
(dat hebben ze natuurlijk van ons modelvliegers afgekeken ;) :D, tja zo zie je maar)
Ik moet daar toch wel om grinniken....toen ik 5 jaar geleden mijn ASW20 met een klapprop uit ging rusten werd ik bijna gevierendeeld omdat "het geen gezicht was". En nu de groten de voordelen (eenvoud, gewichtsvoordeel tov klapptriebwerk) ook gaan benutten wordt het ineens "hot".

Maar, het zijn mooie systemen. En als je dan ook nog gewoon een grondstart kan maken is het wel gaaf hoor.

Succes Arno!
 
Ik vind die grondstarts doodeng.
Allereerst denk ik dat je geheid en niet een enkele keer de grond raakt met de prop. Dat kost je props, maar de prop zal niet elke keer breken. Met een beetje pech breekt hij de eerstvolgende start en vliegt als een dolk over het veld door iemand heen.
Een tweede punt: je kunt maar kleine propjes kwijt. Dat is inefficiënt.
Ik zou gewoon een katapult-start aan een elastiek maken, 5m hoog is genoeg (hoeft niet meteen met 200 km/u de lucht in), en dan de motor aan.

Dirk.
 
Ik moet daar toch wel om grinniken....toen ik 5 jaar geleden mijn ASW20 met een klapprop uit ging rusten werd ik bijna gevierendeeld omdat "het geen gezicht was". En nu de groten de voordelen (eenvoud, gewichtsvoordeel tov klapptriebwerk) ook gaan benutten wordt het ineens "hot".

Helemaal gelijk Arjan, zelfs ik als voormalig fervent neusklapprop tegenstander van alles wat met semi-scalezwevers en electro te maken had, heb mijn (kleine 3,50m) ASW17 van een klapprop voorzien (er zijn steeds minder sleepkisten in de club aanwezig) alle princiepes overboord dus. :rolleyes:
 
Ik vind die grondstarts doodeng.
Allereerst denk ik dat je geheid en niet een enkele keer de grond raakt met de prop. Dat kost je props, maar de prop zal niet elke keer breken. Met een beetje pech breekt hij de eerstvolgende start en vliegt als een dolk over het veld door iemand heen.
Een tweede punt: je kunt maar kleine propjes kwijt. Dat is inefficiënt.
Ik zou gewoon een katapult-start aan een elastiek maken, 5m hoog is genoeg (hoeft niet meteen met 200 km/u de lucht in), en dan de motor aan.

Dirk.

Alle punten Dirk, heb ik zelf al de revue laten passeren......

Het puntje van de neus van de romp zit 26 cm boven de grond met de romp horizontaal ( is ca. vliegtoestand) Dat betekent dat ik een grondspeling heb van 8 1/2 cm en kijken naar de vele echte motorkisten moet dat kunnen.
Natuurlijk is een grotere prop efficienter maar ik lever graag wat efficientie in om zo, met een kleinere prop toch te kunnen starten.

En analoog aan de opmerking van Arjan; :rolleyes: wanneer ook de echte kisten, om op hoogte komen met een bungee gaan werken, zal ik dat als optie gaan zien.:rolleyes::rolleyes:

In Duitsland, waar veel meer zweef gevlogen wordt als bij ons, zijn de voorbeelden van deze lay-out legio en over problemen zoals door jouw omschreven heb ik nog nooit iets gelezen :cool:

GAAN DUS !!
 
Laatst bewerkt:
Helemaal gelijk Arjan, zelfs ik als voormalig fervent neusklapprop tegenstander van alles wat met semi-scalezwevers en electro te maken had, heb mijn (kleine 3,50m) ASW17 van een klapprop voorzien (er zijn steeds minder sleepkisten in de club aanwezig) alle princiepes overboord dus. :rolleyes:

Bij mij speelt in deze een rol dat een grote sleper die deze 7 meter kist naar boven kan brengen minder vaak present is.
Dan gaan we maar zelf omhoog .............

En heel eerlijk, ik heb vaak genoeg gekeken naar de zgnd. Klapptriebwerke, maar daar hangt een prijskaartje aan wat mijn hobbykas te buiten gaat. Deze taktiek/techniek is, ook wat dat betreft, stukken vriendelijker;)
 
ja, was ook mijn belangrijkste overweging. Daarnaast vind ik een KTW een dure, ingewikkelde en vooral zware oplossing enkel om bladen aan de neus te vermijden. En dus niet passend bij een voorwerp wat op prestatie en efficiëntie is gebouwd.....
Ik ben sehr gespannt :-)
 
Back
Top