MiMi DLG

Ben benieuwd wat deze Mimi doet, zo met die ailerons. Zelf heb ik geen Mimi gebouwd, maar wel een hoop van af gekeken voor m'n eigen brouwsels die ik steevast van ailerons voorzie omdat ikk dat vele malen fijner vind vliegen..Zat er eigenlijk al op te wachten dat iemand dat zou gaan doen met een Mimi! Zo op de foto's te zien is deze Mimi puik gebouwd en lekker licht gebleven.Zet hem op met de maiden en vergeet vooral niet een filmpje te posten!

Eindelijk iemand gevonden die filmde;)
Mimi met ailerons.Mimi Aileron - YouTube
 
Welk vleugel type?

Wil het DLG'en eens gaan uitproberen en heb twee vraagjes over de Mimi.

Ik zie dat er naast de nieuwe 'Semi Solid' vleugel ook een 'Build Up Wing' beschikbaar is, dat ziet er zo uit: mimi dlg - RC Groups

Nou ben ik niet van plan om de solid vleugel te maken maar twijfel tussen bovenstaande opties. Al lijkt de semi-solid de voorkeur te hebben omdat die er sterker uitziet / minder werk lijkt?

En wat maakt de keuze tussen de rechte vleugel en de geknikte optie?

Ik zie ook voor me dat ik de Mimi bij lichte wind ook voor de helling wil gebruiken, wellicht dat dit van invloed is op bovenstaande keuze.
 
Al lijkt de semi-solid de voorkeur te hebben omdat die er sterker uitziet / minder werk lijkt?
Er is niet veel verschil in stevigheid tussen beide varianten.
Het bouwen van de semi-solid gaat een stuk sneller en is iets eenvoudiger.

En wat maakt de keuze tussen de rechte vleugel en de geknikte optie?
Bij de build-up heb je niet direct een keuze, deze is recht.
De semi-solid kan je op beide manieren bouwen.
Mijn advies, bouw de "geknikte" versie, vliegt iets beter.

Ik zie dat je in Rotterdam woont, kom eens langs bij de modelvliegclub in vlaardingen.
 
Tekening ligt klaar, wachten op de P200 staafjes :)

Tot die tijd een korte vraag: Ik zie zo nu en dan een MiMi semi-solid / buildup met extra versteving in de vleugel in de vorm van (neem ik aan) een carbon staaf. Zie bijvoorbeeld hier
Snimek%201.jpg


en hier:
39150114.jpg


Is dit nodig? Heeft iemand zijn semi-solid / buildup al uit elkaar getrokken?
 
Laatst bewerkt:
stripje lijkt me een roving.
Zie ik het goed dat de werpstift er verkeerd om in zit :confused:
volgens mij zie je dat goed....
of dit soort verstevigingen nodig zijn om ''uitscheuren'' te voorkomen weet ik niet, helaas. Het kan echter geen kwaad om de werptip lekker sterk te hebben; vroeg of laat ga je zo hard mogelijk proberen te gooien en dan is het fijn om te weten dat alles sterk genoeg is. Voor het extra gewicht zou ik het niet laten. Zeker als je ballast gaat gebruiken kan deze versteviging geen kwaad. Kort door de bocht genomen is elke vleugel-versteviging die niet teveel aan gewicht meeneemt een goede versteviging.(uiteraard wel praktisch toepassen...)
Frans Bal heeft goed nagedacht over de Mimi, dus als de vleugel volgens de tekening is gebouwd zal deze sterk genoeg blijken en bij twjfel grijp ikzelf terug naar bovenstaand verhaal;)(niet dat ikzelf een Mimi aan het bouwen ben...;))
Succes!
 
Zie ik het goed dat de werpstift er verkeerd om in zit :confused:

dit is al een besproken onderwerp geweest ;)


ps, ik heb ooit een solid vleugel stuk gesmeten... ik had ongeveer 1/3 van de vleugeltip vast, en hij scheurde wel 20cm diep uit... (ik had enkel carbon versteviging, geen glasmatje over de tip)

verder had men vleugel een vernis laagje.
 
Ja die werpstift lijkt er "verkeerd om" in te zitten.
De bovenste foto is van een build-up MiMi.
De onderste is niet een semi-solid vleugel volgens de tekening, maar een eigen variatie van Gerard....... ff opzoeken

Bij de Build-up heeft de bouwer er wat carbon wezels op gelegd (rooving)
Niet echt nodig, de ligger moet sterk genoeg zijn.

In de tip van de semi-solid vleugel zit een stuk 0.8 triplex in dus dat zit wel goed.

6%20Tip%20plywood%20slide%20in.JPG


Verder een versteviging aan de werpzijde bij de knik.

19%20Carbon%20reinforcement%20on%20top%20and%20bottom.JPG


Geen koolstof staf of iets dergelijks, is niet nodig.
In het verleden kwam het wel een voor door het gebruik van zeer licht en vaak ook zacht balsa dat bij een start de vlieger het tipje nog in de handen had en het toestel op 20 meter hoogte vloog :)
Nu dat je zwaarder en steviger balsa voor de D-box kan gebruiken is dit geen probleem meer.


Voor de zekerheid heb ik rond de werpstift met wat carbon en glas boven en onder een versteviging gemaakt. Hierin zit de werpstift.

20%20Carbon%20patch%20coverd%20with%20glass%20just%20to%20be%20sure%20tip%20wont%20come%20off.JPG
 
Na het doorspitten van het volledige draadje hier en dat op rcgroups, overigens een dagtaak (nee, echt), en elke vraag zo'n 10x te zijn tegengekomen voeg ik er toch nog 1 semi-offtopic opmerking aan toe: Dank voor het geduld met de vele herhaalde vragen Frans.

Wellicht kunnen we een verzamelpost maken met de meest voorkomende vragen en linkjes naar de antwoorden. Een MiMi FAQ als het ware :)

Iets als het volgende dus:

Hoe kom ik aan de tekeningen?
De tekeningen zijn kosteloos via E-Mail op te vragen, zie hier: http://www.f3k.nl/index.php?id=3

Waar vind ik een gedetailleerd bouwverslag :confused:
Hier: Mimi - F3K Nederland

Wat zijn de juiste staartbomen:
Skyshark P100 of P200.

Zie tevens hier: [28435] mimi-dlg-131

Waar vind ik de juiste staartbomen?
Nederland: Skyshark
Duitsland: Willkommen bei Kitehouse

Waar vind ik kevlar roofing?
Zie hier: [28435] mimi-dlg-120

Het werkt het verend roersysteem?
Zo: RC Groups - View Single Post - Free drawing mini-DLG 1 meter

Welk type visdraad moet ik gebruiken?
Het juiste draad is Dyneema, dit is gevlochten draad met zeer weinig tot geen rek. Gebruik geen Nylon, hier zit te veel rek in!

Afijn, het idee moge duidelijk zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zie ik hier nu juist dat het roer aan 1 kant is afgeschuurd?
S25.JPG


Is het niet de bedoeling om het stuurvlak gelijkbenig te maken?

(2 weken slecht weer, mimi is dus in aanbouw :))

*edit*

op de tekening is duidelijk te zien dat hij wel gelijkbenig is. beter kijken.
 
Laatst bewerkt:
Ja, aan één kant geschuurd.
Veel gemakkelijker dan aan twee kanten.
Het schuine deel is net zo breed als het roer.
Dus na het afsnijden van het roer heb je, zoals je het noemt, een stuurvlak met gelijke benen.

Frans
 
Volgens mij bedoelt ie het profiel van het kielvlak..Die is idd niet altijd symetrisch, toch? Rechter kant vlak en linkerkant profiel ? voor links handige werpers net andersom.
 
Back
Top