MiMi DLG

@frans: Puur uit interesse, wat is de motivatie voor de schuin verlopende achterlijst? Het was mij tijdens de bouw niet opgevallen, pas bij het samenvoegen van de vleugeldelen viel mij op dat de achterlijst niet gelijk liep met de muur. Even zweten later bleek gelukkig dat dit volgens ontwerp is.
Recht is zo saai :)
Nee gekheid, deze vorm gaf goede resultaten bij het ontwerpen van de vleugel.

@frans: Met welke lak werk jij je Mimi's af? ik heb wel glitsa meubellak maar dat beviel bij mij vorige mimi toch niet helemaal. Ik ben op zoek naar een afwerklak die ik bij een bouwmarkt als de gamma, multimate of praxis kan kopen. Of is de Glitsa toch echt wel geschikt hiervoor?
Zelf gebruik ik onderstaand potje.
Het is een PU vernis op basis van oplosmiddel.
Geen lak op waterbasis gebruiken, meer kans op kromtrekken van het balsa.

avis-polyurethanlak-0-5.jpg

Hoe ver steekt het pennetje in de vleugel? 4 cm?
Als dit zo'n beetje volgens de tekening is kan je de spleet opvullen met epoxy.
Je kan de epoxy verwarmen om deze beter in de spleet te laten lopen.
Samen met het "matje" dat later wordt aangebracht is dit afdoende.

V88.JPG

Waarmee lijmen jullie de glasvezel eigenlijk op het hout? Epoxy is namelijk enorm rot bij mij om te gebruiken omdat de tuitjes zo smal zijn dat ik me een ongeluk druk om de lijm eruit te krijgen.

Het glas op de romp en vleugel kan je met de PU lak opbrengen.
http://www.f3k.nl/index.php?id=127

Frans

Frans,

Van harte gefeliciteerd met jouw uitstekende 232e plaats in de Eurotour klassering. Was dit met de Mimi ?

OK, dit is wellicht een sarcastische rotopmerking. Sorry !

Yves
Topgun 19

@frans: Hij steekt er rond de 3 cm in. Volgens tekening in ieder geval.

Hoe warm is warm? epoxy op een lepeltje doen en er even een vlammetje onder houden of echt bijna heet? Ik heb de 30min epoxy van yamaha.
Ik ga ervan uit dat je met het matje de kevlar rooving + 50 grams glasmat bedoelt?

Gr. Ike

Warm maken, niet heet.
Met een Föhn gaat dat goed.
Niet te langzaam werken, de epoxy zal sneller uitharden.
Met 30 min epoxy gaat het prima.
Standaard zitten er aan iedere zijde van de vleugel twee strookjes 50 gr/dm2 glas op.
Je kan de kevlar zoals je in een eerdere post aangaf ook gebruiken.

Frans

Yves, zo te lezen is die injectie al weer uitgewerkt, jammer.........

@ trampo, ik vergiste me... het was de andere bouwer van de mimi die de middenstukken balsa verkeerd verlijmd had :) (is snel een vergissing gemaakt , door de vele bouwers, die hier fotos posten)

Even een update met de vorderingen:
Morgenmiddag haal ik een foliebout zodat ik mijn oralight op de vleugels kan aanbrengen. Ik kan er een overkopen van iemand hier op het forum. De kleuren worden geel en paars.

Van Maaskie hier in dit topic kan ik kevlar rooving overnemen. En misschien ook glasmat. Dan kan ik meteen verder met de vleugel als ik dat binnen heb. Voorlopig moet ik eerst even bezig met de romp. Rompje is af, de staartboom zit er in. Het kielvlak zit er ook ingelijmd. Het stabilo en hoogteroer heb ik opnieuw uitgesneden (lijm werd niet hard vanwege hitte afgelopen zomer) en ik hoef dus alleen nog het stabilo met het blokje op de staartboom te lijmen. Dan ben ik ongeveer klaar met het rompje.

Gisteravond heb ik met warme epoxy de spleetjes vol laten lopen. Het is 30 min epoxy en volledig uitgehard na 24 uur. Vanavond dus even iets bijdremelen zodat ik de kevlar rooving er nog mooi bij kan verwerken zonder dat het een blok met epoxy en kevlar wordt. Vleugel weegt nu 54 gram. Zit nog geen glas, folie en werppen op. Zeer netjes dus!

Groeten Ike

@ trampo, ik vergiste me... het was de andere bouwer van de mimi die de middenstukken balsa verkeerd verlijmd had :) (is snel een vergissing gemaakt , door de vele bouwers, die hier fotos posten)

Dat was ik inderdaad. Ik overweeg om de vleugeldelen te behandelen met porienvuller voor ik ga glassen, het zou de zaak wat moeten verstevigen. We zullen zien hoe ik met het gewicht uitkom.

Voorlopig zijn de avonden gevuld met schuren, schuren en nog eens schuren. ~300 schuurpapier, naschuren met ~400. Dit geeft prachtig glad resultaat - wel ruim anderhalf uur bezig per vleugeldeel.

@swilkens: Bij mij eerste MiMi was ik heeeeeeeeeeeee(gaap)eeeeeeel erg lang bezig met schuren. Ongeveer twee uur per vleugeldeel. Maar dat kan veel sneller. Bij een gemiddelde bouwmarkt kan je een soort van rasp halen. Op f3k.nl in het MiMi gedeelte staan er wel fotootjes van. Hiermee gaat het veel sneller omdat je al een heel groot deel kan 'wegraspen'. Daarna helemaal tot aan de ribbetjes schuren met schuurplak korrel 100. Daarna heb ik de ribbetjes eraf gehaald en elk deel nabewerkt met ~400 schuurpapier. Na het aan elkaar lijmen van de vleugel nog even de kleine deukjes met water behandeld en bijgeschuurd. En met vulmiddel een aantal kleine beschadigingen zoals gaatjes gevuld en bijgeschuurd. Ik denk dat je met het raspje al veel tijd kan winnen.

Dat was ik inderdaad. Ik overweeg om de vleugeldelen te behandelen met porienvuller voor ik ga glassen, het zou de zaak wat moeten verstevigen. We zullen zien hoe ik met het gewicht uitkom.

Voorlopig zijn de avonden gevuld met schuren, schuren en nog eens schuren. ~300 schuurpapier, naschuren met ~400. Dit geeft prachtig glad resultaat - wel ruim anderhalf uur bezig per vleugeldeel.

je kan altijd het stuk dat verkeerd is er tussen uit zagen, en weer een stuk inlijmen dat juist is :)

wat het schuren betreft.... een prachtige stad als parijs of rome zijn ook niet op een uurtje gebouwd...

je kan een mooi resultaat enkel bekomen door veel bouwuren ;)

@trampo: ik heb inderdaad overwogen een david schaafje aan te schaffen, hij was alleen bij de redelijk in de buurt liggende zaken niet beschikbaar. Toch maar eens bestellen.

@fireforx309: Ik ga eens wat proefondervindelijk werk verrichten om te bepalen in hoeverre dit de constructie verzwakt. De nerfrichting is echt haaks op de vleugel, de vraag is hoeveel kracht het kost om het balsa te laten splijten. Dit gaat significant makkelijker als deze kracht haaks op de nerf staat, dat staat buiten kijf, de vraag is: Is het nog stevig genoeg voor deze applicatie. Daar komen we achter door te gaan vliegen. We gaan porienvuller + glas plaatsen en gooien

Trampo gaf aan hem nog niet kapot te hebben gegooid, ik heb stille hoop. Mocht het stranden: MiMi 2 en crashfoto's :)

vergis je er niet in...

ik had bij mijn eerste mimi de werppen met ongeveer 15cm vleugel vast bij een worp.... hij scheurde gewoon in de langsrichting uit, dus een hele hap er uit... carbon en de hele zooi rond de werppen had blijkbaar geen effect op de balsa die er onder zat... :)

je kan balsa splijten met je vingernagel :)

vergis je er niet in...

ik had bij mijn eerste mimi de werppen met ongeveer 15cm vleugel vast bij een worp.... hij scheurde gewoon in de langsrichting uit, dus een hele hap er uit... carbon en de hele zooi rond de werppen had blijkbaar geen effect op de balsa die er onder zat... :)

je kan balsa splijten met je vingernagel :)

15cm is nog ruim in het buitenste vleugeldeel, de voorlijst was dus langs de nerfrichting uitgescheurd? :o

hij scheurde zo ongeveer onder 45° de vleugel in.... maakte een slalom door de vleugel , om er daarna op ongeveer dezelfde hoogte als bij de voorlijst weer uit te scheuren :)

vond het ook erg vreemd...

ik heb een volle vleugel gemaakt, en met de rasp tot op enkele millimeters afgeraspt.... dan met een gewone houtvijl verder gedaan tot op 1mm... en dan heb ik met een schuurlat korrel 120 verder gedaan, en steeds fijner gaan schuren naarmate ik op de maat zat...

dan heb ik de vleugel gelakt... zo werd is stijf, maar ook wat zwaarder helaas... (had het graag een keer uitgetest... daarmee)

ik ben maar 1 dag aan het raspen geweest (savonds), en de volgende dag het schuren....
dat ging vlot... mooi de malletjes tegen de vleugel gehouden (uit printplaat)

@Frans: Heb vanmiddag Glitsa Parketlak gekocht. Slijt- kras en stootvast. Versterkt met Polyurethaan. Het is alleen wel een watergedragen lak. Even teruggaan en vragen om niet watergedragen lak? Of zou het hiermee wel moeten kunnen. Ik weet dat water enorm veel effect heeft op balsa maar hoe de balsa met deze lak reageert weet ik eigenlijk niet. Bij de oude glitsa die wij thuis nog hebben liggen (zonder PU, rond de 15 jaar oud) reageerde het hout nauwelijks bij mijn vorige MiMi.

Donderdag heb ik een foliebout gekocht en vrijdag heb ik van Maaskie glasmat en kevlar toegezonden gekregen. Nogmaals bedankt! Gisteravond heb ik het hoogteroer + stabilo nog extra geschuurd en het stabilo met het pylonnetje op de staartboom gelijmd. Zit allemaal strak erop. Morgen misschien de vleugel en vleugelpen verstevigen, zodat ik aan daarna kan beginnen met het folien! Jammer genoeg heb ik dit nog nooit gedaan dus ik heb geen idee waar ik aan toe ben. Mijn idee is om de folie hetzelfde schema te geven als dat Hunter58 heeft gedaan (zie [28435] mimi-dlg-140) maar dan paars met geel ipv rood met geel. Iemand tips? Is dit haalbaar?

Groeten Ike

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, wat is wijsheid.
Een bouwer op RC-groups had watergedragen gebruikt wat een kromme achterlijst opleverde.
Je kan een testje doen maar dan zal de bouwmarkt het blikje niet meer terugnemen.
Zijn er mensen die deze Glitsa hebben gebruikt? Wat was het resultaat?

Het aanbrengen van folie is niet zo moeilijk als het lijkt.
Kijk eens op de site van Hobby in.
Daar staat een handleiding op hoe te bespannen met folie.
Het kleuren schema is mooi, maar kan een uitdaging zijn voor de beginnende bespanner.

Zorg dat het hout glad geschuurd is.
Maak de vleugel goed stof vrij.
Gebruik bij het vastzetten van de folie een temperatuur die de lijm plakkerig maakt maar de folie nog niet sterk laat krimpen.
Probeer de folie al voor het krimpen zo glad als mogelijk aan te brengen.
Bij ronde vormen zoals de tip. De folie strak trekken en tegelijk stukje voor stukje met het boutje vastzetten.
Voor het strakkrimpen van de folie een hogere temperatuur gebruiken.
De folie niet te lang verwarmen, de lijm waarmee de folie vastzit kan dan weer zacht worden en door krimpen verschuiven

Groet
Frans

Zijn er mensen die deze Glitsa hebben gebruikt? Wat was het resultaat?

Ik heb mijn Nano de luxe, PCM DLG van 50 cm met de watergedragen Glitsa gedaan. Ondanks de dunne eindlijst geen problemen met kromtrekken gehad.
[121993] pcm-nano-de-luxe

Wel na het opbrengen direkt met een keukenrol alles wat nat was er afgeveegd zodat het dun en egaal wordt opgebracht, en dit 3 x totaal.

Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
En even een tussendoortje:
e0f2e.jpg

De vleugel heeft nog wat afwerking nodig, ik ben ook van plan de achterlijst te voorzien van een grenen latje - niet bepaald onder de indruk van de stijfheid ervan. Enkel de achterlijst overigens, de rest van de vleugel is zeer stevig. Hier is ruimte voor, de vleugeldelen wegen samen 65 gram. Ik haal er een strookje af en vervang dit met een 2x2 latje.

Eerst maar eens op zoek naar een shop in de buurt die glasmatjes en benodigdheden kan leveren, ondertussen zetten we vandaag de pod in elkaar :)

De oplettende modelbouwer ziet dat het accu pakketje niet in ruit formatie is gemaakt. Dit is opzettelijk, de soleerlipjes tussen de individuele celletjes zijn makkelijk te verwijderen maar lastig opnieuw te plaatsen danwel te vervangen. Het oppervlak van de celletjes en de lipjes is lastig te solderen - er was redelijk vijlwerk nodig om door de coating van de lipjes heen te komen.

Afgelopen maandagavond heb ik het volgende gedaan:

Vleugel voor het folien
img0906yd.jpg

Vleugelzak gemaakt... nog niet helemaal tevreden. vleugel glijdt nog niet zo makkelijk in de zak
img0907ch.jpg

Versteveging. Dit lijkt mij nu ruim voldoende.
img0903wu.jpg

img0913bp.jpg

Ook heb ik de open gedeelten in de vleugel dichtgefolied met gele folie. Kostte aardig wat tijd en ik ben nog niet helemaal tevreden maar naar mijn idee zeker niet slecht voor de 1e keer. Vanavond heb ik even de vleugel/romp bevestiging gemaakt. Dat zit nu ook goed in elkaar.
Morgen weet ik nog niet of ik verder ga met folien want met een beetje geluk komt morgen mijn pakketje binnen (vliegtuig) uit HK. Twijfel dus om eerst de MiMi af te maken, of om die even een dag of 2 aan de kant te zetten...

Hoeveel weegt het glassen + het aflakken van de romp eigenlijk extra? Ik gebruik 25 grams glas.

Het is past makkelijker als de per vleugel helft een hoes maakt. In het midden een klittenbandje en klaar ben je. Glassen van het rompje geeft niet zoveel gewichts toename, zal een paar gram zijn.

Glas verzadigen met de lak en het teveel aan lak weer verwijderen met een stukje keukenrol.

Het aanbrengen van de lak kan je trouwens heel gemakkelijk doen
Door een schuursponsje in dobbelsteenstjes te knippen, daarmee de lak
aanbrengen en als je klaar bent gooi je die zo weg.

Lyckele

Ps ik zou de mimi eerst afmaken, je hebt er zoveel lol mee ;)

Back