Welke Prop Aquacraft Wildcat EP?

Hallo Bastiaan,

De documentatie gaat tot 6S, dat is het maximale voltage; wat ik bedoel, is dat een regelaar een tweepool motor een hoger toerental kan laten draaien dan (bijvoorbeeld) een zespool, domweg vanwege de hoogst mogelijk schakelfrequentie van de gebruikte software.

Daar de handleiding hierover zwijgt, ga ik er van uit, dat een meerpool op een hoger voltage geen probleem voor de regelaar zal zijn.

Groeten, Jan.
 
Ik ben aan het overwegen om 2x 2S lipo's aan te schaffen,

In combinatie met bovengenoemde motor:
2x Turnigy 5000mAh 20C (100A continu lijkt mij ruim voldoende voor deze setup),
link HK: Turnigy 5000mAh 2S 20C Lipo Pack (DE Warehouse)

Hoe zijn de meningen/ervaringen hierover?
Omtrent capaciteit, laden, vermogen, andere eigenschappen, etc.

En wat zijn alternatieven?


Alvast bedankt,

Bastiaan
 
Hallo Bastiaan,

Voor die paar centen meer zou ik voor deze gaan:
Turnigy 5000mAh 2S 30C Lipo Pack
Gezien je ervaringen met de 2200Kv motor is wat reserve aan de lipo zijde nooit weg...

Ik heb recentelijk een paar van die 2S 5000mAh 20C lipo's volledig naar z'n grootje gevaren, die 100A leveren ze écht niet.

Groeten, Jan.
 
Dank je Jan,

Eigenlijk wil ik bij de zojuist gemonteerde 4mm bullet connectors blijven,
ga ik bij 5000mAh hoger dan 20C, komen overal die 5,5mm bullet connectors kijken..

Ik ben er nog niet uit,
ik zie dat de 30C ook 50% meer kost dan de 20C,
ik ga er nog een nachtje over slapen
 
Heb 2 uurtjes geleden een run gemaakt met 40,5K (3S),
LVC uitgeschakeld, alleen volgas.

Acceleratie was goed,hij bleef mooi op toeren,
topsnelheid redelijk, (onder verwachting in totaliteit)
boven verwachting stabiel, ondanks flinke wind, mede dankzij toegenomen gewicht,

Voor de zekerheid 2 runs gedaan van 90 sec.
Temperaturen: motor 40 gr, esc 20 gr, lipo 35 graden.

Geen terugval naar halfgas tijdens vaartijd.

Lijkt een goede maat voor behoud van toeren,
maar je wil natuurlijk meer.


@Jan,
Ik ben wel benieuwd naar de snelheden haalbaar met 3S,
met welke snelheid icm de 42mm prop en monohull varen jullie volgas?

Mvg Bastiaan
 
Hallo Bastiaan,

Wat rompvorm betreft is het natuurlijk appels met peren vergelijken, maar de snelheid van de 65 cm ARPRO monohull met de 2200Kv buitenloper op 3S en een afgetopte 42K (Ø 40,5mm) ligt tegen de 50 km/h.

We hebben dit nooit gemeten, omdat bij ons de vaartijd van 6 minuten halen belangrijker is dan pure topsnelheid.

Als we er een onbewerkte 42K achter schroeven, is de boot alleen op vlak water op het water te houden, zodra het water knobbelig wordt moet je van het gas om de boot rechtop te kunnen houden.

Als je wilt weten hoe warm de boel zal worden, moet je wel langere runs dan 1,5 minuut doen.
Als je het aandurft zou ik gewoon eens een lipo leegvaren tot de snelheid begint in te kakken, dan stoppen, tijd noteren en de temperaturen in de boot opmeten.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

Bedankt voor je antwoord,

Ik zit nu ook tegen de 45-50 km/u met graupner 40.5mm,
Ik kan volgas blijven varen, ook in de bochten (door ontwerp romp).

Ik wil graag wat meer snelheid,
dit kan ik doen door een grotere prop te draaien (42 of 43,5mm),
maar de eindtoeren vallen natuurlijk lager uit.
Ik moet ook nog proberen met 39mm, alleen heb ik deze zelf nog niet.

Het voordeel van de (grotere) buitenloper is toch het koppel?
Vandaar dat ik niet verwacht dat de grotere prop een probleem zal zijn met optrekken, enkel met topsnelheid.

Als ik nu echt meer snelheid wil, wat kan ik dan nog meer doen?
- Aftoppen? (of is dit niet voor snelheid?),

Als de snelheid uiteindelijk blijft tegenvallen,
kan ik het volgende doen:
- andere motor met hogere Kv (2700 ofzo),
- overgaan op 4S.

Valt bij mij nog winst te maken met een binnenloper?
Bijvoorbeeld leopard 3674 2200Kv,
of ben ik nu appels met peren aan t vergelijken?
Leopard > minder koppel, zelfde aantal eindtoeren (zonder last).
Is dit een overweging waard of kan ik dan beter overstappen naar 4S?

Mvg Bastiaan
 
Hallo Bastiaan,

Als het met een 40,5K niet hard genoeg gaat en de temperaturen blijven laag genoeg, dan kun je groter gaan proppen (en je strutafstelling/hoogte aanpassen).
In principe blijven de toeren onder last gelijk, zolang de motor het nog kan trekken.

Zoals ik hierboven al zei, kun je niet domweg een grotere prop steken en de rest van de aandrijving ongemoeid laten; vaak moet ook de strut opnieuw afgesteld worden door de nét iets andere eigenschappen van een grotere prop.

Groeten, Jan.
 
Jan,

Helaas heb ik een strut zonder stelmogelijkheden.
Wel wordt de as zo geleid, dat het laatste stuk waterpas staat, geen/zeer kleine hoek ten opzichte van waterlijn.

Zit ik dan wel goed met de graupner props?

En waar dient het aftoppen van de prop voor?

Alvast bedankt,
mvg Bastiaan
 
Een afbeelding van de strut en de hoek:
e5d56b69.jpg



Tevens nog een paar foto's te water:

12102012401_zpsc339e0aa.jpg
Ligging waterlijn vanaf de zijkant.


12102012402_zps782f8a29.jpg
Gezien vanaf de achterkant.


12102012403_zps50f953c8.jpg
Tevens nog een foto van het steuntje voor de ESC.


Ik hoop binnenkort nog wat filmpjes te kunnen maken,
is wat moeilijk in je eentje, varen en filmen.
Ben op zoek naar mn oud statief, wordt vervolgd..
 
Gisteren nog een run gemaakt met 42mm graupner,
esc LVC uitgeschakeld, wel lipo-buzzer aangesloten.

Vaartijd komt overeen met ingestelde LVC, die lijkt dus wel te kloppen,
Temp zelfde als bij 40,5mm prop (kan dus groter),
vond snelheid niet beduidend hoger dan 40,5mm,
wel hoorbaar minder toeren.


Ben nog aant dobben over overgaan naar 4S,
wil nog meten of ik ook een 4S1P kwijt kan, ipv 2x 2S.
Ik ga voor Robbe accu,
naar eigen ervaringen met zippy 4000mah en robbe 3-3300mah zy,
vaartijd nagenoeg gelijk, terwijl capaciteit van zippy 20% hoger zou moeten zijn?

Denk dat ik ga voor Roxxy-Power ZX 4S 5000mAh 25C Robbe 4894 1-4894, indien deze past.

Wordt vervolgd..
 
Kan het niet goed zien maar je strut lijkt behoorlijk hoog te staan.
Hoever zit de onderkant van je as gezien vanaf de onderkant van je drijvers?
 
Montega,

Jij kon wel eens de spijker op de kop slaan!

Foto's:

18102012405_zps3fc36fbf.jpg




18102012404_zps8d1aeec0.jpg



Ik heb gemeten vanaf de onderkant van de (schuine) pontons:
Onderkant ponton - onderkant strut (rond): 4mm,
Onderkant ponton - hart vd as: 8mm.

In theorie moet ik dan nog 4 mm zakken,
of zie ik dit verkeerd?

Helaas niet mogelijk met originele strut,
nieuwe is besteld bij HK (10 dagen wachten..)

Heeft iemand nog suggesties over de plaatsing van de as?


Mvg Bastiaan
 
Bastiaan,

Helemaal duidelijk zo met de info die je geeft.
Je strut staat idd behoorlijk hoog.
Als startpunt met je nieuwe strut zou ik als basis aanhouden:
Onderkant strut gelijk met onderkant drijvers. Hiervandaan kan je dan omhoog of omlaag.
Van daar uit weer testen. Begin met kleine prop en kijk wat verstellen doet. Zowel omlaag als naar boven.

Doe dit met zeer kleine stapjes. 1mm verstellen is al veel en kan een hoop uitmaken.

Gr Remmie
 
Gisteren begonnen met verstellen strutmount.

Beginstand zoals op foto's hierboven, doel is 4 mm verlagen en horizontale stand.

Eerst gaten in bestaande mount aangepast tot slotgaten,
eerste poging 2mm omlaag en gaan testen;
resultaat was niet meer snelheid, getest met 40,5 en 42mm prop.

Terug naar de werkbank en opnieuw proberen te verstellen.
In eerste instantie leek 4mm teveel icm bestaande mount;
bovenste bevestigingsgaten vallen bijna naast de schroeven.
Idee om hier een plaatje overheen te maken.

4mm zakken toch gelukt, tevens geleider van flexas bijgebogen zodat exit bijna horizontaal staat. Al lijkt bevestiging niet 100%, toch gaan testen met 40,5 en 42mm prop. Resultaat: misschien iets meer snelheid, maar nog niet wat ik gedacht had. Hoek prop niet verkeerd, duwt neus iets tegen het water tijdens het in plane komen.
Spuit wel veel water op!

Foto's laatste/laagste stand strut:

20102012407_zps005b95f4.jpg


20102012406_zpsa0196286.jpg


Wordt vervolgd..
 
Vorige weekend nog enkele keren garen met originele strutbevestiging in diverse posities. Resultaat bracht niet veel extra. Ondertussen is de nieuwe verstelbare alu strutmount binnen en ligt nog bij de afdeling 'werkplaats' om aangepast te worden aan de boot.

Ondertussen heb ik vandaag wel m'n slag kunnen slaan.
Ik kon voor garantie een nieuwe robbe lipo in de winkel komen ophalen. Heb ik gevraagd of ik niet met bijbetaling een 4s kon meenemen. Het is een Robbe Roxxy ZY 4S 4000mAh 30C geworden. Of 12 euro kon bijbetalen? Yes we can!

Het is nu 4000mAh geworden omdat deze de maximale afmeting heeft die in de boot past, zonder het 'lipo-plateau' te verwijderen.

Nog wat kluswerk voor de boeg maar van mij mag de zomer wel komen!
 
En waar dient het aftoppen van de prop voor? mvg Bastiaan
Hallo Bastiaan,

Als ik met een kleinere maat prop de vaartijd van zes minuten gemakkelijk haal, maar met een maatje groter het krap aan wordt, dan reduceer ik de diameter een heel klein beetje tot ik de tijd wel haal.
Ik heb dan het voordeel van de grotere acceleratie door het grotere bladoppervlak en iets meer snelheid t.o.v. de kleinere prop.

Allemaal niet zo interessant als je geen wedstrijden vaart, maar wel leuk om mee te experimenteren.

Met de 2200Kv outrunner op 4S zit je op krap 30000 toeren onder last, mijn zoon vaart met een 2200Kv motor in z'n Arowana en zit daarmee op ruim 70 km/h...
Ik hoop, dat je de boot op het water kunt houden.

Groeten, Jan.
 
Jan,

Met welke prop vaart jouw zoon?
(Materiaal, diameter, spoed, merk)

Ik begrijp dat dit voor een mono is.

Alvast bedankt,

Mvg Bastiaan
 
Hallo Bastiaan,

Als ik het zo terug lees heb ik wat verwarring gesticht ben ik bang...

Mijn zoon vaart met dezelfde 2200Kv buitenloper en een afgetopte 42K op 3S in z'n ARPRO.

In z'n Arowana (80 cm lang 24 cm breed) heeft 'ie een 2200Kv binnenloper, de Turnigy Aquastar 4477.
Turnigy AquaStar 3974-2200KV Water Cooled Brushless Motor
Op 4S loopt dit met een 42mm messing prop ruim 70 km/h (geschat, waarschijnlijk gaat het harder...)
Prop Metal CL-08A
Met deze prop is de boot nog op het water te houden, met een 40,5K of 42K wordt het problematisch als het water (te) ruw wordt.

Groeten, Jan.
 
Back
Top