Bouwverslag Great planes spectra 2m

waar zitten de servos voor de staartdelen? onder de vleugel?
wanneer je naar een kleinere motor gaat en brushless, heb je maar 2 servos meer, en die kan je dan voor in de neus plaatsen, omdat de motor minder plaats neemt...

je kan ook altijd besparen op de aansturingen... ik vermoed dat het nog houten balsa stokjes zijn die naar achter lopen? met ware ijzeren uiteinden?

hoe lichter hij wordt hoe langer ie boven blijft ;)

zit er lood in de neus voor het zwaartepunt te bekomen?
 
waar zitten de servos voor de staartdelen? onder de vleugel?
wanneer je naar een kleinere motor gaat en brushless, heb je maar 2 servos meer, en die kan je dan voor in de neus plaatsen, omdat de motor minder plaats neemt...

je kan ook altijd besparen op de aansturingen... ik vermoed dat het nog houten balsa stokjes zijn die naar achter lopen? met ware ijzeren uiteinden?

hoe lichter hij wordt hoe langer ie boven blijft ;)

zit er lood in de neus voor het zwaartepunt te bekomen?

het is inderdaad de aansturing met houte stokjes.
servo`s zitten onder de vleugel zo ver mogenlijk naar achter.
heb wel 25 gram lood in de staart moete doen om cg goed te krijgen

Grt
 
Hoe is de eerste vlucht verlopen?

Hieronder nog twee foto's van mijn Spectra. Gebouwd in 2001. Heb met dit toestel honderden schadevrije vluchten gemaakt. In 2008 of 2009 was het toestel versleten en is het in de afvalbak terecht gekomen. Ook van transport naar- en van het vliegveld heeft het toestel veel te lijden...

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ nps: Heb drie redelijke handstarts kunnen maken ring opzich goed vloog redelijk recht vooruit en zwaartepunt lijkt ook in orde

Bij de vierde handstarts kwam de wind er onder en ging hij tegen de grond met als resultaat een gebroken kielvlak.

Is inmiddels weer gemaakt volgende week nog maar eens proberen
 
Handstarts zijn voor een verhoudingsgewijs zware elektrozwever levensgevaarlijk.

Als een toestel als de Spectra is gebouwd volgens de handleiding, alles recht en vlak is, de roeruitslagen en het zwaartepunt kloppen dan meteen een vlucht met de motor maken.

Hoogte en snelheid betekenen veiligheid. Die krijg je met een handstart nooit.
 
Handstarts zijn voor een verhoudingsgewijs zware elektrozwever levensgevaarlijk.

Als een toestel als de Spectra is gebouwd volgens de handleiding, alles recht en vlak is, de roeruitslagen en het zwaartepunt kloppen dan meteen een vlucht met de motor maken.

Hoogte en snelheid betekenen veiligheid. Die krijg je met een handstart nooit.


kist is absoluut recht en zwaarte punte klopt ook.
cg gemeten op de hoofdligger (volgens handleiding)
kist hangt dan helemaal mooi vlak zonder voor of achterover te hellen

Grt
 
De spectra heeft zojuist zijn maiden flight gehad.
Ging erg lekker! weinig hoeven te trimmen.
Klap prop is een absolute must dus die komt er zeker op iemand een idee welke maat ik moet hebben? zit nu een 8*5 op

Grt,
Stephan
 
Lyckele, er zit een S 600 motor van ca. 200 gram in. Die mag hooguit een 8 x 5 prop draaien. Als je veel zwaarder belast wordt die te heet met alle gevolgen.

Beter (waarschijnlijk 200% beter rendament) is een Brushless motor plus regelaar, bijvoorbeeld Dymond Profi AL 2836 V2 met een Dymond Smart 30
 
Heren brushles setup komt er zijnertijd zoieso op. Standaard motor vliegt prima wil alleen een klapprop ivm weerstand in de lucht.......sneller stijgen is dus geen must
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hij wou hem met orginaile motor bouwen, dus dat hebben we gehad.
10x6 is miss te, maar een 9x5 moet zeker kunnen.
Hij zal er niet veel harder mee stijgen maar hij klapt wel mooi in
Ivm je vaste prop. Let wel, je zult ook een andere spinner moeten hebben.
Kijk dan goed naar je as diameter en diameter van de spinner zelf, dat hij
mooi aansluit op je romp.

Wil je echt meer power, dat moet je er een buitenlopertje in bouwen
Met rond de 1000 a 1200 kv.

Dat kan goedkoop bij hobbyking of iets duurder bij bijvoorbeeld
(Modelvliegen) Hangar Modelbouw specialist in radiografische vliegtuigen of Staufenbiel Modellbau - Willkommen !
Moet je we wel nog een 25A regelaar bij kopen.
 
10x6 is miss te, maar een 9x5 moet zeker kunnen.
Denk niet dat de motor dit lang vol gaat houden. Denk, één vlucht.
De standaard motor is geschikt voor 7 cellen NiCad of NiMH in combinatie met een 8x5. Ik kan me herinneren dat een standaard motor met 8x5 en 7 cellen al niet al te lang meeging. Nog zwaarder belasten heeft geen zin, alleen als je rook wilt genereren dan wel.

Frans
 
dan maar een 8*5 klap prop nemen?

wat zou een mooie hobbyking setup zijn? liefst op 3s1800 mah die heb ik nog een heel stel liggen.

Grt,
 
Heb het nog even opgezocht...

De originele motor van de Spectra, met de originele starre prop (8x4) verbruikt met een 7 cellen Ni-Cd accu 27 ampère. Dat houdt de motor al niet lang vol. Als de belasting met een grotere prop nog verder stijgt laten de gevolgen zich eenvoudig raden.

Met een 8x4,5 klapprop waren de vliegprestaties minder als met de starre prop.
 
Back
Top