Vintage ASW 15 Hegi

Schrik

Vanmorgen begonnen met de inbouw van servo's, regelaar, UBEC, Motor. Daarna aansluiten, en balen. LiPo begint spontaan ballonvormen aan te nemen en de regelaar viert dat door als rookkanon te gaan functioneren...

Gelukkig had ik nog een ongebruikte regelaar in huis. Betekende wel een extra soldeerklus maar het werkt nu weer vlekkeloos!

Nu richtingroer monteren met pull-pull. Daarna CG goed zetten en dan is de klus geklaard!

Groet,

Jacob Bos
 
Ah, weer een 4 meter bak erbij voor Oosterijk.... Je hebt wel geluk met jouw rookgenerator, voordat je het weet heb je de hele Winnetou family op de stoep staan met al die rooksignalen. Wel knap dat je zo doorzet, persoonlijk zou ik het anders doen. Mijn ervaring is dat het wel eens mis kan gaan als je ff een haastklusje doet. (je ziet zó iets over het hoofd)
 
Nou Jacob, je maakt het graag spannend. Nog best veel werk zo op het laatste moment.

Zal ik ook maar proberen mijn Ka-7 vandaag nog even af te maken? :mrgreen: Nog een 4m bak erbij!
 
Ah, weer een 4 meter bak erbij voor Oosterijk.... Je hebt wel geluk met jouw rookgenerator, voordat je het weet heb je de hele Winnetou family op de stoep staan met al die rooksignalen. Wel knap dat je zo doorzet, persoonlijk zou ik het anders doen. Mijn ervaring is dat het wel eens mis kan gaan als je ff een haastklusje doet. (je ziet zó iets over het hoofd)

Die angst heb ik ook, ik schrijf daarom alles wat door mijn kop schiet gelijk op, heb ik later een afvinklijst waardoor de kans om te vergeten minder wordt. En vliegen doe ik niet meer in NL, wel in A!

en het is 3 meter, geen 4..

Nou Jacob, je maakt het graag spannend. Nog best veel werk zo op het laatste moment.

Zal ik ook maar proberen mijn Ka-7 vandaag nog even af te maken? :mrgreen: Nog een 4m bak erbij!

Ja joh, zet even door, neem je doek/folie mee. Maken we hem met zijn allen dit weekend af, wordt maandag maiden-day!

Komt allemaal goed heren!

Groet,

Jacob
 
Zo, richtingroer werkt mooi. Kabeltjes netjes in de romp opgebonden. Resteert alleen nog de accu op de goede plek leggen voor een correct zwaartepunt. Eerst even eten. Vanmiddag auto inpakken en we kunnen!

Groet,

Jacob
 
en zijn er nog mooie pics nu hij af is jacob ? ik ben momenteel bezig de romp spuitklaar te krijgen nog n paar kleine oneffenheden en dan kan de eerste witte laag erop:yes: hopelijk word het nog weer om het rompje keurig in de witte lak te zetten , ook de orgionele bestikkeringen zijn in de maak maar wel in plotterfolie maar dat verschil ga je als het goed is niet zien ! de oude waren op water lossing systeem dat vond ik niks , als de romp in de lak zit zal ik wel ns n fototje plaatsen van het resultaat , de bedoeling is dat hij er exakt hetzelfde uit gaat zien zoals hegi hem in de catalogus aanbied in de jaren 70 :yes::wink:
 
Foto's zal ik binnenkort nog wel een plaatsen. De ASW draait inmiddels wel weer zijn rondjes. In vogelvlucht wat er de laatste tijd gedaan is:

Het was nog even doorbijten om de ASW voor Oostenrijk gereed te krijgen, heb nog een extra ochtend vrij genomen en toe was ie klaar!

In Oostenrijk vooral eerst met andere kisten gevlogen en pas nadat de omgeving enigszins bekend was de ASW weer laten vliegen na de crash. In het filmverslag van Fotor zie je op 1:02 dat Terence de ASW weer de lucht inwerpt:


Daarna heerlijk gevlogen. Rolroer trim moest wel totaal naar rechts om rechtuit te kunnen vliegen. Na de landing toch nog eens goed gekeken waar dan aan ligt en toe bleek dat 1 van de buisjes voor de dunne vleugelpen in de wortelrib 1 mm kin bewegen. Bij de klap toch ietwat losgeraakt denk ik. Daarna niet meer gevlogen in Oostenrijk. Thuisgekomen heb ik de onderzijde vleugel opengemaakt en dat herstelt.

Daarna ook begonnen aan het opnieuw maken van een cockpit om Ken weer een plek te geven. Nadat het begin er was opnieuw een plek voor de accu gezocht voor een correct CG. Bij het plaatsen van de hoogteroeren ging er eentje wat stroef, beetje doorgedrukt, en daarmee de hele buis door de ribben heen gedrukt... balen. Maar wel goed om te repareren, was blijkbaar een zwakke plek. Dus onderzijde opengemaakt en buisjes vervangen. Deze bleken ook niet helemaal recht meer te zijn waardoor het inbrengen van de asjes stroef verliep.

En daarmee is ie volgens mij weer helemaal in oude staat. Niet meer zo superstrak als ooit, maar het vliegbeeld en vlieggedrag maken wel dat het wel mijn favoriete kist blijft. Nu nog romp mooi glad zien te krijgen want de laatste gespoten blanke laklaag is me wat te dof. Daarna weer afstickeren en dan moet ze weer een tijdje mee tot de volgende crash... #not..

Groet,

Jacob
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wat voor servo,s gebruik jij op elleron ik twijfel of n gewone hs81 of de metalgair verzie wat denk jij jacob ?:wink:

ps mooi filmpje van je aswtje en wat n werper he :grin: :yes:
 
Camera onboard

Wat een heerlijk herfstdagje was het vandaag. Mooie kleuren, lekker fris, best wel wat zon. Vliegweer dus!

Omdat de laatste crash van de ASW door de plaatsing van mijn GoPro verzoorzaakt is (en ik te langzaam vloog met deze verhoogde weerstand) heb ik regelmatig eens zitten denken om iets te maken zodat de camera in de cockpit geplaatst kan worden. Door dit mooie herfstdagje geïnspireerd geraakt om in een kwartiertje met wat schuim, tape en sate-prikkers de GoPro onder de kap te plaatsen.

Ik ben namelijk wel nieuwsgierig hoe het eindresultaat van de beelden is als ze achter 'perspex' zijn opgenomen. Daarom iets provisorisch in elkaar geknutseld en vliegen! Dit is het resultaat, van de 25 minuten vluchttijd 10% beelden overgehouden en dan krijg je dit:


Wat opvalt is dat je het blauwe schuim weerspiegelt ziet. Bij een definitieve constructie zal ik wat meer matzwart gebruiken. Lijkt me ook gaaf om de camera te kunnen draaien, dan gebruik ik op dat moment het kanaal van de sleepkoppeling om een servo te sturen zodat je de camera naar links en rechts kunt draaien. Nu kun je 'maar' aan een kant de camera richten op wat je wilt opnemen. Dan nog een FPV setje... ach, ideeën genoeg!

Groet,

Jacob Bos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel herkenbaar Jakob, dat laaste silhouet;)

Volgens mij kan je in het draadje van Johannes van de Surproiw, wel wat inspiratie opdoen voor een beweegbare camer, lastig te imiteren die
man;), maar je kan het proberen natuurlijk

groet


Terence
 
Ja, stond ineens een kerel in beeld. Wel toevallig dat ik de hele final mezelf zo'n beetje in beeld had..

En dat van die Surprois is inderdaad een goed voorbeeld. Zelf denk ik dat ik een 180-graden servo monteer met daarop een plaatje met daarop de camera. Principe KISS!

Groet,

Jacob Bos
 
Leuk filmpje. Later zullen de opnamenvast beter worden. Dat lees ik nu al. Wat me opvalt is dat jouw cockpitᷰglasᷰ erg strak is. Weinig vervorming.

En verder zie ik dat die weilanden bij jullie net zoᷰn baggerbende zijn als bij ons. :(
 
Leuk filmpje. Later zullen de opnamenvast beter worden. Dat lees ik nu al. Wat me opvalt is dat jouw cockpitᷰglasᷰ erg strak is. Weinig vervorming.

En verder zie ik dat die weilanden bij jullie net zoᷰn baggerbende zijn als bij ons. :(
Dank. Glas is inderdaad prima. Camera stond er nu iets te scheef in. Als je een randje van de cockpit kap of instrumentenpaneel in beeld kunt krijgen is het net als in het eggie..

Mooi!
Wat mij opvalt is dat je remklep niet goed sluit volgens mij.

Klopt, zit een klusje aan te komen, vervangen van servo's. Die ene doet moeilijk..

Groet,

Jacob Bos
 
~... Zelf denk ik dat ik een 180-graden servo monteer met daarop een plaatje met daarop de camera. Principe KISS!

Krijgen jullie tijdens het douchen ook vaak de beste ingevingen? Schoot me vanmorgen ineens te binnen dat ik nog een 180 graden servo heb liggen. Dus zo gezegd, zo gedaan: servowiel ingekleed met hout, elastiekie er om en klaar !


Nu nog iets in de romp fabrieken waar dit setje dan weer op gemonteerd wordt.

Groet,

Jacob Bos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top