Salto, mijn nieuwe grote speelgoed...

he, dat is vreemd? Gisteren was dat niet, en nu wel? Ik zal het filmpje wel opnieuw uploaden als ik tijd heb.

EDIT, het blijkt dat Youtube zelf zit te rommelen... (ik denk om over te stappen op Vimeo, Youtube blijft knudde)
 
De Salto, een blijvertje waarbij deze de winter een nieuwe kleur gaat krijgen. Tipjes rood, zo ook de onderkant van de romp. Er blijft mij toch 1 ding door mijn hoofd heen spoken. Dat is het profiel wat er nu op zit. Een SD7037-7032 wat niet echt uitnodigd om dynamischer te vliegen.

Het zou wat vlotter mogen zijn, waarbij ik op een aantal opties uitkom. Ik kan in de achterlijst de zaag in zetten en deze ''beweegbaar'' maken zodat ik een iets wat vlotter profiel krijg. Mijn vraag is in hoeverre dit toereikend is met een S7037 profiel. Heel veel verstand heb ik er niet van, en ik zie hier af en toe berekeningen voorbij komen die ik niet begrijp.

Wat ik wel begrijp is dat een SD7037 profiel voor geen meter loopt.... (de Salto weeg nog geen 5kg, en ik weet niet hoeveel gewicht ik er nog bij kan stoppen)

Ik kan natuurlijk de vleugels bestellen bij Fliegerland (die heeft een ander profiel *HN* ?) maar dan klopt mijn aansluiting van de vleugelpen niet meer. (maar dat is dan weer aan te passen in de romp) Met 419€ geen aantrekkelijke optie, ik vind het behoorlijk aan de prijs.

Zelf bouwen, dat kan maar dan word het een uitdaging. Een ribbenbouw lukt nog wel, maar schuim snijden/liggers maken die een hoge kracht moet verwerken dat is echt andere koek voor mij.... Ik vind het knap voor diegene die het kunnen, maar om zomaar iets aan te rommelen vind ik ietswat onverantwoord (om mee te vliegen) en ik heb simpelweg de kennis niet in huis.

Kan iemand advies geven over de bovenstaande opties?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Douglas.
Ik zou die €419.- uitgeven en zo een paar hele goede (?) vleugels krijgen.
Het kost wel een flinke duit, maar je weet dan wel dat het helemaal goed zit.
Maarja, zo zou ik het doen.

Wat je ook kunt doen is kijken of je een kapotte of tweedehands kist kunt kopen met precies de vleugels die je nodig hebt.
Dat zou wel ééns goedkoper kunnen zijn.

Succes bij het vinden/kopen van een paar "snellere" vleugels.

Groetjes,

Jordy
 
Ik kan idd op zoek naar een ''schadebak'' maar het risico dat de vleugels stuk zijn word dan ook groter. Ik heb de bouwer van de Salto een mailtje gestuurd met de vraag hoe sterk de vleugels gebouwd zijn. Ik zou dan wat extra gewicht toe kunnen voegen. verder overweeg ik toch om de zaag in de achterlijst te zetten. Na wat zoekwerk blijkt dat het SD7037 profiel wel wat sneller word, en dat is wat ik wil.

Ik ga de flaps niet gebruiken voor thermiek, dat voordeel is te verwaarlozen. Wel kan ik ze aansturen in combinatie met de rolroeren.
 
Ik kan idd op zoek naar een ''schadebak'' maar het risico dat de vleugels stuk zijn word dan ook groter. Ik heb de bouwer van de Salto een mailtje gestuurd met de vraag hoe sterk de vleugels gebouwd zijn. Ik zou dan wat extra gewicht toe kunnen voegen. verder overweeg ik toch om de zaag in de achterlijst te zetten. Na wat zoekwerk blijkt dat het SD7037 profiel wel wat sneller word, en dat is wat ik wil.

Ik ga de flaps niet gebruiken voor thermiek, dat voordeel is te verwaarlozen. Wel kan ik ze aansturen in combinatie met de rolroeren.



Dan wordt hij ook een beetje fanatieker op rol Douglas:mad:

Ik zou het eerst eens proberen met een beetje ballast, de vleugels geven wat ik ervan gezien heb geen krimp en hij weegt zeker niet te veel.

groet

Terence
 
Dan wordt hij ook een beetje fanatieker op rol Douglas:mad:

Ha, zo er vind ik dat nou ook weer niet...;)

Inmiddels al een mailtje terug, 500 gram erbij was geen enkel probleem. 1000 gram ook niet, maar dan moest ik we ff de aandacht vestigen om het doorbuigenvan de vleugels. Ik moest er niet teveel van verwachten, de vleugelkoorde zou niet gebouwd zijn voor dynamisch vliegen. Ik denk dat we maar eens moeten gaan vliegen met 500 gram extra. @Terence, jij een beetje te porren voor wat opgooi-hulp?
 
*offtopic
Wel grappig eigenlijk.
De meeste RC-piloten willen na verloop van tijd een beetje sneller en dynamischer gaan vliegen en ik ga steeds meer naar de andere richting.
Hoe langzamer hoe mooier ik het vind.
Dat geeft me wel te denken omdat ik best wel een snelle kist bij Leskey heb bestelt.
*offtopic

Dat met extra gewicht bij een "niet dynamisch" profiel heb ik zelf ook live kunnen zien.
Ik had m'n oude Cularis ca. 380 gram zwaarder gemaakt (1/4 meer gewicht) en het enigste verschil was dat de vleugels gevaarlijk doorbogen als ik te hard aan het hoogteroer trok.
Bij de handstart moest ik de Cularis ook veel harder werpen.

Ik zou toch naar een goede 2de hands kist uitkijken.
Misschien vind je echt nog een bruikbare kist met goede vleugels voor een zachte prijs.

Groetjes,

Jordy
 
Een 4.2 meter Salto met een Cularis vergelijken is net zoiets als met appels en peren... Ik snap jouw gedachtegang wel, maar we hebben het echt over een ander toestel.

Ik heb nog steeds contact met de bouwer van de vleugels, als die zegt dat ik er 500 gram zonder problemen bij kan stoppen dan ga ik volgende week vliegen met 500 gram extra... 1000 gram vind ik veel, maar als 500 gram voldoende is vind ik het prima. Anders komt er 750 gram in en kijk ik hoe dat gaat. Zo heel dynamisch hoeft het nou ook niet met deze kist, maar wat meer doortrek zou wel wenselijk zijn.

Ik kan altijd nog overwegen om de achterlijst verstelbaar te maken. Dat het geen hang/helling ragkist gaat worden is mij wel duidelijk, maar een wat groter sneheidsbereik zou wel wenselijk zijn. Ik ga deze Salto toch echt we gebruiken voor aan de helling hier op de maasvlakte of in Oostenrijk..

Vanaf 250 meter recht naar beneden voor een fly-by is geen probleem, de vleugels geven geen krimp. Wel met beleid met het hoogteroer, het is tenslotte geen Leskey kist. ;)

Wel herkenbaar wat je schrijft over ''wat de meeste piloten willen''. Ik merk dat in mijn hangar (op 2 na) geen toestel hetzelfde is. Wat dat betreft is hier de diversiteit groot te noemen. Voor de behoeft voor dymanisch en snel heb je andere toestellen. Laat ik een jaartje de tijd hebben om dat op mijn gemak eens uit te gaan zoeken...


Goed, mijn Salto wil ik wat sneller hebben, en 500 gram lijkt mij en goede optie om mee te beginnen. Wat ik nog niet zeker weet is hoe groot het resultaat zou kunnen worden als ik aan de achterlijst ga werken...
 
Een onverwachte wending! Ik heb behoorlijk veel info verzameld over het SD7037 profiel, en wat reacties gehad met de gedragingen over dit profiel bij een verstelbare achterlijst. De zaag gaat er in iedergeval niet in, want het zou echt zinloos zijn. De voordelen zouden te verwaarlozen zijn, en daar ging het mij toch om.

Ik heb verschillende fabrikanten aangeschreven, en enkele hebben gereageerd. Ik ben blijven hangen bij Topp Rippin, mede door hun snelle reactie en goed advies. Een vliegmaatje heeft een Pilatus B4 besteld (4.7m) en heeft deze zelf opgehaald bij de ''fabriek''. Hij heeft met eigen ogen kunnen zien hoe de vleugels werden gebouwd, en daar kwam een verassend resultaat uit.

Ik ben nu zo ver dat ik een tekening kan maken van de wortelrib met het profiel wat ik wil hebben, en zij maken daaruit de vleugel! Ik kan nu dus bepalen wel profiel ik wil hebben, én de plek bepalen waar ik mijn vleugelpen wil hebben.

Zoals het er nu naar uitziet word het een Ritz 2/30/12 profiel. Ik lees daar goed dingen over, want met name wil ik deze vleugels gaan gebruiken voor aan de helling. Op de originele romp zou een HN profiel zitten, maar daar kan ik niet zo heel veel over vinden...

Als er andere voorstellen zijn hoor ik dat graag, morgen ga ik mijn tekening indienen...

Ik wil een setje vleugels waarmee ik met de Salto kan raggen, een goede doortrek heb en als het ff kan zijn snelheid vasthoud. Alles naar verhouding, maar een kilootje erbij zou geen probleem mogen zijn. Ik ga morgenvroeg maar eens spelen met Profili....
 
@(Zoals het er nu naar uitziet word het een Ritz 2/30/12 profiel. Ik lees daar goed dingen over, want met name wil ik deze vleugels gaan gebruiken voor aan de helling. Op de originele romp zou een HN profiel zitten, maar daar kan ik niet zo heel veel over vinden...)

Enkele correcties cq opmerkingen mijnerzijds

De originele MHM (Mathias Hänel) Salto heeft een Ritz 2 profiel als wortelprofiel of dit doorgaand Ritz 2 is weet ik niet meer, hij kan ook verlopen naar Ritz 1 aan de vleugeltip. Deze Salto vloog aan de helling 'als een speer'.

Fliegerland heeft de rompmallen van alle toestellen van Mathias Hänel overgenomen en is zijn toestellen opnieuw aan het uitbrengen nu echter met een HN (Norbert Habe) profiel.

Welk HN is bijna niet uit te vinden omdat Norbert Habe (overigens recentelijk overleden) elk profiel op verzoek leverde m.a.w. als je aangaf welk toestel en voor welk doel kreeg je van hem het bijpassende profiel.

N.b. De zoon van Norbert vliegt hier in onze club, ik heb meerdere gesprekken met hem gehad over zijn vader, de door hem ontworpen profielen met bijbehorende filosofie.

Harry
 
Dank voor de goede info Harry! Het klopt idd dat Fliegerland de rompmallen van MHM heeft overgenomen. Ik heb zitten kijken naar de vleugels die zij verkopen (met het HN profiel) maar ik vind ze gewoon te duur. daarnaast is idd niet bekent welk HN profiel gebruikt wordt. Op de een of andere manier wil ik dat toch weten voordat ik ga vliegen.

Vandaar dat ik aan het kijken was naar andere fabrikanten, waarbij Rippin er toch wel uitspringt. De comunicatie loopt bijzonder goed, en ze denk erg goed mee. Ze komen zelfs met verschillende voorstellen waarmee ik uit de voeten kan. Zo kan ik dus aangeven waar ik mijn vleugelpen wil hebben op de wortelrib. Zo hoef ik mijn romp niet aan te pasen, en zou ik met niet al te veel aanpassingen de andere vleugels kunnen monteren. Een vleugelen van 16 mm was geen probleem. Mocht dat we zo zijn zou ik naar 12 mm kunnen, en deze weer ''passend'' maken aan mijn romp.

Het is wel goed on te lezen dat de Rits 2 profiel het goed doet aan de helling. Rippin kwam ook al met 2 voorstellen. De RG15 en HQ profiel. Over de sterkte hoefde ik mij niet druk te maken.
 
Laatst bewerkt:
@(Zoals het er nu naar uitziet word het een Ritz 2/30/12 profiel. Ik lees daar goed dingen over, want met name wil ik deze vleugels gaan gebruiken voor aan de helling. Op de originele romp zou een HN profiel zitten, maar daar kan ik niet zo heel veel over vinden...)

Enkele correcties cq opmerkingen mijnerzijds

De originele MHM (Mathias Hänel) Salto heeft een Ritz 2 profiel als wortelprofiel of dit doorgaand Ritz 2 is weet ik niet meer, hij kan ook verlopen naar Ritz 1 aan de vleugeltip. Deze Salto vloog aan de helling 'als een speer'.

Fliegerland heeft de rompmallen van alle toestellen van Mathias Hänel overgenomen en is zijn toestellen opnieuw aan het uitbrengen nu echter met een HN (Norbert Habe) profiel.

Welk HN is bijna niet uit te vinden omdat Norbert Habe (overigens recentelijk overleden) elk profiel op verzoek leverde m.a.w. als je aangaf welk toestel en voor welk doel kreeg je van hem het bijpassende profiel.

N.b. De zoon van Norbert vliegt hier in onze club, ik heb meerdere gesprekken met hem gehad over zijn vader, de door hem ontworpen profielen met bijbehorende filosofie.

Harry
????
Omdat jij geen info kunt vinden over een 'mes met keramiek snijvlak' ga je maar een vuurstenen mes gebruiken?

HN-profielen zijn modern en oha. rete goed.

Ik heb een paar HN-profielen in DAT-formaat. Welke heb je het over?
Wellicht kan ik je verder helpen.

Maar om HN voor Ritz in te ruilen vind ik geen logische beslissing ....

just muy 2 cents ...

Dirk.
 
HN-profielen zijn modern en oha. rete goed.

Ik heb een paar HN-profielen in DAT-formaat. Welke heb je het over?
Wellicht kan ik je verder helpen.

Maar om HN voor Ritz in te ruilen vind ik geen logische beslissing ....

Dirk, dat is het m nou net. Je komt er niet achter wat voor HN gebruikt word. Het enige wat ik je kan vertelen dat mijn Salto een wortelrib heeft van precies 25 cm. Met het SD7037 profiel heeft het een dikte van meer dan 3 cm...
 
Waar Dirk denk ik op doelt is dat het Ritz profiel behoorlijk oud is en wat betreft prestaties dik ingehaald zal worden door de meeste HN profielen. Ik zou me toch even in wat diverse HN profielen verdiepen, de meeste doen het volgens mij uitstekend aan de helling, mogelijk een stuk beter dan een Ritz.
 
Ik snap wel waar Dirk op doelt, maar ik heb echt de ballen verstand van polaren, grafieken enz... Als het nou in Jip en Janneke taal gebracht kon worden zou ik het nog snappen. Komen er wiskundige berekeningen bij kijken dan word het hier lastig. Wiskunde is nooit mijn sterkste kant geweest...
 
Hallo Douglas,
Ik heb vanavond met Rippin gebeld. Ik had namelijk een vraag over mijn Pilatus B4. Toen vroeg zij mij of ik diegene kende die een aanvraag voor een Salto vleugel had gedaan. Dat heb ik bevestigd!
Ze vroeg mij om het volgende door te geven;
Rippin (Sabine) stelt voor om het wortelprofiel over te nemen op de nieuwe vleugel en dit in 15 cm te stroken naar een nieuw profiel naar wens. Het grote voordeel is dan dat je nieuwe vleugel perfect past op de bestaande romp. Het overgrote deel van de vleugel heeft dan echter het gewenste profiel. Ze vroeg ook naar een tekening van het wortel profiel met een exacte aanduiding van de vleugel pen(nen) en een exact lengte.
Ze stelde voor om het profiel over te nemen op papier en dat op te sturen.
Wat ik kan doen is het profiel te printen (ik heb een profielen database) en dat je dat past op je romp. Dan heb je een exacte mal.
Laat maar weten als je nog vragen hebt. Ik kan ook kontakt opnemen met Sabine (ook steenkool duits)
groet ger
 
Iemand riep SD6060, maar dat is te gericht op acro.
SD6060 zit op de 3m30 Stinray. Bloedsnel en ook aardig in thermieken.

Ik heb in Profili twee profielen gevonden die wat mijn betreft niet verkeerd zijn: MM 1995 (van een mij onbekende Italiaan) en SD7090.
M.n. die laatste lijkt me niet verkeerd, zelfde lage weerstand als de SD6060 bij lage Cl's, maar iets beter bij iets hogere Cl's (0,4 - 0,7) en weinig Reynolds gevoelig.

Dirk.
 
Hallo Douglas,
Ik heb vanavond met Rippin gebeld. Ik had namelijk een vraag over mijn Pilatus B4. Toen vroeg zij mij of ik diegene kende die een aanvraag voor een Salto vleugel had gedaan. Dat heb ik bevestigd!
Ze vroeg mij om het volgende door te geven;
Rippin (Sabine) stelt voor om het wortelprofiel over te nemen op de nieuwe vleugel en dit in 15 cm te stroken naar een nieuw profiel naar wens. Het grote voordeel is dan dat je nieuwe vleugel perfect past op de bestaande romp. Het overgrote deel van de vleugel heeft dan echter het gewenste profiel. Ze vroeg ook naar een tekening van het wortel profiel met een exacte aanduiding van de vleugel pen(nen) en een exact lengte.
Ze stelde voor om het profiel over te nemen op papier en dat op te sturen.
Wat ik kan doen is het profiel te printen (ik heb een profielen database) en dat je dat past op je romp. Dan heb je een exacte mal.
Laat maar weten als je nog vragen hebt. Ik kan ook kontakt opnemen met Sabine (ook steenkool duits)
groet ger

Ik vind dat een prima voorstel, ik had het niet beter kunnen wensen. Ik denk dat wij maar eens bij elkaar moeten komen, dan kanik meteen het printje mee nemen om de afdrukken te maken van de vleugelpen(nen).

Ik zal dat dan opsturen, dat weten we zeker dat het goed gaat komen. hebben we ook wat meer tijd voor de keuze van het profiel. Waar ik dan wel weer aan denk, is het instelhoekverschil. Nu zit er een SD7037 op, en ik denk dat dat de instelhoekverschil niet overeen komt met een profiel wat er op gaat komen....

Helaas ben ik niet in het bezit van Profili, wel een freeware progje maar dat heeft zo ook zijn beperkingen.
 
@ Dirk, 6060 lijkt mij ook extreem, zó snel hoeft nou ook weer niet.... Maar ik heb nu al zoveel profielen voorbij zien komen... krijg er wat vierkante oogjes van... Ik lees SD7090, dat klinkt bijna als SD7037... wel een ander profiel, maar heel extreem is ook zowat. Ik weet nu al dat mijn HS85MG vervangen moeten worden die nog mooi in de staart zitten...
 
Back
Top