De Stingray van X-models heeft een spanwijdte van 2,9m en heeft SD6061 als profiel.
Je hebt gelijk ...

Ik was er zo van overtuigd, dat ik het niet meer gecontrolleerd heb.
Om het goed te maken:
Hier kun je de coördinaten van het huidige Wortelprofiel van de Salto downloaden (
ProfielX.dat). Klik met verkeerde muisknop en kies "Doel opslaan als ..."
Hieronder een nieuw plaatje met de polaires bij Re=100.000 en Re=250.000.
- SD6060 is vervangen door SD6061. Realiseer je dat SD6061 9% dik is, SD7037 = 9,3% dik, SD7090 = 10% en ProfielX = 13,4% !!! dik.
ProfielX verdunnen naar 10,5% brengt geen wezenlijke voordelen. De profielweerstand verbeterd slechts fractioneel, terwijl de weerstand bij Re=250.000 en lage Cl's verslechtert.
Ik denk nog steeds dat SD7090 de beste optie is.
Over het vlieggewicht:
Ja dat mag best wat zwaarder. Maar niet te veel, want dat gaat direct ten koste van het thermieken en de hanteerbaarheid bij de start (op de helling).
Wat dat betreft is een dunne vleugel met flink carbon erin, en een relatief laag gewicht de beste optie: lage welving, lift moet uit de snelheid komen, en de lage welving zorgt ook voor lage weerstand bij hoge snelheden.
Ook heeft SD7090 de mooiste ronde curve. Geen (nauwelijks) lage Re-invloeden. Loopt ook mooi door bij negatieve Cl's (redelijk essentiëel voor een acro kist).
NB.
Mijn Alpina heeft waarschijnlijk een RG15 van ongeveer 12% dik.
Dat hij zo lekker snel is heeft vooral te maken met zijn gewicht 7 kg (89 gr/dm2 !!). De restitutie (hoogte uit snelheid) valt tegen. Daar heb ik wel beter gezien. Maar .... ik heb een GPS gemeten pieksnelheid van 193 km/u
Dirk.