Polaris bouwverslagje

Daarnet de nieuwe Polaris eens gaan dopen...:smile:
HPIM4442.JPG


Gaat als een trein op een 3S1600 30/40C lipootje ! en het buikje blijft netjes door het extra glasmatje :idea:

Wat was het koud zeg op het vliegplein.
F-16tje en Batwing mochten ook meespelen...:cool:

HPIM4441.JPG
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de tip. Het is kwetsbaar spul idd. Ik zat te denken om misschien de onderkant te voorzien van een mooi dun laagje glasvezel.

De plaatsing van de controls houdt me nog bezig. Onder is mooier, boven is minder kans op schade. Ik nu ook "spiekgaatjes" aan de onderkant, die heb ik ook liever boven.

Voorlopig moet ik eerst eens aan mijn V2 beginnen...

Ik blijf toch voorstander van aileron controls IN de polaris. Werkt goed, al 3 jaar en geen problemen. De volgende zou ik weer precies zo maken. Ik heb een carbonstaafje gebruikt van 4 mm en dat door een 4 mm binnendiameter buisje door de staart. Dus hetzelfde idee als op het ontwerp, maar dan zelf gemaakt. Carbonstaafje zit dus in het scharnier voor een paar cm in de aileron gelijmd. Het midden van het buisje moet dus precies samenvallen met het scharnierpunt, en daarom moet je dus met deze methode ook scharniertjes in het midden van de 6 mm depron lijmen.
 
Ik blijf toch voorstander van aileron controls IN de polaris. Werkt goed, al 3 jaar en geen problemen. De volgende zou ik weer precies zo maken. Ik heb een carbonstaafje gebruikt van 4 mm en dat door een 4 mm binnendiameter buisje door de staart. Dus hetzelfde idee als op het ontwerp, maar dan zelf gemaakt. Carbonstaafje zit dus in het scharnier voor een paar cm in de aileron gelijmd. Het midden van het buisje moet dus precies samenvallen met het scharnierpunt, en daarom moet je dus met deze methode ook scharniertjes in het midden van de 6 mm depron lijmen.

Thanks mavlo77, ik ga me nu maar eens aan het ontwerp houden en de ailerons inderdaad op die manier monteren. Ik heb al wat spullen bij elkaar geschraapt om dat voor elkaar te kunnen krijgen. De constructie zit al in m'n hoofd.

Dan blijft alleen het staartroer over om naar boven te verplaatsen tenzij dat ook "binnendoor" kan. Misschien met flex pushrods.
 
Daarnet de nieuwe Polaris eens gaan dopen...:smile:
HPIM4442.JPG


Gaat als een trein op een 3S1600 30/40C lipootje ! en het buikje blijft netjes door het extra glasmatje :idea:

Wat was het koud zeg op het vliegplein.
F-16tje en Batwing mochten ook meespelen...:cool:

HPIM4441.JPG

Polaris: Nice!!!

Beetje off-topic, maar hoe vliegt die batwing? Daar lijkt geen enkel profiel in de vleugel te zitten. Of is het motto "als het maar hard genoeg gaat vliegt alles" ?
 
Thanks mavlo77, ik ga me nu maar eens aan het ontwerp houden en de ailerons inderdaad op die manier monteren. Ik heb al wat spullen bij elkaar geschraapt om dat voor elkaar te kunnen krijgen. De constructie zit al in m'n hoofd.

Dan blijft alleen het staartroer over om naar boven te verplaatsen tenzij dat ook "binnendoor" kan. Misschien met flex pushrods.

De staartroer aansluiting zit bij mij wel onderaan (ook zoals het ontwerp), maar omdat het een beetje in de "schaduw" zit van de romp, blijft dat niet achter gras of iets dergelijks steken. Als je de onderkant van het roer afwerkt met een mooi laagje epoxy dan schuurt die ook niet af. Ja of je moet het wel heel bont maken.... Misschien een optie om het roerservo in de motorgondel te maken. Wordt wel erg krap, maar volgens mij had ik al eens gezien dat iemand dat gedaan had.
 
Polaris: Nice!!!

Beetje off-topic, maar hoe vliegt die batwing? Daar lijkt geen enkel profiel in de vleugel te zitten. Of is het motto "als het maar hard genoeg gaat vliegt alles" ?

Batwing vliegt prima , alleen moet je zien bij de landing er snelheid in te houden tot hij bijna op de grond is , pas dan motor uit ( zweeft namelijk als een baksteen )
 
Ik ben gestart met een nieuwe:

Dscn1452.jpg


Dscn1453.jpg


Ik wilde een 100% Polaris bouwen maar het is een 68% versie (50cm) geworden. Waarom weet ik eigenlijk niet. Ja, ik heb een zwak voor klein spul en had een setup over wat hier meer bij past.

De hele setup inclusief lipo, motor, servo's, ontvanger en bedrading weegt 120 gram. Ik hoop vliegklaar zo rond de 200 gram uit te komen. Dat wordt zuinig lijmen dus.

Het grijze spul is 5mm nep-depron van de kwantum-hallen. Is iets lichter dan echt depron maar breekt ook sneller.

Als 'ie klaar is gaan er nog een paar laagjes glitsa overheen en dan zie je niks meer van krasjes en schuurplekken etc.
 
Een paar stapjes verder:

Polaris mini - structure.jpg


Carbon ingelijmd op de zwakke plek:
Polaris mini - carbon insert.jpg


Kijken of het een beetje wil passen:
Polaris mini - test fit 1.jpg


Polaris mini - test fit 2.jpg


Dat gaat wel goed komen.

Het past allemaal maar net bij zo'n klein ding:
Polaris mini - tail unit - tight fit.jpg


Ik heb echte scharnieren gebruikt in plaats van plakband. Het resultaat is dat het allemaal wat moeilijker beweegt. Het uitlijnen van de scharnieren is blijkbaar lastiger dan het lijkt. Aangezien ik hele lichte servo's heb gebruikt hoop ik dat de roeren snel genoeg reageren. Misschien kan een drupje smeermiddel geen kwaad.

Nog niet op foto, maar de staart is klaar. Voor de ailerons ga ik een zwaardere servo gebruiken. Aangezien deze 2 roervlakken tegelijk aan moet sturen neem ik geen enkel risico. Op de elevator na zijn de ailerons wel de laatste die mogen falen.
 
Ziet er goed uit !

Thanks!

Gelukkig maar want er zitten meer uren in dan gepland, haha.

Deze is heel aardig gelukt al zeg ik het zelf. Alles staat recht en haaks (niet geheel onbelangrijk) en het geheel is onbeschadigd door de bouw heen gekomen. Het accu klepje zit met magneetjes dus er komt geen tape op.

Mijn grotere Polaris (83%) moest flink getrimd worden op de ailerons (de ene staat een beetje naar beneden en ander omhoog) om hem recht te laten vliegen, ik ben benieuwd hoe dat bij deze gaat uitpakken want ik moet de maiden nog maken. De grote versie is ook niet helemaal recht en haaks, maargoed, dat was mijn eerste "grote" bouwproject van tekening.

Met de grote heb ik inmiddels in de sneeuw gevlogen. Is niet veel anders dan op gras behalve dat hij langer door schuift na een landing. En hij is makkelijker bij te sturen op de grond. Maar het is wel een beleving. Ondanks de kouwe fikken toch 3 accu's geleegd.

cZHbyEsHjcA[/media] Seaplane - Snow time! - YouTube
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erg leuk dat spelen op de sneeuw.
Dit model vliegt erg goed ik heb hem laatst ook weer van de plank gehaald.
Succes met de baby polaris.
 
Eindelijk de maiden kunnen maken:

watRCY9IUGI[/media] Polaris seaplane - YouTube

Ook deze vliegt uitstekend. Iets onrustiger dan de grote versie maar hij weegt ook een stuk minder. Ik had met een 5x2.75 prop niet veel snelheid verwacht maar ook dat viel alles mee. Voldoende thrust en snelheid met dit 2200kv (3S) motortje. Ik gok zo'n 80 km/u.

In tegenstelling tot de grotere versie hoefde er niks bijgetrimd te worden. Alles klopte meteen. Wat meer aandacht tijdens de bouw om alles haaks en recht te krijgen loont dus.

Ik moet wel wat aan de contrast doen. Alleen aan de staart is te zien wat onder en boven is en ik was al bijna de fout in gegaan.

Ik heb trouwens 2 accu's getest (beiden 3S), een 40 grams 450mA en een 64 grams 550mA. Dat maakt een groot verschil. Er moest geschoven worden om de CG goed te krijgen en dat extra gewicht van de zwaardere accu is eigenlijk net wat te veel voor dit kleine ding. De video is gemaakt met de zwaardere accu. Vlieggewicht met de kleine accu is 232 gram en levert bijna 10 minuten vliegtijd op.

Al met al ben ik zeer tevreden met deze baby Polaris. Het blijft toch een appart geval (positief bedoeld) om mee te vliegen/starten/landen. Misschien morgen maar eens op water testen want deze is gelukkig wel waterdicht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ter inspiratie, nog wat bouwdetails:

Polaris mini - bottom view.jpg

De ontvanger is achter het CG geplaatst om goed uit te komen met het CG.

Polaris mini - top view.jpg

De regelaar zit inmiddels met koelpasta en een beetje lijm aan het koelelement vast.
 
Na meer dan 20 vluchten kan ik wel stellen dat de baby Polaris uitstekend vliegt. Maar vandaag heb ik de grotere versie weer van stal gehaald en ondanks z'n gebreken vliegt die toch een stuk lekkerder. Rustiger, sneller en stabieler. kortom, die past gewoon beter bij mijn reactie vermogen. Dat wil niet zeggen dat de baby is afgeschreven, helemaal niet. Die gaat mee als ik ga vissen. Ff klooien tussendoor als de vangst tegen zit. En past nog makkelijk in mijn auto ondanks alle visspullen (van 2 personen).

Maar goed, ik denk dat het nu toch echt tijd wordt om de 100% te bouwen. Dat kan alleen nog maar beter worden. En ik zou nu moeten weten hoe dat moet :-)
Ik heb aan de lokale Hubo (bouwmarkt) gevraagd of ze lijm voor mij willen bestellen, deze om precies te zijn:
http://rc.andreotti.nl/Polaris100/Bruislijm_fiber.pdf

Dat mixen van epoxy is niks voor mij en de normale bruislijm duurt te lang met drogen en geeft vieze gele plekken. Dus ik hoop dat deze lijm het ei van columbus is.

Als de lijm binnen is ga ik beginnen aan de 100% Polaris. Ik denk dat het een "Polarcat" variant gaat worden met de 2 extra verstevigingen naar de staart toe. Dat zal nodig zijn want de "standaard" setup vind ik wat aan de lichte kant.

Dus, wordt vervolgd...
 
@Knife-edge: Als het goed is blijft het transparant. En het droogt ook heel veel sneller dan de normale bruislijm. Maar zoals je al zei: we zullen het zien...

@Helitony: De lijm bestaat al een tijdje maar is duurder dan de normale bruislijm, dus dat gaat de Gamma ook niet krijgen. Een beetje bouwmarkt kan het vast wel bestellen voor je.
 
Back
Top