Polaris bouwverslagje

Hier nog een filmpje van mijn activiteiten op spiegelglad water...

De camera staat laag opgesteld en ver ingezoomd (ca. 20x). Daardoor krijg je van die aparte close-ups. Het is wel even opletten om exact in lijn met de camera te landen dan, de kijkhoek is erg klein namelijk. Maar dan heb je ook wat :)...

Over lijm gesproken. Heb onlangs Bison PU Tix TopSpeed ontdekt. Dit zit in een koker en is transparant als het nog niet gedroogd is, maar eenmaal gedroogd is het roomwit. Kleur komt sterk overeen met depron zelf en het kleur niet geel zoals epoxy. Het droogt ook vrij snel. Binnen 10 minuten heb je een verbinding. Dus voor verbindingen die je niet kunt klemmen is het nog te doen om het handmatig aan te drukken. Het tests gedaan: hechtig depron is vergelijkbaar met epoxy en veel sterker dan de normale geel/bruine PU bruislijm in van die potjes. Als je het niet vochtig maakt, dan wordt het tijdens het drogen een beetje een papje. Het puilt wat uit. Met vocht schuimt het flink. Uitgehard is het bijzonder taai spul, en is het ook lastig te schuren. Dat is dan weer een nadeeltje. Maar veel is op te lossen door op het juiste moment even een papiertje langs de verbinding te halen zodat je het glad afwerkt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Erg leuk filmpje.
Zo zie je ook dat de uiteinde van de ailerons nauwelijks bewegen(t.o.v. de aansturing)
Mooi windstil dagje, tref je niet veel.
Goeie lijmtip!

Over lijm gesproken. Heb onlangs Bison PU Tix TopSpeed ontdekt. Dit zit in een koker en is transparant als het nog niet gedroogd is, maar eenmaal gedroogd is het roomwit. Kleur komt sterk overeen met depron zelf en het kleur niet geel zoals epoxy. Het droogt ook vrij snel. Binnen 10 minuten heb je een verbinding. Dus voor verbindingen die je niet kunt klemmen is het nog te doen om het handmatig aan te drukken. Het tests gedaan: hechtig depron is vergelijkbaar met epoxy en veel sterker dan de normale geel/bruine PU bruislijm in van die potjes. Als je het niet vochtig maakt, dan wordt het tijdens het drogen een beetje een papje. Het puilt wat uit. Met vocht schuimt het flink. Uitgehard is het bijzonder taai spul, en is het ook lastig te schuren. Dat is dan weer een nadeeltje. Maar veel is op te lossen door op het juiste moment even een papiertje langs de verbinding te halen zodat je het glad afwerkt.

Het zou wel eens hetzelfde produkt als Belizel kunnen zijn ....

Bedankt voor reacties :).

De ailerons hebben absoluut gezien inderdaad minder uitslag aan het uiteinde omdat ze daar smaller zijn. Maar ze torderen toch niet.

Ik vind het filmmateriaal van hoog niveau. Heel inspirerend ook.

Als tiener in1968 met enkele tientallen enthousiasten op een eilandje in de Vinkeveense plassen gestaan en daar toen voor het eerst [URL="
watervliegen gezien[/URL]
(kijk v.a. 8' 19"). Meteen besloten dat ik dat ook een keer ging doen.
Het heeft dus even :rolleyes: geduurd, maar de voorbereidingen zijn nu in gang gezet.... Er ligt een plaat 6 mm depron met daarop de uitgetekende onderdelen.

Zowel jouw films als het zelf mogen vliegen van een van de Polari (Polares?) van Sjors v.d. Berg hebben mij over de streep getrokken.
Naar zijn voorbeeld denk ik erover om het hoogteroer te splitten en met twee servo's ook ailleron mee te mixen.
Ik vond het 'thrustvectoring effect' erg overtuigend.
De motor op jouw Polaris klinkt naar een 2200Kv met een 6x6.
Ik wil hoe dan ook minder herrie. Een 1900 Kv met een 7x6 zou het ook moeten doen.
Ik heb wel gezocht, maar niet gevonden wat jij aan waterbestendigheidsverbetering (12 x woordwaarde ;)) hebt gedaan en of alles daardoor ook droog is gebleven.

Overigens een schitterende vliegstek, die laatste. Waar is dat?

Geweldig, die video met oude beelden. In de eerste paar minuten is goed te zien aan de hand van de doorbuigende vleugels dat het materiaal nog niet echt sterk was en van CG hadden ze nog nooit gehoord. Er is veel veranderd. En gelukkig geen enorme "bakeliet zenders" meer.

Een 6x6 prop op een 2200kv motor lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. De opgegeven en meest gebruikte prop voor de Polaris is een 6x4 (met een 2200kv motor). Die geeft zeer veel thrust en ruim voldoende snelheid.

Ik zou me aan het ontwerp houden qua ailerons en hoogteroer, dus geen split en mix. De Polaris is een zeer goed uitgedacht ontwerp en vliegt ook het beste op die manier. Maar net als bij de prop, expirimenteren kan altijd. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Succes met de bouw. Ik ben inmiddels met nummer 3 begonnen. Als ik klaar ben heb ik 3 verschillende formaten van de Polaris.

Ik vind het filmmateriaal van hoog niveau. Heel inspirerend ook.

Als tiener in1968 met enkele tientallen enthousiasten op een eilandje in de Vinkeveense plassen gestaan en daar toen voor het eerst [URL="
watervliegen gezien[/URL]
(kijk v.a. 8' 19"). Meteen besloten dat ik dat ook een keer ging doen.
Het heeft dus even :rolleyes: geduurd, maar de voorbereidingen zijn nu in gang gezet.... Er ligt een plaat 6 mm depron met daarop de uitgetekende onderdelen.

Zowel jouw films als het zelf mogen vliegen van een van de Polari (Polares?) van Sjors v.d. Berg hebben mij over de streep getrokken.
Naar zijn voorbeeld denk ik erover om het hoogteroer te splitten en met twee servo's ook ailleron mee te mixen.
Ik vond het 'thrustvectoring effect' erg overtuigend.
De motor op jouw Polaris klinkt naar een 2200Kv met een 6x6.
Ik wil hoe dan ook minder herrie. Een 1900 Kv met een 7x6 zou het ook moeten doen.
Ik heb wel gezocht, maar niet gevonden wat jij aan waterbestendigheidsverbetering (12 x woordwaarde ;)) hebt gedaan en of alles daardoor ook droog is gebleven.

Overigens een schitterende vliegstek, die laatste. Waar is dat?

Je hebt helemaal gelijk, zeker geen 6x6.
Slip of the keyboard...... :oops:
Ik bedoelde inderdaad ook 6x4 resp. 7x5

Overigens vind ik het niveau wat men in 1968 al had helemaal niet verkeerd.
Zeker als je je realiseert dat dit de eerste generatie proportionele RC apparatuur was.
2 jaar later :mrgreen: had ik mijn eerste, zelfgebouwde set met dezelfde kopieën van de glimmende Kraft sticks als op de (Rowan?) zender waar -naar mijn herinnering- Koos Tromp mee staat te zwaaien.

houden qua ailerons en hoogteroer, dus geen split en mix. De Polaris is een zeer goed uitgedacht ontwerp

Zo heb je nooit innovatie, en het kan altijd nog beter!

Goed uitgedacht ontwerp?
Hadden ze nog beter over de zwakke achterkant mogen doordenken..

Sjors heeft zich al uitgeleeft op de polaris.

Ik ga eens kijken naar de Dongo en de Skimmer, thanks Ton!

Gelukkig, de eerste k*t klus is achter de rug:

dscn1495.jpg

Hier zag ik als een berg tegen op.

De tip-floats en de nose-cone zijn al gelijmt en geschuurd. Ook het triplex plaatje voor de staart is klaar.

Ik heb inmiddels wat testjes gedaan met de nieuwe lijm. Het is, zoals verwacht, snel droog. Maar dan trek je de delen ook zo weer van elkaar. Het moet echt wel een nachtje uitharden. Daarna trek je het materiaal stuk maar niet de lijmverbinding.

Ik heb ook geprobeerd om met een plantenspuit het harden te versnellen maar dat is geen aanrader. Het is wel sneller droog maar levert ook een hoop bubbels en een zwakke verbinding op.

De lijm is volledig uitgehard nagenoeg dezelfde kleur als het depron. Dus geen vieze gele plekken dit keer maar een bijna onzichtbare verbinding.

Nu de rest nog "eventjes" in elkaar lijmen :-)

Laatst bewerkt:
Back