fullsize dlg ''Vintalus''

Vincent,

Wat er gebeurt is dat het rechter deel van de V staart bij de eerste zijdelingse zwabber vol lift gaat leveren door de schuine hoek waaronder het word aangestroomt. Hierdoor onstaat de duik na beneden. Beter is het om een Y staart op z'n kop te monteren. dan krijg je juist een up effect.

Alex
 
Vincent,

Wat er gebeurt is dat het rechter deel van de V staart bij de eerste zijdelingse zwabber vol lift gaat leveren door de schuine hoek waaronder het word aangestroomt. Hierdoor onstaat de duik na beneden. Beter is het om een Y staart op z'n kop te monteren. dan krijg je juist een up effect.

Alex
Bedankt voor je input Alex, klinkt idd logisch. wel erg jammer want zo naar boven staat wel erg mooi...
Hoelang blijft die ''lift''? is dat tijdens de rotatie, of ook nog nadat je je dlg los hebt gelaten? Ik heb namelijk de indruk dat wanneer de snelheid afneemt, mn kist vanzelf naar boven gaat met de neus, dit ken ik van mijn chuckies van vroeger; vaak met een hol stabilo en dan zo hard mogelijk gooien resulteerde in hetzelfde gedrag. Ik vrees dat ik toch nog een poging ga wagen met deze staart:D
 
[URL="
[/URL]
En hier een filmpje van een ''gewone'' dlg-worp, qua uitdempen e.d heb ik geen klachten. Zoals jullie kunnen zien, gaat ze vrij ''vlak'' van m'n hand af en pas na ''up'' gaat ze goed naar boven. Ook na relatief veel up trimmen bleef ze dit doen, welliswaar minder maar toch irritant. Uiteraard neem ik Alex z'n input mee in mijn oordeel, maar ik kan me niet ontrekken aan het idee dat de v-sectie een heeeeeel licht ''hol'' profiel heeft en daardoor bovenstaand verhaal veroorzaakt.De v-sectie stond ook op het pylonnetje en stak iets over aan de voorzijde, meschien dat dit ook voor nare effecten zorgt hoewel het me sterk lijkt.....Inmiddels ook wat buitenlandse draadjes over dit onderwerp gelezen en de meningen zijn niet echt eenduidig; In theorie is zo'n y-staart geen optimale opstelling voor de beroemde dlg-worp.Ook wordt de romp meer ballast tijdens de worp.In de praktijk blijkt toch ook succes te behalen met dit ontwerp, hoewel constructie en gewicht cruciaal zijn voor het slagen hiervan. Door een relatief groot kielvlak te hebben wat naar beneden wijst, is het probleem wat Alex aansnee voor ongeveer 80% opgelost, de overige 20 % kan met een kleine knik in dit kielvlak, op 1 derde vanaf de onderkant, naar rechts vanachter gezien, worden opgelost.Probleem voor mij is echter dat ik dan rondvlieg met een staart die door de schredder lijkt te zijn gehaald.....hmmmmm,toch maar een normale staart dan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar kan ik je geen andwoord op geven ;-)

Wel mijn complimenten het is echt een hele grote sprong voorwaards vergelijk hem maar eens met die balsa modelletjes waar je in het begin mee bezig bent/was super vliegbeeld ook alleen zo heb ik het ook ondervonden met modellen die ik zelf ontwerp: de eerste kun je gewoon niet perfect bouwen :hammer: maar of je dat nouw met duur koolstof of depron doet dat licht helemaal aan jouw ;-)

Even een achteraf vraagje: waarom ben je met die Mercedes staart niet eerst met een houten zwervertje gaan experimenteren?

Ik zie nog veel vette kisten aankomen! :-)
 
@ vincent

Ik heb in het voorjaar mijn mimi geprobeerd met een v staart, maar dan 90 graden naar links gedraaid. (Ik moest na crashes van mijn neefjes toch een nieuwe romp bouwen) Het afstellen en trimmen was lastig maar het gooien en vliegen ging uiteindelijk goed. Ik vond het echter te ingewikkeld om er mee door te gaan en zag ook geen echte winst op het gewicht na.

Zo te zien vliegt je nieuwe vleugel goed. Hoop hem zondag te zien vliegen op Terlet.

mv__65-fgQ8[/media] dlg v-tail - YouTube
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wat vliegt ie toch prachtig!

zet er toch een gewone staart op , en ge gaat zien dat het een fantastisch toestel is!
experimenteren met een goedkoper houten toestel? het kan...

maar als we een mercedes staart willen maken... waarom bv geen dubbel kielvlak zoals de ww2 bommewerpers hadden... voorbeeld: halifax

daar zie ik meer slaagkansen mee (en het stabilo iets kleiner maken )
 
@ vincent

Ik heb in het voorjaar mijn mimi geprobeerd met een v staart, maar dan 90 graden naar links gedraaid. (Ik moest na crashes van mijn neefjes toch een nieuwe romp bouwen) Het afstellen en trimmen was lastig maar het gooien en vliegen ging uiteindelijk goed. Ik vond het echter te ingewikkeld om er mee door te gaan en zag ook geen echte winst op het gewicht na.

Zo te zien vliegt je nieuwe vleugel goed. Hoop hem zondag te zien vliegen op Terlet.

[URL="
dlg v-tail - YouTube[/URL]
Ik heb je filmpje idd al eens gezien, erg gaaf en origineel!Vond het er niet slecht uitzien, kon je verschil in starthoogte merken?
Behalve dat ik zo'n y-staart erg mooi vind, heb ik geen gegronde reden om dit te doen...Om nu gelijk een conventionele staart te maken, voelt nogal als een nederlaag.........De aanhouder wint, maar verstand doet t ook niet slecht, pfffff.Op Terlet vliegt de Vintalus in iedergeval, met y-staart/v-staart-op-z'n-zij/kruistaart of een normale staart.Vliegen zal ze!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
p.s. Als de Y opstelling down geeft...
Heeft omkeren dan het gewenste effect?
Een soort van aerodynamische pre-set?
Extra up de eerte paar tienden van de lancering...
Het kan natuurlijk teveel zijn en in een halve looping eindigen..
 
p.s. Als de Y opstelling down geeft...
Heeft omkeren dan het gewenste effect?
Een soort van aerodynamische pre-set?
Extra up de eerte paar tienden van de lancering...
Het kan natuurlijk teveel zijn en in een halve looping eindigen..
Zoals ik het nu begrijp klopt je aanname, deze opstelling heb ik idd al gezien. Ik weet niet of mijn ideeen hierover kloppen, maar qua vliegen lijkt me een gewone y-staart beter....Met lanceren is een y-staart-op-de-kop een betere opstelling....Bovendien vind ik zo'n staart op de kop lang niet zo mooi staan:D

Als jullie zo naar de lancering kijken, zou je dan zeggen dat die 1e paar tienden ervoor zorgen dat ze zwaar naar beneden wil duiken?
 
! Dan was het logo van de WK 2013 'Denmark' zijn tijd vooruit!
Inverted lanceren Vincent!
Twee vliegen in één klap!
 
dlg met y-tail launchen?
Vintalus dlg 2nd maiden, launch, y-tail - YouTube
Loet en Jaap, bedankt voor het filmen!
Inmiddels heb ik de vermoedelijke oorzaak van het ''vlakke'' gedrag direct na de launch; beetje dom ook van mij dat ik er niet eerder aan gedacht heb, maar het roerheveltje van het rechter stabilo moet eigenlijk bovenop zitten om het doorzwiepen van je roer te voorkomen....jullie begrijpen dat deze nu nog onderop zit bij mijn staart..De verwachting is dat er na deze aanpassing voluit gegooid kan worden en heel redelijke hoogtes behaald kunnen worden. Of ze meschien nog hoger komt met een normale staart, we'll never know!;)
 
weet je nu al wat het vlieggewicht is ? met die herstelling bij?

ja, het kan inderdaad wel zo zijn dat je aansturing verkeerd loopt... werk je met veertjes? dan is dat wel 100% zeker.
 
Never say die

vliegklaar, met lipo en alles..

Speciale schilder,

Hmmm... 355 gram, "vliegklaar met lipo en alles". Nogal een zware loeder lijkt het mij:(

Wolfgang Zach heeft de Mercedes staart uitvoerig getest (rond ~2007) op zijn Turbo en zijn kommentaren waren chronolisch als volgt :

1. Eerst, bij de aanvang : "ein Wirbel weniger, so damit auch weniger Widerstand "
2. Na vele testvluchten : "kaum fliegbar" en "kann man besser vergessen"

Ook enkele Americanos hebben met iets gelijkaardigs uitvoerig getest, maar blijkbaar is het daar ook in de vergeethoek geraakt.

Dit gezegd zijnde : hetzelfde geldt ook voor de superslanke vleugels (high aspect ratio) met prototypes die zowel in Zweden als in de USA gebouwd en getest werden maar zonder sukses. Nochthans blijkt de XXLite nu een topper te zijn.

So "never say die" en good luck,

Yves
Regular Painter:p
 
Back
Top