fullsize dlg ''Vintalus''

heel mooi ontwerp, maar ook weer de y-staart met het enkele vlak naar boven. Het idee om een y-staart te maken is al gedaan, maar ik heb nog niet zo vaak gezien dat het enkele vlak naar beneden wijst, er zal wel een reden voor zijn, denk ik...
@vuurvos, ik heb de v-stelling op het oog gemaakt,het zal niet meer zijn dan 2 a 3 graden..Totaal gewicht weet ik nog niet; meschien omt er nog een 2e servo voor de staart, nu heb ik alleen hoogte-roer en geen rudder-functie...maar heel licht gaat ze niet worden,ongeveer 280-350 gram, schat ik zo...Uiteraard zal ik haar wel wegen als alles erin zit!

wat bedoel je met geen richting?

stuur je de 2 vlakken aan met 1 servo? up-down? of bedoel je dat het kielvlak nog geen rudder heeft?

gewoon zorgen dat de Vstaart 2 servo's heeft, dan heb je up-down-left-right...

wat bedoel je met geen richting? Rudderless.

stuur je de 2 vlakken aan met 1 servo? up-down? of bedoel je dat het kielvlak nog geen rudder heeft?Ja en ja.

gewoon zorgen dat de Vstaart 2 servo's heeft, dan heb je up-down-left-right...
Idd, mocht ik een rudder-functie gaan missen, gaat het zo worden, het kielvlak blijft dus zonder stuurvlak. Maar je kan natuurlijk die 2e servo wel nog je rudder aansturen en de v-staart het hoogteroer-functie laten behouden...:rolleyes:
Keep it simple works better.....vandaar dus eerst met 1 servo en rudderless;)

Beetje differential er op en dan gaat hij zonder rudder ook al heel mooi door de bocht :-)

Ik heb op mijn SALy ook veel geexpirimenteert met differential maar dat maakt echt verschil zeg! Wel eerst op een schakelaar zetten en een beetje proberen dan kun je t altijd uitzetten :-)

. Maar je kan natuurlijk die 2e servo wel nog je rudder aansturen en de v-staart het hoogteroer-functie laten behouden...:rolleyes:

ik denk dat die optie beter zou zijn (aangezien een Vstaart niet zo goed de bocht om stuurt op richting...)
het kielvlak is mooi verticaal , dus dat zou vlotter moeten gaan

maar wat dan ook, het ziet er stoer uit! ;)

en het doet er niet toe HOE hij vliegt, als je Loet er mee op zijn donder kan geven ben ik al een tevreden iemand! ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
en? is ie nog heel? of heeft Loet (hoofdletter!) je DLG over de knie gelegd uit jaloezie?

Goed nieuws en slecht nieuws; Hij vloog goed en ben nu aan het repareren....
helaas is het v-gedeelte van de staart niet sterk genoeg gebleken, volgende keer maar glas gebruiken ipv carbonvlies.....De daaropvolgende, staartloze, landing heeft er voor gezorgd dat de vleugel weer uit 2 helften bestaat. GVD. Nou ja, kan ik de vleugel proberen nog iets stijver te maken. De staart heeft me toch wat raadsels opgebracht; eerste wat opviel met gooien was dat ze de neiging had om te duiken om vervolgens sterk achterover te gaan. Eigenlijk leek het erg op het effect wat je krijgt wanneer je te hard met een ''hol'' stabilo vliegt. Bij nadere inspectie blijkt ook dat deze staartvlakken heel licht hol zijn....merde.Things to do; vleugel one pies makuh en nieuwe staartvlakken.Overigens ben ik erg tevreden over de stuureigenschappen van zo'n y-staart. Vooral ook omdat ik weinig v-stelling had/ga hebben ben ik daarover positief gestemd. Nu nog ff balen, morgen weer vliegen.Filmpje ga ik proberen te uploaden.

Uh, ja kan kloppen,is een filmpje op facebook....Zodra ik een ander bestand heb kan ik het filmpje hier ook posten....
Meschien kan Jaap wat fixen?die heeft dezelfde vlucht gefilmd..

Back