Budget hotliner

Waarom zou je überhaupt een regelaar willen flashen als je al een goede 50 euro regelaar kan kopen die vanaf fabriek al de goede software heeft (Himodel Ice150 productiedatum vanaf november 2012).

GJ
 
Dank voor de tip, nu nog eentje ;-)

Als hij binnen is zal ik eens gaan kijken wat erin past aan motor. De speciale Hotliner motor van HK spreekt me wel aan, alleen zou die te dik zijn voor deze kist. Een motor met vertraging is natuurlijk de mooiste optie, maar ja welke?
Ik wil het liefst op zo veel mogelijk cellen gaan vliegen om de stroom wat in te perken. Ook overweeg ik om eens mee te gaan vliegen bij F5B wedstrijden. Tips voor de aandrijving zijn dus welkom.
 
Hallo Emanuel,
Welkom alhier bij F5B gebeuren. Gefeliciteerd met je aanstaande kist. Een juweel van een vlieger, in de juiste kleuren... Oranje!
De adviezen zullen je om de oren gaan vliegen :-) Tja... en dan welke set-up...

Verder komend jaar staat er weer een hoop te gebeuren op F5B gebied. Hoop dat je met de kist langs gaat komen.
Een vreselijk leuke club vliegers bij elkaar. En als je dat op prijs stelt, op de aller eerste vliegdag met de Inertia, vast met raad en daad bijgestaan!

Al vast even wat vragen beantwoord via PB met verwijzingen naar de andere draadjes in deze... kan je alvast op studeren...

bouwverslag-hawk-f5b-van-staufenbiel-18

en

het-wilco-reparatie-draadje-19

De laatste met al mijn gewroet, gemier en vliegplezier :)

Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom zou je überhaupt een regelaar willen flashen als je al een goede 50 euro regelaar kan kopen die vanaf fabriek al de goede software heeft (Himodel Ice150 productiedatum vanaf november 2012).

GJ

GJ, ik heb 2 van die dingen liggen en ben niet onder de undruk. De GX-200 en dergelijke regelaars met de firmware van George lopen een heel stuk beter, rustiger in de aanloop en kunnen denk ik ook meer belasting hebben.

Gerben, is heel aardig dat jij dat ''gratis'' aanbied voor een F5B geinterresseerde. Ik vraag namelijk 60 euro voor een regelaar zodat ik na de levering van de onderdelen, het ritje naar het post kantoor en de post er ook nog een paar euro aan over hou voor mijn tijd.

Wat betreft George firmware op CC regelaars, dat is idd net weer even anders en de reden om dit te doen is lang niet zo belangrijk. De gemodificeerde P125/P180 regelaars (big george mod) lopen prima met de CC firmware, ook prima betrouwbaar. Met de firmware van George kun je echter een ramp op de regelaar hebben (hoef je niks met de zender te doen) en ook de rem zou nog wel eens beter kunnen werken. Ik heb hier de onderdelen liggen om CC regelaars te flashen maar heb het nog niet gedaan. Wie weet komt dat nog voor de zomer.

Jos
 
Jos, de oude software versie van de Himodel ICE150 liep ook K*T.
Ik heb toen de fabriek gevraagd of ze wat dingen konden veranderen en dat hebben ze gedaan.
Ik heb nieuwe software ontvangen en die erop gezet, zelfs omstanders zagen het verschil (Bas, Frank) zonder dat ze er mee vlogen.
Bas zijn regelaar heb ik ook geflash met de nieuwe software en die merkte ook meteen het verschil.
Na mijn testen heeft de fabriek alle regelaars voorzien van die nieuwe software en ze lopen nu allemaal super, in Wolfhagen heb ik er de F5F wedstrijd mee gevlogen met zeer goed resultaat.

GJ
 
Jos, de oude software versie van de Himodel ICE150 liep ook K*T.
Ik heb toen de fabriek gevraagd of ze wat dingen konden veranderen en dat hebben ze gedaan.
Ik heb nieuwe software ontvangen en die erop gezet, zelfs omstanders zagen het verschil (Bas, Frank) zonder dat ze er mee vlogen.
Bas zijn regelaar heb ik ook geflash met de nieuwe software en die merkte ook meteen het verschil.
Na mijn testen heeft de fabriek alle regelaars voorzien van die nieuwe software en ze lopen nu allemaal super, in Wolfhagen heb ik er de F5F wedstrijd mee gevlogen met zeer goed resultaat.

GJ

Klinkt goed, maar dus nog geen ''ramping'' ? En hoe zit het met het maximaal vermogen? Had je wel een ramp via de zender toen je in Wolfhagen vloog?

Dus misschien hebben we nu twee goede budget opties voor beginners, bruikbaar tot op hoog nivau.

:)
 
Deze dus...
Alleen getest als werkplaatswapperaar... hoor? :rolleyes:


HET 1 kw instapmodelletje... ICE 150

full


Zou eigenlijk in een hangglider moeten zitten... mooi compact...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, geen ramping in de software, dat zou ik ook niet willen, of je zou hem, zoals bij Markus, via de PC in moeten kunnen stellen.
Ik heb wel ramping in de zender, die heb ik daar in Wolfhagen nog bij staan stellen omdat ik her en der nog wat energie verspilde.

GJ
 
Om te beginnen moet je dan al een zender hebben die dat kan..

Maar het is leuk dat er nu meerdere Budget opties zijn, gaat de goede kant op.
GJ, heb je die regelaar al bij 4kw of meer getest?

Emmanuel, we hebben diverse 'budget' motoren getest, zelfbouwsels met een 30$ keda motor, scorpion etc, en steeds is de conclusie dat je eigenlijk beter een wat duurdere motor kunt nemen, waar je lang plezier van hebt zonder dat de motor je 'begrenzing'wordt in je progressie in het hotlinervliegen.
Hetzij een leuke gebruikte f5b-motor, of als nieuw de optie is, zou ik op dit moment de Hacker B50-7L adviseren, die je om te beginnen op 5 cellen vliegt, en waarmee je later naar 6 cellen kunt overschakelen.

Groet,
Gerben
 
Even terugkomen op de topictitel...
Budget Hotliner..

Het lijkt mij dat het is voor mensen die instappen, niet voor mensen die met Surprises, Raketenwurmen of Avioniks rondknallen.
Dus.. modellen al la Hawk, Enigma, Evo.
Dat soort beginners hebben ook totaal niets aan ramping.
Hoe simpeler hoe beter!
Sterker nog.. tot 2 jaar terug kende niemand het fenomeen ramping, toen werden er ook al 45 rakken gevlogen!
Je hebt dus ook geen geavanceerde zender nodig.
En.. ramping is ook afhankelijk van de motor, prop en het model.
Hoe kan je het dan vast in je regelaar zetten?

We raden beginners altijd aan met minder vermogen te beginnen, dus rond de 3000 watt maximaal.
Dat kan de ICE prima, dat heeft ie ook bewezen in wedstrijdomstandigheden met 35 graden buitentemperatuur.
En ja, ik heb hem ook al op een Hacker B50 6L gehad met 4800 watt, geen probleem en het ding wordt niet heet, ramping (via de zender) doet het dan ook nog.

Met al dat geflash en gedoe wordt de instap alleen maar moeilijker en ga je, ook bij lokale wedstrijden, illegaliteit in de hand werken.
Ik kan de software aanpassen en de regelaar zo maken dat de gasbox denkt dat de motor uit is maar in werkelijkheid loopt ie nog even door.
Sterker nog, je zou met sensors nog veel meer kunnen doen waardoor je de boel kan belazeren.
En wat moeten we dan doen als organisatie, dat systeem van Neu kopen, wat het voor de organisatie nog moeilijker en duurder maakt.

Klinkt allemaal heel erg negatief maar ik zie het die kant op gaan.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Hmm in Wolfhagen vloog je met rond de 3kw en met ramping, zo gek is het dus niet om ook bij wat minder vermogen met ramping te vliegen.
Bovendien spaart het je gearbox en prop, als de motor wat rustiger opstart.

De tweede paragraaf draaf je wat in door denk ik. Met de leuke (en zeker sportieve) sfeer bij de F5B wedstrijden zal dat allemaal niet zo'n vaart lopen. Ér zal altijd wel een enkeling zijn die op een niet-reglementaire wijze meent zijn teleurstellende resultaten te kunnen verbeteren. Wat je dan ziet is dat de andere deelnemers dat snel genoeg doorhebben en 'oplossen'.

Gerben
 
Volgens mij is dat hele systeem van Neu alleen nodig als we onze bek dicht houden als we iemand zien vals spelen. Daar zijn wij toch Nederlander voor? Maak mij er dus niet echt druk om.

Overigens vindt ik de Enigma/Alex zo goed dat het net een Surprise, RW of Speedfire is. Je kunt daar beter een goede motor in stoppen met een budget regelaar en een celletje minder.

:)
 
In Wolfhagen MOEST ik wel met ramping vliegen omdat F5F 1300 w/min heeft en ik anders te weinig motorloop zou hebben.
In de budget F5B is dat niet nodig aangezien we geen limiter hebben en mocht je als beginner toch met limiter vliegen dan heb je nog steeds genoeg motorloop bij een behoorlijk vermogen.
Dat gears en zo stuk gaan zonder ramping is geen argument, dan was het 2 jaar geleden zeker kommer en kwel, want toen hadden we nog geen ramping.
Maar ik heb nooit een gear stuk zien gaan, in ieder geval niet vanwege het ontbreken van ramping.
En dt ik doordraaf, ik denk dat het nu nog wel meevalt en ik spreek ook niet over nederlandse wedstrijden maar over F5B in het algemeen.
Het gaat er van komen dat er geklooid gaat worden, misschien gebeurd dat nu al op wereldniveau maar omdat mensen software gaan maken en veranderen neemt de kans toe dat er vals gespeeld gaat worden.
Laten we zeggen, de verborgen enginemappings in F1, dat soort situaties.
Dat is moeilijk af te vangen voor een organisatie en dan moet men hoge kosten gaan maken om dat tegen te gaan.
Gaat F5B dan niet dood aan de dure accu's, zoals 10 jaar geleden, nee, dan is het omdat het te duur wordt om te organiseren,

GJ
 
Misschien een stomme vraag maar wat is RAMPING en wat is het voordeel ervan , ik kan het met googlen niet vinden , wel intressesant dit stukje maar nu kan ik het even niet volgen waarom iedereen zich zo druk maakt.

gr Andre
 
Haha.. ja, dat is inderdaad iets wat in andere klassen niet gebruikt wordt.
Het is, grof gezegd, zorgen dat de prop zo efficient mogelijk werkt door te zorgen dat ie niet overtrekt.
Dat doe je door je servosignaal aan te passen aan de vermogenscurve die in je Unilog zichtbaar is.
Bij een aandrijving zonder ramping zie je een piekstroom als de motor opstart.
Dan zakt ie weer even en daarna piekt ie weer.
In de eerste piek veroorzaakt de massatraaghied van de prop (de aanloop) de piek.
In de dip na de eerste piek overtrekt de prop, je verbruikt stroom maar je hebt geen aandrijving.
Dan zie je de stroom weer oplopen, dan pakt de prop en heb je aandrijving.
Door een vertraging en een curve in je gassignaal te zetten haal je de pieken uit je stroomverbruik en wordt je aandrijving efficienter.

Duidelijker voorbeeld...
Je geeft volgas met je auto en je laat de koppeling schieten.
In eerste instantie zakt je motor iets in (grip en op gang brengen van de aandrijving).
Daarna gaan je banden doorslippen (wel vermogen maar geen grip)
Dan,na een tijdje gaat je auto bewegen en pakken de banden, dan ben je weer efficient.

Ramping is dus eigenlijk een soort tractioncontrol.

GJ
 
Back
Top