Zaak is eerst de vlakken aan weerszijden van de breuk goed te richten of desnoods te spalken.
Dat moet je voorzichtig/met beleid doen. De huid is overigens zeer, zeer dun. Met je nagel trek je er zo een ril in.
De shell bestaat uit 25 grs glasweefsel met een dunne in de matrijs gespoten gelcoat er bovenop. Als vulstof is balsa gebruikt. 0,5 tot 1 mm? Of dat tot aan de tip loopt weet ik niet. Het wordt in een negatiefmal opgezet. Spuitwerk, dan het lamineren, vulstof er tegenaan gelapt en gevacumeerd. Later volgt de verlijming van de ligger en het sluiten van de matrijs met de verlijming van de twee vleugelschalen. (even heel in het kort)
Toen ik de Wilco staart moest richten. Meerdere breuken, heb ik eerst met een scherpe naald de breuken gangbaar gemaakt. Floepten de fragmenten weer min of meer in de oude stand terug. Kon ik ze met de dunne en hyper scherpe naald weer in model wrikken. Vervolgens dat met CA geborgd.
Daarna heb ik de naden schoon gedremeld, om schoon hechtvlak te verkrijgen voor nieuw glasweefsel. (uiteindelijk alles schoon gedremeld om de hele staart van een mof te voorzien, aan de binnenzijde gedotterd met een lap glas/epoxy).
De bedoeling was om slechts in de breuken een afgevlakte V goot te slijpen, om weer een gladde huid te kunnen maken. Maar ik wilde meer sterkte.
Glasvezel/epoxy romp ontleend z'n sterkte aan het glas met een weinig epoxy als verbindende stabiele stof, waarbij de glasvezels zo goed tegen elkaar aanliggen. Glas op glasvlezel.
Langs de breuk slijp je daarom een smalle strook glas/epoxy bloot, om daarop weer een nieuw laagje dun 25 grs glas op aan te brengen. Glas op glas, zodat deze weer verbinding gaan maken, de sterkte terug komt.
Repareren doe je niet met 5 min of 30 min epoxy, maar met een goede kwaliteit lamineer epoxy.
Rustig en geduldig klusje wil je het cosmetisch netjes doen. Feitelijk hoeft er maar een 'rupsje' van maximaal 5 mm glas langs de 'wond', het kan nog minder.
Rondom tape je de boel af. Geen viezigheid en epoxygetengel op de rest.
Als alles mooi naar de zin is voorzichtig vlak schuren voor de eindafwerking.
Daarna afstikkeren, Oracal, RAL kleuren of lakken met een Motip 2K lak in het RAL oranje.
Het wit is ook een RAL, maar nogal doorschijnend. Zal het altijd wel blijven zien, als je het krasje wilt wegwerken.
Echter... hmmm... nog iets... het wit van de vleugel wil nog wel eens verdwijnen bij grijs weer.
Een mooie felle 'Sebring' streep op een tip verbeterd de zichtbaarheid.
Zo heb ik op de rechter Wilco vleugeltip (geen breuk hoor) een strook knal rode Oracal vinyl autofolie geplakt.
Helpt visueel een stuk, staat nog stoer ook.
Gr Bas