Magnum reloaded

Dat ie niet rolt heeft te maken met het feit dat er geen rolroeren opzitten, en niet omwille van de spanwijdte...
Zelfs MET rolroeren rolt hij praktisch niet ... mede door de knikvleugel
Heel vroeger maakte ik met een trainer ( Charter , puma, enz. ) zonder rolroeren ook rollen ( niet zo mooi , maar het ging !!! )

Oh ja !! de spanwijdte van de originele Magnum bedraagt 83 cm , van deze versie "slechts" 71 cm.
Nummer 1 ( die van Sam ) heeft ook dezelfde spanwijdte en kan zelfs in de sporthal een rol maken.
 
Laatst bewerkt:
Met de drijvers eronder ...

HPIM4540.JPG
 
De ontwerper van de Magnum had een makkelijk te vliegen stabiele trainer die ook makkelijk op water te landen is voor ogen.
Met een vlakke vleugel en aillerons is er simpel een acro Magnum van te maken.
Die zijn er waarschijnlijk al maar ik heb er nog geen fotos van gezien.
Ik ben benieuwd naar hun ervaringen.
 
De ontwerper van de Magnum had een makkelijk te vliegen stabiele trainer die ook makkelijk op water te landen is voor ogen.
Met een vlakke vleugel en aillerons is er simpel een acro Magnum van te maken.
Die zijn er waarschijnlijk al maar ik heb er nog geen fotos van gezien.
Ik ben benieuwd naar hun ervaringen.

Ondanks de geringe spanwijdte vliegt mijn Magnum nog steeds gemakkelijk ...
De Acro Magnum heeft een symetrisch vleugelprofief en is hier verkrijgbaar : http://www.epp-shape.de/product_info.php?products_id=1
 
ook een magnumpje geknutseld

Aangestoken door het Magnum virus heb ik er ook maar een gebouwd.
Omdat ik geen EPP heb, maar wel wat depron heb ik besloten om een piepschuim kern tussen 2 platen 3mm depron te gebruiken.

Het 3 cm dikke piepschuim heb ik in eerste instantie gesneden met een afbreek mesje.
Na het insluiten met piepschuim vond ik het eindresultaat bedroevend.
Op sommige plaatsen was het te schuin afgesneden, op andere plaatsen was het schuim afgebrokkeld.... of te wel bedroevend.

Daarom maar een met een schuimsnijder aan de slag.

Stap 1. Eerst plannen gemaakt op de PC, geprint, op karton geplakt en uitgeknipt.
Zeer snel te maken en perfect als mal te gebruiken bij het snijden.
full


full


Stap 2. Met lijmspray de mal inspuiten, goed uit laten dampen en op piepschuim plakken.
full


Stap 3. Snijden met schuimsnijder (wat een genot, gemak en snelheid)
full

en netjes...

Stap 4. Met wat verpakkingsmateriaal van mijn printer (EPP schuim???) dezelfde stappen als met piepschuim voor het landingsgestel.
Nu bleek het verpakkingsmateriaal net niet allemaal dezelfde dikte te hebben dus dan ff op maat maken (ook in deze lastige vorm was het eigenlijk een eitje en was het resultaat verbluffend goed).
full


Stap 5. Plakken en electronica inbouwen.
Eind resultaat zonder schuren....
full


Binnenkort als het windstil is de maiden....
Als deze lekker vliegt dan volgen er vast meer (en dan met afwerkingen)

Mocht er bouwers zijn die twijfelen over een snijmachine.... het werkt makkelijker, mooier, preciezer en sneller dan ik dacht. Dit resultaat behaal ik iig nooit met een een mesje.
Alleen rechte sneden zul je mij nog met een mesje zien maken.

groetjes,
Alex
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ accw

Die spuitbuslijm op de foto is van de Action geloof ik ? Vreet die het schuim niet aan ? Bij mij wel althans ....

Gaat prima hé , zelf schuim snijden ...
Ik heb de mallen in 3 mm triplex ( waaibomenhout ) gemaakt

HPIM4541.JPG
 
Laatst bewerkt:
@Pieter,

Het resultaat was al zo goed dat ik niet eerst alles ben gaan schuren wat ik normaal wel doe. Nu eerst vliegen en eventueel een aangepast model maken om daarna de afwerkingen te doen. Ik ben dan ook idd tevreden met het al bereikte resultaat.

@Knife-Edge,

Het is idd de spuit lijm van de Action. En het oplosmiddel vreet het schuim behoorlijk aan, de lijm zelf daarentegen niet. Dus als je de mal inspuit met de lijm en echt wacht tot het droog is (al het oplosmiddel vervlogen is) dan werkt het zeer goed.
Eenmaal was ik iets te ongeduldig en zag ik na het snijden dat het schuim aangetast was, maar als je het echt laat drogen kan het geen kwaad.
En de mallen zijn ook meerdere keren te gebruiken.
Eénmaal knippen, éénmaal inspuiten (en laten drogen) en je mal blijft sticky en kan dan goed op piepschuim of depron gedrukt worden.
Zo kreeg ik precies 3 gelijke fuselage onderdelen (2x 3mm depron en 1x 3cm piepschuim).

Ik vind het snijden zo erg comfortabel en snel.
Omdat de wingtips onder een hoek van 35 graden geplaatst zijn, is de snijdraad onder een hoek van 35 graden geplaatst en is de vleugel uitgesneden. Gelijk perfect passend!

In mijn volgende model zal ik wel wat aanpassingen doen. Het idee dat ik in een paar minuten een compleet nieuwe mal kan hebben.... :-)
Ben echt in mijn nopjes met het apparaat (maar dat mag blijken uit mijn verhaal).
Ander leuk bijkomend voordeel is dat ik de depron met bruislijm op het piepschuim heb gelijmd en daarna voor de moter een uitsnede heb gemaakt.
De snijmachine gaat daar als een mes door de boter doorheen.
Netjes afgewerkt en kaarsrecht.
 
Waar heb je deze snijmachine gekocht ( misschien leuk om weten voor de mede-lezers ? )

Ik heb gisteren ookj een nieuwe bus spuitlijm gekocht hier in de Lidl ( of Aldi , moet ik nakijken ) en is van het merk UHU
en vreet het schuim NIET aan :smile:

Ik zou eens willen de Acro Magnum maken , deze heeft wel een volledig symetrisch vleugelprofiel ...
 
Ik heb de Proxxon Thermocut hier vandaan:
Magazijn Blijdorp - Voor al uw ijzerwaren en gereedschappen

Goedkoper heb ik deze niet kunnen vinden (nog geen €92,- inclusief verzenden!).
En vrouwlief belde voor mij even voor 17:00 uur en de volgende dag had ik deze in huis.

Maar er zullen vast veel andere verkooppunten zijn waar je deze kunt aanschaffen.

@R2D2

dat ziet er rete strak uit en dat gewicht is ook niet verkeerd (understatement).
Is de vleugel van enkel 3 mm depron?
 
Ik heb de Proxxon Thermocut hier vandaan:
Magazijn Blijdorp - Voor al uw ijzerwaren en gereedschappen

Goedkoper heb ik deze niet kunnen vinden (nog geen €92,- inclusief verzenden!).
En vrouwlief belde voor mij even voor 17:00 uur en de volgende dag had ik deze in huis.

Maar er zullen vast veel andere verkooppunten zijn waar je deze kunt aanschaffen.

@R2D2

dat ziet er rete strak uit en dat gewicht is ook niet verkeerd (understatement).
Is de vleugel van enkel 3 mm depron?

ja en is op de voorzijde voorzien van een koolstof staaf van 1 x 3 mm voor de stevigheid, ook in het hoogteroer en in de richtingsroer zit zo,n koolstofstaaf.
alle servo,s , regelaar, accu enz enz zijn nu mooi weggewerkt ook komen er wielen onder
ik heb in de poten onder de vleugel een stuk uit gefreest, de poten bestaan uit 2 gedeeltes depron van 6 mm met daartussen een gedeelte van 3 mm en daar is een gedeelte uit gefreest
waar het wiel in komt, de wielen worden gewoon uit 3 mm gammaply gefreest.
ik heb ook een EPP magnum maar vindt de depron toch mooier, hij wordt ook nog geverft natuurlijk ik denk dat het gewicht dan op 145 gram uit komt.
 
Waar hebben jullie het zwaartepunt?
Ik heb wat moeite om het cg op +/- 1/3 van de vleugel te krijgen.
Hiervoor moet ik een zwaarder accu dan gepland (800mAh) helemaal voorop op de neus zetten. En ik heb alle elektronica zoveel mogelijk vooraan zitten.

En wat is de ervaring? Kan hij beter wat neuslastig zijn o juist staartlastig?

grt,
Alex
 
@R2D2,

Nice!
toch 10 gram voor de verf... Wist niet dat het zo snel opliep...
mijn toestel weegt trouwens het dubbele :-(
Maar met de power die het heeft, is het volgens mij geen probleem,

@ all
Omdat het toch geen weer om te vliegen is, ben ik wat aan de bouwplannen aan het sleutelen. Waarom.... omdat het kan :-)
Zo wil ik de body iets smaller maken en vooral de neus ietsje langer. Dit laatste vooral om de CG wat meer naar voor te halen. In mijn huidige setup moet ik een 80mAh accu helemaal voorop plaatsen. Mijn intentie is om een 550mAh in te bouwen.

Bovendien heb ik de vleugels en staartvlakken wat gemodelleerd... omdat ik het leuk vind.
Nu is de vraag kan ik deze wijzigen ongestraft doorvoeren of overtreed ik een paar natuurkunde wetten?

bouwplan Magnum Revised ;-)
full


Alvast bedankt voor de info.

grt,
Alex
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb met mijn Magnum's géén problemen gehad met het zwaartepunt ?
ik heb er zelfs een pilootje op dat achter het zwaartepunt zit ...accu 2S460 Nano-tech

mvg

Dirk
 
Back
Top