Toni Clark PA-18 Super Cub

Zenoah ZG38, inderdaad zonder hydromount (kan ook maar vanaf een 45 dacht ik zo'n hydromount ?).

Had Gerhard Reinsch van Practical scale nog over gemaild omdat ik wat confused was over welke combinaties nou konden met zo'n hydromount. Als het al kon, was het volgens hem niet eens nodig.
 
De T.C. Hydromount is gemaakt voor de ZG-45 en de ZG-62 .

De werking is alleen met deze 2 motoren perfekt .
In theorie kan je er elke motor op schroeven , maar de werking zal dan veel minder zijn , en zeker bij een lichte ZG-20

Dat gewicht kan je beter sparen Michael .;)

Hij is ook ontwikkelt voor de " schuttel toni " (zg-62) :mrgreen:
En dat doet een ZG-20 echt niet . :)

Mvg Johan
 
Een ZG-20 zonder HM loopt perfekt met een uitgebalanceerde prop .

Zou niet weten waar je daar een voordeel uit zou halen .

Ik zeg ook niet dat je er niet een ZG-20 op kan schroeven , maar waarvoor zou je zoiets willen ?

Maar nu maar weer ontopic , gaat hierom een T.C.Piper waar een ZG-38 op komt die ook geen HM nodig heeft , maar ik zou er wel een stille demper op zetten van TC of er zelf een maken.

Standaard potje is een lawaaischopper omdat hij recht klein is .

Mvg Johan
 
... maar ik zou er wel een stille demper op zetten van TC of er zelf een maken.

Is al voor gezorgd :cool: :

main.php



Nu we het toch over de motor hebben:
De bouwbeschrijving geeft aan 0-graden down thrust. Da's mooi, dat krijg je gratis ...

Het motorschot staat op 2 graden. Welk punt van de motor moet er dan op de middellijn van de romp ? Ik meen ergens gelezen te hebben het punt net achter de propellor, kan dat kloppen ?

Zoals reeds aangegeven in de beginpost: everything's a first here ... :hammer:

Groeten,
Ronald
 
Jij weet hoe het hoort . :D

Dat word een mooie voor de Pipermeeting in Augustus .

En daar waar de as uit de motorkap steekt hoort centraal op 0 te zitten.

Ik reken altijd even uit hoeveel mm ik de motor moet verschuiven en boor dan de gaten erna .

De kap kan je dan aan de as orienteren , die zit dan ook mooi recht op het model later.

Mvg Johan

Ps motor nog draaien , word hangend ingebouwd :rolling:
 
Zaterdag 17-08-2013 is de pipermeetings in Nistelrode .
Zondag dan de flyinn.

Moet ook nog zien dat mijne vliegklaar word.

Mvg Johan
 
jip idd word n erg mooie piper suc6 met de bouw ! zal binnenkort mijn sig piper 1/4 ns startklaar gaan maken :yes: de piperkriebels beginnen weer te groeien :grin:
 
Welke motor komt er op ?.
geen Zenoah met hydromount tip ik .

Denk er aan dat andere motoren vaak veel lichter zijn als de zenoah,s .

Je moet dan geen dikke servo,s achter in bouwen.

Mvg Johan

Heb op mijn 1/4 supercub een 45 cc TC zenoah met HM. Inderdaad de 3 servo's in de staart en de 500cc tank richting het CG van de kist. Veel te veel vermogen, kom eigenlijk nooit boven half gas, dan klimt ie al als een speer. Vorige week de eerste mooie vluchten weer gehad, heerlijk!

Leuk bouwverslag, blijf ik zeker volgen. :D
 
En zo vlieg ik met een Sig Piper 1:4, zelfde span. Als motor een ZG20 met reso in de romp weggewerkt. Maar zelfs ik kom NOOIT boven half gas uit. Berenvliegen en slepen doe ik er niet mee.
 
Dank voor de leuke reacties, tips en aanmoedigingen!

Pipermeeting in augustus ? Da's wel erg snel, heb nog een boel werk te doen als ik het zo eens bekijk. Al wordt de doos met houtjes de laatste tijd wel snel minder ...

Tijd voor een precies klusje: het maken en uitrichten van de vleugelwortels op de romp

Eerst de jig gemaakt:

main.php



Passen, meten en puzzelen ... Lijkt al heel wat zo:

main.php


Ook is hier de reeds genoemde fout met het te vroeg buigen van de longerons te zien: former 13 onder de vleugelrand steekt uit tot buiten de longerons ... maar dat gaan we later corrigeren.

Na heel wat passen en meten balsa steuntjes gemaakt waarop de vleugel-jig kan rusten tijdens het lijmen:

main.php



Na het lijmen kan de jig er weer tussen uit:

main.php



Achterrand van de vleugel op zijn plaats tussen de wortel, verstevigings-driehoekjes op zijn plaats en de randjes voor het dakje ingelijmd:

main.php



Lastig klusje, maar erg tevreden over het resultaat!
 
Idd ziet er top uit!

Even terugkomend op de melding die plotterwelt maakte:
Dit jaar zijn de data van de fly-in waarschijnlijk gewijzigd, en zal dit zeer zeker niet het weekende van de 17e augustes zijn. Ook is nog onduidelijk of de pipermeeting dit jaar doorgaat. Als dat allemaal vast staat wat wanneer wel of niet doorgaat, zul je dat vanzelf wel hier in het meeting gedeelte zien verschijnen.
 
Zit erover te denken om voor de servo's in de romp 5x Hitec 5645MG te nemen. Misschien hier en daar wat overkill, maar beter iets te veel dan te weinig ...

Als power source een 2S LiPo, maar aan wat voor capaciteit moet ik dan denken ? Is 1600mAh genoeg voor een dagje vliegen of sla ik dan de plank volledig mis ?

Aangezien ik dan het voltage nog naar beneden moet brengen van 7.4 naar 6V zal ik een UBEC nodig hebben. Nog specifieke dingen waarbij ik daar op moet letten ? Zat zelf aan deze te denken.

Groeten,
Ronald
http://www.rc-addict.nl/webshop/rc-addictnl/esc-a-ubec/ubec-48-6v-voeding/turnigy-8-15a-ubec.html
 
Die 5x 645mg lijkt mij een goede keus! en idd zoals je zegt, beter te veel als net te weinig.

Ik gebruik zelf altijd 2s 2200mah in mn kisten, daar kun je een uur tot 1,5 uur vliegtijd wel mee halen.

Verder ziet die bec er goed uit, ik heb zelf ook een 8A
 
Had 5645 op het oog, de digitale variant. Zat idd te twijfelen tussen 1600 en 2200. Zou dat ook genoeg zijn voor die digitale dingen, aangezien die wat meer sap verstoken ?

Groeten,
Ronald
 
Waarom digitaal ?

Voor een Piper echt niet nodig .

Michael@ de data,s staan op de site van the Wings , waarom zou iemand dat willen veranderen ?

Mvg Johan
 
Back
Top