Welke gyro gebruiken?

ja..... je hebt je endpoint in de zender afgesteld op de mechanische aanslag in de heli, en dat had je niet moeten doen. Daarvoor dient de limit instelling op je gyro.

Volgorde van afstellen:
-Plug servo rechtsstreeks in ontvanger
-EPA in zender op 100% zetten
-met voorzichtig testen (niet vliegen, schuifelen is voldoende) de hekrotor middenstand vaststellen. (Deze stap is niet per se noodzakelijk overigens, je kunt ook gewoon het mechanische midden aanhouden)
-mechanisch (servo hevel lengte) de boel zo goed mogelijk afstellen op niet binden (klein beetje mechanisch binden is acceptabel en zelfs iets beter)
-Gyro er tussen pluggen
-via de "Limits" van de gyro, mechanisch binden voorkomen
-Gaan vliegen, en met EPA uitsluitend de stickgevoeligheid instellen als het je te ruig of te langzaam gaat.

In jouw geval, kun je dus probleemloos, EPA verhogen tot hij lekker stuurt naar jouw smaak.

Groet, Bert
 
Zet de endpoints in de zender eens terug op 100%.

Dan in rate mode de limit op de gyro minder zetten tot je max stick uitslag kan geven zonder te binden.

Nu is je probleem normaal opgelost.
 
Sorry brutus, voor de wat minder gevorderde vlieger pas ik je verhaal een haartje aan :mrgreen:


Volgorde van afstellen:
-Plug servo rechtsstreeks in ontvanger (dus de servo op de plek van de gyrostekker, die ene met 3 draden)
-EPA in zender op 100% zetten (EPA = endpoints)
-met voorzichtig testen (niet vliegen, schuifelen is voldoende) de hekrotor middenstand vaststellen. (Deze stap is niet per se noodzakelijk overigens, je kunt ook gewoon het mechanische midden aanhouden)
(houdt ff erg dat je niet teveel met het gas gaat spelen, zonder gyro is dat niet handig)
-mechanisch (servo hevel lengte) de boel zo goed mogelijk afstellen op niet binden (klein beetje mechanisch binden is acceptabel en zelfs iets beter)
(op een trex gaat het je waarschijnlijk niet lukken om precies goed uit te komen, maar daar hebben we straks de limit van de gyro voor)
-Gyro er tussen pluggen
-via de "Limits" van de gyro, mechanisch binden voorkomen
-Gaan vliegen, en met EPA uitsluitend de stickgevoeligheid instellen als het je te ruig of te langzaam gaat.

In jouw geval, kun je dus probleemloos, EPA verhogen tot hij lekker stuurt naar jouw smaak.

Groet, Bert
 
Ik raad aan om de lengte van de hevel aan te houden zoals deze in de handleiding staat. Bij schaal heli's is dit niet noodzakelijk maar bij een T-rex zoals jij die hebt wel. Bij het vliegen van figuren moet de staart er immers wel achter blijven. De servo kan sneller reageren met een langere hevel mits deze kracht genoeg heeft. Vandaar dat je altijd binding hebt op het moment dat je de handleiding volgt.

Bij middenstand moeten de bladen onder een kleine hoe staan als voorcompensatie. Ook dit staat in de handleiding aangegeven. Bij deze gyro kan je de rechter en linker limit niet instellen en moet je het middenpunt instellen zodat je links en rechts even veel uitslag heb.

Vervolgens (en zoals al aangegeven hierboven) de limit instellen op de gyro en op je zender alles op 100% zetten.
 
@joop
om even eerlijk te zijn: de originele maten hebben bij mij nooit echt gewerkt...
meestal pak ik zelf als eerste het tweede gaatje op de hevel (vanaf het hart gezien), en als dit voor mijn gevoel ver van de servo af zit pak ik het eerste gaatje

zo gebruik je het meeste van de servoweg, en wordt je mechanische gain ook lager. Dan kan de software gain (zender) omhoog.
Iets was bij mijn 3 aligns in alle gevallen best goed mogelijk was.
En nog kom ik bij de 3 heli's ergens rond de 30 a 35 % gain uit.

Heb tot nu toe nog nooit problemen met een gebrek aan stelsnelheid gehad.
enigste servo gerelateerd probleem wat ik ooit heb gezien, was die originele ds 420 op een trex 450. gewoon te licht voor de taak. constant gerommel.
 
@joop
om even eerlijk te zijn: de originele maten hebben bij mij nooit echt gewerkt...
Zo zie je maar weer dat iedereen het op zijn eigen manier doet. Zelf heb ik een T-rex 450, 500, 600 en 700 gebouwd volgens de handleiding (met 3Gx, HC-3xtreme, en Vbar) en heb altijd een strakke staart gehad. Vlieg inmiddels een grappig stukje 3D waarbij de staart behoorlijk moet werken. Dan heb je de snelheid wat meer nodig dan alleen een pitch-pump.

Maar wat werkt dat werkt en iedereen is vrij om te doen wat hij / zij denkt dat goed is en werkt :cool:
 
Daar kwam ik idd ook achter toen ik mijn sticky online had gezet, met mijn omschrijving van hoe je de basisdingen zou moeten doen...
best nog een hoop berichten gehad van mensen die het niet helemaal eens waren.
her en der ook een wijzigingetje gemaakt

Vaak doe je allemaal ook precies hetzelfde, alleen vertel je het anders

voor wat betreft standaardwaardes in de handleiding, op mijn 600 klopte het aardig.
op mn 450 begon ik al met een alternatieve servo, dus die maat lukte niet.
die heli is nu 4 jaar oud ongeveer, en tussen door was er langzaamaan een heel irritante tail wag ingeslopen
was er met geen mogelijkheid uit te krijgen, dus heb 3 rebuilds gedaan, en heb alle stangetjes en hevellengtes aangepast.
en nu werkt het weer.. maar niet op de standaard instelling ;-)

Zolang het werkt, is er ook geen probleem
wat doe je als het niet werkt..
 
ja..... je hebt je endpoint in de zender afgesteld op de mechanische aanslag in de heli, en dat had je niet moeten doen. Daarvoor dient de limit instelling op je gyro.

Volgorde van afstellen:
-Plug servo rechtsstreeks in ontvanger
-EPA in zender op 100% zetten
-met voorzichtig testen (niet vliegen, schuifelen is voldoende) de hekrotor middenstand vaststellen. (Deze stap is niet per se noodzakelijk overigens, je kunt ook gewoon het mechanische midden aanhouden)
-mechanisch (servo hevel lengte) de boel zo goed mogelijk afstellen op niet binden (klein beetje mechanisch binden is acceptabel en zelfs iets beter)
-Gyro er tussen pluggen
-via de "Limits" van de gyro, mechanisch binden voorkomen
-Gaan vliegen, en met EPA uitsluitend de stickgevoeligheid instellen als het je te ruig of te langzaam gaat.

In jouw geval, kun je dus probleemloos, EPA verhogen tot hij lekker stuurt naar jouw smaak.

Groet, Bert

Bert,

Ik heb stap voor stap jou advies opgevolgd op het schuivelen na vanwege het weer onder andere.
Je gaf ook aan dat dit niet noodzakelijk was.

Nadat ik de servohevel hebt ingesteld en de gyro er weer tussen zit, via de gyro de maximale uislag hebt afgesteld, merk ik dat ik met ongeveer halve stick uitslagen al aan het eind van de hekrotor uitslag zit.
Mag ik dan wel de EPA (endpoint) in mijn zender aanpassen om dit te corrigeren?
 
Bert,

Ik heb stap voor stap jou advies opgevolgd op het schuivelen na vanwege het weer onder andere.
Je gaf ook aan dat dit niet noodzakelijk was.

Nadat ik de servohevel hebt ingesteld en de gyro er weer tussen zit, via de gyro de maximale uislag hebt afgesteld, merk ik dat ik met ongeveer halve stick uitslagen al aan het eind van de hekrotor uitslag zit.
Mag ik dan wel de EPA (endpoint) in mijn zender aanpassen om dit te corrigeren?

NEE!

In HH loopt de servo met minimum stick uitslag al naar het einde (is gewoon een karaktereigenschap van HH) en in Rate mode gebeurt het volgende:
Jouw heli staat op de plank en beweegt dus niet als je stuurt.
In de lucht is dat anders: als je dan stuurt, gaat de heli bewegen. Aangezien de gyro in Rate-mode geen onderscheid maakt tussen een beweging die door de wind veroorzaakt wordt, of een beweging die door jou gestuurt wordt, zal de gyro dus, op het moment dat jij gaat sturen, daar tegen in gaan werken, en tegensturen. Het effect daarvan, is dat de beweging die jij aan de servo geeft, tegengewerkt word.
Om nou te voorkomen dat je helemaal geen stuuruitslag overhoudt, is de gyro zo gemaakt, dat het stuursignaal van de zender dezelfde gain meekrijgt, als de gyro op zijn correctie heeft.
Daarmee bereik je, dat als jij stuurt, en de heli begint te draaien, de combinatie van jouw stuursignaal minus de correctie van de gyro, dezelfde stuuruitslag geeft, als wanneer er helemaal geen gyro tussen zat.
Daarom versterkt die gyro jouw signaal zo sterk dat jij, met d heli op de werkbank, bij halve stick al een volle hekrotor uitslag hebt.

Probeer het maar eens: verhoog de gain flink, en je servo is al bij een kwart stick op het eind. Verminder de gain, en je kunt veel meer stick geven voordat de servo op het eind zit.

Dit doen ze, zodat als jij de gain van de gyro verstelt, de reactie van de gyro om en nabij gelijk blijft.

Wat je WEL gerust kunt doen, is er mee gaan vliegen, en dan door middel van EPA hoger of lager te zetten, het "gevoel" in de stick veranderen.
Een lagere EPA geeft een rustiger reagerende staart, en een hogere EPA een giftigere.
Maar je moet NIET de EPA terugstellen om de servo in de hoek te hebben als de stick in de hoek staat, want dan is de kans erg groot, dat de heli, eenmaal in de lucht, niet of nauwelijks reageert op stuurimput.

Groet, Bert
 
Wow Bert, heb je me ook nog wat geleerd, ik stond bij die G300 ook raar te kijken naar die "halve" uitslag!:D

Groet, Marco.

NEE!

In HH loopt de servo met minimum stick uitslag al naar het einde (is gewoon een karaktereigenschap van HH) en in Rate mode gebeurt het volgende:
Jouw heli staat op de plank en beweegt dus niet als je stuurt.
In de lucht is dat anders: als je dan stuurt, gaat de heli bewegen. Aangezien de gyro in Rate-mode geen onderscheid maakt tussen een beweging die door de wind veroorzaakt wordt, of een beweging die door jou gestuurt wordt, zal de gyro dus, op het moment dat jij gaat sturen, daar tegen in gaan werken, en tegensturen. Het effect daarvan, is dat de beweging die jij aan de servo geeft, tegengewerkt word.
Om nou te voorkomen dat je helemaal geen stuuruitslag overhoudt, is de gyro zo gemaakt, dat het stuursignaal van de zender dezelfde gain meekrijgt, als de gyro op zijn correctie heeft.
Daarmee bereik je, dat als jij stuurt, en de heli begint te draaien, de combinatie van jouw stuursignaal minus de correctie van de gyro, dezelfde stuuruitslag geeft, als wanneer er helemaal geen gyro tussen zat.
Daarom versterkt die gyro jouw signaal zo sterk dat jij, met d heli op de werkbank, bij halve stick al een volle hekrotor uitslag hebt.

Probeer het maar eens: verhoog de gain flink, en je servo is al bij een kwart stick op het eind. Verminder de gain, en je kunt veel meer stick geven voordat de servo op het eind zit.

Dit doen ze, zodat als jij de gain van de gyro verstelt, de reactie van de gyro om en nabij gelijk blijft.

Wat je WEL gerust kunt doen, is er mee gaan vliegen, en dan door middel van EPA hoger of lager te zetten, het "gevoel" in de stick veranderen.
Een lagere EPA geeft een rustiger reagerende staart, en een hogere EPA een giftigere.
Maar je moet NIET de EPA terugstellen om de servo in de hoek te hebben als de stick in de hoek staat, want dan is de kans erg groot, dat de heli, eenmaal in de lucht, niet of nauwelijks reageert op stuurimput.

Groet, Bert
 
Wow Bert, heb je me ook nog wat geleerd, ik stond bij die G300 ook raar te kijken naar die "halve" uitslag!:D

Groet, Marco.

:D :D :D

En weet je waar ik dat uit geleerd heb???? Uit de manual van diezelfde G300....
Oude tolgyro's hadden deze feature nog niet, omdat de haalbare gain daar maar heel laag lag (vergelijkbaar met 30% van een G300) en dan viel dat verlies van stuuruitslag nog niet zo op.
Maar als je met een tolgyro de mechanische gain opvoert door een langere servohevel te gebruiken (vliegt heel beroerd hoor) en je zette dan EPA terug tot de mechanische aanslag, dan was het effect tamelijk goed te merken. Ik heb vroeger nogal wat af ge-expirimenteerd, met name met de oude kavan gyro, die helemaal geen gain-instelling had en maar een gain had die nog veel lager lag (vergelijkbaar met 10% van een G300, je kon nét de servo zien bewegen....)

Groet, Bert
 
Bedankt voor de goede uitleg Bert.

Ik ging de mist in door te denken dat ik bij halve stick uitslag al een maximale hekrotor uitslag fout zat.
Ik ga binnenkort een test vlucht maken met de nieuwe afstelling.
Laat je hier weten wat jij waarschijnlijk al weet. :sleeping:
 
Bedankt voor de goede uitleg Bert.

Ik ging de mist in door te denken dat ik bij halve stick uitslag al een maximale hekrotor uitslag fout zat.
Ik ga binnenkort een test vlucht maken met de nieuwe afstelling.
Laat je hier weten wat jij waarschijnlijk al weet. :sleeping:

Ik vermoed, afhankelijk van je vliegstijl, dat je voor het prettige tussen de 50 en 75% EPA uit gaat komen, de meeste heli's hebben namelijk een ruim bemeten stuuruitslag op de hekrotor.
Zelf begin ik meestal met 60% EPA maar dat is gebaseerd op 20 jaar pielen met pïezo-gyro's en omdat ik weet wat ik zelf prettig vind sturen.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden natuurlijk, maar de methode die je nu gevolgd hebt, garandeert in elk geval dat in de heli de volle hekrotoruitslag ter beschikking staat voor de gyro werking, en dat een verstelling van gain geen invloed heeft op de door jou gestuurde rotatiesnelheid van de heli, en de EPA geen invloed heeft op hoe goed de gyro zijn werk kan doen.

Ik neem aan dat je weet hoe je de gain en EPA verder instelt, maar voor de volledigheid:
EPA stel je niet in hoover af maar in rondvlucht (ik praat nu over Rate-mode) door te kijken of in een bocht de hoeveelheid rol en de hoeveelheid rudder een beetje in balans zijn met elkaar. Je moet bij gemideld gevlogen bochten (banking angle tussen de 30 en 45 graden) bij benadering ongeveer evenveel rudder nodig hebben als dat je roll moet sturen.
Gain stel je af door in hoover te kijken of de staart harkerig, soepel of sponzig reageert op korte imputs.
Harkerig: gain te hoog
Sponzig: gain te laag
oscillerende staart is véél te hoog
zwalkende staart is véél te laag.

Groet, Bert
 
Ik vermoed, afhankelijk van je vliegstijl, dat je voor het prettige tussen de 50 en 75% EPA uit gaat komen, de meeste heli's hebben namelijk een ruim bemeten stuuruitslag op de hekrotor.

Ik ben even de draad kwijt wat je met EPA bedoelt.
Volgens student: EPA=endpoints
Je vertelde dat ik mijn endpoint op 100 moet laten staan....
Wat bedoel je dan met uitkomen op 60% EPA
Kan het kloppen dat wat jij EPA noemt in mijn zender EXP heet?
 
Nee.... EPA is endpoint. EXP is exponentieel, en dat is een functie die in mijn ogen niks op een heli te zoeken heeft. Velen zijn dat niet met mij eens, maar die mensen sturen vrijwel allemaal met electronische ondersteuning, en dan is EXP inderdaad minder schadelijk

Die EPA moet je tijdens de set-up op 100% laten staan, om te voorkomen dat je ergens iets verkeerd instelt.

Als je eenmaal vliegt, kun je hem gerust wat terugzetten als de heli al te giftig reageert op de staart.

Als je hem terugzet tijdens de set-up, bestaat de kans dat je ergens anders iets verkeerd doet, omdat jij, en dit is niet kwaad bedoeld, nog niet helemaal begrijpt hoe een en ander exact werkt. De kans bestaat ddan dat je ergens wat over het hoofd ziet en bijvoorbeeld je hevellengte aanpast terwijl EPA niet op 100% stond....

Vandaar dat het belangrijk is, dat je een bepaalde volgorde aanhoudt, zodat je iedere stap vanuit de juiste uitgangspositie doet.

Die stappen herhaal ik nu nog even kort, gewoon voor de duidelijkheid:
1-EERST mechanische set-up. Hiervoor gyro er tussenuit, servo rechtsstreeks in ontvanger (juiste kanaal) en EPA op 100. Hevellengte afstellen tot er net wel, net geen mechanische aanslag is.
2-Daarna optioneel: heli tot nét tegen hooverpunt aan brengen (maar NIET VLIEGEN) en de stuurstanglengte of servopositie schuiven tot de heli met trim in het midden en stick neutraal, "ongeveer" recht blijft. Na deze operatie, stap 1 even vluchtig herhalen ter controle dat hier niet teveel veranderd is.
3-gyro aansluiten, in rate mode zetten, en met limits potmeter het laatste beetje mechanische aanslag er uit werken. Tijdens deze afstelling moet je volkomen negeren hoeveel of hoe weinig stick er nodig is om de servo "in de hoek" te krijgen.
4-voorzichtig gaan hooveren, en de gain afstellen zodat de staart niet oscilleert (gain te hoog), niet zwalkerig (gain te laag) reageert, maar mooi soepel de commando's volgt. Negeren hoeveel stick je nodig hebt. Zolang het niet uit de hand loopt gaat het bij deze stap puur om hoe de gyro reageert/corrigeert.
5-rustige rondvlucht in gaan (bijvoorbeeld lazy eights vliegen), en kijken of de staart "lekker" aanvoelt in de bochten, en NU PAS, mag je met EPA de staart kalmeren.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden uiteraard, maar deze methode is gewoon de meest correcte, en als je hem strak aanhoud, hoef je niet te begrijpen hoe het werkt, en ben je toch 100% zeker dat het niet fout gaat.
Ik vlieg nu ruim 30 jaar heli, en deze methode pas ik nog steeds toe in de exacte volgorde zoals ik hem hier beschrijf. Iedere keer weer, ondanks dat ik ondertussen toch wel aardig inzicht heb in hoe een en ander meet-en-regel-technisch in elkaar steekt.
Het is dus niet "afstellen voor dummies" maar gewoon goede en bewezen praktijk :D

Nog even ter uitleg waarom je aan het eind wel met EPA mag spelen: Je hebt al vast gesteld, dat na de "werktafel-set-up" de hekrotor al bij halve stick in de hoek staat.
Je hebt nu de volle slag van de hekrotor ter beschikking, bij de volle slag van de servo. Daarmee wil de heli, ALS je die uitslag zou geven in de lucht, ENORM hard rondgaan.
Je gaat nu vliegen en de boel reageert te giftig, dus je schroeft EPA terug. Stel, jij stuurt je heli dwars op de wind, en de wind wil die staart terugblazen. Dan neemt de draaisnelheid van de heli af zonder dat jij verder wat met je stick doet. De gyro merkt dat, en houd op met tegenwerken, dus jij krijgt opeens toch die volle hekrotoruitslag, zonder dat jij daar wat voor hoeft te doen...
Er is dus niks aan de hand als je EPA terugschroeft NA de mechanische set-up.
Je moet alleen als uitgangspunt voor je mechanische setup 100% EPA gebruiken, anders loop je kans, dat je bijvoorbeeld volle slag hekrotor al bij halve slag servo bereikt, en dat gaat ten koste van de nauwkeurigheid, EN van de beschikbare trekkracht van de servo. En vergis je niet in de kracht die nodig is om een hekrotor te bedienen als hij op toeren is.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Back
Top