Club Libelle 4,2m (1:3,6)

En omdat ik toch wel nieuwsgierig ben; Dirk, wat is het en wat kun je er over zeggen?
Dikte is 13,5% met grootste dikte op 32% van de koorde.


Club_Libelle_profiel_zps5e9b9587.jpg
 
Hij doet mij het meest denken aan een Clark-W:
clarkw.gif


Ik durf ook nauwelijks het profiel bekend te maken, dat is namelijk ernstig niet modern.
Ik zat meer te denken aan "de Indiase variant van Clark-W", zo mishandeld ziet hij eruit. :rolleyes:

Probeer eens goed onder woorden te brengen wat je met het vliegtuig wilt doen? Thermiek only, beetje of veel acro, in de bergen/op de helling bij veel wind, ....

Ik kan er niet meteen veel aandacht aan besteden. Misschien pas van het weekend. Ben even druk met zaken die effe snel moeten.

Dirk.
 
Bedankt Dirk
NACA-4614 kom ik ineens tegen....Suche Profil von Club Libelle

Dit toestel is net als mijn Ka-8b puur voor het gemoedelijk omhoog slepen, mooie rondjes draaien en met een beetje mazzel in een belletje omhoog, afgerond met een mooie landing en dikke grijns. Geen belletje? Geen probleem. Slepen we hem weer omhoog. Meer niet :-)

Net als mijn SG-38 alleen gaat die echt nooit omhoog, en dat stoort me ook niet.
 
Heb je ook de reactie van Hans Rupp gelezen?
Goed in thermiek, maar verder in niets ...
NACA4614 kom ik in Profili niet tegen, en ook in de UIUC profielen database (daar kwam het plaatje van Clark-W vandaan) is die NACA niet te vinden.
Het lijkt me een baggerprofiel uit het jaar toebak ... :confused:

Nogmaals: hoe ben jij van plan die kist in te zetten?!

Eerste wat nu in mij opkomt is SA7036i / SA7036m / SA7036a (innen/mitte/aussen). Een korte overgang van oude wortel naar nieuw profiel over 10-20cm. Profielen evt. iets aan de dikte aanpassen.

Het wordt toch eens tijd dat tenminste één kist van jou op de thermiek omhoog komt ... Toch? ;-)

Dirk.
 
Goed in thermiek, maar verder in niets ...
Top! Precies wat ik zoek. :proost: Ik doe ook niks liever dan niet te hoog en niet te ver mooi rondjes draaien en te genieten van de lijnen (van mijn Ka-8, Minimoa, ASW20). Veel meer hoeven ze niet te doen.
Het wordt toch eens tijd dat tenminste één kist van jou op de thermiek omhoog komt ... Toch? ;-)

Dirk.

Ik denk dat ik die wel heb.......

110624_Starlight004.jpg


121028_Cirrus_F5J_3.jpg


En bewijs dat ik ze echt wel op thermiek omhoog krijg

130112_F5J_s_zps619bb192.jpg
 
[mod]Op vraag van TS draadje terug geopend aangezien er blijkbaar wel animo is voor deze zwever.......draadje werd niet opgeschoond dit voor de leesbaarheid.....dank voor het begrip[/mod]
 
Tsja ik weet niet hoe dat bij jullie zit maar voor mij duurt de winter nu gewoon te lang. In combinatie met gebeurtenissen in de privésfeer erger je je dan soms aan dingen die dat helemaal niet waard zijn.

Ik ga gewoon verder en ik sta absoluut open voor tips, suggesties, kritiek en opmerkingen.

Voor mij is echter wel het uitgangspunt dat ik deze klassieker (de tekening is meer dan 30 jaar oud) grotendeels origineel hou, ook al zal dat de prestaties misschien minder maken dan wanneer je modernere technieken en profielen gebruikt.

Genoeg daarover :D

Het hout is inmiddels gearriveerd. Ik ben begonnen alles eens te wegen en dan valt er wel wat op. Hier de 25 plankjes 2mm balsa:

130325_Libelle000_zps408aae98.jpg


Zoals je ziet variëren de gewichten van 23 tot 43 gram. Forse verschillen dus. Ik heb voor de indekking (de vleugels worden boven en onder volledig ingedekt met 2mm balsa) setjes gemaakt van ongeveer gelijk gewicht. Vanaf de romp naar buiten worden de plankjes dan steeds wat lichter.

Voor mij was dit wel een eye-opener. Door zorgvuldig je hout uit te kiezen kun je dus flinke gewichtsbesparingen realiseren....

Daarna de ribben, 40 per kant. Die maak ik in 3 setjes per kant, links en rechts apart. Op de tekening staan niet alle ribben, enkel de exemplaren die je nodig hebt voor de setjes. Daarvoor heb ik van 2mm triplex malletjes gemaakt. Daarin 2 gaatjes om een scherp geslepen draadeindje 2mm te steken. Vervolgens de tussenliggende ribben met iets overmaat uitsnijden en tussen de malletjes prikken. Ik ga van groot naar klein met de kleinste mal op het einde van de draadeindjes om te zorgen dat die recht door het pakketje gaan. De positie van de liggers gebruik ik om de ribben op elkaar uit te lijnen - dat zal verderop duidelijk worden.

130325_Libelle001_zps14734096.jpg


Met de bandschuurmachine de ruwe vorm er in schuren....

130325_Libelle002_zpsd7568975.jpg


.....en afwerken met een schuurblokje. Als laatste de inkepingen voor de liggers er in veilen.

130325_Libelle003_zps939bc3c1.jpg


Er zullen dan heel ietsje schuine kantjes aan zitten maar dat is minimaal en makkelijk te corrigeren.

En dat gaat zo een paar keer door. Ik ben inmiddels bij de laatste setjes aangekomen en dat is de lastigste. De eerste 3 ribben zijn van triplex en moeten de messing houders voor de vleugelpennen op gaan nemen. In de romp zit alles al en de ribben moeten goed uitgelijnd worden op de verbinders. Daarin zitten wat afwijkingen ten opzichte van de tekening. De vlakke vleugelpennen zitten een paar mm verder naar achter en de linker staat vóór de rechter. De achterste pennen (staal 3mm) zitten wel precies op de juiste plek. Even goed opletten dus.

130325_Libelle004_zpsed75a3a7.jpg
 
Verloop

Tsja ik weet niet hoe dat bij jullie zit maar voor mij duurt de winter nu gewoon te lang

Klopt...

Ik ga gewoon verder en ik sta absoluut open voor tips, suggesties, kritiek en opmerkingen

Opmerking: Volgens mij heb je nu je tip koorde 'n stukje vergroot, omdat de 'schuinte' (of verloop, hoe zeg je dat?) van het schuurpakketje te groot is... Leg maar eens het originele eindtipprofiel op jouw zojuist geschuurde...

Misschien had je er al rekening mee gehouden :rolleyes: ?!?!? En de vraag blijft natuurlijk of dit iets uitmaakt??

Maar succes hiermee!!!
:proost:
 
Opmerking: Volgens mij heb je nu je tip koorde 'n stukje vergroot, omdat de 'schuinte' (of verloop, hoe zeg je dat?) van het schuurpakketje te groot is... Leg maar eens het originele eindtipprofiel op jouw zojuist geschuurde...

Misschien had je er al rekening mee gehouden :rolleyes: ?!?!? En de vraag blijft natuurlijk of dit iets uitmaakt??

Maar succes hiermee!!!
:proost:

Ja, dat klopt. Maar als je dat niet doet kun je het schuine uiteinde niet meer recht maken. Vooral bij tapse vleugels (zoals bij het kleinste pakketje wat je ziet) moet je daar even rekening mee houden, en dan met name bij de kleinste ribben van het pakketje. Anders worden de ribben net te kort en dat is lastiger op te lossen dan iets te lang :-)
 
Het hout is inmiddels gearriveerd. Ik ben begonnen alles eens te wegen en dan valt er wel wat op. Hier de 25 plankjes 2mm balsa:

130325_Libelle000_zps408aae98.jpg


Zoals je ziet variëren de gewichten van 23 tot 43 gram. Forse verschillen dus. Ik heb voor de indekking (de vleugels worden boven en onder volledig ingedekt met 2mm balsa) setjes gemaakt van ongeveer gelijk gewicht. Vanaf de romp naar buiten worden de plankjes dan steeds wat lichter.

Voor mij was dit wel een eye-opener. Door zorgvuldig je hout uit te kiezen kun je dus flinke gewichtsbesparingen realiseren....

Ja, zit in het gewicht van een plankje heel veel verschil.
Als ik bij de plaatselijke modelbouwhandel plankjes balsa koop neem ik altijd een brievenweger mee.
Zoek dan zoveel mogelijk plankjes uit die niet te zwaar zijn en ook een gelijk gewicht hebben.
Laatste keer heb ik trouwens bij Balsawood.de gesorteerde plankjes gekocht. Hier zat een verschil in per plankje van minder dan 5 gram.
 
Mooi Arjan dat je het draadje weer geopend heb.

Mooie aanpak om een unieke schaalzwever origineel op te bouwen.

Dit geeft ons weer mooi bouw leesvoer.

Succes met bouwen en beslissingen nemen.

groet


Terence
 
Nou...na weken piekeren en verzamelen ga ik nu dan toch echt beginnen. Nog niet alle ribben zijn af maar ik ben het schuren een beetje zat :-)

Gisteravond heb ik met Hendrik de liggers gelijmd. De boven- en onderligger zijn gelijk. Ze zijn opgebouwd uit vuren latjes van 2x10mm. Tot 70cm vanaf de wortel driedubbel, dan tot 120 cm dubbel en het laatste stuk tot aan de tip enkel.

Als je vleugels van ruim 2 meter bouwt loop je in mijn geval tegen kleine probleempjes aan.
Mijn werkbank (een zeer degelijk, recht en vlak keukenblad) is 170cm. Gelukkig had Hendrik nog een stevige deur van 211cm; die is er bovenop gekomen. Daarop platen zachtboard.
De tekeningen kun je ook niet zomaar neerleggen want die gaat natuurlijk nooit uit zichzelf volkomen recht liggen.
Ik heb een rechte aluminium lat, en daar langs heb ik de liggers en de tekening nauwkeurig uitgelijnd en vastgeprikt.

130328_Libelle001_zpsc3f48a0e.jpg


Ik moet nog eens goed nadenken waar ik nu mijn figuurzaagmachine moet laten want die staat nu op de grond. Werkt ook niet lekker :-)

130328_Libelle002_zps243d91bb.jpg


Het begin is er!
 
Alle ribben zijn nu klaar. Bezig met de afwerking, dus droog passen en bijwerken
130330_Libelle002_zps28f5d6f4.jpg


De eerste drie ribben zijn van triplex en moeten de messing houder voor de vleugelverbinder opnemen. en het was even zweten om alles mooi passend en uitgelijnd te krijgen. De onderste vleugel is links; daarvan staat de verbinder enkele millimeters naar achter ten opzichte van de rechter.

130330_Libelle003_zps9fe0b64c.jpg


Bijkomend "probleempje" is dat je van die triplex ribben nog niet de inkeping van de bovenste ligger uit moet zagen want dan heb je ineens twee helften. Het netjes uitlijnen en vastlijmen wordt dan wel erg lastig. Dat stukje zaag ik pas weg als de webbing tegen de liggers zit en de messing hulzen daar tussen gefixeerd zitten, zodat ze niet meer kunnen verschuiven.
 
Bijkomend "probleempje" is dat je van die triplex ribben nog niet de inkeping van de bovenste ligger uit moet zagen want dan heb je ineens twee helften. Het netjes uitlijnen en vastlijmen wordt dan wel erg lastig. Dat stukje zaag ik pas weg als de webbing tegen de liggers zit en de messing hulzen daar tussen gefixeerd zitten, zodat ze niet meer kunnen verschuiven.

In zo'n situatie maak ik wel eerst een zaagsnede in lengterichting van de ribben.
Het "bodemvlak" waar later de ligger op komt te liggen.
Na het verlijmen hoef ik alleen nog de verticale snede te maken.

Johannes
 
Back
Top