Club Libelle 4,2m (1:3,6)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door PH_AJH, 10 mrt 2013.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Het lijkt me dat die krant iets is voor "melklijm". Mijn ervaring met contactlijm zegt dat krantenpapier toch teveel zal blijven plakken, zeker met een 2 meter vleugel.
     
  2. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Zou kunnen... Melklijm is op basis van Latex ( rubber-achtig )
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Terwijl jullie lekker doorkeuvelen ben ik druk bezig :)
    De liggers zijn verlijmd op de onder-indekking. En nou komt het.

    Het profiel is tot halverwege de vleugel vrij hol. Om de beplanking goed op de ribben te kunnen verlijmen heb ik na enig geëxperimenteer stroken inpakpapier op elkaar gelegd totdat ik de juiste holling hhad. Je ziet dat hier liggen.

    [​IMG]

    Doordat de stroken steeds verschoven zijn verloopt de holling van vrij veel aan de wortel, tot helemaal vlak aan het eind. Ik leg ze met de breedste naar boven, dan is het een mooie gladde helling. Het was even prutsen om de goede hoeveelheid stroken en het juiste verloop er in te krijgen.

    [​IMG]

    Als ik de ribben op hun plek zet volgt de indekking precies het profiel van de rib. De achterlijst en de ligger blijven daarbij helemaal vlak op het werkblad.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2013
  4. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    dat gaat helemaal goed komen zo. is ff werk, maar dan heb je ook wat.
     
  5. Eddy 48

    Eddy 48

    Lid geworden:
    9 jun 2010
    Berichten:
    31
    Locatie:
    @
    Hallo Arjan,
    Heb een stukje van de handleiding voor de TC Cap21 voor het beplanken van deze (spanwijdte 234 cm). niet stuk te krijgen in de lucht, want met deze methode blijft de vleugel net elastisch genoeg en dat jaren lang.

    Groet Eddy

    De beplanking wordt met Uhu hart vastgelijmd.
    Hiertoe de plankjes met plakband aan een kant samen vastplakken.
    De plankjes open klappen, Uhu hart in de voegen strijken en weer vlak leggen, de daarbij uitstulpende lijm direct met een kleine keg van balsa afsteken. Let op dat de lijm totaal zonder resten afgenomen wordt en niet op de beplanking wordt ver smeert. De beplanking wordt anders op deze plaatsen onnodig hard en je krijgt ongelijke plekken na het schuren.
    Bij het drogen van de beplanking deze op een vlakke ondergrond leggen en aan de andere kant met enkele stroken plakband over dwars vastplakken en samentrekken. De beplanking na het drogen met een grote schuurplank vlakschuren. (met voelen zie je meer als met kijken), dan op de vleugel leggen en de grootte met +/- 5 mm overmaat aftekenen. De beplanking uitsnijden, op de vleugel leggen, en 3 van houtklossen welke met cyano op de bouwplank gelijmd worden, aanslagen voor de juiste positie plaatsen. Twee aan de eindlijst en een aan de wortelrib. De vleugel, ribben en liggers, met pattex instrijken (allen de gele soort, dus niet de transparante gebruiken) de beplanking opleggen, kort aandrukken en weer afnemen. Plaatsen waar niet voldoende pattex overgenomen is nawerken. 15 minuten laten uitdrogen.
    Twee latten op de ribben leggen. De beplanking tegen de aanslag klossen op de latten leggen. Nu eerst de beplanking aan de eindlijst aandrukken.
    De latten stuk voor stuk weg trekken en de beplanking van achteren naar voren goed aandrukken (zorg dat dit vlak gebeurt je wil geen doorgezakte beplanking).
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja, dat is exact wat ik ook van plan was. De hele discussie ging over het gebruik van Pattex contactlijm. Ik ben daar inmiddels al wel over uit hoor :)
    Nu zit er wel wat verschil in de vleugels van een CAP21 en een Libelle. Die van mij zijn een stuk smaller maar wel een keer zo lang.......
     
  7. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Als kwaliteit van de lijmverbinding belangrijk is, raad ik af deze procedure te volgen.
    Of je bent net zo snel als Speedy Gonzales met het aanbrengen van de contactlijm, dan gaat het goed!

    Johannes
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Johannes, ik kan het even niet meer volgen. Ik dacht dat Eddy exact hetzelfde beschreef als jij:
    Kun je nog één keer kort uitleggen hoe jij het dan doet (zonder de latjes etc, dat is wel duidelijk :) )
     
  9. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    De vleugel, ribben en liggers, met pattex instrijken de beplanking opleggen, kort aandrukken en weer afnemen.

    Dat is mijn bezwaar.

    Als je contactlijm op het hout smeert zal het rubber van de lijm diep in het hout dringen wat belangrijk is voor een goede hechting.

    Maar als de contactlijm op één vlak wordt aangebracht zal zich snel een film vormen op het lijmoppervlak en dat komt door het oplosmiddel wat in de lijm zit.

    Wordt nu het tweede te lijmen onderdeel op de eerste lijmlaag gedrukt wat al een film heeft gevormd, zal de hechting daarvan een stuk minder van kwaliteit zijn.


    Johannes
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    aaa helder. Dank u.
     
  11. Eddy 48

    Eddy 48

    Lid geworden:
    9 jun 2010
    Berichten:
    31
    Locatie:
    @
    Plaatsen waar niet voldoende pattex overgenomen is nawerken!!!!!
     
  12. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Dat heb ik uiteraard gelezen en begrepen.

    Daarmee wordt het niet veel beter omdat de houtporiën al zijn gesloten.
    Ik weet wat je nu wil zeggen, tijdens het nawerken zorgt het oplosmiddel in de contactlijm ervoor dat de lijmlaag weer de kans krijgt om toch nog beter in het hout door te dringen.

    Daar zou ik niet op vertrouwen!

    Maar begrijp me goed, iedereen is vrij in hoe die het doet.
    Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar probeer alleen duidelijk te maken hoe een contactlijm werkt.

    Zie het als advies hoe je een sterke lijmverbinding kan maken.

    Johannes
     
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    schutvel van oracover werkt ook perfect!
     
  14. Eddy 48

    Eddy 48

    Lid geworden:
    9 jun 2010
    Berichten:
    31
    Locatie:
    @
    Johannes,

    Ik kan me jou bedenkingen wel voorstellen qua verbinding en indringen van de lijm in het hout. Ik kan je vanuit de praktijk vermelden dat de contactlijm methode met de gele Pattex bijzonder stevig en een beetje elastisch is. Dat is juist de reden dat Gerhard Reinsch van TC dit bij de Cap 21 zo in zijn handleiding beschrijft. Zelf heb ik 20 stuks van de Cap 21 gebouw gehad (ook voor anderen o.a. voor Gerhard) en heb ook niet door zeer abrupte snap’s problemen kunnen ontdekken. Heb ook van gecrashte Cap 21's de vleugels achteraf opengemaakt. Daar was van alles gebroken alleen de verbinding tussen de indekking en de ribben was nog zo perfect dat niet de lijmverbinding los was maar de ribben in de lengte van de houtdraad waren afgescheurd.

    De praktijk van de contactlijmverbinding met de gele Pattex heeft zich voor mij in ieder geval als zeer positief bewezen. Ook bij de vleugels van een 4 meter spanwijdte Rödel motorzwever de C Falke.
    Heb dit ook alleen geschreven om een positieve bijdrage te leveren aan hoe in te dekken bij grote vleugel oppervlakken.

    Groet Eddy
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Mij is het duidelijk. Aangezien dit een bouwverslag van mijn Libelle is zou ik nu graag weer verder willen gaan met de vleugels.....
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De lijsten voor de remkleppen en de rolroeren heb ik gesneden en deels voorbewerkt om de ribben op te nemen.

    [​IMG]

    Daarnaast stevig zitten rekenen en meten om de aansturing van de remkleppen netjes te krijgen. Die zijn ruim 110cm lang en worden straks op 2 punten aangestuurd om de torsie niet teveel op te laten lopen. Per zijde komt er een servo die met 2x een haakse overbrenging de klep aan zal sturen. Ik kan dat moeilijk uitleggen, al bouwend zal het wel duidelijk worden :)

    [​IMG]
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De lijsten van rolroer en remklep zijn klaar en ben ik nu aan het verlijmen.

    [​IMG]
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Torsie? Dan zijn het geen Schemp-Hirth kleppen als ik het goed begrijp?
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nee, het zijn een soort flaps maar dan met aan de bovenkant een opstaande rand. Die lopen van de romp tot aan de ailerons. Dus eigenlijk echte remkleppen.

    [​IMG]
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Nooit eerder gezien (bij een 1:1 toestel) maar lijkt me erg effectief.
     

Deel Deze Pagina