Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Het lijkt me dat die krant iets is voor "melklijm". Mijn ervaring met contactlijm zegt dat krantenpapier toch teveel zal blijven plakken, zeker met een 2 meter vleugel.
@Arno
ah ik snap de verwarring. Jij reageerde op de Bison Kit / Pattex contactlijm, niet op de UHU Hart denk ik? Tsja ik heb het ook niet zelf bedacht, ik lees dat op diverse plekken. Ik wist niet dat die zacht en flexibel bleven.
Ik ga er nog eens over nadenken.
De vleugel, ribben en liggers, met pattex instrijken (allen de gele soort, dus niet de transparante gebruiken) de beplanking opleggen, kort aandrukken en weer afnemen. Plaatsen waar niet voldoende pattex overgenomen is nawerken. 15 minuten laten uitdrogen.
Bij dit lijmsysteem is het de bedoeling dat beide delen worden ingesmeerd met contactlijm.
Als je maar één kant insmeert moeten de delen direct aan elkaar gedrukt worden en net zolang geklemd houden tot het oplosmiddel verdwenen is.
Johannes
De vleugel, ribben en liggers, met pattex instrijken de beplanking opleggen, kort aandrukken en weer afnemen.
Dat is mijn bezwaar.
Als je contactlijm op het hout smeert zal het rubber van de lijm diep in het hout dringen wat belangrijk is voor een goede hechting.
Maar als de contactlijm op één vlak wordt aangebracht zal zich snel een film vormen op het lijmoppervlak en dat komt door het oplosmiddel wat in de lijm zit.
Wordt nu het tweede te lijmen onderdeel op de eerste lijmlaag gedrukt wat al een film heeft gevormd, zal de hechting daarvan een stuk minder van kwaliteit zijn.
Johannes
Plaatsen waar niet voldoende pattex overgenomen is nawerken!!!!!
Met een krant heb ik het nog niet geprobeerd.
Ga ik nog uitproberen.
Johannes
Dat heb ik uiteraard gelezen en begrepen.
Daarmee wordt het niet veel beter omdat de houtporiën al zijn gesloten.
Ik weet wat je nu wil zeggen, tijdens het nawerken zorgt het oplosmiddel in de contactlijm ervoor dat de lijmlaag weer de kans krijgt om toch nog beter in het hout door te dringen.
Daar zou ik niet op vertrouwen!
Maar begrijp me goed, iedereen is vrij in hoe die het doet.
Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar probeer alleen duidelijk te maken hoe een contactlijm werkt.
Zie het als advies hoe je een sterke lijmverbinding kan maken.
Johannes
Torsie? Dan zijn het geen Schemp-Hirth kleppen als ik het goed begrijp?Daarnaast stevig zitten rekenen en meten om de aansturing van de remkleppen netjes te krijgen. Die zijn ruim 110cm lang en worden straks op 2 punten aangestuurd om de torsie niet teveel op te laten lopen.