Firestarter 60cm dubbeldekker 3D

Na een zomer lang vliegen met een Beast 3D umx is deze totaal in puin. Het was mijn eerste vliegtuig en de start van een mooie hobby. Ik heb het ding vaak opgelapt om er toch nog een paar mooie vlieguurtjes uit te persen maar inmiddels is het tijd voor wat nieuws.

Ik heb meerdere projecten gebouwd waaronder de Polaris, daar heb ik heel veel lol aan beleefd maar de vliegeigenschappen van de Beast 3D blijven mij mateloos boeien.

Vandaar dus dit nieuwe project. Voor de vleugels heb ik me laten inspireren door de Beast 3D en voor de romp het ik een eerder gemaakt ontwerp toegepast, namelijk de Extra 300.
Zie hier het ontwerp: beyond-tigermoth-mini-extra-300-depron-maiden-vid

Op de eerste foto zie je het begin van de dubbele hoofdvleugel met op de achtergrond de inspiratiebron: The Beast 3D UMX (compleet aan flarden).

Dscn1427.jpg


Vliegklaar afgebouwd in 3 en 6 mm Depron:
Dscn1430.jpg


Nog maar een foto'tje:
Dscn1431.jpg


Dscn1432.jpg


Het resultaat na een beetje klooien met spuitbussen van de Action:
Dscn1434.jpg


Dscn1436.jpg


Straf me niet te hard op het spuitwerk, dit was de eerste keer dat ik een spuitbus in m'n handen heb gehad. Leermoment: De verf bijt niet in het foam maar het drijfgas WEL. Spuiten dus vanaf enige afstand (meer dan 30 cm). Het was een harde les
icon8.gif


De maiden flight moet nog gemaakt worden maar ik ga er vanuit dat ze vliegt. Het totale vlieggewicht is 300 gram en de thrust is 580 gram. Deze motor met regelaar heb ik vaker gebruikt en het zou mogelijk moeten zijn om 13 minuten op een 1200MHA LiPo vol gas te vliegen. Ik ben heel benieuwd...

De naam slaat trouwens niet op een bestaand toestel. Ik sloeg een beetje door met het gebruik van de spuitbussen waarna de naam vanzelf op kwam borrelen.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het een mooie dubbeldekker!

Verven van depron is reeds meerder keren voorbij gekomen met do's and dont's en was eigenlijk te vermijden.

Stevo
 
Ik vind het een mooie dubbeldekker!

Verven van depron is reeds meerder keren voorbij gekomen met do's and dont's en was eigenlijk te vermijden.

Stevo

Dank u, Stevo.

Ja, ik had me beter moeten inleren over het kleuren van Depron. Dat had me wat vloeken en fixen kunnen schelen.

Momenteel ben ik nog bezig om een landingsgestel te maken en een stuurbaar achterwiel. Eigenlijk wil ik dat afneembaar maken maar ben er nog niet uit hoe.
 
Maiden flight

Na wat geklooi met het zwaartepunt heb ik vandaag de maiden flight gemaakt. Er stond een hoop wind, kracht 4 met vlagen van 7, maar het moest toch een keer gebeuren.

[URL="
60cm dubbeldekker 3D - Maiden flight. - YouTube[/URL]

Eigenlijk vliegt zo precies zoals ik had verwacht, super wendbaar, alleen tijdens een looping blijft ze niet mooi recht. Dat kan aan de wind gelegen hebben of misschien de stand van de propellor. Een andere keer eens onderzoeken als er minder wind staat.

Al met al een geslaagde maiden flight.

2e vlucht:
[media=youtube]cSqkph20t8k[/media]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En zo kan het ook aflopen:

Dscn1438.jpg


Wat met de simulator allemaal lukt ging hier even fout. De motor reageert laat en ik had net daarvoor de roeruitslagen van 65% naar 100% gebracht... Smoesjes, het was gewoon mijn eigen schuld.

Direct bij thuiskomst heb ik het ding uit elkaar gesloopt om de electronica er uit te halen. Ik had beter een dag kunnen wachten want eigenlijk was deze prima te repareren en had nog veel vliegplezier op kunnen leveren. Te laat, WEER een leermomentje...

Nou ja, nu heb ik een Multiplex Gimini gekocht. Voor dat geld ga ik zelf geen nieuwe bouwen. Uiteindelijk vind ik vliegen leuker dan bouwen. Dus een dikke motor er in en knallen met die geit!

De crash begint trouwens op 7:03u
[media=youtube]eCxQ_b3g39o[/media]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou ben ik van mening dat het verschil tussen de simulator en het echt behoorlijk groot is
is een model op de sim haast niet te overtrekken dan zecht dat niet dat het in het echt ook het geval is
b v ik kan een mustang op de sim haast met vol up binnen brengen voor de landing
zonder dat i omslaat
met een echt model hoef je dat niet te proberen

erg zonde van je project
niks geefd zoveel voldoening dat te vliegen met iets wat je zelf gebouwde hebd

hij zag er leuk uit
 
Gesloopt?:confused:

Het is een mooie breuk hoor en gewoon goed te herstellen ( je wil niet weten hoeveel depron modellen met dergelijke schade rondvliegen:D).

De moed erin houden, komt wel allemaal goed, maar op zijn tijd!

Een , op het eerste gezicht, total loss gewoon een weekje aan de kant zetten en er stiekem nog eens naar kijken na een week, op een bepaald moment heb je een eureka moment en is lijkt total loss gewoon perfect te herstellen (been there done that ;-)

Stevo
 
Nou ben ik van mening dat het verschil tussen de simulator en het echt behoorlijk groot is
is een model op de sim haast niet te overtrekken dan zecht dat niet dat het in het echt ook het geval is
b v ik kan een mustang op de sim haast met vol up binnen brengen voor de landing
zonder dat i omslaat
met een echt model hoef je dat niet te proberen

erg zonde van je project
niks geefd zoveel voldoening dat te vliegen met iets wat je zelf gebouwde hebd

hij zag er leuk uit

Je hebt helemaal gelijk dat de simulator niet te vergelijken is met echt vliegen. Het is wel makkelijk om veel te kunnen oefenen om beter te worden in het vliegen, maar in het echt is het toch anders.

Zonde, ja... maar hij krijgt een mooi plekkie in "the hall of fame".
 
Gesloopt?:confused:

Het is een mooie breuk hoor en gewoon goed te herstellen ( je wil niet weten hoeveel depron modellen met dergelijke schade rondvliegen:D).

De moed erin houden, komt wel allemaal goed, maar op zijn tijd!

Een , op het eerste gezicht, total loss gewoon een weekje aan de kant zetten en er stiekem nog eens naar kijken na een week, op een bepaald moment heb je een eureka moment en is lijkt total loss gewoon perfect te herstellen (been there done that ;-)

Stevo

Ja, gesloopt... Daar heb ik toch een beetje spijt van.

Mijn andere Depron projecten lap ik steeds weer op maar deze was het blijkbaar niet waard op dat moment. Gezien de tijd die ik er in gestoken had, had ik er misschien meer van verwacht.

Toch bedankt voor de opsteker.
 
Ik geef de moed niet op. Ik heb de staart van de firestarter afgesneden en hergebruikt (dat was het beste deel van het hele ontwerp) op een nieuw vliegertje. Dit is een model wat ik vaker heb gebouwd.

Vleugeltje bouwen:
Dscn1441.jpg


6mm holle carbonstaaf ingelijmd:
Dscn1442.jpg


Dscn1443.jpg


Nieuwe romp gemaakt en afgesneden waar de staart van de firestarter begint (en met tape de rommelige lijmverbinding gemaskeerd):
Dscn1444.jpg


De besturing weer aangesloten:
Dscn1445.jpg


Tsjaa...:
Dscn1446.jpg


Nou, dit is 'm:
Dscn1449.jpg


Dscn1450.jpg


Dscn1451.jpg


Veel tijd heeft dit ding niet gekost. Dat is van dicht bij ook wel te zien maar vliegen gaat deze zeker! De roer uitslagen zijn enorm, dus ik hoop er een beetje mee te kunnen stunten.

De wingspan is 70cm. De motor is een 2208 1800kv van 36 gram (de spinner weegt bijna meer). Er zit nu een prop op van 7x3 en geeft 750 gram thrust.
Er zit een 20A regelaar in en de lipo is een 1200mA.

Al met al weegt dit ding vliegklaar (incl lipo) 300 gram. Vliegen zal dus wel gaan met een thrust van 750 gram, ik maak me alleen een beetje zorgen over het landen. Het is een klein ding maar met een hoop gewicht, hopelijk zweeft hij niet als een baksteen. We zullen zien, hopelijk kan ik morgen de maiden flight maken...
 
Vandaag de maiden flight gehad. Het is een klein neurootje, reageert direct heel fel op input maar gaat als een dolle. Het stunten heb ik nog even achterwege gelaten, eerst maar een beetje wennen aan het vlieggedrag.

Het enige probleem is toch wel het gewicht ten opzichte van het formaat. Bij half gas was het al zichtbaar, dan begon hij al te "zinken". Landen gaat prima en kan langzaam met de motor uit maar hij ploft toch behoorlijk hard in het gras. Zo hard dat de accu het motorschot heeft beschadigd en de motor los was gekomen. Ik heb het motorschot inmiddels hersteld. Iets minder graden naar rechts en iets minder naar beneden. Ik denk ook dat het CG wat verder naar achter moet.

Aangezien ik een beginner ben met deze hobby en zeker met zelfbouw ben ik toch tevreden met het resultaat. Het vliegt. En hij gaat hard, heel hard. Op naar de volgende vlucht.
 
Hallo Andreotti
Leuk om te zien dat er nog mensen zelf bouwen.
Je modellen zien er goed uit, en zeker als je zegt dat je redelijk nieuw bent in deze hobby.
Waarom denk je dat je CG naar achteren moet?
Ik heb de uitslagen van je model niet gezien, maar fel reageren op hoogte en roer, betekend vaak dat het CG al te ver naar achteren ligt.

Hoe komt jou model zo zwaar?
Als ik je bouw wijze bekijk, bouw je extreem licht. (Heel goed dus)
Is je aandrijving niet te zwaar?
Als je weet wat model weegt, kun je ruw berekenen hoeveel watt je motor moet zijn.
Reken ongeveer 3 watt per gram.

Groet Remco.
 
Hi Remco,
Bedankt voor je reactie.
Ik denk dat het CG naar achter moet omdat hij naar de grond gaat als ik in een rechte vlucht de motor uit zet.
De aandrijving en de accu is inderdaad wat dit model zo zwaar maakt. Dat is al zo'n 170 gram. De depron constructie zelf weegt zeer weinig.
Die dubbeldekker woog ook 300 gram maar had meer vleugeloppervlak en zweefde wel lang uit.

3 watt per gram, da's een goeie tip. Dat gewicht bepaal je voor je de aandrijving plaatst neem ik aan?

Groetjes,
André
 
Volgens mij zit je met 3W per gram wel heel ruim. Meestal wordt afhankelijk van het type toestel 150-300W per kilo aangehouden.
 
hey andreotti, je hebt me op een idee gebracht met je 2e toestelletje (het onderste op de fotos)

ik zocht al lang iets om zelf te bouwen, maar had niet echt inspiratie, vooram om een rond rompje te creeëren.
nu zie ik hier een leuk idee.

dank daar voor.
ik ga de vleugel iets meer pijlstelling geven, en de staartvlakken wat anders maken, maar het idee pik ik van je! ;)
 
"De wingspan is 70cm. De motor is een 2208 1800kv van 36 gram (de spinner weegt bijna meer). Er zit nu een prop op van 7x3 en geeft 750 gram thrust.
Er zit een 20A regelaar in en de lipo is een 1200mA."

dit is wat je post over de motor en toebehoren.

dit is inderdaad veeeeel te overpowered voor een toestel van 70cm
een kleiner motortje zou het veel vliegbaarder maken...

een lipo van 200-300mah is ook zwaar zat. (2 cellen?)

ik ken niet heel veel van elektronica en motoren.
maar ik vermoed dat daar het schoentje knelt.

dan ga je er al snel 100 gram afknijpen.
je zegt dat de motor voor 750gr trust zorgt, en het toestel weegt maar 300gram (met overpowerde motor) dus kan je je inbeelden hoe het vlieggewicht/trust balans moet zijn met een 200gram toestel.

en hoe lichter het wordt, hoe beter en trager hij zal vliegen.
 
hey andreotti, je hebt me op een idee gebracht met je 2e toestelletje (het onderste op de fotos)

ik zocht al lang iets om zelf te bouwen, maar had niet echt inspiratie, vooram om een rond rompje te creeëren.
nu zie ik hier een leuk idee.

dank daar voor.
ik ga de vleugel iets meer pijlstelling geven, en de staartvlakken wat anders maken, maar het idee pik ik van je! ;)

Leuk, ik ga het volgen. Als je verslag een plaatst dan he.
 
"De wingspan is 70cm. De motor is een 2208 1800kv van 36 gram (de spinner weegt bijna meer). Er zit nu een prop op van 7x3 en geeft 750 gram thrust.
Er zit een 20A regelaar in en de lipo is een 1200mA."

dit is wat je post over de motor en toebehoren.

dit is inderdaad veeeeel te overpowered voor een toestel van 70cm
een kleiner motortje zou het veel vliegbaarder maken...

een lipo van 200-300mah is ook zwaar zat. (2 cellen?)

ik ken niet heel veel van elektronica en motoren.
maar ik vermoed dat daar het schoentje knelt.

dan ga je er al snel 100 gram afknijpen.
je zegt dat de motor voor 750gr trust zorgt, en het toestel weegt maar 300gram (met overpowerde motor) dus kan je je inbeelden hoe het vlieggewicht/trust balans moet zijn met een 200gram toestel.

en hoe lichter het wordt, hoe beter en trager hij zal vliegen.

Dat wist ik uiteraard ook, maargoed, je probeert eens wat he?

Op snelheid vloog het prima, maar met half gas of minder begon hij te zinken en te schommelen. Het ding ging wel echt snoeihard.

Bovendien had ik te grote roervlakken op de staart met ook nog eens een uitslag van 45 graden. Dus als je gaat bouwen zorg dan voor de juiste proporties.

Ik heb dit model eerder gemaakt, maar dan wel licht, en die vliegt (nog steeds) heel erg fijn.
Ook daar is een verslag van te vinden op deze site.

Deze is stuk trouwens, het valt niet mee om een baksteen te landen. De vleugel en staart zijn nog bruikbaar maar de romp heeft het niet overleeft.
 
Firestarter V2

Ik heb dit weekend een nieuwe Firestarter gemaakt. De hoofdvleugel en staartdeel van V1 waren nog bruikbaar en lagen al maanden naar me te roepen om een 2e kans.

Vrijdagavond heb ik een nieuwe body uitgesneden van 6mm depron in tegenstelling tot de 3mm van de vorige versie. 3mm is simpelweg te slap en was een harde les bij versie 1.

Eigenlijk was ik zo klaar me deze. Body uitsnijden, hoofdvleugel (met veel kunst en vliegwerk) er weer op gezet. Zaterdag de staart er op gelijmt, de besturing geplaatst en niet te vergeten: een motor. En klaar is Kees.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mooiere vliegertjes heb gebouwd, maar wat geeft het. Ik heb ook niks aan afwerking gedaan. Ik wil eerst weten of het vliegt. De balans is in ieder geval prima.

Er zijn wel wat verbeteringen. Dikkere depron voor de body en ook het gewicht is van 300gr vliegklaar naar 240gr terug gebracht. En dat komt niet door zuinig lijmen (dikke klodders hier en daar om de gaten op te vullen!) maar vanwege een kleinere lipo (450mA) en een lichtere motor. De thrust is nu 460gr, ruim voldoende lijkt mij.

Hier wat foto's van het ding:

firestarter_V2_1.jpg

Dat gele plakfolie zit er niet voor de looks maar om het zwakste deel van de body wat te ondersteunen bij een (te) harde landing.

firestarter_V2_2.jpg


firestarter_V2_3.jpg


Zondag de maiden...
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de maiden gehad.

Het vliegt zoals ik had verwacht. Een klein neurootje. Er was alleen hetzelfde probleem als bij versie 1: Voldoende power om te prop-hangen, maar dan wil deze alleen tollen met de klok mee. Ook een looping eindigt in iets wat meer lijkt op een barrel-roll. Volgens mij is de 2 graden motor offset te veel voor dit bakkie. De domping naar beneden van 1 graad is wel ok. Hij blijft horizontaal met of zonder gas.

Toen ik wilde opgooien voor een 3e vlucht en vol gas gaf brak er spontaan 1 blad van de prop af. Gelukkig gebeurde dit niet in de lucht maar door de hevige trilling was meteen de motor bevestiging in puin.

Inmiddels is dat weer gefixed en dit keer met wat minder offset. Hopelijk lost dit het vreemde rollen tijdens loopings op want iets anders kan ik eigenlijk niet verzinnen.

Dit is wel een vliegertje waarvan ik zeker weet dat deze heel vaak kapot mee naar huis gaat.
 
Back
Top