Firestarter 60cm dubbeldekker 3D

Totalloss

Dit is wel een vliegertje waarvan ik zeker weet dat deze heel vaak kapot mee naar huis gaat.

Eindelijk! Na maanden lol met dit ding is het eindelijk over. Wederom na een beetje prop-hangen ging deze weer achterover en had ik te weinig hoogte (en scherpte) om te corrigeren.

Onherstelbaar dit keer, de hoofdvleugel en motormount liggen totaal in puin. Al is de staart herbruikbaar, met dit model ben ik nu wel klaar.

Als ik deze nog eens bouw, wat zo maar zou kunnen, dan maak ik 'm iets groter. Dat zou beter bij de setup passen. Aan het motorvermogen heeft het niet gelegen.

Tot de volgende Firestarter...

Jammer dat ie aan puin ligt, was een leuk ding om in de lucht te zien! Ding was echt heel rap, en je kon er leuke kunstjes mee uithalen.

Ben benieuwd naar je nieuwe bouwsel.

Groeten,
Lennart

Jammer dat ie aan puin ligt, was een leuk ding om in de lucht te zien! Ding was echt heel rap, en je kon er leuke kunstjes mee uithalen.

Ben benieuwd naar je nieuwe bouwsel.

Groeten,
Lennart

Bedankt Lennart.

Er komt vast wel weer wat nieuws. Nog even broeden op een leuk modelletje.

Ik zie je wel weer een keer op het hoogvliet veldje.

Groeten,
Andre

Firestarter III

Ik heb weer zin en tijd gevonden dus versie 3 van de Firestarter is in de maak. 9% groter als de vorige. Van 59,5 cm wingspan naar 65 cm.

Zoiets moet het gaan worden:

DSCN1595.jpg

Meer foto's en verslag volgen nog.

Firestarter III - Eindresultaat

Nieuwe tekening gemaakt en over gezet op Depron:
DSCN1581.jpg

Het hoogteroer.
DSCN1582.jpg

Dit keer eens een lijm scharnier proberen:
DSCN1584.jpg

Body uitgesneden:
DSCN1585.jpg

Een nachtje aan de bolling laten wennen:
DSCN1586.jpg

DSCN1588.jpg

2 kleine verbindingen gemaakt om de boel bij elkaar te houden. Die worden waarschijnlijk later weer weg gesneden:
DSCN1589.jpg

Een voltooide staart:
DSCN1590.jpg

De oude en de nieuwe staart:
DSCN1592.jpg

Deze 1300kv moet het gaan doen:
DSCN1593.jpg

Zo moet het er ongeveer uit gaan zien:
DSCN1596.jpg

De motor zit op z'n plek. 2 graden naar rechts en 1 graad naar beneden (gokje):
DSCN1598.jpg

DSCN1599.jpg

De staart is klaar en de besturing werkt:
DSCN1600.jpg

Tijd om de grote vleugel te gaan plaatsen:
DSCN1601.jpg

De eerste zit op z'n plek. Onderkant:
DSCN1602.jpg

Bovenkant:
DSCN1603.jpg

Dit is 'm:
DSCN1604.jpg

Het carbon was op dus dit keer maar saté prikkers om de boel te verstevigen:
DSCN1605.jpg

De bovenvleugel is iets verder naar voren geplaatst dan bij de vorige versie omdat ik niet helemaal goed uit kwam met het CG.
DSCN1606.jpg

Nog helemaal niks aan afwerking gedaan. Eerst maar eens kijken of het vliegt.
DSCN1607.jpg

Onder aanzicht. De lipo komt met klitteband tegen het motorschot:
DSCN1608.jpg

Op de foto's vertekend het beeld soms een beetje en lijkt alles schots en scheef, maar alles staat keurig recht. Zelfs de staart staat recht dit keer!

De gebruikte servo's hebben wat speling van zichzelf en dat is jammer. Die servo's (van het merk PowerHD) hoef ik dus niet meer. Maar goed, ze zitten er nu in en ik doe het er maar mee.

Al met al is het geen moeilijk ding om te bouwen. Ik denk dat ik er zo'n 12 uur mee bezig ben geweest. Ik kon ook wat kleine dingetjes hergebruiken zoals servo stangetjes. Dat scheelde weer meten en solderen. Het is natuurlijk ook niet de eerste die ik bouw, dus dan gaat het ook al een stuk sneller.

Morgen eens kijken of versie III in de lucht wil blijven, ik heb er goeie hoop op. Daarna ga ik de puntjes op de i zetten. Misschien zelfs wel weer een spuitbus ter hand nemen, ik weet nu hoe het niet moet.

Groetjes,
André

Maiden flight

1e serieuze vlucht (eerst even getrimd):

mgRa6bUcOJc[/media] Firestarter III - biplane - YouTube

Er hoefde bijna niks getrimd te worden. Klein beetje aileron en een klein beetje elevator.

Deze vliegt nagenoeg hetzelfde als de vorige versie, alleen zoals gehoopt, met wat beter drijfvermogen. Maar nog steeds een neurootje, precies wat ik er van verwacht had.

Dat alles recht zit is te zien. Mooie rechte strakke loopings. En ook op z'n kop vliegen gaat heel strak.

Zeer tevreden!

Laatst bewerkt door een moderator:
Dubbeldekker vraag

Ik heb toch een algemene vraag over dubbeldekkers. Deze rolt in een rechte vlucht langzaam naar links of naar rechts en blijft nooit echt rechtuit vliegen, er moet continu gecorrigeerd worden. Dat doet hij ook op z'n kop. Opzich niet erg maar ik vroeg me af hoe dat komt.

Ik heb zelf het idee dat de 2 vleugels te dicht op elkaar zitten. De vleugels zijn beide 65x11 cm en zitten 9 cm boven elkaar. Misschien had de bovenste wat hoger gemoeten voor het zelf stabiliserende effect?

Als iemand hier iets zinnigs over kan zeggen dan hoor ik het graag.

Beetje met plak-folie zitten spelen:

20130824_002524.jpg

20130824_002534.jpg

20130824_002547.jpg

20130824_002559.jpg

20130824_002627.jpg

Vandaag weer 10+ vluchten met dit ding gemaakt en deze schuift heel snel op naar de 1e plek op m'n persoonlijke favorieten lijst.

Maar mijn vraag uit de vorige post blijft staan.

Ik heb toch een algemene vraag over dubbeldekkers. Deze rolt in een rechte vlucht langzaam naar links of naar rechts en blijft nooit echt rechtuit vliegen, er moet continu gecorrigeerd worden. Dat doet hij ook op z'n kop. Opzich niet erg maar ik vroeg me af hoe dat komt.
Je geeft zelf de oplossing:
De gebruikte servo's hebben wat speling van zichzelf en dat is jammer. Die servo's (van het merk PowerHD) hoef ik dus niet meer. Maar goed, ze zitten er nu in en ik doe het er maar mee.

Je geeft zelf de oplossing:

Hi Bruno, bedankt voor het meedenken.

Ja, speling op de servo's zou kunnen idd. Op de ailerons zit nagenoeg geen speling maar op het staartroer wel. Alleen loopt het staartroer door tot onder het middelpunt van het toestel, dus als ik die gebruik kantelt het toestel nauwelijks maar maakt wel een bocht.

Maar wellicht is de speling toch net genoeg om het toestel te laten kantelen bij een rechte vlucht. Ik zal het staartroer eens fixeren om te zien of het dan weg is.

Opgelost!

Het "omvallen" naar links of rechts is opgelost.

Ten eerste heb ik het tape scharnier op het richtingroer veranderd naar echte mini scharniertjes. Da's veeeeel beter zo. Nagenoeg geen speling meer, ook omdat het allemaal wat stroever gaat.

Maar de beste oplossing was dat de push-rod verbinding tussen de hoge en lage ailerons op de 2 hoofd vleugels aan beide kanten een milimetertje te kort waren. Die heb ik opnieuw afgesteld, en nu goed, en het opzij vallen is weg nu. Kleine ingreep, groot resultaat. Dat had ik van te voren niet kunnen verzinnen.

Het blijft een neuroot (uitdaging) om mee te vliegen maar blijft in ieder geval rechtuit vliegen zonder continu te moeten corrigeren op de ailerons.

Inmiddels heb ik er zo'n 45 vluchten mee gemaakt en het is echt een heel leuk ding om mee te vliegen. Van windkracht 0 t/m 4. Alleen moet je 'm geen seconde uit het oog verliezen want dan kan je stukjes rapen.

Deze is zo wendbaar dat ik (tot nu toe!) alle gemaakte foutjes tijdens het vliegen nog met gemak heb kunnen corrigeren. Ik hou niet van saaie vliegertjes, dus dit is precies in mijn straatje.

Weer een mooie creatie in depron!:yes:

Moest je er in de toekomst aan denken weer eens een modelletje te gaan bouwen, kan je hiermee misschien ns expertimenteren.

Ik merk dat je vleugels een vrij grote slankheid hebben (waarschijnlijk overgenomen van een reeel model). Bij de kleinere rc modelletjes zal je merken dat die tov hun grotere broers vleugels hebben waarvan de koorde (soms zelfs aardig) wat groter is.

Belangrijkste reden hiervoor is dat het effectieve vleugeloppervlak toeneemt en dat maakt dan weer dat je model trager kan gaan vliegen.

Ik heb weer zin en tijd gevonden dus versie 3 van de Firestarter is in de maak. 9% groter als de vorige. Van 59,5 cm wingspan naar 65 cm.
Leuke kist. Heb je hier ook tekeningen van?

Wat is eigenlijk het vleugelprofiel (als er een is? ;-)
Valt me op dat ie toch ook erg langzaam kan vliegen.
Lijkt me leuk om ook ná de Tiger Moth te proberen. Ik zou hem dan nóg iets groter willen maken, zeg plm. 1 meter.

Leuke kist. Heb je hier ook tekeningen van?

Wat is eigenlijk het vleugelprofiel (als er een is? ;-)
Valt me op dat ie toch ook erg langzaam kan vliegen.
Lijkt me leuk om ook ná de Tiger Moth te proberen. Ik zou hem dan nóg iets groter willen maken, zeg plm. 1 meter.

Dank je wel.

Ik weet niet wat het vleugelprofiel is. Ik heb het afgekeken van mijn Beast 3D UMX.

De body is naar een idee van het bouwverslag van "Beyond the Tigermoth".

Een echte tekening heb ik er niet van. Maar ik heb mijn malletjes ingescanned en die kan je hier downloaden:

http://rc.andreotti.nl/firestarter3/firestarter3.zip

De hoofdvleugel heb ik pas op het allerlaatst gepositioneerd omdat ik toen pas ongeveer wist hoe de balans zou zijn.

Voor de rest, de schotjes etc, is het een beetje snijden, schuren en testen.

Groetjes,
André

Weer een mooie creatie in depron!:yes:

Moest je er in de toekomst aan denken weer eens een modelletje te gaan bouwen, kan je hiermee misschien ns expertimenteren.

Ik merk dat je vleugels een vrij grote slankheid hebben (waarschijnlijk overgenomen van een reeel model). Bij de kleinere rc modelletjes zal je merken dat die tov hun grotere broers vleugels hebben waarvan de koorde (soms zelfs aardig) wat groter is.

Belangrijkste reden hiervoor is dat het effectieve vleugeloppervlak toeneemt en dat maakt dan weer dat je model trager kan gaan vliegen.

Hi Hans,

Bedankt voor het compliment en de tip over wat bredere vleugels.

Al kan het model al redelijk langzaam vliegen en zweeft ze mooi uit, dat zou nog wel beter kunnen want dan kan er ook een wat grotere lipo in. Ik gebruik nu 450mA, en die is vrij snel leeg (5 minuten).

Back