Niet met deze set.
Onzin! Wij geven al 3 jaar les met de KDS 450 en dat doen we niet omdat het zulke slechte heli's zijn....
Ik heb alleen al het voorgaande jaar vijf leerlingen leren vliegen, die met exact dezelfde set als jij (KDS 450 C met bijbehorende zender) prima uit de voeten konden: drie stuks zelfs zonder dat ze daarbij hulp nodig hadden.
Het jaar daarvoor een stuk of wat mensen die een KDS tweedehands kochten met een niet-KDS zender er bij (dus helemaal uitzoeken geblazen) en ook weinig problemen.
Die heli is gewoon goed, en de zender is ook gewoon bruikbaar (al ben ik over de zender van KDS minder te spreken, dan over andere merken).
Check nu maar gewoon opnieuw in volgorde, en dit keer volledig van A tot Z:
Staat je stick mode goed? Moet op mode 2 staan. Check=>door naar volgende stap
Is de linker stick NIET zelfneutraliserend in vooruit achteruit? Check=> door naar volgende stap.
Zitten de servo's in het juiste kanaal van de ontvanger? moet in de manual staan welke servo in kanaal 1, 2, 3, etc van je ontvanger hoort? Check=>door naar volgende stap.
Gaat, als je de linker stik vooruit achteruit beweegt, de swash horizontaal op en neer? Zo niet, het ene tegenlopende kanaal reversen. Check=> door naar volgende stap.
Daarna bewegingsrichting controleren: rechter stick rechts is swash rechts, rechter stick naar voren is swash naar voren, linker stick naar voren is swash horizontaal omhoog. Indien verkeerd, NIET kanaal reverse gebruiken, maar swash mix! Check=> klaar.
Linker stick in het midden zetten, alle servo heveltjes even los schroeven van de servo en zo goed mogelijk haaks zetten.
Alle stuurstangetjes zodanig op lengte maken dat de swash horizontaal staat, en de hoofdbladen op nul graden (flybar even haaks houden om goed te kunnen zien of het goed is)
De paddels van de flybar moeten nu ook op nul graden staan (even voorzichtig verdraaien als het niet zo is)
ESC aansluiten met de motor losgeschoven van het tandwiel, zodat de rotor niet mee kan draaien.
Gaat de motor harder draaien als de linker stick naar voren gaat? zoniet, kanaal reversen voor het throttle kanaal (uitzoeken in manual) Check=>volgende stap
draait de motor de goede kant uit? (kun je bij langzaam lopende motor gewoon voelen door voorzichtig je vinger tegen het draaiende huis te houden) Indien verkeerd: TWEE van de drie draden tussen ESC en motor omwisselen (NIET de plus en de min van de accu omdraaien).
Mechanische check: als je de hoofdrotor met de hand rechtsom draait, draait de hekrotor dan achterwaarts (bovenste blad beweegt naar achteren)? Indien niet: tandriem iets losser zetten (heb je een 1.5 mm imbussleuteltje voor nodig, KOPEN: die ga je toch vaker nodig hebben) en de belt op de voorste poelie omdraaien. LET OP: van achteren gezien, de belt LINKSOM omdraaien, halve slag. Daarna de belt weer op spanning brengen. check=> door naar volgende
zitten de hekrotorblaadjes goed? (de scherpe kant moet aan de "achterkant" van het blad zitten als hij ronddraait)? check=>door naar volgende.
stuurrichting hekrotor: als je achter de heli staat, en je beweegt de linker stick naar rechts, moet de SCHERPE kant van de blaadjes OOK naar rechts bewegen. Check=> door naar de laatste:
Als je achter de heli staat, en je beweegt de staart met een rukje naar rechts (staart beetpakken en opzij duwen) moet de scherpe kant van d blaadjes OOK naar rechts. Check? KLAAR!
Als ALLE punten in deze lijst niet zouden kloppen, zou je nog niet langer dan max anderhalf uur bezig moeten zijn. De meest tijdrovende is het vlak zetten van de swash, en daarvoor heb je slechts een kruiskopschroevendraaiertje en eventueel een klein tangetje nodig.
Voor de rest zijn het allemaal checks die je per stuk in 1 a 2 minuten kunt doen.
Je heli is nu klaar om getrimd te worden. Daarvoor moet je echt even hulp hebben, want een ongetrimde heli is niet te vliegen.
Groet, Bert
Laatst bewerkt: