Romp waterdicht maken

Hallo allemaal,

Na vele discussies te hebben gelezen over de methodes om je romp waterdicht te krijgen heb ik nog steeds een vraagje waarvan ik het antwoord niet heb kunnen vinden.

De bedoeling is dat mijn schip een 17e eeuws Oorlogs Brik met 2 laagjes hout beplankt word. De 2de laag latjes komt als laatste op de boot en word met een goeie blanke lak bewerkt.

Wat is nou de juiste volgorde wat betreft schuren, plamuren G4 gebruiken enz. en kan je na dit alles nog steeds een laag hout lijmen op je romp.

Ik hoop dat er bouwers zijn die hier meer ervaring mee hebben.

Grt Niels
 
ik zou na de eerste laag beplanking de boot inkwasten met epoxy met keperweefsel,
en dan de 2de huidlaag daarop lijmen met epoxy.
waneer alles gereed is schuur je de romp, behandel je de romp met 2 lagen epoxy impregneer (ultradun) en daarna een laklaag of 3 totdat je tevreden bent over de glans.

Groeten Dyon.
(scheepsrestaurateur 1 op 1 als hobby reeds 40 schepen gedaan)
 
trouwens epoxy is helder dus je blijft het hout zien zeg maar.
lakken is wel nodig omdat epoxy niet tegen uv bestand is.

Groet Dyon.
 
Bedankt voor je antwoord.

In alle topics die ik heb gelezen word na de eerste laag hout met epoxy of polyester gewerkt maar de meeste mensen schilderen hun boot en ik kon niks vinden over een nieuwe hout laag.

Grt Niels
 
als je dit gewoon erop lijmt met epoxy dat vormt het geen probleem
erna schuren tot het goed glad is en dan 2 lagen verdunde epoxy erover zodat
het niet bij de eerste aanvaring van de boot afknapt en om het hout rotvrij te houden uiteraard.
daarna aflakken met een jachtlak bij voorkeur 2 componenten jachtlak
iets van DD of epifanes maar de verschilt per smaak.

een laag of 5 voldoet voor een diepe glans en prachtige nerf.

Groeten Dyon.
 
Moet je de boot trouwens eens per zoveel jaar opnieuw in de lak zetten??

Grt Niels


Je modelboot? je modelboot ligt niet constant in weer en wind, dus dat is niet gebruikelijk. echter bij aanvaringsschades is het wel zaak om zsm bij te werken.

bij echte schepen red je het niet om de zoveel jaar
dan heb je ieder jaar schilderwerk.

Als mijn scheepje voorop strak in de lak zit valt het er aan de achterkant al bijna weer af om maar een voorbeeld te noemen
dus ik loop rondjes door mijn gelukkig brede gangboorden.
met standaart de lak, kit en krabber op zak.

Groet Dyon.
 
ja hoor ik kom wel aan varen toe,
het is altijd onderhoud met schepen, maar ook in de modelbouw heb je onderhoud oa assen smeren enz.

ach onderhoud is de helft van de hobby zal ik maar zeggen.

mijn scheepje:



12,50 meter lang en 4.30 meter breed.
eikenhout op eiken spanten
bouwjaar 1930 in schotland ben de plaatsnaam ff kwijt.

motor is een lister blackstone jks 4 cillinder met een inhoud van 6 liter.
1200 rpm maximaal

Groeten Dyon.
 
@ Dyon

Ik had nog een vraagje wat betreft de eerste laag hout.

Als ik onefenheden heb of kiertjes met watvoor plamuur moet ik de romp dan glad maken voordat ik met epoxy aan de slag ga.

Grt Niels
 
epoxy plamuur ??? mijn gedacht
maar dat is een ellende om te schuren als die eenmaal is uit gehard
want die plamuur word knoert hard
gr raf
 
Ik had nog een vraagje wat betreft de eerste laag hout.
Als ik oneffenheden heb of kiertjes met wat voor plamuur moet ik de romp dan glad maken voordat ik met epoxy aan de slag ga. Grt Niels
Hallo Niels,

Als je inderdaad een laagje glasweefsel met epoxy op de eerste beplankingslaag gaat aanbrengen, dan moet je zorgen dat het oppervlak zo glad mogelijk is, eventuele uitsteeksels vlakschuren, zodat het glasweefsel mooi kan aansluiten zonder luchtinsluitingen.

Kiertjes laat je gewoon open, daar komt het glasweefsel overheen en de epoxy zal een deel afdichten.

Als je de tweede beplankingslaag met epoxy aanbrengt, dan zal die epoxy de rest van de kiertjes vullen.

Als je de laatste laag ook weer mooi glad schuurt en afdekt met een laagje glasweefsel, dan is alle hout opgesloten in epoxy.

De structuur van het glasweefsel zie je niet meer als er eenmaal epoxy op zit, het wordt transparant en het hout eronder ziet eruit alsof het gelakt is.
Afhankelijk van hoe fijn je glasweefsel is, zul je nog één of twee laagjes epoxy moeten aanbrengen om de structuur van het weefsel te laten verdwijnen.
Doe je dit binnen 24u., dan hoef je tussentijds niet te schuren en te ontvetten, dan heb je nog voldoende chemische hechting.
Zit er méér tijd tussen, dan moet je schuren en ontvetten.

Je hoeft dus niet te plamuren.

Epoxy vergeelt onder de invloed van UV, dus de laatste laag moet blanke lak zijn.

Groeten, Jan.
 
Ik heb het nog eens na gekeken maar heb echter wat probleempjes gehad met het beplanken van de boeg :(. Is mijn eerste boot die ik bouw.

De planken zijn op sommige plekken niet goed aan het spant verlijmd waardoor ze iets naar buiten zijn gaan staan.

Is dit gewoon een kwestie van helemaal vlak schuren of zal ik het geheel glad moeten maken met plamuur. En watvoor plamuur zal ik dan moeten gebruiken zodat ik de epoxy er zonder problemen op aan kan brengen.


Grt Niels
 
hallo

en daar loopt het verkeerd
epoxy is niet uv bestendig dus ellende

gebruik epoxy plamuur voor de kieren in de eerste laag hout op te vullen
blak hout NOOIT nat schuren das vragen om ellende
het hout gaat het water opslorpen en de vezels gaan recht op komen te staan
de rest van de plankjes gaat beginnen krom trekken
je kan een teveel weg schrapen met een los breekmes ;wel handschoenen dragen want als het breekt het geeft lelijke japen
je moet zeer weinig plamuur gebruiken en niet zoals je ziet dikke klodders
als je het goed aanbrengt dan hoef je haast niet te schuren
als je dan de tweede laag hout zet kan je nadien afwerken met G4 of glitsa wat wel uv bestendig is
glasdoek brengt op een dubbel beplankte romp geen meer waarde de G4 trekt helemaal in het hout en dit moet je blijven aan brengen tot het hout verzadig is
nooit een restand terug in de bus gieten dan hard heel de bus uit
steeds in een potje gieten en daar uit je romp inschilderen
de grote bus steeds gesloten houden
als het hout verzadigd is kan je beginnen met water schuurpapier de romp mooi glad te schuren
dit krijg je zo glad dat als er een vlieg op land ze op haar kl**en slaat
gr raf
 
Ik heb het nog eens na gekeken maar heb echter wat probleempjes gehad met het beplanken van de boeg.
De planken zijn op sommige plekken niet goed aan het spant verlijmd waardoor ze iets naar buiten zijn gaan staan. Grt Niels
Hallo Niels,

Kun je een foto van het 'probleemgebied' laten zien?

Als de planken, die niet aan het spant verlijmd zijn, dik genoeg zijn, om vlak te schuren met de belendende planken, zonder dat je dwars door het materiaal heen gaat, dan zou ik dat doen.

Het glasweefsel compenseert wel voor het verloren gegane materiaal.
Desnoods zet je er, als je er bij kunt komen, aan de binnenzijde een stukje glasweefsel met epoxy tegenaan, dan is het sterker, ondanks dat het dunner is.

Ben je bang door het hout heen te schuren, vul dan eerst aan de binnenzijde het 'gat' met glasweefsel en epoxy vóór je gaat schuren.
Ga je dan door het materiaal heen, dan zal de omgeving op z'n plaats blijven door het glasweefsel met epoxy.

Het gat laat je voor wat het is en je zet de romp in de glasweefsel en epoxy, zoals ik eerder beschreef.

De dunne plek verstevig je aan de binnenzijde met een stukje glasweefsel en epoxy, vóór je de tweede beplankingslaag aanbrengt.

Daarna afwerken zoals beschreven, je ziet er achteraf niks meer van, het voordeel van een dubbele beplanking...

Groeten, Jan.
 
ik zou na de eerste laag beplanking de boot inkwasten met epoxy met keperweefsel,
en dan de 2de huidlaag daarop lijmen met epoxy.
waneer alles gereed is schuur je de romp, behandel je de romp met 2 lagen epoxy impregneer (ultradun) en daarna een laklaag of 3 totdat je tevreden bent over de glans.

Groeten Dyon.
(scheepsrestaurateur 1 op 1 als hobby reeds 40 schepen gedaan)


Goed lezen raf er staat al dat het afgewerkt moet worden met lak

Groeten Dyon.
 
Back
Top