Illegale drones plaag en gevaar

dat wildvliegen niet zo veilig is zoals op een club = toegegeven, maar als er geen vlieg club in je buurt is????
dan heb ik naast wildvliegen gewoon geen keus.

Ik vind dat mensen die overal hun honden laten loslopen ook niet veilig. Volgens mij zijn er ook meer bijtincidenten per jaar dan dat er modelvliegtuigen of helicopters problemen veroorzaken.
 
mensen die overal hun honden laten loslopen ook niet veilig. Volgens mij zijn er ook meer bijtincidenten per jaar dan dat er modelvliegtuigen of helicopters problemen veroorzaken.
+1 ;)

Gewoon de huidige regelgeving aanhouden aangevuld met een eenvoudige vliegvergunning vergelijkbaar met de eerder genoemde visakte.
of wat dacht je van meer waarde aan 't modelvlieg brevet???
 
Nee ik geloof niet in verplicht brevetten halen. Dat is niet te doen. Wel een vergunning bijvoorbeeld die je ophaalt bij het postkantoor. Als je dan gek doet raak je die weer kwijt.
 
is ook een optie :)
ben benieuwd wat eruit gaat komen, en hoe ze hun ''oplossing'' willen gaan uitvoeren/handhaven...
 
Ik vind dat mensen die overal hun honden laten loslopen ook niet veilig. Volgens mij zijn er ook meer bijtincidenten per jaar dan dat er modelvliegtuigen of helicopters problemen veroorzaken.
er zijn slechts (geschat) 2,2 miljoen honden in Nederland ... en hoeveel modelvliegers/modelluchtvaartuigen ??? en een hond is er elke dag, een modelvlieger met een toestel in de lucht gemiddeld 1x per week een uurtje hooguit ...
 
Ik kan me daar serieus aan ergeren. Er is hier in de gemeente al langere tijd een enorme discussie over waar honden allemaal mogen loslopen. Nooit is het genoeg en de meest vreemde argumenten worden ingezet door hondenbezitters. Ondertussen ligt er overal hondenpoep waar ook kinderen spelen. En zodra je even wil vliegen op een achteraf stukje komt er wel weer iemand met z'n hond langs zodat je aan de grond moet. Had pas nog een loslopende rottweiler achter mijn rc auto aan. Dat is dan op een plek waar veel gereden wordt en er ook officieus een circuit is gebouwd. Maar ook daar komen mensen honden uitlaten terwijl er toch echt ongelofelijk veel andere plekken zijn.
 
Het is net als met modelvliegen. De plekken waar je de hond los mag laten lopen worden steeds verder beperkt. Gek he dat er dan ook wildloslopers Zijn net zoals wildvliegers.
 
Dat zal per gemeente verschillen. Hier is er echt plek zat voor honden. Overigens heb ik geen hekel aan honden hoor. Integendeel. Ik wil alleen geen last hebben van de honden van anderen ;)
 
Een brevet lijkt een leuke oplossing, maar om dat een wettelijke waarde te geven daar komt nogal wat bij kijken ... en omdat de overheid dit soort zaken tegenwoordig uitbesteed aan bedrijven, zal een brevet "onbetaalbaar" worden (meer dan € 1.000,--) ...
 
Het is net als met modelvliegen. De plekken waar je de hond los mag laten lopen worden steeds verder beperkt. Gek he dat er dan ook wildloslopers Zijn net zoals wildvliegers.
nou, hier hebben de eigenaren van de honden lak aan waar het nu wel of niet mag.
of je nu wel een ''poep veldje'' voor honden aanwijst of niet, ze laten de honden uit waar ze maar willen.... ronduit asociaal.

Ik wil alleen geen last hebben van de honden van anderen :wink:
last van de honden, of hun eigenaren?
heb wel eens commentaar gehad van een paar die, terwijl ik al rond tufte, kwamen aanlopen en zeiden dat ik maar beter kon stoppen ''omdat het hier voor hondenbezitters was'' (evenementenveld vlakbij Emiclaer)
en dat, terwijl dit grasveld vaak word gebruikt voor evenementen door de gemeente...
kon dus ook niks terug vinden v.w.b. het argument van die man.
hoe dan ook: t is niet fijn als hun honden achter je landende vliegtuig aan rennen....

Een brevet lijkt een leuke oplossing, maar omdat de overheid dit soort zaken tegenwoordig uitbesteed, zal een brevet "onbetaalbaar" worden (meer dan € 1.000,--) ...
tja, dan blijft er voor startende vliegers ook niks meer over om een vliegtuig van te kopen... :rolleyes:
maar alle gekheid: het Knvvl brevet kan hierin wellicht een rol spelen.
voordeel is dat je dan voortbouwt op een al bestaand Brevet, endus erg weinig hoeft te doen in vergelijking tot het compleet uitdenken van zo'n nieuwe regulering...
 
... het Knvvl brevet kan hierin wellicht een rol spelen.
voordeel is dat je dan voortbouwt op een al bestaand Brevet, endus erg weinig hoeft te doen in vergelijking tot het compleet uitdenken van zo'n nieuwe regulering...
Zo werkt het natuurlijk niet helemaal ... er zal een onafhankelijk "instituut" moeten komen dat de exameneisen opstelt, en deze handhaaft, dus moet er de "Nederlandse Modelvlieg Autoriteit" (of iets soortgelijks) komen, er zullen examinatoren benoemd moeten worden met alle regeltjes daaromheen ... daarna moeten de brevetten "logischerwijs" in een door de overheid opvraagbare databank gezet worden, zodat elke "handhaver" onmiddellijk de staat van het brevet kan checken ... en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan :( ...
 
En dan nog. Je moet dus eerst ergens een brevet gaan halen voor je op een veldje kunt gaan oefenen met hooveren.
 
zo werkt het natuurlijk niet helemaal ... Er zal een onafhankelijk "instituut" moeten komen dat de exameneisen opstelt, en deze handhaaft, dus moet er de "nederlandse modelvlieg autoriteit" (of iets soortgelijks) komen, er zullen examinatoren benoemd moeten worden met alle regeltjes daaromheen ... Daarna moeten de brevetten "logischerwijs" in een door de overheid opvraagbare databank gezet worden, zodat elke "handhaver" onmiddellijk de staat van het brevet kan checken ... En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan :( ...


Goed voor de economie !!! Banen !!! Jaaah !!!





.
 
En dan nog. Je moet dus eerst ergens een brevet gaan halen voor je op een veldje kunt gaan oefenen met hooveren.
Ja het bekende kip en ei verhaal ... om een brevet te kunnen halen moet je kunnen vliegen en om te mogen vliegen heb je een brevet nodig ... dus moet je eerst naar een erkende vliegschool €€€€€:( ... dus daar moeten ook eerst regeltjes voor verzonnen worden ...
 
Je moet dus eerst ergens een brevet gaan halen voor je op een veldje kunt gaan oefenen met hooveren.
das net zoiets als eerst je rijbewijs moeten halen, voor je in een les auto mag stappen :rolleyes:
kortom: de omgekeerde wereld

er zal een onafhankelijk "instituut" moeten komen dat de exameneisen opstelt, en deze handhaaft, dus moet er de "Nederlandse Modelvlieg Autoriteit" (of iets soortgelijks) komen, er zullen examinatoren benoemd moeten worden met alle regeltjes daaromheen ... daarna moeten de brevetten "logischerwijs" in een door de overheid opvraagbare databank gezet worden, zodat elke "handhaver" onmiddellijk de staat van het brevet kan checken ... en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan :sad: ...
tja, dat is idd het andere uiterste.... dan denk ik (als het met die regeltjes niet meer te doen is) dat velen uit de hobby zullen stappen... :(
 
Het gaat om "aparte regelingen voor recreatief modelvliegen en commerciële UAS activiteiten". Aangezien commerciële activiteiten volledig afhankelijk zijn van een camera (wat voor nut hebben ze anders nog?) zal het bij commerciële activiteiten om UAS (drones) mét camera gaan.
In de praktijk zullen commerciële activiteiten dus alleen mét vergunning mogelijk zijn.

In de voorstellen wordt de hobbyist met modelvliegtuig (ook mét camera) dus buiten schot gehouden.
Ik vraag me overigens af hoe ze het onderscheid willen maken. Een multicopter (hier drone genoemd) is letterlijk gezien ook een modelvliegtuig dat door vele hobbyisten op een fatsoenlijke manier gebruikt wordt..

Bovenstaande lijkt inmiddels achterhaald.
Zie [post4] en Drones mogen zonder vergunning de lucht in | nu.nl/gadgets | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Martin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De vergunning om te mogen fotograferen vervalt oké, maar daar komt voor commerciële bedrijven wel een vergunning voor terug om te mogen vliegen ... en wat dat voor de hobby-drone gaat betekenen is nog in "onderhandeling" ... kort gezegd, als je een modelvliegtuig commercieel gebruikt is het geen modelvliegtuig meer maar een "gewoon" luchtvaartuig met alle regeltjes die daar bij horen ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Dirk, ik snap het niet helemaal want een commerciël bedrijf lijkt me professioneler en voorzichtiger dan een hobbyist; zijn/haar naam staat namelijk ook op het spel. Dit even los van zaken als gewicht, vlieghoogte e.d. Maar goed, ik heb er geen last van.

In Nieuw-Zeeland schijnt (als ik Bruce Simpson mag geloven) een drone onder de 100g officieel geen rc-vliegtuig te zijn, maar een "niets" waar geen enkele regel voor geldt. Een drone onder de 100g mag dan dus alles, inclusief boven de bebouwde kom e.d. Is dat echt zo? Aan de andere kant, met 100g kun je haast geen schade maken dus het is misschien wel logisch.

Martin
 
maar daar komt voor commerciële bedrijven wel een vergunning voor terug om te mogen vliegen ...
Dat vliegen is nog maar de vraag.

Het assortiment aan RC besturing voor het besturen en in de lucht houden en brengen van een commercieel modelvliegtuig is erg beperkt.

Bij een zeer gerenommeerde fabrikant van RC besturing is de volgende tekst terug te vinden.

Application, Export, and Modification
1. This product may be used for model airplane or surface (boat, car, robot) use. It is not intended for use in
any application other than the control of models for hobby and recreational purposes.


Andere fabrikanten hebben het alleen over hobby gebruik.

Ik vraag me dan ook af wat de commerciële op dit moment aan merkt/type soort RC besturing gebruiken.
 
Dat fabrikanten je wijs maken dat het niet voor professioneel gebruik is, is alleen het indekken tegen claims, deze producten hebben bepaalde certificeringen niet ...
 
Back
Top