MiMi DLG

Nou ik ben ook benieuwd :D

Het gewicht valt mij ook tegen...ik heb toch redelijk zuinig gedaan met lijm (houtlijm) en heb niet al te zwaar balsa (medium grade ) gebruikt van 1,5 mm. Mgoed, ik denk dat ik toch niet lichter uitkom dan 90 gram...voor eens eerste probeersel ook niet slecht..mn eerste ammehoela was 250 gram (en nu 180)
 
Waar ik vooral beniewd naar ben is de verhouding gewicht/sterkte in vergelijk met de massieve vleugel. Mijn vleugel heeft gaten dus die kan ik zo niet vergelijken (misschien weet Frans nog wat het gewicht destijds was, volgens mij is mijn Mimi van hem geweest);

Ik denk dat de enige manier om de vleugel van de Mimi echt licht te krijgen is, schalenbouw. Maarja, wie krijg je zo gek ;)
 
Sja ik kan het niet vergelijken met een massieve vleugel. Wat me wel opvalt is dat het een stijf en sterk vleugeltje is....veel beter dan ik had verwacht.

Hoogte- en richtingroertje maak ik van 2*1mm balsa met een carbon stripje er tussen...gewoon dun met houtlijm insmeren...groefje maken voor het carbon stripje.....en dan een uurtje onder de pers. Het carbon stripje maak ik van de overgebleven carbon buis, gewoon door de helft , door de helft, door de helft, enz

IMG_2906.jpg


Het vleugeltje is klaar, alleen de peg moet er nog in...met peg kom ik uit op 75 gram...toch weer eea weggeschuurd :D Tdoet me denken aan een zwevertje wat ik ooit had al jochie...jedelsky vleugeltje en een timertje....vloog erg leuk en uiteindelijk in een belletje verdwenen....ik kreeg gelukkig van pa een nieuwe.

IMG_2907.jpg


Vleugeltip...er moet wel asap lak op want dit balsa trekt vocht aan als een g*k

IMG_2908.jpg


Ook maar vast aan het staartje begonnen....ik heb 8mm dunwandig carbon buis gebruikt...weegt 4 gram voor 50cm.

IMG_2909.jpg
 
Laatst bewerkt:
ben benieuwd eigenlijk of dat "ribbetje" met het opstaande kantje voorbij de helft als winglet fungeert en de werveling tegengaat aan de tip :D

zou het? :p

franck , ik ben echt benieuwd hoe dit weer vliegt!

ps, draai volgende keer uw plankjes met de stempel naar binnen! tis geen zicht, die 1.5mm overal zien staan :D
 
Sja, idd die stempels :D Ik zie het nu pas. en schuren is idd de oplossing :D Wat betreft die winglets...heb ik ook aan zitten denken...alst ie goed vliegt is daar zeker mee te experimenteren.

Ik heb het richtingroertje uit de pers..(4 gram) .en die heb ik net iets anders gemaakt dan het hoogteroertje, nl 2 dunne carbonnetjes aan de buitenkant ipv 1 tussen de 2 balsa plankjes....en natuurlijk is 2 aan de buitenkant veeeeel sterker....naja, maar nieuw hoogteroertje maken dan.

Ik zie trouwens op de tekening dat het richtingroer over de carbonbuis heen gaat...das jammer want als ik een uitsparing maak in het roertje is de helft van de stevigheid uit het roertje...ik ga het roertje dus op eenzelfde stukje balsa monteren als het hoogteroer, mischien iets minder hoog/ver weg van de buis. Volgens mij maakt dat voort vliegen niets uit....wel weer een grammetje erbij...naja.

IMG_2911.jpg


Mocht dit vleugeltje nix worden dan zorg ik iig ervoor dat dit rompje herbruikbaar is....van wat ik van de MiMi heb gelezen is dit een mooie aanvulling op ons ammehoela (niet de ultimmehoela !!) avontuur.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Franck,

Het richtingsroer wordt bij veel dlg's gemonteerd door de staartboom in te zagen of te dremelen en daar het kielvlak tussen te lijmen. Als dat niet past lijm je het kielvlak aan een kant tegen de staartboom.
Op dezelfde manier monteren als het stabilo maakt de boel alleen maar zwakker.

Trouwens, de nerf van het stukje balsa waar het hoogteroer op gemonteerd is moet verticaal zijn, en bij jou is het horizontaal :teacher:
 
Hoi Franck,

Het richtingsroer wordt bij veel dlg's gemonteerd door de staartboom in te zagen of te dremelen en daar het kielvlak tussen te lijmen. Als dat niet past lijm je het kielvlak aan een kant tegen de staartboom.
Op dezelfde manier monteren als het stabilo maakt de boel alleen maar zwakker.

Trouwens, de nerf van het stukje balsa waar het hoogteroer op gemonteerd is moet verticaal zijn, en bij jou is het horizontaal :teacher:

Ah..daar had ik niet aan gedacht/overheen gelezen... inzagen van de staartboom is idd ook een een goede oplossing...vandaar ook de draadjes..anders gaat die buis natuurlijk splijten met werpen.....:hammer:

Scherp gezien die nerfrichting..maar ja dan had ik 3 laagjes balsa op elkaar moeten plakken...en dat vond ik zelf weer teveel van het goede. De nerfrichting aan de andere kant van het roer loopt wel van boven naar beneden. (......hoor!! :D)

Het roertje is behoorlijk sterk geworden, dus ik laat het nu even zo.
 
Ik vlieg mijn Mimi met een 2mm massief balsa plankje (jup, gewoon de oude losgepeuterd en de nieuwe erlangs uitgesneden) en dat houdt alweer ruim drie jaar. Alleen aan de onderkant een plakbandje erop tegen slijtage en drie laagjes PU-lak (insmeren en direct weer afvegen) tegen kromtrekken. IJzersterk. Is dus niet nodig om allerlei extra verstevigingen aan te brengen :)

En inderdaad zoals hierboven aangegeven, gewoon de boom over een 2,5 tot 3 cm indremelen, metertje naaigaren erom wikkelen en doordrenken met CA. Vervolgens roertje erin, drupje CA aan alle kanten erlangs en voila :)
 
hoi franck, je bedoelt uiteraard het kielvlak ipv het richtingroer...

het inslijpen in de staartboom lijkt idd de beste oplossing... dat wordt altijd zo gedaan.

het richtingsroer zou ik iets groter maken, dan hoef je minder uitslag en krijg je geen haak effect.
bv als het nu 2cm breed is, naar 3cm te gaan.
het is iets meer gewicht, maar het gaat een pak beter vliegen.

aan de onderzijde (waar sadking plakband heeft) kan je altijd wat CA laten in de balsa vloeien, wordt lekker hard, en is steviger hierdoor.

vergeet niet alles uit te lijmen voor je de staartboom VAST lijmt in de romp ... dus eerst vleugel op het rompstuk schroeven (de stabilo en kielvlak zijn al gelijmd, mooi haaks op elkaar) voor dat je alles gaat uitlijmen.
je wil geen scheve staart! :D

ps, ik heb het vastgezet met visdraad... je kan het met gewone doen, maar gevlochten is beter (doordrenkt beter met CA) gewoon op een stopnaald gezet en aan het naaien gegaan :D , werkt dus erg vlot zo. gewoon knopen op het laatste.
 
Is dus niet nodig om allerlei extra verstevigingen aan te brengen :)

Nouw...... :D ....wij hebben secondelijm en zijn zelf ook niet zo zachtzinnig met al dat gezwiep.......ik doe liever iets meer versteviging dan dat ik elke week een mimi op de modelbouw-polikliniek heb :D

Het roertje heb ik idd iets groter gemaakt...je hebt er meer baat bij dan dat je er last van hebt...wij iig wel. Uitlijnen staat hoog op de attentie agenda...dat komt goed... Ik hoor nog de kommentaren in bergeijk op roodkapje....zelfs op 250 meter hoog kreeg ik de opmerking..."he, de staart zit scheef" :D (das inmiddels gefixed)
 
wanneer heb je daar met roodkapje op 250m gezeten? :D toch niet als ik er was :p

ps, kheb wat bijgevoegd bij men laatste post... mss nuttig voor je
 
OOps dat was 250 voet, excuus :D

Ik wil aan het rompje beginnen, en heb Frans gevraagd wat ongeveer de instelhoek is van de originele vleugel. Dat blijkt ongeveer 0,9 graad te zijn. Dus ik heb met dit KF3 profiel eens ingeschat hoe ik het beste dezelfde instelhoek kan verkrijgen. Met een beetje meten kom ik er achter dat ik de originele maten van de tekening van het rompje kan gebruiken...want met een beetje mikken heeft het KF3 profiel ook ongeveer 0,9 / 1.0 graden instelhoek. We gaan het gewoon proberen !

IMG_2912.jpg


dat stempel zit ook echt overal...
 
Laatst bewerkt:
spreek je nu over de instelhoek? of instelhoek verschil (met stabilo)?

want het zijn tenslotte 2 zaken waar hier al veel verwarring mee gecreeërd is door ze verkeerd te benoemen (ook door mij!)

wordt het trouwens een gewoon mimi rompje? of ga je net als de vleugel weer iets anders proberen? (zelf heb ik dat laatst gedaan...)
 
eigenlijk best een geinig ding die Mimi...stelt niet zoveel voor qua formaat, erg klein allemaal.

IMG_2916.jpg


IMG_2917.jpg


Ik heb alle hout met 1 laag lak gedingest...met afsmeren met doekje...twordt er wel zwaarder van hoor ! nu is de vleugel 85 gram... Ik laat het nu maar even bij 1 laag.

Zoals ie nu is, alle casco bij elkaar...staartje roertjes en rompje + vleugel (maar zonder electronica etc en stuurdingetjes....130 gram. Dus ik gok op 175 gram auw.
 
Laatst bewerkt:
Dan scheelt het dus absoluut niks vergeleken bij de massieve vleugel; die zitten ook tussen de 160 en 190 gram vliegklaar.

Overigens hoeft de electronica niet veel gewicht toe te voegen (twee vijfgrams servo's, de aansturing kan single-pull met dyneema draad, een drie- of vierkanaals ontvangertje en een 1S (of 1S2P) lipo is alles. Alleen zul je nog wel wat lood in de neus nodig hebben; in die van mij zit een gram of twaalf.

Aan de andere kant zal het weinig uitmaken of je op 170 of 180 gram uitkomt; als het profiel voldoende lift heeft zal ook dit prima vliegen :)
 
Mooi...dan is gewicht dus geen issue ! (en dus alleen het KF3 profiel....ben benieuwd) Mocht het profiel echt niks worden dan bouwen we supersnel een nieuw vleugeltje.

Wat betreft de single pull, kan jij billy / of iemand anders een foto maken hoe dat werkt met die veertjes...ik zie er verder niets over in detail.

IK heb eens verder gelezen over het KF3 profiel en de eigenschappen ervan...het heeft van twee dingen veel...lift.en weerstand :D

Naja, Wij (als beginnend zwiepers) zijn met weinig heel veel blij ...ha ha
 
Laatst bewerkt:
Voor de veertjes neem je een stukje verenstaal van 0.7mm, ongeveer 4 cm lang. een stuk van 1cm buig je in een hoek van 90 graden. Van het deel dat overblijft buig je een stuk van 1cm recht omhoog. Het ene uiteinde steek je in het vaste deel van het roer, het andere deel in het bewegende deel. Als je het roertje nu recht buigt komt er spanning op de zo ontstane veer te staan.

-edit- als er teveel spanning op de servo staat (zoemen) dan het middenstuk van de veer wat langer maken. Als het naar tevredenheid zit, even een drupje CA over de uiteinden :)

Door nu van de roerhoorn af een draad te spannen (als je een stuk dyneema nodig hebt hoor ik het wel, ijzergaren wil ook prima maar kan gaan uitslijten, alle nylondraden zijn niet geschikt ivm rek) naar de servo en deze zo op spanning te zetten dat je roer recht staat heb je de single-pull klaar.

Sorry dat ik geen foto kan plaatsen, google kan me ook even niet helpen en ik kan de foto's niet scherp krijgen. Als je gaat gooien met je rechter hand moet je roerhoorn aan de linkerkant van het roer zitten, zo vangt de servo de kracht van je worp op en blijft de draad strak staan. Dus als de draad er nog niet aan zit moet na het bevestigen van de veer je roer van je werphand af wijzen. Voor hoogteroer aan de onderkant, vaak heb je wat down elevator nodig bij de worp om het toestel niet in een loop te gooien.
 
Hey Frank, ik schrok ook van de gewicht toename, maar als hij goed droog is en je schuurt hem licht met korrel 220 dan is er opeens weer veel gewicht verdwenen, als je dan een tweede laag doet dan komt er bijna niks bij.

Ik denk dat er veel gewicht zit in die ruwe laag zit die je voelt, als je die hebt weg gehaald dan neemt de laag er onder bijna niets meer op.

Ik weet niet of het zo werkt maar lijkt me de enige verklaring

Mijn masive mimi vleugel was 78 gram voor het lakken
90 gram na de eerste laag en toen na schuren en een tweede laag is hij 84 gram
Nu is hij ook mooi glad
 
Laatst bewerkt:
Back
Top