MiMi DLG

@Billy: de vleugel zit al op de romp en het stabilo zit al op de boom. Dit is perfect gelukt. Mijn vraag is hoe ik de de staart kan uitlijnen met de vleugel voordat ik de staartboom vastlijm. Waar let je op. Alle tips zijn welkom:D
 
Als je stabilo perfect zit kan het kielvlak hierop uitlijnen met:
-1- Een geodriehoekje, uitlijnen t.o.v. het stabilo
-2- Een stukje (aluminium)hoeklijn. Hoeklijn op de bovenkant van het stabilo leggen rechtopstaande deel langs het kielvlak, knijpertje erop en lijmen.
-3- Model met vleugel op de kop op de tafel leggen en met een haak kielvlak recht zetten.

frans
 
Ik zou optie 3 van Frans nemen, zo heb ik het ook gedaan. Als het niet recht is tov de romp, lekker belangrijk (...), zolang het maar recht is ten opzichte van de vleugel :)
 
IK heb het ook op de manier die Frans beschrijft gedaan. Helaas door mijn fout was er toch een iniminie afwijking vleugel tov stabilo...en dat ziet er niet uit. Ik heb toen op 1 kant van de romp een 1mm zacht balsa latje geplakt en dat zachtjes weggeschuurd totdat de vleugel precies haaks stond.

Ben weer wat verder;

ik heb het ballastschroefje zo opgelost, kon mn M3 tapjes niet vinden

IMG_2995.jpg


vleugel indekken

IMG_2996.jpg
 
Stabilo en kielvlak staan reeds loodrecht op elkaar. Als ik het goed begrijp moet het stabilo evenwijdig staan met de denkbeeldige lijn tussen de vleugeltippen van de vleugel.

Dan wil ik het heel simpel doen: mimi (met vleugels eraan) op z'n kop op tafel leggen (tafel moet horizontaal zijn, meten met waterpas) Stapel boeken onder stabilo zodat staartboom en romp ongeveer horizontaal lopen. Checken met waterpas of de bovenkant van de stapel boeken horizontaal is, daar rust het stabilo op. Als dit het geval is..... Vastlijmen van de staartboom.
Dan moet het goed gaan:D
 
Pff, wat een moeite ;)

Gewoon op de kop op tafel (zolang die niet krom als een hoepel is), twee even hoge dingen (kopjes bijvoorbeeld) pakken, hoogteroer aan weerskanten daarop leggen, nog even "het boze oog erover laten gaan" voor de zekerheid en vastplakken die hap :D
 
JA dat kan..pas op met een te zware waterpas...ik heb gemerkt met het uitrichten van de eerste mimi dat als je een beetje teveel gewicht op de staart of boeken de boel toch uit het lood gaat. Ik heb dus het waterpasdingetje (dat groene ding) uit de waterpas zelf gehaald. (dat weegt nl. bijna nix)
 
Yep, door beter het hout uit te kiezen (iets lichter), zuiniger met lijm te zijn en de vleugel niet TE stevig willen maken.
Als ik zie dat ik de houtlijm moet doseren met de spuitmond van een halve literfles dan kan het nog wel zuiniger met lijm. :D :D Zeker als ik de bouwfoto's zie van Frans...die doseert lijm met een naald :D

IMG_2998.jpg


Overigens kan de vleugel denk ik nog veel lichter... Ik denk zelfs dat 50 gram haalbaar moet zijn..., maar dan moet je echt het lichtste balsa nemen, maar dan moet je ook beter gaan nadenken over verstevigingen (carbon enzo). De 4 1,5mm plankjes balsa op het 50%-75% stuk van de vleugel wegen 9 gram bij elkaar ! Als ik 1mm licht balsa had genomen (sja ik denk soms ook niet na :hammer:) was dat slechts 2 gram geweest...zo hard gaat dat dan ineens.

De vleugel nu is echt beresterk en stijf, epoxy matjes of verstevigingen op de knik's zijn mijns inziens niet nodig. Ik plak er wel een wat strookje van wat dikker spanpapier op met dun epoxy....meer voor de mooie overgang dan voor de stevigheid. Maar twordt Huey of Slijms eerste mimi DLG, dus iets steviger mag wel....haha :D

Overigens zit ik te denken...er moet nog een mimi komen.. we zijn immers met zn drieen. Stel dat deze versie vleugel nu echt stukken beter vliegt dan V1.0 KF dan is het misschien een idee om een 3e te bouwen KF maar dan echt met het lichtste balsa. Uiteindelijk is zo'n vleugeltje bouwen toch ook weer een leerproces...elke keer denk je...hmm dat doe ik volgende keer echt anders.
 
Laatst bewerkt:
Waarom wil je toch vleugels met dat KF profiel maken?
De AG profielen van de originele Mimi zijn absoluut beter.
 
ontmoedig Franck nou niet, ik ben zijn experimenten net zo lekker aan het volgen!
KF profielen bouwen snel en gemakkelijk.

@Franck:
heb je een detailfoto van de vleugeltip?
 
Waarom wil je toch vleugels met dat KF profiel maken?
De AG profielen van de originele Mimi zijn absoluut beter.

Tsja....goeie vraag....dat heeft vast te maken met een denkvoorkeur met een hoog non conformistische inslag

hbdi-img.gif


Mag jij raden :D (en ik kan jou vraag ook wel plaatsen :D)

En KF profielen bouwen idd supersnel en makkelijk!
 
Dat ken ik :). Ik weet alleen dat Mark Drela deze profielen hiervoor speciaal heeft ontworpen. Beter dan dit ga je niet krijgen. En zo moeilijk is zo'n vleugel nu ook weer niet te maken.

Non-conformistisch? Waarom bouw je de servo's niet in de vleugel? En de ontvanger? Rolroeren en rudderless? Rolroeren en stabilo-less? Een middendekker? Laagdekker?
Mogelijkheden genoeg ;)
 
Back
Top