MiMi DLG

Waarom een KF profiel? Zoals zovaak zal het antwoord wel zijn "omdat het kan :D"

En natuurlijk vliegt het Drela profiel beter maar dat is vast maar een deel van de lol ;)

Ja zoiets :D

Weet je...je kan er eindeloos over discussieeren. IK heb gewoon de keuze gemaakt om eens een KF profiel te gebruiken....wat de ratio hiervoor is?....eigenlijk geen idee...gewoon eens proberen?.

En gezien de lol we al hebben gehad met het eerste modelletje mimi EN de prestaties die lang niet tegenvielen (en voor ons een enorme stap voorwaarts waren tov de ammehoela) blijf ik nu even bij dit KF profiel. Meer moet je er niet van maken denk ik.

:DJullie zouden eens van dichtbij moeten zien hoe veel plezier Franck heeft van het bouwen......iedere keer als ik bij hem ben en er is weer iets verder af, of iets nieuws op de plank........is zijn grijns zoals van mij en Secondelijm tijdens en na een avondje zwiepen ! :D

Wat er ook gebouwd wordt, welk profiel ook, wel kistje ook, tis erg leuk er deelgenoot van te zijn.

:DJullie zouden eens van dichtbij moeten zien hoe veel plezier Franck heeft van het bouwen......

Dat is toch de essentie van de hobby?

Frans heeft met plezier de Mimi ontworpen en dit plezier wordt nu wereldwijd door velen gedeeld.

Ik denk dat wij allemaal wel onder de categorie "homo ludens" vallen.
(spelende mens)

Dat is toch de essentie van de hobby?

jazeker, is ook zo ! Maargoed, zie mijn onderschrift, ik ben niet zo'n bouwer, ik haal het plezier toch echt uit het vliegen. Maakt niet uit, ieder zijn ding. DAT is de essentie in deze...;)

oh en sorry.......nu weer :ontopic:

Hmmm, ik heb er toch nog eens over lopen denken....... ik denk dat ik er wel uit ben voor dit geval.

1. Ik heb KF3 genomen omdat ik het leuk vind eens iets anders te doen...iedereen bouwt maar hetzelfde vleugeltje :D
2. Ik vindt het leuk om steeds een stapje verder te komen in het bouwen... (en ik zal zo de verbeteringen tussen oude en nieuwe vleugel laten zien...dan blijft deze post toch "on topic" ;-))
3. En als laatste , en dat zullen dames op dit forum vast herkennen, ik combineer graag :D (vleugel Dynamite DLG en rompje MiMi DLG)

Laatst bewerkt:
hoe ik het doe....

ik neem het staartboom stokje, ik slijp er een gleuf in voor het kielvlak... deze lijm ik er in.

daarna neem ik het stabilo en monteer ik het blokje (haaks op de achterlijst van het vaste deel.)
het blokje is uiteraard op voorhand hol geschuurd om mooi op de staartboom te passen.

als het blokje droog is lijm ik de stabilo met het blokje op de staartboom.
ik neem een geodriehoek en zet het mooi haaks tov het kielvlak.

daarna neem ik de vleugel, schroef deze op het rompje...
dan gaat de staartboom in de romp, en ik lijn op het oog de staartdelen uit.
ik kijk van schuin boven over de vleugel (vanaf de neus gezien) tot beide tipjes van het stabilo gelijktijdig het "zicht" van de vleugel raken.
dan staat hij voor mij prima ;)
je kan tijdens het kijken dus aan je staartboom frunikken tot het allemaal mooi juist zit.

dus eigenlijk kijk ik op de zelfde manier zoals je het checkt op het vliegplein of alles nog recht is.

mijn blik is vaak perfect daarin, en je hebt geen gekke meetinstrumenten nodig :)

@wubbe als dat ag profiel echt zo veel beter. is dan hebben we toch echt een jachtgeweer nodig om er een vleugel af te schieten.anders komt hij nooit naar beneden.

Pff, wat een moeite ;)

Gewoon op de kop op tafel (zolang die niet krom als een hoepel is), twee even hoge dingen (kopjes bijvoorbeeld) pakken, hoogteroer aan weerskanten daarop leggen, nog even "het boze oog erover laten gaan" voor de zekerheid en vastplakken die hap :D

Zo heb ik het uiteindelijk gedaan. Het zit nu perfect:D

Ik vertrouw mijn ogen niet met het bepalen of iets recht is, en helemaal niet als ik tegelijkertijd aan mijn staartboom moet frunniken.... :oops:

Heb een keer een plankje opgehangen, op het oog recht...... Dat ding zat uiteindelijk schots en scheef, alles rolde er vanaf :hammer:

Maar het is mooi als je het wel zo kunt doen, zo heeft ieder zijn eigen manier. Het gaat om het resultaat.

Zoals beloofd de verbeteringen tov de eerste vleugel in beeld. Wij "leken" zijn onder de indruk van het eerste model en zijn benieuwd wat deze verbeteringen gaan opleveren.

IMG_3003.jpg

Vleugelvorm

IMG_3004.jpg

Poly V

IMG_3005.jpg

Aerodynamischer vleugeltip en peg + versteviging. Vleugelvorm D-Box beter in vorm door gebruik ribben.

IMG_3005.jpg

Meer earodynamisch KF profiel, aan de tips zelfs de helft dunner tov de oude vleugel en nu meer in lijn/verhouding met het AG profiel. Ook de stephoogte van de nieuwe vleugel is meer in lijn met KF maten en verhoudingen zoals ze oorspronkelijk bedoeld zijn.

IMG_3006.jpg

En last but not least, de nieuwe vleugel is geschuurd met 800 korrel, en is beduidend gladder dan de oude vleugel (daar ben ik gestopt met met schuurpapier 160 korrel)

De oude vleugel ziet er eigenlijk helemaal niet zo mooi uit :-/

nu een rompje fabrieken

Laatst bewerkt:
zo! erg fel verbeterd idd! je ziet gewoon op het oog al dat dit veel strakker gaat vliegen (gevoelsmatig voelt dit juister)

ik breng een mini ontvangertje mee, ik wil ook eens knuppelen dit weekend! :D (gooien kan ik niet, ben linkshandig) ;)

Dan plak ik er ook een linkshandige peg op...ist ie ook nog eens meer in balans... Wil je er een met bio-damping technologie ? :D Wel ff kijken of je dan de vleugel niet aan gort gooit, jij gooit vast met aanloop, 2 pirouettes en een mega zwiep. (Dan moet ik ook een pull pull rudder maken ,anders werkt het nog niet)

zo! erg fel verbeterd idd! je ziet gewoon op het oog al dat dit veel strakker gaat vliegen (gevoelsmatig voelt dit juister)

ik breng een mini ontvangertje mee, ik wil ook eens knuppelen dit weekend! :D (gooien kan ik niet, ben linkshandig) ;)

Laatst bewerkt:
Ok jongens, totaal offtopic maar zo cool, ik moest het gewoon even met jullie delen!

Helicopter redt rc vliegtuig uit boom..

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik snap dat het allemaal erg gezelig is, maar willen jullie het een beetje on topic houden.
Op deze manier is er voor de toekomstige lezer niet door te komen.

Frans

Ik mag hopen dat dat 0.3mm is :D . T'zou geweldig zijn als we jou MiMi vrijdag op de berg kunnen zien presteren !

@Frans : jij als ontwerper weet zo'n beetje wel het meest van dit modelletje / wat het kan presteren. Wat is volgens jou een goed gemiddelde wat betreft werphoogte en airtime ? Ik lees door dit draadje nogal wisselende resultaten.

Voor een startende werper is een hoogte van 20 meter al netjes.
Met oefening kom je gemiddeld rond de 35 meter.
De betere werper gaat nog hoger. Bob McGowan (VS) heeft met een logger een hoogte geregistreed van ik dacht 65 meter.
Hoe hoog er wordt gegooid is voor een mens met het blote oog lastig in te schatten.
Ja hoe ver iets van je af staat in het land is geen probleem maar hoogte da's een ander verhaal, geen referenties.
Vaak lijkt het voor de werper een geweldig hoge start, echter de werkelijke hoogte ligt duidelijk lager.
Zelf gooide ik zo rond de 43 meter (logger) Alwin kan een idee geven hoe hoog dat is.

Vanaf een meter of 30-35 vliegt de standaard MiMi ongeveer 60 seconden.
Dit bij werkelijk zo goed als dode lucht (als dit al bestaat).
Een hellinkje, rijtje bomen heeft al heel snel invloed.

Dus 30 meter ongeveer 50 tot 60 seconden.

Back