Beste medebouwers,
Sinds kort ben ik trotse bezitter van een mooi vintage model de ASW 15 van fabrikant Hegi.
Deze wil ik dan weer terug brengen naar haar volle glorie, aangezien ik niet zo veel ervaring heb met bouwen/restaureren zijn alle tips en kritische ogen welkom.
Twee draadjes van Jacob en Terence heb ik al doorgespit staat erg veel goede info op.
Afgelopen vrijdag het toestel naar onze clubavond meegenomen daar al diverse tips gekregen onder andere van Maarten om mee te gaan beginnen.
Zaken die nu in mijn hoofd spelen om te gaan doen zijn.
Ben inmiddels begonnen met de laatste resten te verwijderen van de oude folie van de vleugels. Blijken hoofdzakelijk lijmresten te zijn, ga ze ook weer wit indekken dus is geen must dat alles weg moet.
Na de linker vleugel geschuurd te hebben, die is de mindere van de twee heeft twee reparaties gehad ga ik van de week even balsaplamuur halen om hem op sommige plekken mooi strak te krijgen.
Dan komt de eerste vraag in mij op "scharnieren" van de ailerons? Ik las dat tape ook veel gebruikt word is ook aerodynamische beter lijkt mij of kan ik het bij deze oldie beter bij de kunststof scharnieren houden.
Ik ga proberen om dit zo veel als mogelijk bij te houden tijdens de restauratie.
groet Michel
Sinds kort ben ik trotse bezitter van een mooi vintage model de ASW 15 van fabrikant Hegi.
Deze wil ik dan weer terug brengen naar haar volle glorie, aangezien ik niet zo veel ervaring heb met bouwen/restaureren zijn alle tips en kritische ogen welkom.
Twee draadjes van Jacob en Terence heb ik al doorgespit staat erg veel goede info op.
Afgelopen vrijdag het toestel naar onze clubavond meegenomen daar al diverse tips gekregen onder andere van Maarten om mee te gaan beginnen.
Zaken die nu in mijn hoofd spelen om te gaan doen zijn.
- ailerons aansturen door servo's (oude stuurstangen laten zitten)
- stoorkleppen aanbrengen (lijkt me nu het meest eng, een groot gat maken in een goede vleugen gaat tegen het gevoel in)
- houten stuurstangen in de romp vervangen voor holle carbonstaven, ik las ook iets over "pull pull" kweet het niet geeft geen lekker gevoel draadje wat kan knappen of loslopen meer punten waar het mis kan kaan. Ik hou van de term KISS (keep it simpel stupid)
- romp schuren strak maken en spuiten geen reparaties noodzakelijk ziet er erg mooi uit.
- en dan ja wel of geen motorisering, daar zijn nog twijfels over maar neig toch naar met motor puur om meer fun uit de kist te kunnen halen.
Ben inmiddels begonnen met de laatste resten te verwijderen van de oude folie van de vleugels. Blijken hoofdzakelijk lijmresten te zijn, ga ze ook weer wit indekken dus is geen must dat alles weg moet.
Na de linker vleugel geschuurd te hebben, die is de mindere van de twee heeft twee reparaties gehad ga ik van de week even balsaplamuur halen om hem op sommige plekken mooi strak te krijgen.
Dan komt de eerste vraag in mij op "scharnieren" van de ailerons? Ik las dat tape ook veel gebruikt word is ook aerodynamische beter lijkt mij of kan ik het bij deze oldie beter bij de kunststof scharnieren houden.
Ik ga proberen om dit zo veel als mogelijk bij te houden tijdens de restauratie.
groet Michel
Laatst bewerkt door een moderator: