Restauratie ASW 15 "Hegi"

Beste medebouwers,

Sinds kort ben ik trotse bezitter van een mooi vintage model de ASW 15 van fabrikant Hegi.
Deze wil ik dan weer terug brengen naar haar volle glorie, aangezien ik niet zo veel ervaring heb met bouwen/restaureren zijn alle tips en kritische ogen welkom.
Twee draadjes van Jacob en Terence heb ik al doorgespit staat erg veel goede info op.

full

full

Afgelopen vrijdag het toestel naar onze clubavond meegenomen daar al diverse tips gekregen onder andere van Maarten om mee te gaan beginnen.

Zaken die nu in mijn hoofd spelen om te gaan doen zijn.
  • ailerons aansturen door servo's (oude stuurstangen laten zitten)
  • stoorkleppen aanbrengen (lijkt me nu het meest eng, een groot gat maken in een goede vleugen gaat tegen het gevoel in)
  • houten stuurstangen in de romp vervangen voor holle carbonstaven, ik las ook iets over "pull pull" kweet het niet geeft geen lekker gevoel draadje wat kan knappen of loslopen meer punten waar het mis kan kaan. Ik hou van de term KISS (keep it simpel stupid)
  • romp schuren strak maken en spuiten geen reparaties noodzakelijk ziet er erg mooi uit.
  • en dan ja wel of geen motorisering, daar zijn nog twijfels over maar neig toch naar met motor puur om meer fun uit de kist te kunnen halen.
Er zullen vast nog meer zaken naar voren komen maar dat gaan we wel zien.

Ben inmiddels begonnen met de laatste resten te verwijderen van de oude folie van de vleugels. Blijken hoofdzakelijk lijmresten te zijn, ga ze ook weer wit indekken dus is geen must dat alles weg moet.
Na de linker vleugel geschuurd te hebben, die is de mindere van de twee heeft twee reparaties gehad ga ik van de week even balsaplamuur halen om hem op sommige plekken mooi strak te krijgen.
full

full

Dan komt de eerste vraag in mij op "scharnieren" van de ailerons? Ik las dat tape ook veel gebruikt word is ook aerodynamische beter lijkt mij of kan ik het bij deze oldie beter bij de kunststof scharnieren houden.

Ik ga proberen om dit zo veel als mogelijk bij te houden tijdens de restauratie.

groet Michel

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Michel,

Erg leuk dat je er ook een gescoord hebt.

Ik moet er maar weer eens mee verder gaan;)

IK zou de rolroeren van een foliescharnier voorzien..

Succes met de restauratie:p

groet

Terence

Hallo Michel,

Erg leuk dat je er ook een gescoord hebt.

Ik moet er maar weer eens mee verder gaan;)

IK zou de rolroeren van een foliescharnier voorzien..

Succes met de restauratie:p

groet

Terence

Dank, even voor de duidelijkheid dat ik het goed begrijp, foliescharnieren is toch die tape die men gebruikt om het stuurvlak/aileron mee vast te plakken en op te laten scharnieren?

Vanmorgen twee uurtjes gevonden om nog wat te rommelen.
Rechtervleugel is nu ook klaar voor de plamuur.

Rompje geschuurd, ziet er nog verbazend mooi uit. Eerst P120 daarna met P400 nageschuurd.
full

Met schuren viel op dat de bevestiging van het richtingsroer in het kielvlak op diverse plaatsten de lijmverbinding los zat. Deze gaat er dus uit om straks makkelijker bij het hoogteroer verbinding te kunnen en natuurlijk weer een goede verbinding te maken voor het richtingsroer.
full

Bestikkering is er nu natuurlijk vanaf weet iemand of deze nog ergens te verkrijgen zijn?

full

Nu eerst maar eens naar het werk, morgen weer een rommelochtendje.

Hoi Michel,

Kijk dit maakt me ook enthousiast om ook te beginnen (ik had het hier al met Jacob over).
Ik heb er ook nog een liggen en wil binnenkort beginnen dus ik volg je graag op de voet!

Ik zie dat jou vleugelpennen vast in de romp zitten, zijn deze recht?
Kun je de binnenkant eens op de foto zetten zodat ik kan zien hoe dat eruit ziet?

Succes met je mooie project.

Groet,
Willem

Hoi Michel,

Ik zie dat jou vleugelpennen vast in de romp zitten, zijn deze recht?
Kun je de binnenkant eens op de foto zetten zodat ik kan zien hoe dat eruit ziet?

Succes met je mooie project.

Groet,
Willem

Klopt Willem ze zitten vast in de romp, voor zover ik kan zien en naar mijn kennis weet zijn ze recht.

Hier twee foto's van de binnenkant.
full

full

Vanmorgen niet gerommeld even lekker wezen vliegen, wil twee kleine toestellen mee op vakantie nemen die even getest had er wat aanpassingen aan gedaan.

Wel bij HK wat spullen besteld voor de ASW zal van de week effe posten wat precies.

Groet Michel

Hoi Michel,

Ah, mooi, zit dus vast. Ik ga kijken hoe dat in mijn ASW zit, alles is nl uit de romp gesloopt. Ik zal binnenkort ook beginnen met een lijntje.
Voor de zekerheid pak ik toch maar eve de bouwtekeningen erbij ;-).

Groet, Willem

Ai tekening??
Die luxe heb ik niet die zaten er bij aanschaf niet bij.

Zal die denk ik nodig hebben omdat ik het hoogteroer opnieuw wil maken die heeft een paar reparaties gehad en zijn in mijn ogen niet symmetrisch meer aan elkaar.

Deze motor leek mij wel geschikt en dan op 3 cellen.
Turnigy D3542/6 1000KV Brushless Outrunner*
Regelaar word de TURNIGY Plush 60amp Speed Controller
Aileron servo's de Hitec Mini-servo HS-82MG Glijlagers Metaal.
Servo's voor hoogt en richtingsroer de Hitec Mini-servo HS-311 standaard.

Groet Michel

Als je een kopie tekening wil stuur dan maar ff een PBtje.
Kunnen we eea regelen.

Groet,
Willem

En dat is een pracht-exemplaar, heb ik zelf mogen aanschouwen. De mijne heeft vandaag een rondje gevlogen in de omgeving van Stokkum, vlakbij Diepenheim. Mooie vliegers die ASW's!

Groet,

Jacob Bos

en dit is de mijne geworden na restaurati en opbouw michel !:wink:

full

Erg strakke kist, mag hopen dat de mijne ook zo netjes gaat worden.
Ik zag in jou album dat je originele stikkers hebt gebruikt zaten die er nog bij of heb je die ergens nog kunnen kopen? Jou mooi doorzichtige cockpit kap staat ook mooi ik heb nog dat oude lichtblauwe met wat beschadigingen.

Groet Michel

En wat lag er bij de buren..
Pakje met inhoud voor de ASW.
full

Kunnen we weer verder.

Back