Nee, de motor had ik al gechecked tijdens monteren van de carburateur: Inductieschuif (dat gat in de krukas, weet je wel?) is OK, een blik op de zuiger leerde dat die ook perfect was (geen kool op de kroon, geen krassen), Door de uitlaatpoort zijn de hoonsporen nog gewoon te zien, compressieverlies vrijwel nul (kon de zuiger gerust tien seconden in top zetten, en dan kwam de zuiger nóg met een flinke "plop" terug), lagers OK, kortom, die motor is in topconditie. Hooguit is het big-end een beetje ruim, maar ook daar verder niks geks te zien. De motor loopt normaal gesproken ook als een zonnetje.
Eergisteren liep hij nog goed (afgezien van een afschuwelijk ruig en onregelmatig stationair), en heb ik er gewoon 60 minuten les mee gegeven zonder dat er ook maar een sikkepit aan het loopgedrag veranderde tijdens het vliegen. Dan is het net een electromotor, zo constant als het loopt.
Stom genoeg bleek dus nu (tenminste, dat neem ik dan maar aan, want hij loopt nu weer min of meer goed) het brandstoffilter behoorlijk dicht te zitten. Wel raar dat dat nét met de ombouw gebeurt....
De vacuum truuk is de volgende: Neem de grootste injectiespuit die je kopen kunt bij de Apotheek, druk de zuiger helemaal naar beneden ("leeg"), zet de spuit op de opening die je schoon wilt maken, bijvoorbeeld de brandstofnippel van de carb (slangetje er tussen voor het gemak), en ros de zuiger zo hard je kunt uit die spuit. Je creëert dan heel kortdurend een nagenoeg absoluut vacuum
Het vuil komt altijd vanuit de tank in de carb, dus het vuil zit nooit achter de sproeier, en het wil er ook niet doorheen (anders had het dat wel gedaan in plaats van de carb verstoppen). Dus moet je het met kracht terug zuigen, en dat gaat over het algemeen goed, gezien het feit dat ik de afstellingen na die behandeling volledig kwijt was, en ik zag ook inderdaad wat vuiltjes meekomen....
Groet, Bert
Eergisteren liep hij nog goed (afgezien van een afschuwelijk ruig en onregelmatig stationair), en heb ik er gewoon 60 minuten les mee gegeven zonder dat er ook maar een sikkepit aan het loopgedrag veranderde tijdens het vliegen. Dan is het net een electromotor, zo constant als het loopt.
Stom genoeg bleek dus nu (tenminste, dat neem ik dan maar aan, want hij loopt nu weer min of meer goed) het brandstoffilter behoorlijk dicht te zitten. Wel raar dat dat nét met de ombouw gebeurt....
De vacuum truuk is de volgende: Neem de grootste injectiespuit die je kopen kunt bij de Apotheek, druk de zuiger helemaal naar beneden ("leeg"), zet de spuit op de opening die je schoon wilt maken, bijvoorbeeld de brandstofnippel van de carb (slangetje er tussen voor het gemak), en ros de zuiger zo hard je kunt uit die spuit. Je creëert dan heel kortdurend een nagenoeg absoluut vacuum
Het vuil komt altijd vanuit de tank in de carb, dus het vuil zit nooit achter de sproeier, en het wil er ook niet doorheen (anders had het dat wel gedaan in plaats van de carb verstoppen). Dus moet je het met kracht terug zuigen, en dat gaat over het algemeen goed, gezien het feit dat ik de afstellingen na die behandeling volledig kwijt was, en ik zag ook inderdaad wat vuiltjes meekomen....
Groet, Bert