brushed to brushless , wat aan te passen

hoi ,

ik zou toch willen overgaan van mijn carson cup naar brushless, ik heb iets gezien en zou daar graag jullie idee over hebben


inix 60a | eBay


dit is inix , ik ben nog niet te lang bezig in het wereldje, ik ben geen prof en zal het ook nooit worden. ik doe het enkel in de wijk.

wat ik ook graag zou weten is wat ik aan moet passen: schokdempers gaan veranderd worden. de regelaar zowiezo dan, ik heb een andere ontvanger en zender van 2.4 besteld, mijn autootje is een cooper m 03 voorwielaandrijving. ik wil de wagen zeker niet aanpassen qua gewicht maar enkel voor de sterkte qua breuken of zeer vlugge slijtage.


groetjes

SACO
 
Misschien zeg ik nu iets stoms hoor, maar een 11 turns brushless motor op een voorwiel aangedreven auto, dan spin je toch alleen maar? Is het geen beter idee om een achterwiel aangedreven auto te kopen?

akkie3000
 
Zo'n "simpele" 11 turns brushless heeft niet veel meer prestaties dan de Carson Cup motor maar inderdaad is zo'n M3 qua opzet en degelijkheid niet helemaal geschikt voor een veel presterende motor. Ik zou dan ook niet eche sneller gaan dan die 11 turns.
 
Zo'n "simpele" 11 turns brushless heeft niet veel meer prestaties dan de Carson Cup motor maar inderdaad is zo'n M3 qua opzet en degelijkheid niet helemaal geschikt voor een veel presterende motor. Ik zou dan ook niet eche sneller gaan dan die 11 turns.


Is zo'n 11T dan zoveel zwakker dan deze 10T van Absima? www.absima.de: Elektromotoren

Want als die Carson Cup bijna net zo snel gaat als die 10T, te weten een gemeten 55 km/u met een 2WD 1/10 buggy, dan zet ik die Carson motor in een aantal van mijn auto's die nog brushed zijn.
 
Die 10T zou 3900kv hebben en de aangegeven 11T 3050kv. De vraag is natuurlijk hoe ver de gegevens kloppen, dergelijke goedkope producten willen nog wel eens overdreven zijn en zijn ook afhankelijk van de regelaar. Een Citrix met een SP 13.5T zit op 3500kv.
Uitgerekend op 7.4 volt liggen deze waardes tussen een 21.000 en 29.000 toeren, die Carson zat ook in de buurt van 20.000. Dus ja, zo ver zit het niet van de Carson cup motor, het is geheel wat anders dan de 77.000 rpm op een brakke 7.2v accu van de 5 turns brushless motor gemeten heb.
 
Misschien zeg ik nu iets stoms hoor, maar een 11 turns brushless motor op een voorwiel aangedreven auto, dan spin je toch alleen maar? Is het geen beter idee om een achterwiel aangedreven auto te kopen?

akkie3000
hij spint zelf al met een carson cup, ik ben aan het denken of een andere tandwielverhouding niet zou beteren om het snel optrekken iets te minder en meer in snelheid te zetten ,maar mijn tandwiel is 20tanden op de motor, en volgens het chassis kan ik enkel maar lager gaan qua tanden.... uitkijken naar een beter chassis dus
 
Die 10T zou 3900kv hebben en de aangegeven 11T 3050kv. De vraag is natuurlijk hoe ver de gegevens kloppen, dergelijke goedkope producten willen nog wel eens overdreven zijn en zijn ook afhankelijk van de regelaar. Een Citrix met een SP 13.5T zit op 3500kv.
Uitgerekend op 7.4 volt liggen deze waardes tussen een 21.000 en 29.000 toeren, die Carson zat ook in de buurt van 20.000. Dus ja, zo ver zit het niet van de Carson cup motor, het is geheel wat anders dan de 77.000 rpm op een brakke 7.2v accu van de 5 turns brushless motor gemeten heb.

Verschil is wel dat die Carson Cup onder belasting geen 20000 toeren meer gaat halen, maar een stuk lager. Een brushless motor zou minder in moeten zakken, tenzij zwaar overbelast door te hoge gearing.
 
nog een vraagje, met zo een programmakaart stel je blijkbaar van alle gegevens in qua remmen op de motor , en aanzetten? is dit verschil qua aanzet dan echt zwaar voelbaar want ik wil toch naar zo weinig mogelijk spinnen gaan.


verbeter mij als ik onjuiste zaken zeg he :)
 
Je voelt inderdaad verschil in optrekken. Bij mijn ezrun setjes is het zo dat de eerste seconde de auto in gang wordt getrokken op half gas zeg maar en daarna dus pas voluit gaat.
 
nog een vraagje, bij brushless zie ik op ebay dat ze zeggen dat ze een lipo 7.4 v opteren , de fishe zijn ook meestal voor lipo's, werkt dit dan echt niet met de standaard 7.2? de 0.2 volt kan inderdaad meer snelheid geven maar maakt toch ook geen grote wonderen ???
 
zeker dat dat wel heel veel verschil is. het gaat niet om 0.2 zoals je zecht, maar een lipo zakt onder belasting bijna niet in en nimh wel heel erg. de eindsnelheid zal een beetje hoger liggen maar het optrekken gaat veel harder.
 
Natuurlijk spelen er veel factoren. Brushless en LiPo is geen verplichte combinatie. Veel NiMh cellen zijn daartegen maar 10C, de betere doen 20 tot max 30C, LiPo's vandaag de dag hebben een onderwaarde van die 30C en kan al oplopen tot 90C (wat naar mijn idee twijfelachtig is).

Als je een tamme brushless gebruikt zullen de stromen niet zo hoog zijn en kan je nog prima met een NiMh af maar LiPo is wel aan te raden als je snellere motoren gaat gebruiken en/of je aan een nieuwe accu toe bent.
 
zeker dat dat wel heel veel verschil is. het gaat niet om 0.2 zoals je zecht, maar een lipo zakt onder belasting bijna niet in en nimh wel heel erg. de eindsnelheid zal een beetje hoger liggen maar het optrekken gaat veel harder.
ik probeer het optrekken te vermijden omdat het toch enkel de banden verslijt tot en met
 
Verslijten zal hij altijd wel doen hoor ;) setje bandjes kost de wereld niet he,zeker niet bij conrad e.d. :D anders toch maar lekker brushed en nimh blijven rijden,dan heb je het minste slijtage.
Deze hobby kost nu eenmaal geld,maar zo blijft ze wel heel leuk :)
 
Wat Roelof zegt, met echt goede NiMh cellen kun je een brushless motor ook prima van stroom voorzien. Maar het is met LiPo vaak makkelijker om dezelfde of betere prestaties te halen, omdat de slechtere lipo's al net zo goed of beter presteren dan de betere NiMh.

Wat je je moet afvragen is of je de extra prestaties nodig hebt. Je kan overstappen naar brushless omdat je sneller wil, of omdat je minder slijtage van de motor wil. Maar ook met een goed gekozen brushed motor kun je prima prestaties hebben. Ik zou in mijn LRP Blast dezelfde combi kunnen zetten als in mijn Lazer ZX-5, dan gaat de auto ruim 60, maar als ik dan zoals vandaag in een bos rij, dan zou ik niet verder komen dan half gas. Zelfs de huidige setup, Kyosho G20 brushed motor met LiPo, is met een top van 40 km/u al te snel voor de bospaadjes.
 
Normaal gesproken is het omschakelen van brushed naar brushless in een TC aan te raden, in het geval van modellen zoals bv een mini, met een max overbrenging van 1:5,6, vervallen alle voordelen die denkt te kunnen behalen. Reden hiervoor is dat je een brushless motor moet nemen met teveel vermogen om überhaupt dezelfde topsnelheid te halen (gelijk aan rpm). Slijtage aan banden en andere draaiende onderdelen wordt daardoor enorm, terwijl de prestaties gelijk blijven.

De Carson Cup Machine in combinatie met een lichte LiPo en een goede regelaar past perfect bij deze auto, en kost erg weinig aan investering, brushless rijden is echt onefficiënt in deze auto qua prestatie en kosten!! Zolang Tamiya geen gearset op de markt brengt, die kan zorgen voor een overbrenging die lager ligt dan 1:4.0, moet je ver weg blijven van een brushless set!!

Als voorbeeld, in iedere TC met vrije keuze aan gearing, loopt en 17,5t brushless meer dan 10km sneller dan de Carson, in een mini loopt de 17,5t, ongv 10km langzamer dan de Carson. Ik denk dat onder normale omstandigheden een 11t wel 20km sneller kan lopen dan de Carson, in een mini waarschijnlijk net iets meer dan de Carson, niet echt efficiënt dus!!

@indoorvlieger, op basis van bovenstaand stukje zal het duidelijk zijn dat je niet alles zomaar met elkaar kan vergelijken, een juiste gearing in combinatie met het karakter van een auto, zorgt ervoor dat de prestaties die een motor kan leveren, benut kan worden.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top