Restauratie IJN YAMATO (1:200)

Vanavond nog even een proefvaart gedaan om haar wendbaarheid te testen: Resultaat: prima.
8NkJ7PHPdUA[/media] Yamato 1:200 - YouTube

full


Als je dit ziet, weet je ook waarom de Amerikanen haar de bijnaam "The meanest of them all" gaven...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie foto, volle kracht achteruit?

Het model is heel stiekum (weinig boeggolf) knap rap. Zitten de 400's er hier al in?
 
Hoi Niels.
Op de film zaten de 400's er in. Op de zender begrensd tot 50%, anders is het vaarwater te klein.
Foto is genomen terwijl ze op volle kracht vooruit naar me toekwam.

Ik verbaas me steeds meer over deze tobbe... Ze heeft een perfecte rompvorm! Mede door de bulbsteven is de boeggolf heel bescheiden. En de wendbaarheid is ook gigantisch goed, ook wanneer alle motoren parallel geschakeld zijn.
Wanneer ik vol gas vaar, het gas loslaat en dan maximaal roer geef, draait ze alsof de schroeven nog steeds worden aangeblazen. Dat resulteert in een bocht van zo'n 120 graden voordat ze stilligt.:confused:
 
Dit wordt een nachtmerrie!!! Zelfs zonder 3D-bril al doodeng.
Dus kleine mannetjes kunnen toch de grootste hebben. :yes: :banana:

Geweldig mooi Roel, wat een schip.
 
Yamato is vandaag formeel aan de vloot toegevoegd. De vlaggen zijn gehesen.
Mijn schoonpa (die van de Japanse "gastvrijheid" aan de Burmaspoorweg heeft "genoten") zou me als hij deze foto's zag, een trap onder bepaalde delen geven...
Helaas is hij niet meer in de gelegenheid om dit te doen.

full

Vlaggen in top.

full

Full speed op alle accu's! (Begrenzing op de regelaars even er af gehaald...) Opvallend is de mooie afwikkeling van de boeg- en hekgolf. Bewijs van een goeie rompvorm. Met name die bulbsteven is daar debet aan, denk ik.

full

Volle kracht mét begrenzing (50%) op de regelaars

full


Ik denk dan ook dat hier het (ver-)bouwverslag eindigd.
Dank voor de reacties en goede adviezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
heel mooi gedaan , ik heb ook een half afgebouwde nichimo yamato staan alleen hebben mijn honden de niet gebouwde onderdelen opgegeten...... dus wie weet of ie nog ooit afkomt.
wanneer & waar kunnen we jou yamato in 't echt zien varen roel?
 
Hoi Niels.
Op de film zaten de 400's er in. Op de zender begrensd tot 50%, anders is het vaarwater te klein.
Foto is genomen terwijl ze op volle kracht vooruit naar me toekwam.

Ik verbaas me steeds meer over deze tobbe... Ze heeft een perfecte rompvorm! Mede door de bulbsteven is de boeggolf heel bescheiden. En de wendbaarheid is ook gigantisch goed, ook wanneer alle motoren parallel geschakeld zijn.
Wanneer ik vol gas vaar, het gas loslaat en dan maximaal roer geef, draait ze alsof de schroeven nog steeds worden aangeblazen. Dat resulteert in een bocht van zo'n 120 graden voordat ze stilligt.:confused:


Filmpje nu pas gekeken, maar inderdaad, verbazend wendbaar. Mooi gedaan. :D
 
De laatste foto's en een nogal "apart" filmpje, dan stop ik echt met dit verslag...

Onheilspellend:
full


Aan de boei:
full


Toch maar eens op 7,2V varen... De stokers zullen er niet blij mee zijn geweest!
full


Een kijkje als bemanningslid:
full


En een enigszins "kloppend" vaarbeeld: 6V met de regelaars tot 50% beperkt:
full


Het filmpje:
een paar weken geleden een Gopro Hero 3 gekocht. Met ondersteuning van mijn werkgever die wat Bol.com-bonnen als Kerstpakket uitdeelde.
Mijn eerste filmpje met deze camera, dus nog even wennen. Onder water neergelegd en met Yamato er op af gevaren. Je ziet haar twee keer in beeld komen. De eerste keer schrok ik me wezenloos...
[media=youtube]YIv_bw8ESmE[/media]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren een Conrad multiswitch ingebouwd, met daaraan een relaismodule. Hiermee kan ik beide binnenste motoren uitschakelen, zodat ik alleen op de buitenste vaar. In krap vaarwater erg prettig. De mixer roer / schroeven blijft dan gewoon werken, zij het op slechts 2 schroeven. Via de multiswitch kan ik nóg 6 extra functies aansluiten, maar dat komt ooit wel. Of niet.

Tevens deze week de schroefaskokers vervangen door "eigen maaksel". De Graupner kokers bleven lekken, ondanks een scheepslading uierzalf.
Nu liggen er 4 schroefaskokers van messing in: een buis van 3mm inwendig, met als glijlagers twee buisjes 2mm inwendig er in gesoldeerd.
Schroefassen van 2mm messingstaf, met M2 draad er handmatig opgesneden. Uierzalf in de kokers, vanavond ruim een uur gevaren met wisselende snelheid, zowel voor- als achteruit. Schip is kurkdroog. :D
 
Laatst bewerkt:
't is vakantie, we gaan niet weg, (waarom weggaan als je woont waar ik woon?) dus veel tijd voor de hobby. Eergisteren een brainwave gehad...
De 15m richtingzoeker/afstandsmeter boven de brug wilde ik nog steeds synchroon met de voorste torens laten draaien. Dus een mini-servo in de opbouw gemeubeld en die drijft nu de afstandsmeter aan!
Die servo staat (met een V-kabeltje) op dezelfde servo-vertrager als de servo's onder de geschutstoren, en dat draait allemaal prima!
Het kostte me ruim een dag, maar het loonde de moeite!
Morgen wellicht een filmpje.
 
Klinkt allemaal voortreffelijk... Boosaardig schip met die dreigende contouren...

Schroefassen van 2mm messingstaf, met M2 draad er handmatig opgesneden. Uiterzalf in de kokers, vanavond ruim een uur gevaren met wisselende snelheid, zowel voor- als achteruit.

Pfoeh! Dat is dan wel x-tra oppassen geblazen, een tik tegen de props zien te voorkomen. Mooi licht lopen met zulke dunne assen doet het zeker :-)

Heb je er nog plaatjes van geschoten? Maakt het weer inzichtelijker.
 
Laatst bewerkt:
Tevens deze week de schroefaskokers vervangen door "eigen maaksel". De Graupner kokers bleven lekken, ondanks een scheepslading uierzalf.
Nu liggen er 4 schroefaskokers van messing in: een buis van 3mm inwendig, met als glijlagers twee buisjes 2mm inwendig er in gesoldeerd.
Schroefassen van 2mm messingstaf, met M2 draad er handmatig opgesneden. Uiterzalf in de kokers, vanavond ruim een uur gevaren met wisselende snelheid, zowel voor- als achteruit. Schip is kurkdroog. :D

Lijkt wel een kwestie van wisselende kwaliteit, van die Graupner kokers. Die in mijn Paul Denker is perfect dicht met uierzalf, maar in een andere boot is het na een kwartier al prijs met water in de romp.
 
Roel,

Een mooi project en een interessant verslag, ik heb het met veel plezier gevolgd. De filmpjes zijn meesterwerkjes; ook voor iemand die er niet bij kan zijn, wordt het nu duidelijk hoe getrouw het model zich gedraagt.

Je hebt overigens een waterdicht vertrouwen in de bemanning, dat je ze met de kanons en centrale vuurleiding op je eigen positie laat richten.

Hartelijke groet,
Jos
 
Jos, dank je wel voor het compliment.
Het restaureren van zo'n oud model is geen "tussendoor" werkje en daarom is het dubbel zo fijn als het eindresultaat goed is.

En ja, dat vertrouwend in die bemanning...
Laat ik het zó zeggen:
Ik heb ze allemaal in de hand.;)
 
Back
Top