stabiele laagdekker?!

Een tweede vlucht gemaakt, mijn instructeur was vol lof, buitengewoon stabiel, maar....... voor mijn oude ogen is het ding niet meer te volgen en de zender maar vlug terug in zijn ervaren handen.
Moeilijk toe te geven dat grenzen dichterbij komen.
Ik zal hem een plekje in "te koop" geven.
Jammer, het is zo'n mooi ding!
 
Jammer om te horen.

Misschien dat een groter langzaam vliegend toestel beter bij je past.
Maar dat ga je niet bij laagdekkers vinden denk ik.

Johan.
 
Zou het ook niet meteen opgeven hoor! Er zijn genoeg langzame rustige vliegers. Een leuke zwever bijvoorbeeld of een andere kist die lekker langzaam en rustig te vliegen is. Keuze genoeg!
Ben zelf ook niet zo' n snelle jongen, maar heb volop plezier met mijn keuzes en manier van vliegen :-)
 
Bovendien kun je dichter bij gaan vliegen als je stuurmanskunsten dat toelaten. Ik had in het begin ook veel moeite met het inschatten van de ligging van het vliegtuig als dit ver weg vloog of heel hoog. Je moet daar gewoon aan wennen. Ik zou dus niet te snel opgeven, het is een geweldige hobby!
 
Ik heb 2 calmato's:
calmato ST EP 1400mm (1,4m electro)
calmato 40 sports (1,6m brandstof)
ik durf te zeggen dat het de best vliegende laagdekkers zijn. Je zou zo met de F3A C wedstrijden mee kunnen doen.

Je leest alleen maar lovende recensies over deze vliegtuigen (afgezien van de vroegere folie dan..)

Natuurlijk mag je vinden dat de calmato de best vliegende laagdekker is.

Mijn persoonlijke mening is dat de kist flink overgewaardeerd wordt. Ik heb ooit met de laagdekker-calmato van een clublid gevlogen en vind dat "hele goede vliegen" wel heel erg meevallen.

Het is ook duidelijk waarom :
De kist heeft geen geprofileerde staartvlakken. Als je dat wel gewend bent vliegt een kist zonder geprofileerde staartvlakken gewoon beroerd. (de "platte" staartvlakken gedragen zich als een vlieger)
Door de hoge slankheid van het kielvlak is de kist ook behoorlijk zijwind gevoelig.

Concluderend kan er dus nog wel wat worden verbeterd aan de calmato. Let wel, dit is mijn persoonlijke mening.

Grt,

Arnoud.
 
Bovendien kun je dichter bij gaan vliegen als je stuurmanskunsten dat toelaten. Ik had in het begin ook veel moeite met het inschatten van de ligging van het vliegtuig als dit ver weg vloog of heel hoog. Je moet daar gewoon aan wennen. Ik zou dus niet te snel opgeven, het is een geweldige hobby!

Ouwe mensen zijn vaak geneigd om de teruglopende capaciteiten niet te willen erkennen en het verleden te idealiseren .
Meer dan 20 jaar geleden heb ik al mijn (brandstof) zaken weggedaan, ik vlieg nu op dezelfde locatie als destijds maar nu met de spotgoedkope RTF schuimpjes. Het blijft aan me knagen dat die oude dingen heel wat rustiger vlogen dan de chineesjes. Ik hoop nog eens met zo'n ouwe trouwe te mogen vliegen om er achter te komen.
Dat het allemaal toch hartstikke leuk en leerzaam is blijft is zeker!
 
Wat ik nog niet lees is een 4 star 40 of 4 star 60. Te koop als kit en ARF. Jaren gebruikt als eerste laagdekker / laagdekker trainer. Zou ik zeker overwegen.

Freek
 
Ik heb nog wel een B-25 Mitchel staan van FMS.. Geen laagdekker, maar is wel een aardig grote kist. Is dat misschien niet iets voor je? (voor zover ik heb begrepen is het ook een stabiele kist om te vliegen,.. Heb ik alleen nog niet gedaan, heb het nog niet aan gedruft. :lol: )
 
Mijn persoonlijke mening is dat de kist flink overgewaardeerd wordt. Ik heb ooit met de laagdekker-calmato van een clublid gevlogen en vind dat "hele goede vliegen" wel heel erg meevallen.

Het is ook duidelijk waarom :
De kist heeft geen geprofileerde staartvlakken. Als je dat wel gewend bent vliegt een kist zonder geprofileerde staartvlakken gewoon beroerd. (de "platte" staartvlakken gedragen zich als een vlieger)


Door de hoge slankheid van het kielvlak is de kist ook behoorlijk zijwind gevoelig.

Concluderend kan er dus nog wel wat worden verbeterd aan de calmato. Let wel, dit is mijn persoonlijke mening.

Grt,

Arnoud.

Vreemde motivering...

Stuurvlakken zijn altijd symmetrisch, het enige verschil tussen vlakke en geprofileerde stuurvlakken is het verschil in weerstand.

Gevoeligheid voor wind is afhankelijk van het oppervlak van de volledige zijdelingse projectie van de romp. De slankheid van het kielvlak alleen speelt daarbij eigenlijk geen rol. Neem 2 rompen met dezelfde oppervlakte wat betreft hun zijdelingse projectie, eentje met een kielvlak met grote slankheid en eentje met een kielvlak met kleine slankheid, en de gevoeligheid voor wind zal quasi dezelfde zijn.

Hoe was die Calmato van je clublid uitgetrimd (positie zwaartepunt, domp en zijwaardstelling, enz...) ? Zelfs een F3A toestel vliegt beroerd als die niet goed uitgetrimd werd.
 
Op school schudden ze meewarig hun hoofd!! Gisteren de zaak gekregen, alles werkte prima tot ik zat te kl... met de DX6i. Motor volle kracht, van tafel, klap tegen de kast, stekker niet vlug los, prop kapot, motor verbrand.... (dat beest met die lange oren !!!)

Hoi,
Accu loskoppelen is niet altijd een optie omdat je bijv. e.a.a. aan de servo's wilt instellen. Een draad van de regelaar naar de motor losmaken is de veiligste oplossing.
Op je zender zit een functie throttle hold, dan kun je met een schakelaar de motor uitschakelen. (Maar daar kun je ook per ongelijk tegenaan stoten.)
Volhouden. ;)
 
Vreemde motivering...

Stuurvlakken zijn altijd symmetrisch, het enige verschil tussen vlakke en geprofileerde stuurvlakken is het verschil in weerstand..

Oh, en het drukpunt dan ? Lees dit : http://www.mvco.nl/uploads/documenten/vliegen en modelvliegen.pdf maar eens om te beginnen misschien wordt het dan wat duidelijker.

Gevoeligheid voor wind is afhankelijk van het oppervlak van de volledige zijdelingse projectie van de romp. De slankheid van het kielvlak alleen speelt daarbij eigenlijk geen rol. Neem 2 rompen met dezelfde oppervlakte wat betreft hun zijdelingse projectie, eentje met een kielvlak met grote slankheid en eentje met een kielvlak met kleine slankheid, en de gevoeligheid voor wind zal quasi dezelfde zijn

Als dit zo is waarom zijn er dan kielvlakken met hoge en lage slankheid ?
Of heeft het misschien met het windvaaneffect te maken en dus met de richtingsstabiliteit en dus ook met de zijwindgevoeligheid ?

Hoe was die Calmato van je clublid uitgetrimd (positie zwaartepunt, domp en zijwaardstelling, enz...) ? Zelfs een F3A toestel vliegt beroerd als die niet goed uitgetrimd werd.

Het toestel was goed uitgetrimd, dit heb ik zelf gedaan. Ik vlieg 28 jaar met vele modellen, ook eigen ontwerp. Nu zegt dit natuurlijk niets, maar als je al lange tijd vliegt kun je wel het onderscheidt maken tussen goede en minder goede modellen en ook uitleggen of bepalen waarom dit zo is.

Mijn advies : zet op de calmato eens een profiel-staart en zie zelf wat het verschil is. De praktijk spreekt vaak meer aan dan theorie.

Grt,

Arnoud.
 
Natuurlijk mag je vinden dat de calmato de best vliegende laagdekker is.

Concluderend kan er dus nog wel wat worden verbeterd aan de calmato. Let wel, dit is mijn persoonlijke mening.

Grt,

Arnoud.


Hoi Arnoud,

De ontwerpen van de Calmato zijn uitgekauwd modellen. Dat wil zeggen dat ze als model helemaal uitontwikkeld zijn.
Ik heb er verschillende gehad en vlieg nu als vlug "meenemertje" nog steeds met een hoogdekker. Op onze club vliegen er nog verschillende rond.
Er zijn legio ander merken en modellen met een vlak stabilo en kielvlak, tot zelfs mijn Piper J3 van 245 cm spanwijdte toe. Vliegt prima.

Ook de laagdekkers ken ik goed en ze vliegen allemaal stuk voor stuk uitstekend. Het folie probleem is bij electro ook niet aan de orde.

Zeker een aanraden als opvolger van de hoogdekker.
 
Oh, en het drukpunt dan ? Lees dit : http://www.mvco.nl/uploads/documenten/vliegen en modelvliegen.pdf maar eens om te beginnen misschien wordt het dan wat duidelijker.

Mooi document, een aanrader voor wie wat meer wil weten. Maar ik vind niet meteen wat terug ivm het verschil in drukpunt tussen vlakke en geprofileerde stuurvlakken. Er staat wel in dat het drukpunt verloop afneemt naarmate het profiel symmetrischer wordt.

In geval van de langsstabiliteit moet het stabilo in staat zijn een voldoende groot moment te ontwikkelen om het nose-down moment van de vleugel te compenseren. De afstand tussen aangrijpingspunt lift vleugel en lift stabilo speelt daarbij een rol. Bij stabilo's met symmetrische profielen (vlak en geprofileerd) blijft het aan grijpings punt lift min of meer op dezelfde plaats liggen. Thin airfoil theory geeft aan dat voor vlakke oneindig dunne profielen het aangrijpingspunt zelfs exact op 25% van de MAC blijft liggen, onafhankelijk van de invalshoek. Hoe dikker het vlakke profiel wordt, of hoe boller het profiel wordt, hoe groter het verloop van het drukpunt wordt bij varierende invalshoek, en hoe meer de invalshoekverschillen de stabiliteit beinvloeden.

Tot zover de theorie, in de praktijk is het verloop van het aangrijpingspunt van de liftvector van het stabilo in geval van symmetrische profielen ( vlak, niet oneindig dun of geprofileerd) zo beperkt dat de invloed ervan niet te merken is.

Als dit zo is waarom zijn er dan kielvlakken met hoge en lage slankheid ?
Constructieve redenen, esthetische redenen, ... De slankheid bepaalt de koorde bij een bepaalde spanwijdte. Grotere koorde, groter reynoldsgetal, hogere liftcoefficient. Slankheid kielvlak speelt een rol in zijwindgevoeligheid, maar in mindere mate. Je moet al heel grote verschillen in slankheid hebben om aanzienlijk verschillen in koorde te krijgen.

Of heeft het misschien met het windvaaneffect te maken en dus met de richtingsstabiliteit en dus ook met de zijwindgevoeligheid ?
Ja, alles.

Mijn advies : zet op de calmato eens een profiel-staart en zie zelf wat het verschil is. De praktijk spreekt vaak meer aan dan theorie.
Ik denk dat er weinig tot geen verschil merkbaar zal zijn wat betreft zijwindgevoeligheid...
 
Wat ik mis in deze discussie is dat een stabiele laagdekker van 500 gram niet geschikt is voor iemand met oudere ogen en reflexen.
Gewoon vanwege gewicht en afmetingen.
Een kist onder de meter spanwijdte is lastig te zien in de lucht en een lichte kist is gevoelig voor wind.
Toen ik een paar jaar geleden herbegon met vliegen had ik 2 trainers:
1) Multiplex Gemini van circa 1 Kg met 1 mtr span.
2) Lazy Ace dubbeldekker van circa 5,5 kg met 2 mtr span.
(ja ik ben een dubbeldekker fan)
En man wat vliegt die grote kist een stuk rustiger, vooral met wat wind.
Ook is hij door zijn afmetingen beter te zien als hij verder weg is zodat je "vlieggebied" ook vele malen groter is.

Mijn mening is dat een Fourstar 60 met bijna 2 meter span en 3,5 kilo dan ook een stuk makkelijker vliegt als die kleine archer.
(al heb ik met geen van beide gevlogen)

Groeten Willem
 
niet geschikt is voor iemand met oudere ogen en reflexen.
Gewoon vanwege gewicht en afmetingen.
Een kist onder de meter spanwijdte is lastig te zien in de lucht en een lichte kist is gevoelig voor wind.

En man wat vliegt die grote kist een stuk rustiger, vooral met wat wind.
Ook is hij door zijn afmetingen beter te zien als hij verder weg is zodat je "vlieggebied" ook vele malen groter is.

Mijn mening is dat een Fourstar 60 met bijna 2 meter span en 3,5 kilo dan ook een stuk makkelijker vliegt als die kleine archer.
(al heb ik met geen van beide gevlogen)

Groeten Willem

Een aantal argumenten van Willem kloppen wel.
Misschien is de reactie van een ouder iemand niet te vergelijken met een van 18 jaar, maar met mijn reflexen is echt niets mis.:D
Ver van je af vliegen is nooit goed als je leert vliegen.

Maar een klein of groot "schaal" kistje als beginnerstoestel is ook geen goede start.
Deze toestellen vragen vaak toch wat meer van de piloot, vereisen vaak de juiste landingssnelheid etc.

Een echte trainer is "vergevingsgezind" en "goedmoedig", een foutje wordt niet zo snel afgestraft met een fatale crash.

Een mooi starterskistje is zeker de Hype, "You can fly". Als je een zender hebt dan kost dit toestel tussen de 150 en 180 €. Een toestel met een mooi vliegbeeld.
Vliegt werkelijk super.

-1-ncKxI-AQ[/media] "You Can Fly"

Of de Calmato sport 1400.

mJ-xSkyuDl8[/media] sport 1400 EP

Veel beginners kijken teveel naar het type toestel en willen het liefst een Spitfire o.i.d. om mee te gaan vliegen.
Gewoon een leuk trainertje uitzoeken, les nemen en ontspannen leren vliegen.
Ook in calculeren dat er maar weinig beginnende modelpiloten zijn die hun eerst kist ongeschonden door deze fase heen krijgen en zelfs een toestel verspelen.. Net als met je rijbewijs, rijden leer je door veel te doen.

Maar..... het is en blijft een fascinerende hobby. :yes::yes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een mooi starterskistje is zeker de Hype, "You can fly". Als je een zender hebt dan kost dit toestel tussen de 150 en 180 €. Een toestel met een mooi vliegbeeld.
Vliegt werkelijk super.
Dat kan ik volledig beamen. Afgelopen week met windstil weer was die kist met landen bij wijze van spreken bijna niet omlaag te krijgen ;-). Hij bleeef zweven.
 
Oké dan, ik vond een Calmato hoogdekker zonder motor. SPW 1.60 mtr leeg gewicht 1280 g. (dus geen servo's, accu, motor etc wel wielen).
Hoeveel vermogen moet de brushless hebben voor normaal vliegen, liefst met 3s.
 
Ik heb zelf een Hype Cessna Colvaris waarmee ik vlieg.
Een echte laagdekker en kan niet anders beamen na dik 100 vluchtjes ermee dat het een zeer stabiel en goedmoedig toestel is en dat voor een heuse laagdekker.
Het vlieggedrag van deze laagdekker kist is bijna niet te geloven hoe stabiel en dat zelfs bij lage snelheid.
Starten en landen daarmee een eitje en de landingskleppen helpen daar ook nog bij.
Wellicht een aanrader deze Hype Corvalis.
Vr Gr D
 
Oké dan, ik vond een Calmato hoogdekker zonder motor. SPW 1.60 mtr leeg gewicht 1280 g. (dus geen servo's, accu, motor etc wel wielen).
Hoeveel vermogen moet de brushless hebben voor normaal vliegen, liefst met 3s.

Je komt dan in deze categorie terecht.
Want een beetje vermogen wil je toch wel hebben.

model 3536 910 kv. ca. 470 watt
2-4 cellen. 107 gram. Afhankelijk van het aantal cellen een 50 a 60 A regelaar.

Even zoeken op internet, ook via adverteerders op het Forum.

suc6

Gr. Arnold
 
Motorvermogen

Vuistregels omtrend het motorvermogen:

Foamie, motorzwever, Piper Cub:100 watt per kilogram
Trainer: 150 watt per kilogram
Sport, warbird 200/ 250 watt per kilogram
3D, Racer: 300 watt per kilogram
EDF (Electric Ducted Fan), Jet: 400 watt per kilogram

Nog meer "getallen": Getallen voor modelbouwers (electro)

 
Laatst bewerkt:
Back
Top