Eigenbouw Quickie 500 racer.

Eigenbouw Quickie 500 racertje. De romp is redelijk standaard, de vleugel is mijn eerste schuimvleugel experiment.

IMAG0786_zpsed9a8faa.jpg


IMAG0787_zpsecdea483.jpg


IMAG0789_zpsd64e86cd.jpg


IMAG0873_zps7f527734.jpg


IMAG0874_zpsa5858d32.jpg


IMAG0877_zpsc00c9263.jpg


IMAG0904_zpsb8394ba3.jpg


IMAG0922_zpsf9dac5c5.jpg


IMAG0923_zpse19d5d98.jpg


IMAG0926_zps42ff2a20.jpg


IMAG0927_zps818daf1f.jpg


IMAG0928_zps3e0eb098.jpg


IMAG0929_zps584c3fe6.jpg


IMAG0932_zpsb111b9ca.jpg


IMAG0933_zps9ea78d57.jpg


IMAG0935_zps6afc7656.jpg


Er is geen complete tekening, ik teken alleen details uit als ik ze zonder dat snap. Verder bouw ik uit mijn hoofd.

Hugo
 
Geinig toestel, en lekker snel gebouwd. Dat doe je beter dan ik :cool:.

Ben benieuwd naar de vliegeigenschappen zijn. Wordt het elektro?

Freek
 
Ja, een brandstoffer. Het is en J'EN .37. Beetje te klein, het had een .40 mogen zijn, maar dit is toch een beginnerracer. Het is de tweede die ik bouw, de eerste is als losse romp en schuimkernen verkocht. Deze is een doorontwikkeling.

... en lekker snel gebouwd...

Even in perspectief, de eerste schreden waren in september 2012, de eerste bouw was revisie 4 van de tekening en dit is bouw 2, tekening revisie 11. Het bouwen an sich gaat wel snel... Ik heb een CNC snijder voor de vleugelkernen.

Gisteren nog even doorgebouwd, ik denk dat alleen de staartroeren en aansturing daarvan nog moeten, dan is hij klaar. Tenzij ik iets vergeten ben. Ik bleek nog een redelijk wel passend landingsgestel in de kast te hebben, dat scheelde veel tijd.

Hugo
 
Servo's aangesloten:
IMAG0937_zpsbfa2caeb.jpg


En dicht gefolied:
IMAG0938_zpscdcb1f2f.jpg


Ik denk dat ik verder alle details af heb, de accu's liggen aan de lader. Balans lijkt goed zonder lood. Nou nog tijd vinden om eens te vliegen voor dat ik zondag ga racen....

Hugo
 
Nog even snel een fotootje van het totaal met stickers, dank je wel Emanuel:
IMAG0940_zps6a0f4328.jpg


IMAG0941_zps9618792d.jpg


Later meer over de maiden. Die was niet helemaal succesvol...

Hugo
 
Tadaaaaaa!


Hugo

Deze video is prive zegt hij op m'n iPad.

Ik zie dat alle stickers er zo'n beetje op zitten. Hopelijk plakken ze goed genoeg op een brandstofkist.

Wat ging er niet naar wens bij de maiden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Echt niet privé!!! Dat heb ik 10 seconden geleden al veranderd...

Kijk het filmpje maar, dan zie je het.

[EDIT] Even het verhaal van de landing; ik ging veel te hard, en kreeg hem niet langzamer. Met mijn electro-aandrijving ervaring dacht ik niet aan terugtrimmen van het gas. Ik nam in de approach een ruime bocht, netjes uitlijnen, en dan maar de motor uit. Eenmaal in de buurt zag ik dat ik nog veel en veel te hard ging. Ik probeerde hem neer te zetten, dat resulteerde in een mooie stuiter. Omdat ik geen vermogen meer had voor een go-around, heb ik toen gekozen om in het hoge gras aan het eind van het veld te duiken. Daarnaast zit een karrespoor en daarna een kanaal, daar wilde ik niet in terecht komen. Helaas kwam de vleugel tegen een paaltje in het hoge gras, gelukkig deden de nylon breekbouten hun werk. Ik denk dat de motor nog veel moet lopen vanavond en morgen ochtend, zodat hij beter ingelopen raakt en het stationair betrouwbaar naar beneden kan. [/EDIT]

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Helaas, teleurstellende racedag. De eerste heat ging slecht, bij gebrek aan ervaring. Bij de landing een neusstandje, niet de eerste van de dag en ook niet de laatste. Jammer genoeg wel voor mij, want de kunststof motorsteun brak af:

IMAG0944_zpsc33460b0.jpg


De plastic steun is op de boutgaten van de motor afgescheurd, gewoon te zwak. De klap was helemaal niet hard, de prop is nog gewoon heel. Er was niks aan te doen, uiteraard. Er komt dus een nieuwe steun, maar dan een versie van aluminium die de motor aan de achterkant draagt. Zoals alle andere Quickies die ik vandaag gezien heb.

Erg jammer, maar eenvoudig te veranderen. Hopelijk is er nog een race ergens eind september of begin oktober. Dan heb ik nog wat tijd om de steun te maken, en om vervolgens de boel beter uit te trimmen en wat vaker te vliegen.

Hugo
 
Gefikst!

Oude gaten opgeboord en plugjes gemaakt:
IMAG0957_zps6e58899f.jpg


Pluggen erin geslagen en met dunne CA in laten weken:
IMAG0958_zpsaf79d3ca.jpg


Tank weer op z'n plaats en nieuwe steunen:
IMAG0959_zps84b2fc04.jpg


Tadaa:
IMAG0960_zps0a5ae3c5.jpg


Slangen er weer op en carburateur weer aangesloten:
IMAG0961_zpsb85d2cd0.jpg


Hopelijk vanmiddag vliegen. Ik heb de uitslagen ook veranderd, hopelijk verbeterd, en ik hoop dat er nog wat meer vermogen uit de motor te halen valt.

Hugo
 
Klopt, heb ik gezien, en hij staat op de kalender. Zoals je weet is dat bij mij geen garantie, maar ik hoop dat het wel gaat lukken! Vanmiddag zo veel mogelijk trimmen, want hij stuurde voor geen meter op de vorige race. En hopelijk wat meer snelheid, al is dat op dit moment nog niet de prioriteit.

Hugo
 
Joepie! Gevlogen, en goed ook. De eerste vlucht was slecht, veel te grote uitslagen. Ik stond alleen mijn eigen stuurcorrecties te corrigeren. Daarna de uitslagen met dual rate echt heel veel kleiner gezet, en voilà, keurig gevlogen. Ook heb ik alle expo eruit gehaald. Ik vloog eerst met te grote uitslagen en expo ter compensatie, nu heb ik kleine uitslagen en geen expo. En er viel nog goed mee te landen. Volgende plannen:
- uitslagen mechanisch verkleinen en rates weer groter zetten; servo's minder belasten.
- uitlaat wisselen voor een potje à la die bij de race-Irvine, deze is wel heel stil, maar volgens de heren op het veld ook heel restriktief. Daar valt dus nog wat te halen, en da's leuk.

Hugo
 
Zo, uitlaat gedemonteerd:

IMAG0962_zpse327ca2f.jpg


Dat ding rechts van het midden is kennelijk wat dempt, en wat de restrictie oplevert. Even rekenen; 4 x 4 = 16 gaatjes, elk 1mm diameter.

IMAG0964_zps6f9c59a7.jpg


Da's 12,5mm2. De uitgang is met een inpersbus verkleind van 9 naar 6mm diameter. Waarom, geen idee. Rond 9 is 63mm2; rond 6 is 28mm2. Eens denken wat ik hiermee ga doen. Tips zijn welkom!

Hugo
 
uitlaatgat voor .40 naar7mm brengen .(ligt er aan wat de oppervlakte van je uitlaatpoort in je cylinder is )
 
Ik heb al googlend al meerdere uitlaten rond 7 gevonden voor .40 motoren, dank voor je bevestiging. Ik denk eraan om de doorlaat van de demperkegel, om hem zo maar te noemen, ook naar die doorlaat te vergroten.
Rond 7 is 38,48mm2.
16 gaten te verdelen, ze zijn allemaal al rond 1mm.
11 gaten opboren naar rond 2 en 5 gaten houden op rond 1 geeft 38,48mm2 doorlaat.
Daar ga ik eens mee aan de slag.

Hugo
 
Volgens mij ga je op die manier alleen maar meer geluid produceren maar geen vermogen winnen. Je zou de uitlaat misschien wel wat langer kunnen maken.
 
Meer geluid waarschijnlijk, maar wij (clubgenoten en ik) denken ook meer vermogen. De motor klom keurig in z'n toeren, maar kwam ineens niet verder. Ook lekte de uitlaat daarna olie uit het drukgedeelte, dat toch aardig strak geseald was. Er is echt heel veel tegendruk geweest. Het lijkt alsof de motor niet 'on-cam' komt, al is dat voor een tweetakter zonder nokkenas wat lastig. Wij gokken dat de tegendruk op toeren te hoog is. Vandaar deze poging. Even wachten op de nieuwe prop, dan ga ik weer testen.

Op RCGroups wordt aangeraden het hele middenstuk en cone maar weg te laten... Is niet mijn eerste idee. Misschien wel leuk om eens te proberen, met oordoppen in!

[EDIT] Ik zou graag eens zien wat er binnenin andere dempers zit, zoals bijvoorbeeld in die Irvine .40 versie. Die demper is juist korter, en toch stil genoeg.[/EDIT]

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Back
Top