Toekomstige JIF 65

Hallo Stijn,

In mijn Voyager draait de servo 90°, de fok wordt rechtstreeks aangetrokken, het grootzeil via een blok op de arm (waarbij het uiteinde in de romp vast zit) die haalt dus de dubbele schootlengte binnen.

Een oude foto van het binnenwerk:
full


Linksboven zit de fokkeschoot, rechtsonder de grootschoot.
Ik vaar inmiddels al weer jaren op een 2S Lipo met een UBEC (6V) i.p.v. vijf penlights.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan

Eerst nog even een vraagje, van welk materiaal is de arm gemaakt??

Ik heb de kiel inmiddels gelijmd en in de onderkant 2 spijkers op de kop gedaan. Als dit eenmaal is verlijmd en ik ga loodgieten kan ik namelijk de spijkers er indopen en de bulb hier om heen laten trekken. Het hoeft ook niet sterk te zijn want na een paar dagen (zeker voor de eerste vaart) gaat er een laag epoxy overheen.
full
full
full


Hallo Stijn,

In mijn Voyager draait de servo 90°, de fok wordt rechtstreeks aangetrokken, het grootzeil via een blok op de arm (waarbij het uiteinde in de romp vast zit) die haalt dus de dubbele schootlengte binnen.

Een oude foto van het binnenwerk:
full


Linksboven zit de fokkeschoot, rechtsonder de grootschoot.
Ik vaar inmiddels al weer jaren op een 2S Lipo met een UBEC (6V) i.p.v. vijf penlights.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Stijn,

Zouden schroeven, in plaats van spijkers, geen beter houvast hebben in de kiel?
Zomaar een idee...

Mijn arm is van 1 mm carbon plaat, omdat ik daar nog een stukje van had liggen, 3 mm (vliegtuig) multiplex werkt ook, of een stukje epoxy (print)plaat.

Groeten, Jan.
 
Stijnool,

Dat met die spijkers had je beter anders gedaan.
Alvorens de twee triplex delen te lijmen, had je er beter 2 stukken draadstang tussengelijmd (nadat je daar ook een groef voor hebt voorzien). Daar kan je dan achteraf je lood aan vast vijzen.

Als je eraan denkt om je houten kiel in vloeibaar lood te soppen....ooit al eens een houten stok gezien die je in vloeibaar lood hebt gestoken....die ziet pekzwart verbrand. Dat wil je kiel echt niet.

Groeten,
Kris
 
Hallo,

gister bezig geweest met gips, echter dit ging minder goed dan gepland. Het gids diende worden gemengt met de volgende delen, 1 tot 2 delen gips met 1 deel water. Ik had alles keurig afgemeten, bij elkaar ingegooid, een paar minuten laten staan en in het melkpak (mijn bakje) gegooid. Echter dit werd niet hard, na 15 minuten te hebben gewacht vond ik het wel goed en heb er meer gips bij ingegooid tot dat het op was. Noot dat het hier ging om een 1 kilo pak waar de helft al van was gebruikt. Dit heb ik weer vermengt en nu lukt het wel. Ik dus de bulb in de gips. net voor dat het hard was ging het gips knappen, dit had dus tot gevolgen dat mij aftreksel ook scheuren bevatte, kleinere maar ook grotere, oftewel, in één toer door naar de grijze container.

Vanavond misschien hetzelfde tavereel opnieuw proberen. Wel weer een ervaring rijker, want niet alles gaat de eerste keer goed!!

edit: hier zijn nog 2 foto's van de kielkast.

full
full


edit 2: inverband met het bestellen van de electronica, moeten de 2 servo's van hetzelfde merk zijn of zijn de stekkertjes universeel, kan bijvoorbeeld zo'n servo als deze http://www.conrad.nl/ce/nl/product/233751/Modelcraft-Standaard-servo-RS-2-Glijlagers-Kunststof-JR ook gewoon gewoon op een universele ontvanger.


groeten, Stijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stijnool,

Gebruik "plaaster van Parijs" die men gebruikt voor het afgieten van vormen (in de academie). Geen gips uit de bouwhandel. Plaaster moet ook vers zijn.
Na 15 min drogen.....die plaaster die ik bedoel heeft wel wat uren nodig om uit te harden.

Maak een houten bak rond je vorm.
Vul de helft van de bak met boetseerklei (ook van de academie).
Druk je model tot de helft in de klei.
Druk rond je model ook een paar keer met je vinger in de klei zodat je later beide delen mooi op elkaar kan laten passen.
Leg kippegaas in het deel dat je gaat afgieten (dan valt ie dus niet uit elkaar)
Giet daarna uw plaaster in de bak.
Laat DAGEN harden (modelbouw is geduld hebben)

Haal daarna de klei uit de bak en giet de tweede kant (ook met kippegaas erin)
Tegen het aan elkaar kleven van het alreeds gemaakte gipsdeel (1ste kant) en het deel dat je nu gaat gieten, smeer je best de eerste kant in met groene zeep.
Laat weer DAGEN drogen.

Tegen het barsten bij loodgieten moet al het water uit de vorm zijn.
Daarom bak je best de vorm in de oven (enkele uren) waarbij je stelselmatig de temperatuur opvoert.
Nu is de vorm pas klaar om te gieten en zijn we twee weken verder.

Kijk ook nog maar eens naar de twee fotoalbums rond zeilboten op mijn site.
Hierboven beschrijf ik zaken die daar goed te zien zijn....

Trouwens....al eens lood gegoten ??

Groeten,
Kris
 
Laatst bewerkt:
Voorzichtig zijn met lood gieten, veiligheid bril, handschoenen en katoenen overal . Zet ook een emmer met water klaar ;)
 
Hallo

Even wat foto's van mijn loodgieters werk, het liep geheel volgens plan.

full
full
full


Het is nog niet helemaal ruw, en moet nog wat geschuurt/geplamuurt worden maar de basis is er. De basis servo die ik in de post eerder had genoemd, is die sterk genoeg voor een roer servo, of moet die meer zijn dan 1kg.

groeten Stijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vaar met een standaard servo op een schip van 1.8 m en 15 kg ;),
balans roer van 60 X 300 mm.
Als je de zeilen verkeerd zet kan je met de zwaarste servo ook niet sturen, je kan dan wel je roer bewegen maar als de hoek te groot word remt dat alleen maar.
 
Hallo Stijn,

Conrad geeft alleen maar de gegevens van de fabrikant door en die geeft geen draaihoek op, maar de steltijd die de servo heeft om 60° te draaien, da's wat anders.

Afhankelijk van je zender zal de servo een draaihoek van 45° naar beide kanten hebben.
Met een computerzender kun je die draaihoek nog 25% vergroten, maar echt nodig is dat bij een goede schootvoering niet.

Je moet natuurlijk zelf weten of je bij Conrad de hoofdprijs wilt betalen voor een servo, terwijl de GWS uit mijn link minder dan de helft kost en even sterk is...

Groeten, Jan.
 
Hallo Stijn,

Conrad geeft alleen maar de gegevens van de fabrikant door en die geeft geen draaihoek op, maar de steltijd die de servo heeft om 60° te draaien, da's wat anders.

Afhankelijk van je zender zal de servo een draaihoek van 45° naar beide kanten hebben.
Met een computerzender kun je die draaihoek nog 25% vergroten, maar echt nodig is dat bij een goede schootvoering niet.

Je moet natuurlijk zelf weten of je bij Conrad de hoofdprijs wilt betalen voor een servo, terwijl de GWS uit mijn link minder dan de helft kost en even sterk is...

Groeten, Jan.

Wat bedoelt u met de gws, de link naar de servocentre. Zijn daar de verzendkosten niet veel hoger dan bij de geen verzendkosten van conrad??

groeten
Stijn
 
Hallo

Vandaag besteld bij conrad, de verzendkosten waren 0 en kreeg omdat ik meer dan 30 euro had uitgegeven ook nog een gratis bouwpakket er bij. Ik had berekend hoeveel het mij zou kosten om vanuit England het spul te laten komen, en dat verschil zou nihil zijn.

groeten
Stijn
 
hallo,

Mijn spullen zijn netjes en optijd bezorgt door conrad.
hier wat foto's van de servo's e.d.

full
full
full


door gebrek aan tijd wordt het op zijn vroegst pas vrijdag avond om de servo's in te bouwen, maar ik heb nog wel een vraag. Ik zie bij veel mensen die hun roer met stang besturing hebben, van die speciale oogjes waar het buisje door kan. Waar kan ik die vinden, ik weet namelijk ook niet waaronder ik die zou moeten gaan zoeken.

groeten,
Stijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Liever de spullen waar Arjan naar linkt, want kwiklinks roesten in een boot, weet ik uit ervaring...

En dan nog een spaak van passende dikte, of een stangetje uit de modelbouw winkel.

Groeten, Jan.
 
Back
Top