Hydro houtbouw projectje.

Ziet er strak uit!

Waar je mee kan beginnen is kijken waar andere vergelijkbare boten en setups mee varen.
Misschien voor de zekerheid een maatje kleiner en zo opwerken met testen.
Twee of drie blads zal dan ook een onderdeel van het testen zijn.

Ik begin met testen met een 38mm prop zoals geadviseerd in mijn topic en omdat er een vergelijkbare boot met een vergelijkbare setup met een 40mm vaart.
Dus ik ben eronder gaan zitten om rustig te beginnen.

*edit*: ik zat nog eens te rekenen maar op 4S zit je wel vrij laag in je toeren. (26k onbelast.)
Ga je gelijk op 5S varen?
 
dankje dankje, en ik was van plan om op 4s te testen of hij waterdicht is en geen rare trillingen of afwijkingen heeft en dan op 5s op snelheid gaan testen voor de setup. 4s is dus puur voor het elimineren van in contructie in drijfas en aandrijving. etc.
4d ligt idd laag in de toeren met 26k onbelast. 5s is 33.300 onbelast dat zal naar de 30k zakken belast? is een gokje weet niet wat het terugvallen qua toeren is belast of onbelast.

ik zag boten van dit formaat met toch wel 45mm octura 3blad varen. 1900kv op 5s dus iets meer toeren. dat wel. ik ga denk ik op 40mm beginnen aangezien ik minder toeren maak en door de 4065 meer koppel heb en minder toeren is dat een goed uitgangspunt.

weet jij verder over high low of medium lift props waar is jou ontwerp op gebasseert of is dat niet aan bod gekomen bij ontwerpen?
Jaja ik leer vak jargon haha.

Gr Thom Aka Archer

*edit* ga jij met 2 of 3blad varen?
 
Je toeren kun je de toeren onbelast maal 0,9 doen.
Dan zit je ongeveer op je belast toerental.

Ik heb mij nog niet echt verdiept in de theorie van schroeven.
Heb ooit wel eens wat gelezen en de termen komen mij wel bekend voor.

Ik denk niet echt dat je daar in je ontwerp rekening mee hoeft te houden.
Ik heb het in ieder geval niet gedaan :). Ik wilde een boot bouwen die ik mooi vind.
Ik begin met een tweeblad en mocht het nodig zijn dan ga ik over op drieblad.
Zoveel lift zal ik niet nodig hebben, heb m net weer op de weegschaal gehad en zit nu op 390gr. :)
 
haha dan is die van mij wel iets groter en vooral zwaarder
:P heb hem nog niet op de weegschaal gehad maar met servo erin gok ik rond de kilo zoals bij me laatste update.
maar ja props zijn weer een wetenschap opzich!

KNOWING YOUR PROP
wel interessant linkje.
gaat wel over brandstof boten maar kan je denk ik wel door borduren naar electro.

je kan met pitch en met vorm van het blad je lift beinvloeden. en bigger isn't always better :P

bootje staat net in de grondverf zal zo even foto's posten :D helemaal wit in de grondverf is hij ineens anders en professioneler haha.

maar zoals ik zei props is een wetenschap opzich ben ik wel achter en moet ik me maar eens goed in verdiepen. voor hydro's is het wel meer gebruikelijk 3 blad props te gebruiken i.v.m. lift in combi met thrust. octura heeft wel mooie props zag ik.
de serie nummers zijn high lift props en de x serie low lift een xserie met hoge pitch 1.7 tot 2 kan je als medium beschouwen als ik het allemaal goed heb begrepen... en eveneens de nummer series met lage pitch zijn weer de medium maar iets meer lift als een xserie met hoge pitch.
zo heb ik het begrepen in elk geval... pin me er niet op vast maar ik geloof dat je het zo moet zien.

*edit*

maar de pitch is dan ook weer een invloed op topsnelheid en acceleratie.... ingewikkeld dus :P het is wat je wil en lekker vind varen.
 
Ik moet mij er ook nog in verdiepen, zal de link eens bekijken. Bedankt.

Pitch weet ik wel; dat is de voorwaartse beweging, in inch, in een vaste stof zonder verliezen bij één rotatie.
Dus hoe hoger de pitch hoe meer 'afstand' de schroef aflegt bij één rotatie.
Die wil je ook niet te hoog hebben want dat vreet stroom of kost je acceleratie.

Ben benieuwd naar de foto's :)
 
jaa en te kleine pitch zorgt dat je enorm veel cavitatie maakt dan sla je gewoon een gat in het water en draait je prop in de lucht en doet niks :P komt dus wel precies.
wat ik wel weet je kan beter bij 1 maat prop blijven als je ongeveer weet wat je hebben moet en dan met de pitch gaan varieren dan met groter of kleiner proppen. mja dat hangt ook weer af wat je zoekt topsnelheid of pure acceleratie ;)

ik hou je op de hoogte van mijn kennis in props :P is voor mij ook allemaal nieuw haha lekker veel leesvoer zoeken.
ik zit nog te zoeken naar wat en hoeveel een high lift prop lift bij welke toeren hoeveel gram dat is. en dan de lucht die onder de hydro doorstroomt en de achterkant omhoog duwt hoeveel lift je dan effectief nodig hebt.

foto's komen straks ;)
 
zoals gezegd de foto's.

full
full
full




hier en daar een een druipertje(spuitbus...) dus nog even wat schuren voor de echte verflaag erop komt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er keurig uit !
Spuitbus hoeft geen druipers te geven, iets rustiger en vloeiender spuiten, en vooral niet te snel een dikke laag op zetten. :)
 
jaa heb niet echt ervaring met een spuitbus begin wat druipers en aan het einde netjes en strak :P je zag waar ik begon en eindigde ;)
en dank jullie wel :) ik wil me hardware binnen hebben kan ik de andere vleugel er ook op zetten!! hij ziet er zo scheef en onaf uit zo. maarja een dezer dagen komt het binnen.

gr Thom Aka Archer
 
Even wat over het prop verhaal; de hoge pitch props worden vooral bij benzine boten gebruikt, vanwege het lagere toerental bij die boten. Ik denk dat als je een 1.7- 2.0 pitch prop onder je Hydro monteert, je extreem hoge stromen gaat trekken.

Probeer eerst eens een 1.4 pitch prop. Later eventueel dezelfde grootte met 1.6 pitch.

Het belaste toerental is ongeveer het onbelaste toerental x 0,8 (de factor 0,9 die ik las is te optimistisch)

Een schatting van je te behalen snelheid:

Motor waarde kV x propgrootte in mm x pitchwaarde x 0,8 x het lipo voltage x 60 en die uitkomst delen door 1.000.000 en die uitkomst weer vermenigvuldigen met de romp efficiëntie, waarvoor je de waarde 0,8 kan nemen.
 
wat een berekening maar klopt wel ongeveer. mijn wieseltje moet volgens die berekening 47km/u moeten halen, en hij haalt ook wel een snelheid van zo'n 40-45 km/u.. die sla ik op
 
Even wat over het prop verhaal; de hoge pitch props worden vooral bij benzine boten gebruikt, vanwege het lagere toerental bij die boten. Ik denk dat als je een 1.7- 2.0 pitch prop onder je Hydro monteert, je extreem hoge stromen gaat trekken.

Probeer eerst eens een 1.4 pitch prop. Later eventueel dezelfde grootte met 1.6 pitch.

Het belaste toerental is ongeveer het onbelaste toerental x 0,8 (de factor 0,9 die ik las is te optimistisch)

Een schatting van je te behalen snelheid:

Motor waarde kV x propgrootte in mm x pitchwaarde x 0,8 x het lipo voltage x 60 en die uitkomst delen door 1.000.000 en die uitkomst weer vermenigvuldigen met de romp efficiëntie, waarvoor je de waarde 0,8 kan nemen.


zo de knetter! dat is nog eens een berekening!! maar super handig grandioos bedankt!

en hoe kom je op de romp effiecientie waarde? is dat een golbale kaart een hydro heeft een romp effiecientie van... 0.8 zeg jij dan en hoe kan je die preciezer berekenen/ meten?

nogmaals bedankt top ik hou van formules lekker duidelijk en theoretische begin waarde om mee te prutsen!

ik denk ook idd dat een grote pitch van 1.7 1.9 of 2.1 wel heel optimistisch is voor een electro. meeste hydro's voor zover ik er voorbeelden van kon vinden draaide idd 1.4 pitch

Gr Thom Aka Archer
 
Ziet er goed uit!!
Begint er al op te lijken zo he! :D

Het belaste toerental is ongeveer het onbelaste toerental x 0,8 (de factor 0,9 die ik las is te optimistisch)

Een schatting van je te behalen snelheid:

Motor waarde kV x propgrootte in mm x pitchwaarde x 0,8 x het lipo voltage x 60 en die uitkomst delen door 1.000.000 en die uitkomst weer vermenigvuldigen met de romp efficiëntie, waarvoor je de waarde 0,8 kan nemen.

De factor 0,9 had ik hier uit een ander topic vandaan gehaald.

Ik zal eens kijken wat de geschatte snelheid van de mijne dan zal zijn. :)
 
ik zit dan op 42mm met 1.4 pitch op 75 theoretisch. 45mm 1.4 pitch zit ik op 80. en als ik dan van 45mm met 1.6 pitch ga zit ik op 92km/h

hier nog even 2 foto's van het kapje met grijze carbon wrap. kon het niet laten wou weten hoe het eruit zag hahaha :D

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hahaha zijn jullie niet de enige ;) komt ook nog zwart carbon op het ontwerp van majestic ga ik iets aanpassen maar in grote lijnen komt hij er zo in zwart en grijs carbon uit te zien ;) :D moet alleen even zon verfbrander luchtpistool ding kopen voorkant krijg ik anders niet strak! maar i like what i see so far :D

@ sam de wrap die ik gebruik is 13 euro voor 1.20m bij 1 meter :P dus heb wel wat over straks ;) ECHT carbon Ja dat is duur!

en niet vergeten het komt ipv verf heeft alleen een grondlaag nodig. dus je bespaard op verf en koopt die wrap bij carbonshop.nl daar heb ik het weg in elk geval.

Gr Thom Aka Archer
 
De formule in een Excel bestandje zetten waar je de verschillende waardes kan invullen is erg handig. Dan kan je snel veranderingen maken in je setup en het resultaat in theorie zien.

De formule is een aardig goede indicatie. Bij mijn boten klopt het ook heel aardig! De romp efficiëntie is een beetje nattevingerwerk, maar ligt voor een snelle romp op ongeveer 0,8. Hoe losser de romp loopt, hoe hoger de efficiëntie. Maar ook de aërodynamica speelt mee. Mijn Sea Jet Evolution heeft bijvoorbeeld een fikse pop bovenop zitten en met wat tegenwind trekt hij soms achterover. Dan zie je hoeveel invloed de opbouw van je romp heeft.

Je gaat super met de bouw! Erg mooi hoor, de romp is ook mooi groot. Dat gaat zeker spectaculair varen.
 
oow het is eigenlijk bestikkeren?! maar dan met zo'n soort strijkijzer? net zoals in de vliegtuigenwereld veel wordt gebruikt? is wel leuk om daarmee eens een raampje te zetten!
 
Back
Top