Hydro houtbouw projectje.

Ik ga een aantal finnen laten snijden van RVS.
De vorm ben ik nog niet uit, het word zeker wel een gebogen fin.
Ik heb verschillende hydro's zien varen met rechte en gebogen finnen en die met gebogen fin gingen toch aanzienlijk strakker door de bocht.
Ook hier op het forum is daar een voorbeeld van, van Dirk Jan zijn Hydromite.

Ik denk zelf dat je met een rechte fin niet veel zal merken van opwaartse kracht zeker niet als je hem zo scherp hebt en goed uitgelijnd natuurlijk.
Ik snap ook niet echt waarom je de fin in hoogte zou willen stellen, heb je daar ergens een theorie over gevonden?

nou ja hoe dieper hoe meer weerstand. dus je wil hem zo ondiep mogelijk en met de meeste goede kwaliteiten in de bochten (grip) . dus een afweging van weerstand en grip die je moet maken. alles wat onder je boot uitsteekt geeft weerstand en dat wil je voorkomen. kan de precieze tekst niet meer vinden. maar zo heb ik het gelezen.

en een gebogen turnfin. kan je een rechte ook een knik geven? of is dat niet aan te raden?

en toemaar duur even uit rvs laten snijden haha. heb je een kennis die dat kan doen ofzo?

Gr Thom

*edit* ik kan hem ook nog onder een hoek zetten. m.a.w. niet loodrecht naar beneden maar dat hij iets naar binnen wijst. zal wel eens een foto maken met wat ik bedoel ;) heb je ook een deels gebogen turnfin effect (lijkt mij)

Dan zal ik dat ook aan mijn lijstje testpunten toevoegen :)

Rechte hoeken ben ik wel eens tegengekomen maar wat daar de resultaten van zijn weet ik zo niet.

Bij mijn vorige werkgever heb ik wel eens achter de lasersnijder gestaan en met mijn oud collega heb ik nog goed contact dus die kan wel uit 'afval' een paar finnen snijden :)

*edit*: Ik had in mij ontwerp de turnfin ook schuin staan (render achterkant) en dat is mij door meerdere mensen afgeraden. Volgens mij is dat zelfs in mijn topic te lezen.

haha kijk. dat zijn dan handige contactjes ;)

gezien het feit dit mij wel enorm trekt hydronamica en botenbouw sowieso. ga ik een 21+ toets doen en hbo maritiemetechniek doen :) dus ik ga hier ook proffesioneel dan mee verder.

maar qua turnfin. je hebt grip nodig in de bochten. en een gebogen turnfin lijkt mij voor een lichte bouw noodzakelijk dat hij hem ook omlaag houd. en dus niet Alleen als een anker of draaipunt gebruikt. dus denk dat dat heel erg verschilt per bouw.

ik heb een redelijk forse turnfin. met het idee "er kan altijd wat af" op zn laagst komt hij zo'n 5cm diep. op zn diepst is dat bijna 6,5cm dat is meer dan ik nodig heb (had ik destijds gegokt) dus ik ga het zien. liefst heb je zo min mogelijk fin in het water uiteraard. dus vandaar dat ik zei kan die gleuf altijd groter maken dat er minder fin in het water staat ;) hij is redelijk fors haha.

gr Thom

Mooie opleiding! Als die opleiding iets meer in de buurt had gezeten was ik hem ook gaan doen. :)

De turnfin zal in ieder geval een ding zijn wat veel trail&error zal zijn.
Ik wou dat de mijne ook klaar was, kijk nu al uit naar het tunen van de boot :D

haha jaa hier op de nhl in Leeuwarden. dus tsja mazzeltje voor mij haha.

ik hoop ook dat de jouwe snel klaar is. (mits het mogelijk is met je rug) ben heel benieuwd hoeveel ze verschillen uiteindelijk. qua prestatie. gezien jij lichter en kleiner hebt gebouwd met toch wel een behoorlijk krachtige motor. en ik zwaarder en groter heb gebouwd met een krachtige motor ;)

kunnen in de toekomst ooit wel eens een meeting houden kunnen we ze eens naast elkaar leggen en varen. (is niet naast de deur maar toch) vind autorijden niet erg. :)

Gr Thom

Ik wil hem zeker van het voorjaar in het water hebben en dat moet wel lukken.

Meeting zou leuk zijn! Ben ook wel benieuwd naar de verschillen in prestaties :)

*edti* ik rijdt ook gewoon weer auto dus kunnen ook tussenin afspreken :)

dat zou ook kunnen natuurlijk ;)
maar wel respect dat je na zo'n ongeluk weer gewoon autorijd. :) lijkt me toch wel lastig.

ik zal morgen eens even kijken naar het nieuwe CG heb de spant er nu uit en redelijk vlak en opgeruimd. dus dan zal ik ook even fototje posten van het resultaat nu.

nu had ik nog een vraag. een antivonk. is dat aan te raden op 5s? of maakt een vonkje niet uit. lijkt me namelijk een beste klap ineens ruim 18volt op de regelaar.

Gr Thom

nu had ik nog een vraag. een antivonk. is dat aan te raden op 5s? of maakt een vonkje niet uit. lijkt me namelijk een beste klap ineens ruim 18volt op de regelaar.
Gr Thom
Hallo Thom,

De regelaar wordt er niet warm of koud van, de anti spark zorgt er voor, dat het oppervlak van je (goud)stekkers niet beschadigt door de vonken die je trekt bij het aansluiten.

Ik vaar maximaal op 4S dus dan valt de vonkvorming wel mee, maar ik heb er een gewoonte van gemaakt om bij het aansluiten éérst de tip van het Ø4 mm mannetje tegen de rand van het vrouwtje in de nooduit te houden, een eventuele vonk maakt dan een putje in de tip van de stekker en de klem kooi blijft daarvan dan verschoond.

Groeten, Jan.

dat zou ook kunnen natuurlijk ;)
maar wel respect dat je na zo'n ongeluk weer gewoon autorijd. :) lijkt me toch wel lastig.

Dankjewel, ik heb er wel hulp bij :) gelukkig zijn er tegenwoordig goede therapieën die snel resultaat geven en autorijden hoort er tegenwoordig bij wil je ergens komen. Hoe langer je het uitstelt hoe moeilijker het word dus ben toen ik een maand in het corset zat gelijk, als passagier dan wel, in de auto gaan zitten.

Back