1e 5 Tot 6 meter schaalzwever

En nog een voordeel..

Als je ze mailt heb je binnen 24 uur bericht terug en reserve onderdelen zijn op voorraad.
Als je voor een Topmodel gaat, stuur me dan ook een PB, ik kan ze een procent of 10 goedkoper krijgen.

GJ
 
Maar ik heb nog nooit zo'n groot model gehad en wil het in 1 keer goed doen ( als ik het doe), dus ben ik op zoek naar ervaring/tips.?

Eelco,
Wat is de grootste zwever die je tot nu toe hebt gevlogen? In 1 keer goed heeft wel een risico in zich als je nog nooit een zwever hebt gevlogen die zich echt met rol-en richtingsroer moet laten sturen. En om dan meteen een paar duizend euro op het spel te zetten......

Persoonlijk zou ik dan eerst ervaring gaan verzamelen met bijv een 2e hands zwever tussen de 3,5 en 4 meter en dan als 2e stap een mooie zwever boven de 5 meter.

Max
 
Nou, over het vliegen maak ik me geen zorgen. Grootste zwever tot nu toe was een HF Duo Discus van 3 meter 7. Mijn huidige grootste zwever is een Tangent Flamingo 2006 van 2 meter 60.

Ik wil graag een grote schaal zwever. Hoeft geen 6 meter of meer te zijn, maar veel kleiner dan 5 m is ook niet echt de bedoeling. De hier genoemde Topmodel Ventus 2c lijkt heel mooi. Aan de andere kant is iets met een e-aandrijving in de rug van de romp ook mooi. Ben benieuwd of dat hierin zou passen. Een schaalzwever met een propeller aan de neus is niet de bedoeling.

Het is duidelijk dat een groot model niet gratis is. Een duurder model betekent dan alleen dat het wat langer duurt voordat hij af zal zijn. ;-)
 
Een schaalzwever met een propeller aan de neus is niet de bedoeling.

Spiek eens op RC Network; dit schijnt/lijkt een nieuwe trend te worden nu er een echte zwever is die een soortgelijke set-up gebruikt :rolleyes: (ben ff de naam van die kist kwijt)
Er zijn al de nodige 6 en 7 meter bakken met een prop op de neus en een schaal neusspinner (Freudenthaler is al in die markt gesprongen).
en dit is geen 1 april grapje :confused:
 
Ik zou ook wel willen weten wat je grootste zwever tot nu toe geweest is. (sorry tijdens dit typen is het antwoord boven al gegeven.)
Mijn broer is van een graupner cirrus als grootste zwever gelijk naar een 6 meter ash-26 over gestapt dat was best een grote overstap.
Maar het kan wel want hij vliegt er na 12 jaar nog steeds mee.
Ik ben voor ik naar de 6 meter ben gegaan eerst met een 4 meter ash-26 van beineke begonnen.
Deze vliegen heel goed ze hebben tegenwoordig ook een 4.5 meter in het programma.
ASH 26 4500 mm Beineke Modellflugversand
Je heb er dan wel wat werk aan maar dan heb je voor niet zo veel geld een prima semi schaalzwever.
Welfkleppen heb ik er nooit ingebouwd omdat ik daar het nut nooit van heb ervaren.
Bij mijn 6 meter heb ik ze nooit gebruikt het is dus maar wat je wil.
 
Aan de andere kant is iets met een e-aandrijving in de rug van de romp ook mooi.
Dan moet je er wel rekening mee houden dat het hoofdwiel iets verder naar voren moet of je moet een zwever kiezen met naast het hoofdwiel ook een neus wiel.
De zwever wil anders snel op zijn neus gaan staan.
Daar had ik met mijn 6 meter ash-26 last van.
(persoonlijk zou ik voor het geld wat dat gebeuren kost een mooie sleepkist bouwen en die een clublid laten vliegen.)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
6M ASW 28 van een lid van mijn oude club, afgelopen zondag. Fabrikant van het model ontgaat me even. In Ieder geval Duits.

y8emy2up.jpg


ubu5e8av.jpg


Kostenplaatje rond de €800 als ik me niet vergis voor deze aandrijving..
 
Nou, over het vliegen maak ik me geen zorgen. Grootste zwever tot nu toe was een HF Duo Discus van 3 meter 7. Mijn huidige grootste zwever is een Tangent Flamingo 2006 van 2 meter 60.

Ik wil graag een grote schaal zwever. Hoeft geen 6 meter of meer te zijn, maar veel kleiner dan 5 m is ook niet echt de bedoeling. De hier genoemde Topmodel Ventus 2c lijkt heel mooi. Aan de andere kant is iets met een e-aandrijving in de rug van de romp ook mooi. Ben benieuwd of dat hierin zou passen. Een schaalzwever met een propeller aan de neus is niet de bedoeling.

Het is duidelijk dat een groot model niet gratis is. Een duurder model betekent dan alleen dat het wat langer duurt voordat hij af zal zijn. ;-)

Dan heb je inderdaad al ervaring met zwevers die echt gevlogen moeten worden. Ik werd getriggerd door jou opmerking ' in 1 keer goed' omdat ik zie dat mensen die een schuimwafel kunnen vliegen soms de illusie hebben dat alle kisten zo eenvoudig vliegen. Dat leidt dan vaak tot (dure) teleurstellingen. Je gaf al aan dat je een ervaren modelvlieger bent, dus wellicht had ik beter moeten weten.

Max
 
Ik had deze.
Foto-SFM4XYZL.jpg


Ik moest hem met een elastiek wegschieten om de neus stand te voorkomen.
(met de huidige zenders en wat Arno aan wiel linkt is het allemaal wel wat makkelijker)
Foto-RPFHFKLL.jpg


Maar zo vond ik hem het mooiste met de motor binnen.
Foto-KV4WECJU.jpg

Al had hij geen motor gehad had ik hem nooit verkocht nu ben ik blij dat ik hem weggedaan heb.
Gesleept worden is het makkelijkste wat er is om boven te komen.
 
Spiek eens op RC Network; dit schijnt/lijkt een nieuwe trend te worden nu er een echte zwever is die een soortgelijke set-up gebruikt :rolleyes: (ben ff de naam van die kist kwijt)
Er zijn al de nodige 6 en 7 meter bakken met een prop op de neus en een schaal neusspinner (Freudenthaler is al in die markt gesprongen).
en dit is geen 1 april grapje :confused:

De LAK17 FES


Future of gliding - Front Electric Sustainer

Zie ook Robbe: FES-Antrieb VENTUS 2 cx 6m - Modellzubehör - Zubehör/Ersatzteile


Groet,

Harry
 
In 1 keer goed
Daarmee bedoel ik eigenlijk dat ik niet verwacht dat ik veel van dit soort projecten zal starten. Ik zie het als één kans om zo'n model te bouwen en te vliegen. Daarom moet het in 1 keer goed ;)

Een schaalzwever met een propeller aan de neus is niet de bedoeling.
Laat ik deze opmerking maar inslikken. De oplossing zoals Harry van Melick die liet zien is eigenlijk best mooi. Ook omdat de prijs van een uitklapbare aandrijving wel heel erg kostbaar lijkt.
Een vaste pylon met motor op de rug kan natuurlijk ook, dan blijft slepen ook nog een mogelijkheid. Maar als ik eerlijk ben vind ik een mooie witte prop in de neus dan mooier.

Vandaag dan toch maar eens de rolmaat in de auto gebruikt. Ik kan ongeveer 2 meter 30 aan één stuk meenemen tussen de achterklep en het handschoenenkastje. Dat zal wel een beetje op het randje zijn of niet?
 
Een vaste pylon met motor op de rug kan natuurlijk ook, dan blijft slepen ook nog een mogelijkheid. Maar als ik eerlijk ben vind ik een mooie witte prop in de neus dan mooier.

Ik wijk dan maar eens opnieuw een ietsepietsie af van het normale maar, afgaande op mijn eigen ervaringen, is de ideale plek voor de sleepkoppeling niet in het puntje van de neus maar aan de onderzijde van de romp.
Voor de gemiddelde 5-6 meter kist tussen de 5 en 10 cm vanaf de rompneus gemeten! Mijn ervaring is, dat de zwever met de lijn gekoppeld op die plek, simpelweg stabieler achter de sleepkist hangt.
En dan is "nieuwe stijl" die motoras die uit het puntje van de neus komt geen issue :)
 
Eelco, als je mijn Topmodel Ventus eens wil zien dan moet je maar even een PBtje sturen.

Wat ontzettend aardig. Ik zat net nog op de website van Topmodell te kijken en stuur je inderdaad even een PB-tje. Thx.
:D
 
Eelco, je hebt antwoord.
Ik wil je toch ook aanraden om naar Berlicum te komen.

sleeptreffen-6-oktober

Je kan dan ook meteen kennismaken met de mensen die je waarschijnlijk wel vaker op sleepmeetings tegen gaat komen.
Ik zal nog wat mensen aanschrijven met grote zwevers, kijken of ze willen komen.

GJ
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eelco, leuk om te lezen dat je ook met een HF duo Discus vliegt en een Flamingo 2006. Heb beiden ook. De Flamingo gaat aan de lier de lucht in. Een maatje groter ook in gedachten en als tussenmaat straks eerst een Graupner Diamant "afbouwen". Die is 4.5 meter span. Tussentijds al wel wat bekeken en een Airworld ASW 15 vind ik ook een erg fraai model...
Ga het volgen wat het wordt voor jou.

Groeten Peter.
 
Back
Top