jan brilman
Forum veteraan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik zat nog even te kijken, maar als ik de post van Arno888 serieus neem moet ik voor Nederlandse omstandigheden, geen hellingen en alleen thermiek, geen RG15 met 11% kiezen. Dus geen Paritech.
Maar de 5 meter ASG29 van de Robbe Fiberline lijkt toch ook wel heel bijzonder ( we kijken nog steeds niet naar de prijs), want als ik die bijvoorbeeld vergelijk met de 5.2 meter Ventus van Moller, dan komt die gebouwd niet echt goedkoper uit, terwijl de ASG glas/glas is en helemaal uitgebouwd. Ook lijkt de ASG het goede gewicht en profiel te hebben. Bovendien ben heb ik het idee dat ze bij Robbe goeddoordachte systemen gebruiken.
Ik hoor graag meningen![]()
Oja, Bertus..... waar kijken we naar? De ASH26?
;-)
Ik vind ook dat je met een schaalkist niet voor de presentaties moet gaan.
Dat valt altijd tegen.
Een schaalkist is om op schaal te vliegen.
Een thermiek kist is voor thermiek te vliegen.
Kisten die alles kunnen zijn er niet.
FF de juiste woordkeuze vinden![]()
ik ben het niet helemaal met je eens, of is het nou, ik ben het helemaal niet, met je eens .................
Bertus, er vliegen tegenwoordig schaalkisten rond die het menig specifiek zweefmodel, zelfs F3J kisten errug moeilijk kunnen maken. De ontwikkeling heeft niet stil gestaan; je ontkomt alleen niet aan het feit dat deze schaalkisten, veelal vol GFK, een aardige duit kosten.
Nu kunnen we wel blijven zeggen dat dit soort spul aso duur is maar je moet niet vergeten dat er minder van dit soort toestellen geproduceerd worden als Samsung Galaxy 3's wat wel de belangrijkste reden is.
En verder denk ik dat de zelfbouwers onder ons verdomd goed weten dat wanneer jezelf bouwt de kosten die je maakt, ook beduidend meer zijn als de kosten van een pakje chips!!
Alleen strijk je bij zelfbouw de kosten over een beduidend langere periode uit.
Als voorbeeldje een 6 meter ASH van Schüler. Daar vraagt die mijnheer 1700 euro voor. Een rompje voor een dergelijke kist is wel ergens te vinden voor een 300 euro schat ik zo. Dan een wiel erin, en wat verdere afwerking en ik zit al snel op het dubbele. Het materiaal voor de voll gfk vleugels plus het stab en verdere zaken zal ook ergens rond de 300 Euro liggen en dan zit ik toch al rap op 1000 Euro.(puur materiaalkosten)
En nou heb ik nog niets gezegd over de "randvoorwaarden", waarmee ik die mijnheer zijn werkplaats en mallen bedoel![]()
1700 Euro is dan echt niet teveel in dit geval !
Het punt is alleen dat een ieder voor zichzelf moet beslissen of hij dat besteden wil !
Hey Arno.
Ik heb het er toch niet over dat een mooie gfk kist te duur is?
Maar er zit wat zweef prestaties een flink gat tussen die twee zover ik het kan beoordelen.
Zoals ik al eerder zei; ECHT NIET !!
Topmodel Discus - Discus 2c, Topmodell, 4,5m, incl Antrieb