Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Helemaal Richard ,die 4 min kwali is van de 1/10 ,wat mij betreft houden we het bij ons gewoon op de 5 min.
Uit de uiteindelijk uitslag kan je natuurlijk ook nog diverse ranglijsten uitfilteren .
Bv voor de 45+ ers ,rookies , je zou zelf een onderscheid kunnen maken tussen gesponsorde rijders en prive rijders . Dus buiten een all round uitslag een gesegmenteerde ranglijst zonder dat je allerlei extra finale's hoeft te rijden. OP termijn zie ik toch meer rijders komen die dan misschien niet zozeer voor de all round klassement gaan maar voor een klassement die voor hun het meest aantrekkelijk is .
Persoonlijk vindt ik ook de vereenvoudiging van de handout tyres uitvoering in deze 'grand finale ' (deze naam vindt ik beter recht doen aan het systeem) ook een groot voordeel. Want dat we daar naar toe moeten is iedereen het toch wel eens.
 
Als er mensen zijn met goeie voorstellen dan moeten ze die gewoon indienen en komen uitleggen en verdedigen op de meeting omtrent de regels.
Daar wordt er gestemd en de meerderheid beslist, simpel.
Wedstrijden worden dan gereden volgens de regels die de meeste rijders hebben kunnen overtuigen en zo blijven de rijders ook rijden.
Enkel jammer dat er zo weinig rijders komen stemmen wat er volgens mij toch op wijst dat ze tevreden zijn met de huidige werking.
 
Als er in de voorstellen niets echt iets baanbrekends zit niet nee, maar mocht Hans zijn voorstel indienen, dan lijkt het me dat het wel wat drukker is.
Overigens zijn de 1/8 vergaderingen altijd wel goed bezocht hoor!
 
Als er mensen zijn met goeie voorstellen dan moeten ze die gewoon indienen en komen uitleggen en verdedigen op de meeting omtrent de regels.
Daar wordt er gestemd en de meerderheid beslist, simpel.
Wedstrijden worden dan gereden volgens de regels die de meeste rijders hebben kunnen overtuigen en zo blijven de rijders ook rijden.
Enkel jammer dat er zo weinig rijders komen stemmen wat er volgens mij toch op wijst dat ze tevreden zijn met de huidige werking.


Ha Patrick,
Misschien dat je mijn eerdere post niet gelezen heb of begrepen;
Ik (en anderen) proberen niet alleen te kijken of die ene individuele rijder het naar zijn zin heeft ,want dat is waar de meeste rijders naar kijken op of voor de jaarlijkse vergadering , maar willen het in een veel breder verband zien dus ook hoe we het voor alle rijders aantrekkelijker kunnen maken EN hoe we de boel beheersbaar kunnen houden of maken (geluidoverlast en gehoorbeschadiging , kosten , snelheid en race organisatie) . En ook hoe we de 'hand out tyres' eenvoudig ,goedkoop en gemakkelijk uitvoerbaar kunnen implementeren / invoeren en dat alles gelijktijdig . Dit is ook van belang om onze hobby/sport te kunnen laten concureren met andere vrijetijds bestedingen zodat we weer meer aanwas krijgen en kunnen behouden.
Nu weet ik dat voor jouw de gesmeerde banden mogen blijven maar dat is geen houdbare zaak en staat in contrast met bovenstaande doeleinden
In dit verband voeg jouw opmerking weinig toe en had ik van jouw wat meer nuttige inbreng verwacht.
 
Hallo Hans,

Zolang het systeem niet veranderd dacht ik dat alle voorstellen gestemd moeten worden op de vergadering. Zoals ik in mijn post probeer duidelijk te maken is het dus mijn inziens zaak om concrete voorstellen volledig uit te werken en deze te presenteren zodat er kan over gestemd worden.
Het is dus geen zaak van die ene individuele rijder maar het is juist de meerderheid van de rijders die moeten overtuigd worden van het nut van een wijziging.

Dan wat betreft mijn mening over gesmeerde banden zou ik het appreciëren als je geen woorden in mijn mond legt. Ik ben helemaal geen voorstander van gesmeerde banden en dat mag wat mij betreft volgend jaar gerust wijzigen.
Zoals ik verleden jaar ook duidelijk heb gemaakt zijn er mijn inziens maar drie opties op dit vlak:
of gesmeerde banden toelaten,
of werken met handout tires
of werken met een waterdicht controlesysteem (en dan refereer ik naar het systeem in Duitsland waar elke wedstrijd banden in beslag worden genomen en naar een labo gestuurd worden voor testen).

En dan wat betreft mijn "nuttige inbreng" heb ik hier een lijstje klaarliggen met uitgewerkte voorstellen om in te dienen. Deze heb ik verzameld gedurende het jaar op basis van dingen die mijn inziens beter kunnen.
Dus op dat vlak zal ik zeker wel mijn steentje bijdragen en er ook bij zijn om ze te verdedigen en te stemmen.

De laatste zin in je post had ik dus liever niet gelezen want vind ik hoegenaamd niet constructief.
 
Hans reageert op elke op- of aanmerking alsof je hem aanvalt en slaat meteen terug. Hij is wel bereidt om het één en ander te verduidelijken, maar dan moet je je vraag heel voorzichtig inkleden (zie de vraag van Richard op de vorige pagina).

Ik denk dat jij de juiste weg bewandeld, Spillertwo, en ben benieuwd naar je voorstellen.

Voor diegene die denkt 'waar bemoeit hij zich mee': ik wil al een aantal jaren meedoen in de 1/8 onroad, heb allang twee auto's staan, maar tot nog toe is het er niet van gekomen omdat ik te druk was met buggy's en truggy's...
Als de regels ten voordelen van de instromers zullen wijzigen juich ik dat alleen maar toe...
 
Das toch algemeen bekend Jaap??
Gewoon met een intens grote korel zout nemen. Links erin, en rechts met een enorme snelheid er weer uit. :-)
Hij mag en kan alles zeggen. maar owee als er iemand antwoord /commentaar geeft.

What's new !
 
Laatst bewerkt:
Hans reageert op elke op- of aanmerking alsof je hem aanvalt en slaat meteen terug.
Nee, dat is Roelof. ;)
Hij is wel bereidt om het één en ander te verduidelijken, maar dan moet je je vraag heel voorzichtig inkleden (zie de vraag van Richard op de vorige pagina)

:confused:

Sorry Jaap, maar ik ben het echt totaal met je oneens, echt totale onzin wat je nu loopt te verkondigen!
 
Patrick, Het nadeel van het op de vergadering of er vlak voor ,presenteren van ideen is dat er een korte tijd is om er over na te denken en met anderen te overdenken , waarom niet gelijk op dit forum ? Kan je het een en ander gemakkelijker uitleggen dan op een vergadering waar alles binnen een vrij kort tijdsbestek afgehandeld moet worden en ben je dan ook bereid om zitting te nemen in het sectiebestuur om je ideen te verwezelijken ? Wat banden betreft heb je mij zelf verteld dat alles wat de auto sneller maakte bij jouw welkom was incl de gesmeerde banden , en dat de auto sneller wordt met gesmeerde banden is niet omstreden. Controle van banden door een lab lijkt me overigens een moeilijk begaanbare weg , willen we de handout tyres goed laten functioneren moet het een eenvoudig systeem zijn ook in organisatorisch opzicht.

Wat betreft de reacties van Bart Banaan (wat's in a name) en Hugo deel ik de mening van Ruud dat deze topic en organisatie van 1/8 competitie gevoerd moet worden door de rijders zelf of mensen die dat willen gaan doen of op zijn minst , recentelijk, dit enige tijd gedaan hebben.
Ik vindt dat Bart er hoog van de toren blaast als niet 1/8 rijder , geen nomac lid zijnde ,geen lid van enige vereniging aangesloten bij de Nomac ......................................
 
Jij mag vinden wat je wil, Hans
...
Zo'n vier jaar geleden heb je al zo'n discussie aangezwengeld hier op het forum en ook toen liep het op niets uit...

Verder gaan jouw plannen over het aantrekken van nieuwe 1/8 rijders. Ik ben dus jouw doelgroep die aangesproken moet worden door het nieuwe concept. Ik ben een van de mensen die jij moet overtuigen van een andere wedstrijd opzet.
Als je mij al in een hoek zet door rare opmerkingen, hoe denk je dat anderen erover denken?
Mijn topics hier op het forum horen bij de meest gelezen en meest gerageerde, ik heb met mijn websites meer mensen geholpen en gemotiveerd om door te gaan met modelauto's dan menig andere modelbouwer.

Jij blaft echt tegen de verkeerde boom; als je mij weet te overtuigen dan kan ik meer voor de groei 1/8 betekenen dan jij je kan voorstellen. Veel mensen hier op het forum reageren niet, maar lezen wel mijn posts en scharen zich achter mijn visie. Zij weten dat ik het beste met de RC-cars liefhebbers voor heb en zij vinden mijn visie het lezen waard...

Ik heb een rijklare Serpent 966 en zou zo mee kunnen doen als ik er een beetje vertrouwen in had.... Maar ik heb nog geen tijd gehad om er mee te rijden, in principe kan ik weer lid worden van REAL80 en mee doen in de 1/8 onroad klasse... (maar dan moet ik wel eerst veel uren oefenen om dat ding op de baan te houden ).

Overtuig mij, zorg dat ik me welkom voel in de 1/8 onroad klasse en dan zullen meer mensen de stap naar die klasse wagen. Als ik al geen zin heb om jou in het echt te ontmoeten (door je gezeik hier), hoe wil je dan in de pit normaal doen?.
Ik zie het nu niet zitten om mee te doen aan 1/8 onroad wedstrijden omdat ik geen zin heb in gezeur, ik wil lekker een gezellig weekend trainen en wedstrijd rijden met gelijk gezinden die de strijd alleen op de baan voeren met de rc-cars in plaats van in de pit, op de rijderstelling of op een forum...

In de 1/8 offroad klasse rijden elke maand zo'n 70 'vrienden' van me en dat zijn allemaal concurrenten op de baan, maar 'vrienden' op fora, in de pit en op de stelling...
 
Pff dus als je geen lid bent van Hans zijn clubje moet je maar gewoon je mond houden. Lekkere instelling daar zal je vast veel rijders mee trekken.
Ik vind dit een hele interessante klasse maar als ik dit topic doorlees twijfel ik er niet eens aan om van off-road naar on-road over te stappen.
 
Hans,

Denk dat je de werkwijze van het presenteren van nieuwe voorstellen verleden jaar dan toch niet gevolgd hebt. Als je een wijziging wil voorstellen dan moet je dat schriftelijk doen en dit wordt online gezet op de Nomac site. Daar kun je ruim voor de vergadering alle voorstellen nalezen en er je mening over vormen. Op de vergadering mag de persoon in kwestie dan zijn voorstel nog situeren en verdedigen. Vervolgens kan er kort over gediscussieerd worden en wordt er gestemd.

Ik heb verleden jaar meerdere voorstellen gedaan en het merendeel is ook goedgekeurd geworden. Ook dit jaar zal ik mijn voorstellen formuleren en op deze wijze mijn bijdrage leveren.

Eén van mijn voorstellen zal bvb zijn om te werken met drie kwalificaties van vijf minuten en daarna indeling in een A/B/C finale op basis van de ranking na kwalificaties waarbij iedereen een finale zal rijden van 30 min. Ik voorzie twee uitzonderingen hierop: als er slechts één rijder is dan wordt de finale niet gereden en als er 2 rijders zijn dan wordt de finale in kwestie beperkt tot 15min. Ik zal dit voorstel indienen samen met een volledig tijdschema zodat het ook duidelijk is dat het perfect zal werken binnen de timing van een racedag.
Hiermee is het de bedoeling dat iedereen in principe een finale mag rijden en krijg je ook meer strijd in de kwalificaties om daar voluit te gaan.

Verder heb ik geen belangstelling om toe te treden tot het sectiebestuur. Heb dat vroeger al gedaan in België en ik investeer mijn tijd liever in het rijden dan in het managen.
Mijn voorstellen zijn ook niet van die aard dat ze nog moeten verwezenlijkt worden. Als ze geïmplementeerd worden als regels dan maken ze de zaken enkel simpeler en niet complexer.

Qua banden ga ik niet honderd keer mijn visie meer uiteenzetten. Ik denk dat mijn drie alternatieven duidelijk geformuleerd waren. Weet wel dat een half uitgedacht idee qua implementeren van handout tires bij mij gegarandeerd een neen stem zal ontvangen.
Handout tires implementeren wil zeggen dat alles duidelijk moet zijn en dan bedoel ik: levering, prijs, procedure om banden te gebruiken, hoe en wie ze zal afdraaien, shores,... Het lijkt simpel maar als ik kijk naar de foto's van het WK dan zie ik daar wel vrolijk een team bandendraaiers er zich mee bezig houden en dat zie ik nog niet gebeuren op een NK.
De procedure van Duitsland met een labo test lijkt mij daarentegen geen werk op de race zelf en toch voldoende effectief. Er zal weliswaar een kleine kost aan verbonden zijn voor de organisatie maar dat lijkt me niet onoverkomelijk vanuit de Nomac.
Sowieso dien ikzelf op dit vlak geen voorstel in. Het huidige systeem werkt en ik hoor er weinig klachten over. En zoals de meesten kan ik zowel rijden met gesmeerde als ongesmeerde banden. In Rucphen maakt dat voor mezelf 0.2sec verschil op mijn snelste ronde dus zo indrukwekkend vind ik dat allemaal niet.

Dan tenslotte nog mijn visie over de gezelligheid in 1/8 racen.

Alhoewel dit forum misschien het idee kan geven aan mensen dat er constant bitsige discussies zijn bij ons wil ik toch echt duidelijk maken dat dat niet het geval is.

Op een wedstrijd is iedereen druk bezig met zijn race want het is sowieso een goed gevulde dag die snel voorbij gaat.
Ik denk dat er ook veel lol gemaakt wordt op zo'n dag en moet zeggen dat de sfeer toch allemaal wel relaxed is onder elkaar. Uiteraard wordt de strijd op de baan tot het uiterste gestreden maar dat lijkt me ook normaal, de bedoeling en de uitdaging.

Dit jaar werd er bvb niet over banden en smering gediscussieerd want het was gewoon vrij. Wilde je smeren dan deed je dat, wilde je dat niet dan deed je het niet. Wat kan er nu nog meer relaxed zijn :-)
Ik heb ook geen grote verschuivingen vastgesteld qua posities versus 2012 waar dit wel een discussie was.
De snelle rijders waren dit jaar nog altijd de snelle rijders, de tragere rijders nog altijd de tragere rijders.
 
Ik stel me altijd constructief op en heb zelf enkele wedstrijdseries opgericht, (mede-)organiseer modelbouw dagen, heb een club (mede-)opgericht en ben al jaren de oprichter en eigenaar van www.rc-junkies.com en www.rc-junkies.nl. Met die sites heb ik de laatste jaren meer mensen 'aan de modelauto geholpen' en met hun modelauto's geholpen dan welke andere organisatie dan ook...

O ja, ook Truggy Masters | , Elektro offroad | , www.classic-rc-junkies.net zijn mijn websites en die worden ook dagelijks door vele bezoekers bezocht...

Mijn topics hier op het forum horen bij de meest gelezen en meest gerageerde, ik heb met mijn websites meer mensen geholpen en gemotiveerd om door te gaan met modelauto's dan menig andere modelbouwer.

Jij blaft echt tegen de verkeerde boom; als je mij weet te overtuigen dan kan ik meer voor de groei 1/8 betekenen dan jij je kan voorstellen. Veel mensen hier op het forum reageren niet, maar lezen wel mijn posts en scharen zich achter mijn visie.

Hmmmm, wat ben jij eigenlijk goed Bart ;)

Heren, spreek dit lekker op de baan uit, jullie zetten jezelf alleen maar voor lul zo.
 
De waarheid mag ook wel eens gepost worden... :-D Dank je voor het compliment.

Met selectief shoppen in mijn reacties wil jij nu ook een bepaald beeld neerzetten en probeert mij voor lul te zetten. Leuk hoor...
 
Ha Patrick,
In ieder geval fijn dat je je ideen vast hier neer zet zodat we ook daar eens met z'n allen over kunnen nadenken.
Er zitten in ieder geval wel raakvlakken in onze ideen ,dat is in ieder geval positief . Ik meende dat in Duitsland ook de handout tyres gebruikt (gaan ) worden omdat de lab controle niet waterdicht is en te omslachtig. Je hoort mij trouwens niet zeggen dat jij niet op ongesmeerde banden zou kunnen rijden hetgeen overigens voor het grote gros rijders van toepassing is . Met de huidige bandenmaten is m.i. afdraaien helemaal niet nodig . De meeste merken leveren als set de banden in goed bruikbare maten aan en de condities zijn natuurlijk voor iedereen hetzelfde . Alleen iemand na 3 heats naar huis sturen gaat mij te ver ,je zou ook 11 of 12 rijders in een laatste finale kwijt kunnen en een totaaluitslag blijf ik aantrekkelijker vinden ,zeker voor de niet toppers ,of zijn we dat allemaal ?
Wat apart is dat je op dit topic de rijders zelf niet hoort klagen over een sfeer die niet goed zou zijn :) zijn de buitenstaanders die die conclusie trekken :-)
 
Ik denk dat een A-B-C finale in de praktijk geen gelijke kansen zal geven. Als het bijvoorbeeld gaat regenen in de laatste finale zal dit voor de collega Rc vrienden :-) die een snelle kwali gereden hebben slecht uitpakken voor de einduitslag. Ik denk dat het weer dan teveel invloed gaat hebben op de race... Of krijgen we in 2014 net zulk mooi weer??
 
Hallo Hans,
De suggestie om bij de finales de 21st deelnemer te laten meerijden in de B finale vind ik een goed idee. Er moet natuurlijk wel voldoende plaats zijn op de rijdersstelling.
Precies voor dit plaatsgebrek zou ik in geval van 22 rijders wel kiezen om deze 2 rijders dan een C finale te laten rijden van 15min. Vanaf 3 rijders kun je naar 30min gaan.
Dit is toch wel iets dat ook moet bekeken worden want vooral in het NK met in principe 24 rijders komt dit toch wel voor.
Heb het even nagekeken op my RCM en in 2013 waren er op vier wedstrijden in het NK 21 rijders en op twee wedstrijden waren er 23 rijders.

Hallo Ad:
misschien moet ik het voorstel van de A-B-C finale even verder uitleggen.
Op basis van de kwalificaties wordt er een ranking gemaakt van alle rijders op basis van hun snelste tijd.
Bvb voor het NK krijg je dan een lijst van nummer 1 tem nummer 24.
Nummer 1 tot 10 is de A finale, nummer 11 tot 20 is de B finale, nummer 21 tot 24 is de C finale.
Dit bepaalt echter ook al voor een stuk de eindranking. In de A finale strijdt je voor de eerste 10 plekken, in de B finale voor plek 11 tot 20,...
Het is dus niet zo dat je nadien nog even een volledige nieuwe ranking gaat maken op basis van het eindresultaat van alle finales.
Dat is juist de reden waarom de kwalificaties dan weer een stuk belangrijker worden en we daar meer racedruk gaan zien. Want voor een stuk wordt je eindresultaat daar reeds bepaald.
Als het bovendien begint te regenen in een finale dan heeft dit voor iedereen in die finale dezelfde impact en gaat dus niet de rijder uit de droge C finale aan de haal met de beker :-)

Maar zeker merci voor de tip, mijn voorstel is er al mee aangevuld met de exacte omschrijving van de werking van de ranking op het einde :-)

En ik stem in ieder geval voor allemaal droge wedstrijden in 2014, maar of we het gaan krijgen is afwachten :-)
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop toch echt dat je 'rijderstelling' bedoelt in plaats van 'podium', want om alle 22 deelnemers te eren op het podium lijkt mij een beetje krap...
Waarom niet drie finales van 8 man bij een deelnemers veld van 24 man? (of finales van 7 man bij 21 deelnemers)?
 
Back
Top