Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Brandweer wil inzet drone zonder vergunning

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22004078/__Brandweer_wil_inzet_drone__.html


RIJSWIJK*-*De brandweer moet zo snel mogelijk drones kunnen gebruiken zonder er een vergunning voor te moeten aanvragen. Sinds afgelopen zomer is het gebruik ervan zonder vergunning verboden. Een voor 50.000 euro aangeschafte drone staat daardoor ongebruikt in de kazerne. Dat stelde brandweercommandant Diemer Kransen vrijdag in EenVandaag.Foto: EPAInzet van een drone is om privacyredenen aan strenge regels gebonden. Niet alleen particulieren, maar ook hulpdiensten van politie en brandweer mogen ze niet zomaar gebruiken: er moet eerst een vergunning worden aangevraagd. Bij noodsituaties is dat niet te doen. Bij de grote brand in Leeuwarden vorige week mocht de brandweer ook geen drone inzetten.Volgens Kransen, commandant van Midden- en West-Brabant, komt een snelle actie de veiligheid alleen maar ten goede. Nu worden brandweermensen in gevaarlijke situaties gestuurd om de boel te onderzoeken, terwijl drones dat veiliger en beter doen.
 
Ik las net in de luchtvaartuigen.pdf van Ilent dat een ontheffing aanvragen bij de gemeente sinds 1 oktober 60 euro kost.

Geld dit voor alle verzoeken?
 
"Inzet van een drone is om privacyredenen aan strenge regels gebonden."

Interessante verwarring. Dus die ILenT vergunningen zijn er voor de privacy, net nu het verbod om vanuit de lucht te fotograferen op geheven is.

Nee

IlenT vergunning is voor het vliegen. Dat jij er toevallig een camera onderhangt is een ander verhaal.
 
Nee

IlenT vergunning is voor het vliegen. Dat jij er toevallig een camera onderhangt is een ander verhaal.

Klopt maar dat is niet zoals het in de krant staat. Dan is de vraag of die journalist dat argument verzonnen heeft of dat het van de brandweer kwam.

Geeft natuurlijk ook wel aan wat belanghebbende partijen hebben laten liggen. Waarom zou je als je commerciel boven een braakliggend terrein wil vliegen een volledig gekeurd model en een vergunning om op te stijgen nodig hebben?

Hetzelfde geldt voor vliegen boven boven bebouwing. Een WA verzekering zou toch genoeg moeten zijn.

Boven mensen en (spoor)wegen vliegen is natuurlijk wel iets wat aan strenge eisen moet voldoen.
 
Klopt maar dat is niet zoals het in de krant staat. Dan is de vraag of die journalist dat argument verzonnen heeft of dat het van de brandweer kwam.

Geeft natuurlijk ook wel aan wat belanghebbende partijen hebben laten liggen. Waarom zou je als je commerciel boven een braakliggend terrein wil vliegen een volledig gekeurd model en een vergunning om op te stijgen nodig hebben?

Hetzelfde geldt voor vliegen boven boven bebouwing. Een WA verzekering zou toch genoeg moeten zijn.

Boven mensen en (spoor)wegen vliegen is natuurlijk wel iets wat aan strenge eisen moet voldoen.

Heel simpel. Je heb met ander lucht verkeer te maken.
De hoofdlijnen van de cursus bij het eurousc gaat voornamelijk over risico analyse en gebruik van het luchtruim.

Je wilt niet weten hoeveel laag vlieg gebieden wij hebben in nederland.
En ja daar kwam ik tijdens de cursus pas achter ;)
 
Je lijkt het niet serieus te nemen....
Google eens op "Laagvlieggebieden Nederland"en dan zie je ze wel.
Een voorbeeld is deze. Zoals je ziet mag militair verkeer in dit gebied tussen 100 en 1000 voet AGL vliegen. Dus tussen de 30 en 300 meter. Nederland ligt vol met dit soort gebieden.
Een 747 op 50 meter zul je er niet snel zien maar heli's en F16's mogen er nog lager dan 50 meter....

area_maas_waal.jpg


Deze gebieden zijn niet altijd actief maar als ze dat wel zijn moet je een beetje opletten.
 
Je lijkt het niet serieus te nemen....

Deze gebieden zijn niet altijd actief maar als ze dat wel zijn moet je een beetje opletten.

Grappig dat voor hobbyisten het volgende volstaat:
". vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 300 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G, mits
[...]
2° voor vluchten binnen een gebied waarin laag mag worden gevlogen door civiele of militaire luchtvaartuigen iemand met de bestuurder van het modelluchtvaartuig meekijkt om deze te kunnen waarschuwen voor luchtvaartuigen;"

Blijkbaar moeten professionals daar een dure cursus voor volgen. :-)
 
Blijkbaar moeten professionals daar een dure cursus voor volgen. :-)

Dit is voor vluchten op plaatsen die vanwege additionele risico's ten alle tijden voor hobbyisten verboden zijn.
Je kan wel proberen om alle regelgeving belachelijk te maken alsof er alleen maar een aantal dombo's bezig zijn om ijverige "professionele" vliegers te pesten, maar de werkelijkheid ligt wel even wat genuanceerder.

Groet,

Ad Bakker
 
Klopt, ik zag gisteren een Boeing 747 op 50 meter hoogte over Tilburg vliegen. Kon de Passagiers koffie zien drinken.

Blijkbaar moeten professionals daar een dure cursus voor volgen. :-)


Deze opmerkingen zeggen genoeg lijkt mij :murder:

En DAAROM is die regelgeving en opleiding zo belangrijk.
Puur omdat mensen echt geen idee hebben wat er boven ons hoofd gebeurt en geen idee hebben hoe het werkelijk in elkaar steekt.

ILenT wil alleen maar dat je weet waar je mee bezig bent. En aangezien er nog van dit soort reacties gegeven word lijkt mij dat ook geen overbodige luxe

Overigens was de opmerking over de laag vlieg gebieden maar een voorbeeld. Je leert echt heel veel op die cursus en je ziet dan pas wat voor gevaar je kan zijn.
 
Grappig dat voor hobbyisten het volgende volstaat:
....
2° voor vluchten binnen een gebied waarin laag mag worden gevlogen door civiele of militaire luchtvaartuigen iemand met de bestuurder van het modelluchtvaartuig meekijkt om deze te kunnen waarschuwen voor luchtvaartuigen;"
Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen zit het voor mij precies andersom. Ik heb (en ik ben een echte hobbyist) ooit per ongeluk met mijn zwever in een laagvlieggebied gestaan en ben me helemaal de klere geschrokken. Daar zien ze mij dus nooit meer. Ofwel, ik kan niet helemaal begrijpen waarom ik als hobbyist in een laagvlieggebied mag vliegen met mijn model. Hadden ze dat voor alles en iedereen verboden dan had ik daar alle begrip voor gehad :D
 
Daarom ben ik overgestapt naar multicopters van 300gram tegenwoordig als hobbyist. :)


Maar nee inderdaad. Ik kom vaak in de buurt van maas en waal gebied en ze komen daar erg laag aanvliegen. Een paar jaar geleden was zelfs een apache in de stroom kabels gevlogen :). Heel het gebied zat zonder stroom.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat de regels zijn in (bepaalde delen van?) de Hoekse Waard, maar daar komen de helicopters duidelijk onder de 30 meter over, ze scheren net over de boomtoppen van echt geen al te hoge bomen.
Niet zo lang geleden nog stennis over geweest omdat er een ongeluk gebeurde met paarden van een manege die ervan schrokken.

Ik zou daar ook niet met m'n modelvlieger gaan spelen. Er zijn perioden dat het erg intensief is.

Groet,

Ad Bakker
 
Back
Top