Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Dit is voor vluchten op plaatsen die vanwege additionele risico's ten alle tijden voor hobbyisten verboden zijn.

Het was toch veel mooier geweest als ze het die manier gedaan hadden. Dus als professionals kunnen zonder veel rompslomp zouden kunnen vliegen op plekken waar hobbyisten ook mogen vliegen.

En dan aanvullende eisen aan piloot en model op plekken waar echt gevaar dreigt.
 
Het was toch veel mooier geweest als ze het die manier gedaan hadden. Dus als professionals kunnen zonder veel rompslomp zouden kunnen vliegen op plekken waar hobbyisten ook mogen vliegen.

En dan aanvullende eisen aan piloot en model op plekken waar echt gevaar dreigt.

Nee niet helemaal.
Dan heeft het geen nut meer om comercieel bezig te zijn als je word beperkt waar je mag vliegen.

Als die beperking wordt verminderd door opleiding en vergunningen dan is dat veel beter.

Voor de hobbyist bliift er dan echt wel genoeg alternatieven over.
 
Je leert echt heel veel op die cursus en je ziet dan pas wat voor gevaar je kan zijn.
Dus jij was altijd een gevaar? Lekker is dat ;) .


Nee niet helemaal.
Dan heeft het geen nut meer om comercieel bezig te zijn als je word beperkt waar je mag vliegen.

Als die beperking wordt verminderd door opleiding en vergunningen dan is dat veel beter.

Voor de hobbyist bliift er dan echt wel genoeg alternatieven over.

Wat hij bedoelt is dat de prof hetzelfde mag als de hobbyist zonder deze overprijste cursus en belachelijk overtrokken regelgeving. En als de prof wel wil vliegen in de gevaarlijke gebieden, dat hij dan pas die overprijste cursus moet doen.

Je stelt continu dat de eurousc alles weet. De eurousc weet amper hoe het hier in nederland in de praktijk gaat. Wil je weten hoe het echt gaat in de praktijk dan zal je les moeten krijgen van echt ervaren mensen met ervaringen hier in nederland.
De eerste nederlander die hier in nederland in het engels praat met de toren moet nog geboren worden. Als je in het engels begint krijg je direct naar je hoofd gegooid of je niet normaal nederlands kan praten.
 
Daar hebben we dan duidelijk een andere mening over.

Het is ook lastig te begrijpen als je zelf de cursus niet gedaan heb ;)
 
Heb vandaag deze gehele discussie doorgenomen. Heb er veel van opgestoken, moest af en toe een beetje tussen regels doorlezen maar in het algemeen heel verhelderend. Fijn dat mensen de moeite nemen om hun ervaringen te delen. Ik zal ook dat hele circuit gaan doorlopen. Een vraag aan de meer ervaringsdeskundigen in de procedure. Stel je hebt alle stappen doorlopen en doet een upgrade van bv je gimball (maakt van een Cinestar 3 axes een brushless gimball), het plaatsen van een nieuwe camera (van bv GH2 naar GH3 met andere lens) of bij nader inzien plaats je toch lipo's met min of meer dezelfde specificaties maar van een ander merk. Of wat te denken om bv van Xoar props overstappen naar Carbon props. Hoe schatten jullie dat soort veranderingen in? Is het mogelijk om omschrijvingen zo algemeen te houden dat er nog wat speelruimte is

Ik neem aan dat een gimball ook onder de gehele setup valt.

Elke innovatie aan je machine zou op deze manier nog wel eens een dure grap kunnen worden tenzij we natuurlijk allemaal kant en klaar producten moeten gaan kopen en innovaties nog maar mondjesmaat doorkomen.

Zeer nuttig dit draadje
 
Heb vandaag deze gehele discussie doorgenomen. Heb er veel van opgestoken, moest af en toe een beetje tussen regels doorlezen maar in het algemeen heel verhelderend. Fijn dat mensen de moeite nemen om hun ervaringen te delen. Ik zal ook dat hele circuit gaan doorlopen. Een vraag aan de meer ervaringsdeskundigen in de procedure. Stel je hebt alle stappen doorlopen en doet een upgrade van bv je gimball (maakt van een Cinestar 3 axes een brushless gimball), het plaatsen van een nieuwe camera (van bv GH2 naar GH3 met andere lens) of bij nader inzien plaats je toch lipo's met min of meer dezelfde specificaties maar van een ander merk. Of wat te denken om bv van Xoar props overstappen naar Carbon props. Hoe schatten jullie dat soort veranderingen in? Is het mogelijk om omschrijvingen zo algemeen te houden dat er nog wat speelruimte is

Ik neem aan dat een gimball ook onder de gehele setup valt.

Elke innovatie aan je machine zou op deze manier nog wel eens een dure grap kunnen worden tenzij we natuurlijk allemaal kant en klaar producten moeten gaan kopen en innovaties nog maar mondjesmaat doorkomen.

Zeer nuttig dit draadje

Hangt er vanaf

Als je een gimbal gebruikt zoals bijv een Zenmuse dan zal je dit in je OM moeten beschrijven.
Omdat een Zenmuse elektrisch verbonden is met je FC

Heb je (zoals ik) een "stand alone" gimbal (dus ook eigen voeding)
Dan is er dus geen elektrische verbinding tussen je gimbal met je multicopter

In dat geval mag je in je OM beschrijven dat je rpas geschikt is voor het dragen van een gimbal met camera of simpeler, geschikt voor het dragen van een payload

Omdat er geen electrische verbinding is word het gezien als payload
Als er wel een electriche verbinding is dan word het gezien als onderdeel van je setup.
Dan zal je elke verandering moeten beschrijven. En waarschijnlijk toetsen.

Wel is belangrijk als je een andere gimbal gebruikt dat je niet je max takeoff weight overschrijdt.
Dat geld dus ook voor een andere camera of lens
 
Laatst bewerkt:
Deels waar en deels onzin.
Je moet specifiek beschrijven en omschrijven. Maar daarin kan je algemeen specifiek omschrijven.
Als voorbeeld voor je propeller.

Used propulsion system:
BLDC motor x, weight x, sh...
Propeller size between 13 and 16 inch. Material used wood and/or Carbon fibre.


Hetzelfde geld voor je payload. Wil je gebruik maken van je vliegakku dan kan je dat algemeen-specifiek omschrijven.

Machine payload with a maximum mass of 3.5kg.
Maximum 40 cm below CG.
Possibility to use power from flightbattery with a maximum of 66 watt (22V, 3A).
Possibility to use data from flightcontroller. One canbus, (one I2Cbus, one SDI port).
 
Deels waar en deels onzin.
Je moet specifiek beschrijven en omschrijven. Maar daarin kan je algemeen specifiek omschrijven.
Als voorbeeld voor je propeller.

Used propulsion system:
BLDC motor x, weight x, sh...
Propeller size between 13 and 16 inch. Material used wood and/or Carbon fibre.


Hetzelfde geld voor je payload. Wil je gebruik maken van je vliegakku dan kan je dat algemeen-specifiek omschrijven.

Machine payload with a maximum mass of 3.5kg.
Maximum 40 cm below CG.
Possibility to use power from flightbattery with a maximum of 66 watt (22V, 3A).
Possibility to use data from flightcontroller. One canbus, (one I2Cbus, one SDI port).

Niet helemaal.
Het gaat hier specifiek om de gimbal

Zolang deze elektrisch verbonden is (maakt niet uit hoe) met het "vliegende electronica" moet het beproeft worden.

Ik heb exact deze vraag gesteld aan euroUSC omdat ik ook in de toekomst wil overstappen naar een BL gimbal.

Wil ik dan een zenmuse heb ik een probleem.
Wil ik een stand alone gimbal dan is dat geen probleem

Het type gimbal kan je idd algemeen omschrijven. Het gaat puur om de elektronische verbinding
 
Back
Top