Plaats hier je "Mooiste zweefvlieg filmpjes"

Uiteraard arjan, maar als je kijkt hoe men bocht bij f3f dan krijgen ze ook vol de windsnelheidonder de vleugel.. hetzelfde principe. Alleen zit je bij ds ook nog met een luwe zone ,vlak tegencde helling waar er haast geen weerstand is... denk dat die luwe zone niet onderschat mag worden... je krijgt daar bijna rugwind in de wervelingen...
 
... je krijgt daar bijna rugwind in de wervelingen...

Niet "bijna"..... maar je krijgt rugwind! En de wervelingen vallen binnen een smalle band schuin vanaf de top naar achter, hieronder en boven heb je te maken met haast laminaire stroming.
zie de luchtstroming rond een scherpe heuveltop hieronder.
Voor DSing is het haast noodzakelijk dat de top een redelijk scherpe hoek maakt haaks op de wind, een glooiende helling zal geen luchtstroming zoals hieronder opleveren

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch wordt er ook bij F3F door sommigen een soort DS-achtig fenomeen gebruikt. De windsnelheid vlakbij het duin en verder weg van het duin verschillen (windschering), en met een bepaalde keertechniek kan je snelheid winnen in de bocht, waar je bij een 'normale' bocht snelheid verliest. Fireforx heeft dus wel een beetje gelijk.
 
Eric, ik zei bijna omdat men geen verticale loopings maakt maar vaak 45graden gekantelde rondjes vliegt... de wind zit dan niet volledig in het gat... enkel wanneer men wegdraaid van de rand een fractie van een seconde...
 
Toch wordt er ook bij F3F door sommigen een soort DS-achtig fenomeen gebruikt. De windsnelheid vlakbij het duin en verder weg van het duin verschillen (windschering), en met een bepaalde keertechniek kan je snelheid winnen in de bocht, waar je bij een 'normale' bocht snelheid verliest. Fireforx heeft dus wel een beetje gelijk.

Klopt, en zo is het DS-en ooit ook begonnen. begin 80-er jaren was prof. Schlosser hier mee bezig. Alles werd toen aan de loefzijde gevlogen, maar door heel dicht op de helling naar beneden te vliegen, en dan op te trekken werd gebruik gemaakt van de windgradient.

Max
 
Faszination Alpensegelflug

Prachtige opnames. :D


Een film van Manfred Karp.

Johannes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Christian Schauberger.....(in 2005 kostte dit model 3500 dollar :shock: )

En er staat HIER een tweedehandsje te koop voor 3500 euro
 
Ik vond de DG800S nogal indrukwekkend. Met 280 km/h+ en dan vol up... Dat is wel erg gaaf om te zien...
 
Dat is wel erg gaaf om te zien...
Grappig dat je dat zegt. Ik kan er zelf helemaal niet warm voor lopen, dat soort snelheden met schaalmodellen. Het ziet er absoluut niet schaal uit, ik ben meer van het trage waardoor het "net een echte" lijkt :-)
Als je echt hard wilt gaan zijn er in mijn beleving veel betere opties dan een schaalmodel. Is een F3F-achtig iets niks voor jou? Die kunnen nog wel harder en zijn ook onverwoestbaar (tijdens het vliegen dan)

Maar zo zie je hoe verschillend iedereen daarin is.
 
Idd Arjan, smaken verschillen. Niet dat ik een sneheidsfreak ben, maar ik vind het contrast met horizontale vlucht en daarna verticaal gewoon mooi. Omdat het kan, zeker met een schaalmodel. Ethisch is het wat anders, maar zo iets staat toch wel op het wensenlijstje. Een F3F, daar loop ik niet warm van. Leuk om te zien, alhoewel een f3J of f3b meer trekt. Maar dan enkel voor aan de helling, ik weet het ik heb een vreemde smaak... ;-)
 
geheel off topic maar mijn vrouw herkende mij in het Italiaanse mannetje:confused:

[URL="
ultra power spot 2013 - YouTube[/URL]

Terence
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het blijft leuk om naar te luisteren:



Als ik met west/noordwest wind nog eens op een rustige middag op de Abtstroda kuppe sta laat ik de Furio eens achterlangs duiken.... echt. DS is een doelstelling die ik de komende jaren hoop te realiseren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het ontzettend griezelig :eek:

Zou je dat niet eerst met een oud ragbakkie proberen? Met de Furio. Stel je voor.
 
Ik heb het op Abtsroda ooit een keer geprobeerd met de Pluto bij NO wind, maar kreeg hem niet op gang. Hij viel beneden helemaal dood, blijkbaar dook ik verkeerd om ergens doorheen.
Ik zou het ook dolgraag een keer proberen, maar liever niet meteen met een goede kist.
 
Back
Top