Plaats hier je "Mooiste zweefvlieg filmpjes"

Mooie plek en wat een mooie kist.

Trek je niet wat teveel aan het hoogteroer? Ik zie de kist af en toe eng achterover hangen en een paar keer licht overtrekken.

Hi, ik stond nog getrimd als van op het veld... het duurde even voor mijn euro viel , je ziet em de eerste keer overtrekken, en bij de 2e keer was ik aan het bijtrimmen hehe... dat verklaart het vliegbeeld.

Maar ik vlieg inderdaad met een erg achterlijk cg... het zijn achterlijken die het doen, of genie's... ;)
Ik zit 3mm achter het verste cg dat men opgaf van het fabriek... hij is nu hypergevoelig maar erg heerlijk om te vliegen.

Verkijk je dus niet op het vliegbeeld, diegene die in bergeijk waren hebben gezien dat het prima vliegt.

Wat een ongelooflijk mooie floater. En dat in die omgeving.

Ik denk inderdaad dat een WAUW wel op z'n plaats is.

De electro versie misschien? Nee, leer eerst nu maar eens vliegen met de kisten die je wel hebt :teacher:

Mijn wauwen ging eigenlijk over het Elefant filmpje.

Maar Didiers kist in de bergen is zeker ook een prachtig gezicht.

Ja, dat elefant filmpje was ook erg fraai. Mooi in beeld gebracht.

Ik zat te denken dat jij nu natuurlijk niet kunt achterblijven en bij een volgend Waku (of ander hellingvlieg) uitje ook maar uit een multicopter onze kisten moet filmen. Da's pas echt Fotor Productions waardig :)

Hi, ik stond nog getrimd als van op het veld... het duurde even voor mijn euro viel , je ziet em de eerste keer overtrekken, en bij de 2e keer was ik aan het bijtrimmen hehe... dat verklaart het vliegbeeld.

Didier en ik weten dat niet iedere seconde van een vlucht op de helling perfect is. ;) n'est-ce pas?

Rick

Erg gaaf Eric!!

Zo'n AVA lijkt me ook wel wat om te bouwen en vliegen.... Mooie kist Didier! Lijkt me heerlijk relaxed vliegen.

BTW: was er hier nu op het forum ook een filmdraadje met filmpjes van 1:1 vliegen? Ik ben een filmpje kwijt waarbij boven de bergen/gletsjers gevlogen werd. Muziek van Philip Glass, Methamorphosis, Nederlanse harpiste. Helaas heb ik 'm niet onder favoriete Youtubes zitten. Schiet het iemand te binnen?

Hij gaf precies aan waar de bel zat, alleen draaide je andere kant op maar daarna zat je er in.

Ik vond het een mooi voorbeeld van de zgn. '270°-methode': je voelt 'm rechts, rechtertip gaat omhoog, rustig over links doordraaien en de bel invliegen. :p

Je vliegt hem wel met een aardig achterlijke CG.

Ik had het idee dat 'ie om de haverklap in de pomp ging . . . :confused:

jan.

Ik had het idee dat 'ie om de haverklap in de pomp ging . . . :confused:
jan.

was zeker niet het geval ;) dat lijkt alleen maar zo...
ik vlieg enorm veel met DLG's, wat haast een regel is, vlieg met een zo ver mogelijk achterlijk liggend CG...

met als gevolg dat je steeds tegen het overtrekken aanvliegt en moet down geven.
dat is wat je ook uitvergroot (met een kist van 3.7m kan het niet anders) ziet...

wat thermiek betreft , die kwam er zowat elke 2minuten voorbij gedreven , maar niet echt sterk...

ps, zoals ik aangaf is dit een filmpje van af de start, zonder bijtrimmen, dus daardoor dit wat liegend beeld...

Ik vond het een mooi voorbeeld van de zgn. '270°-methode': je voelt 'm rechts, rechtertip gaat omhoog, rustig over links doordraaien en de bel invliegen. :p

jan.

klinkt mss raar, maar dat doe ik altijd :) ik heb het gevoel dat het minder moeite kost. vaak duurt tegen de bel insturen zo lang door de bruutheid van de bel dat je de bel verliest... daardoor kies ik altijd voor deze manier...

dat doe ik altijd

Okay, heel goed! :p

Maar nu nog even terug naar dat pompen; wat is het voordeel om met een zo ver mogelijk achterlijk CoG te vliegen? :confused:

Verslechtert je daalsnelheid dan niet?

jan.

Laatst bewerkt:
Jan, een achterlijk zwaartepunt verbetert in principe de prestaties van je vliegtuig, je vliegtuig wordt efficienter. De daalsnelheid wordt kleiner en het snelheidsbereik wordt wat groter. Het nadeel van een achterlijk zwaartepunt is een verminderde stabiliteit om de dwarsas. Het vliegtuig is dus minder stabiel op de neusstand. Maar als je te ver naar achteren gaat betekent het dat je meer stuurinputs nodig hebt om de neusstand goed te houden. Elke stuurinput levert ook weerstand, dus er zit ergens een optimum.
Het beste zwaartepunt bestaat dan ook niet, het is afhankelijk van o.a. je eigen vliegstijl.

Okay! :p
Maar nu nog even terug naar dat pompen; wat is het voordeel om met een zo ver mogelijk achterlijk CoG te vliegen? :confused:
Verslechtert je daalsnelheid dan niet?

jan.
Efficiëntie. Je daalsnelheid verbetert juist (een beetje), de glijhoek bij hogere snelheden kan zelfs fors verbeteren.

Daar staat wel tegenover dat je veel meer moet sturen. Een CoG achter het Neutraal-punt is een zgn. instabiel evenwicht. Dwz. als er een verstoring optreedt, zal die uit zichzelf verergeren. Dus een windvlaag zorgt ervoor dat de neus omhoog gaat (de kist zal vertragen), dan zal dat zonder stuurcorrectie van jouw verergeren, en niet herstellen. Idem bij een 'down-verstoring'. de kist zal steeds harder gaan duiken als de piloot niet ingrijpt.

Jeetje, wat heeft mijn filmpje voor discussie teweeg gebracht... :D het is inderdaad wat hierboven gezegd wordt... al blijft het toestel niet duiken , maar gaat vanzelf pompen, heel raar, maar de ava is geen gewoon toestel.

Ik heb inderdaad altijd een achterliggend cg, omdat mijn vliegstijl nogal pittig en vinnig is.

Back