servo uitslag

Mijn vraag luid als volgt.

Ik vlieg met een brandstof helicopter.
ik vlieg nu circa anderhalf jaar met mijn heli. Helaas moet ik het zelf allemaal alleen doen en leren.
Kan al goed vliegen 8tjes en derg, neus in hooveren, piroetjes, etc.

Hoe moet de uitslag van de servo's staan. Voorbeeld.
Als ik een bocht maak of een cirkel, dan hoef ik de stick maar iets naar links of rechts te bewegen. dan gaat de heli naar links of rechts, (expo heb ik ingesteld).

Als ik de stick maximal (100% servo uitslag) naar recht of links beweeg, dan zie je dat de heli wil gaan rollen. is dit een standaard instelling of moet je de servo uitslag op (50% bijvoorbeeld) instellen dat ie net niet gaat rollen, als je een bocht of circle maakt. hoop dat ik khet een beetje goed heb uit gelegd.

Het vliegen en instellen moet ik dus allemaal zelf uit zoeken, en het lukt ook allemaal wel, zou het fijne er toch wel allemaal van willen weten.

Mvg

rookie smoke
 
Als je al zover bent, en dat nog niet weet...
Of ik mis een stuk van je vraag, maar als het is wat ik denk dat het is, heb je een stukje begrip voor de heli gemist tijdens je lessen ;-)

Ff uitgaande van een fbl heli: 12 graden pitch maximaal instellen.
Servouitslag moet zo groot mogelijk zijn (ball op de hevel zo ver mogelijk naar binnen) zonder dat de stangen scheef gaan staan.

En 8 graden cyclic, dus stuurbeweging.
Dit is gemeten op de hoofdbladen..

Daarbinnen doet ie alles.
En als je de swash links stuurt, en vasthoudt, gaat hij inderdaad op zn kop liggen.
Als je dat niet wilt, moet je korter de stick vasthouden
Of minder agressief sturen.

Bij mij kan ik best agressief vliegen, terwijl de stick maar 5 mm beweegt in totaal. Meer kan wel, maar binnen die kleine correcties kan het best agressief.
En inverted, incl loopings rolls etc.
 
Ik vlieg flb met helicommand hc3sx.

Soms dan neem ik een bocht of een circle, maar doe ik iets te ver de stick naar links rechts dan wil ie gaaan rollen, ik wil graag een mooie soepel bocht willen nemen. van dicht bij gaat het ook goed.

Ik vlieg wel eens te ver weg, dan kan ik niet goed zien of ie nu gaat rollen, en dit wil ik graag voor komen. en dat geld het zelfde voor elevator, als de heli te ver weg is, dan weet ik soms niet of ie naar vorenkantelt teveel elevator. bij wind stil gaat het allemaal goed maar als er veel wind is, (windkracht 5 a 6 )en je moet tegen de wind in vliegen dan wil het wel eens gebeuren dat ik te veel elevator geef, dan dan staat de heli soms met de neus naar beneden.
Hc3sx heb ik zelf in moeten stellen, veel werk, steeds maar weer aan de computer, helaas geen laptop.
 
Laatst bewerkt:
dan vlieg je te vroeg te ver weg.

wat jij meemaakt, is gewoon normaal gedrag. er is geen knop of instelling die een heli tegenhoud om niet op zijn rug te gaan liggen.
De enigste die dit kan, ben jij.

als je dus een bocht in gaat met veel wind, doe je er goed aan dit gewoon eens op je gemakkie te doen.
gezien jouw punt, vermoed ik dat je probeert de bocht met een rotgang in te gaan
de heli gaat dan ook in dezelfde gang een verkeerde kant op, als je hem niet correct stuurt, waar makkelijk een te agressieve correctie van jouw kant op kan volgen.

In de bocht heb je nl het probleem dat de rotor tijdens de bocht anders in de wind komt te staan, en de heli spontaan naar beneden of juist omhoog gedrukt wordt.
Reageer je dan heftig, kan hij rare bokkesprongen maken.

eerst een beetje hoogte pakken, op je gemakkie op de bocht aanvliegen.
zeg stapvoets, om even een soort snelheidsmaat te geven.
en dan op je gemak de bocht ronden.
langzaam is dat niet prettig. maar het geeft wel dezelfde problemen als wanneer je het snel doet. lukt het langzaam, is het snel een eitje.
hij verrast je ook veel minder snel, dus geef je ook minder snel "paniekcorrecties"

probeer je aileron input af te meten op wat de heli nodig heeft.
ga je langzaam de bocht in, heb je bijna geen aileron nodig.
ga je hard, maar maak je de bocht heel groot, heb je ook maar een beetje nodig.
ga je hard, en wil je haaksom, wordt de aileron/elevator/pitch verhouding vele malen kritischer. eentje fout, en hij bokt. je hebt nl alledrie veel van nodig, maar teveel input geeft rare situaties.
Rustig opbouwen. geleidelijk sturen, kijk wat de heli wil doen, en wat jij wilt wat hij doet, en pas daar je correctie op aan.

Qua ver weg, ver weg kan pas als je op ervaring weet wat hij doet. bv, als je ver weg op ervaring volgas een bocht kan ronden, en gewoon al weet hoe hij er uit komt zonder precies te zien wat hij doet. Hij mag je dus absoluut niet meer verrassen..
raak je ver weg regelmatig je orientatie kwijt, is dat dus te ver. dichterbij houden, meer ervaring opdoen.
veel vliegen, en de grens een beetje opzoeken. Dat punt waar het net prettig is. maar waar je er dus niet overheen zit..
een heli is nu eenmaal geen vliegtuig, waar je wat makkelijker ver weg vliegt. dit is ook geen maat onder helivliegers, je vliegt gewoon zoals je het zelf prettig vind.
de 1 zal zijn hele vliegende leven veel lol hebben met alleen hooveren
de ander doet al een tic toc tijdens de eerste vlucht, en verveelt zich nog.

Gewoon geen gekke dingen doen als je zo ver weg zit.
normaal kom je alleen zo ver weg als je rond vliegt, dus niet tijdens de bocht gekke capriolen uit gaan halen. en zeker niet als je weet dat je over je eigen grens gegaan bent.
Zit je ver? niet de bocht doen als je weet dat hij dan raar gaat doen. gewoon achteruit terugkomen.

Houdt voornamelijk de staart, rotor en hoofdas in de gaten, dat zijn je belangrijkste punten om aan te zien wat de heli gaat doen.
in rondvlucht zul je zien dat het landingsgestel ook vanzelf een punt wordt.


bij de weg, je zegt dat je expo hebt ingesteld.
hoeveel? meer dan 30% is dodelijk voor de meesten.. en dan krijg je ook heel raar stuurgedrag als je wat meer uitslag geeft.
 
Dit klinkt mischien heel lullig, maar ik vermoed, dat je de autolevelling aan hebt staan (anders is er nl no way dat je als beginner jezelf leert vliegen tot windkracht 5 Bft), en in dat geval heb je gewoon nooit leren vliegen...

Petje af dat je zo ver gekomen bent hoor, daar niet van (meen ik echt, is best een indrukwekkende prestatie die niet veel mensen je nadoen, zonder hulp een brandstof heli EN een Helicommand ingesteld krijgen).

Ik denk, dat het dan ook behoorlijk lastig is om je te helpen van achter een toetsenbord vandaan, en ik kan je maar een ding met klem adviseren: ga bij iemand langs die weet waar hij mee bezig is, ook qua FBL, want je kunt heel veel dingen verkeerd doen en toch een vliegende heli overhouden. Alle advies vanaf hier zal advies zijn gebaseerd op hoe het wel zou moeten zijn, en dat kan je vies opbreken.

Er zitten in groningen genoeg goede helivliegers (wat heet: de "vader" van het nederlandse helivliegen zit in die provincie :D)

Groet, Bert
 
mijn expo staat op - 10 dus dat is niet veel. ik begrijp je verhaal helemaal, en weet nu ook wat ik dus fout doe, heb de servo uitslag terug gesteld naar min.
Ik had maximal servo uitslag, en dat is dus voor 3d als ik het goed begrijp
als ik links of recht met de stick deed, dan stond de tuimelschijf bijna vertical, (bijwijze)

\Heb nu minder uitslag van de tuimelschijf.

Ik wil je heel erg bedanken voor je hulp, en word zeer gewaardeerd.

Mvg

rookie smoke
 
\Heb nu minder uitslag van de tuimelschijf.
Hoe heb je dat gewijzigd? Zender endpoints/dual-rates verminderd zodat de swash uitslag kleiner werd? of in de helicommand software de swash limit verlaagd?
In beide gevallen ben je fout bezig.
Tenzij je je endpoints/dualrates van 100 naar 90 of 80 oid hebt verlaagd dan kun je toevallig iets zinnigs gedaan hebben.
 
Ik vlieg met een t-rex 600 benzine 23 cc flb dfc kop.
zonder auto leveling valt er niet mee te vliegen, dan is het net een schip die op zee in de storm terecht komt. dan gaat ie out of control.

een schip die stuurloos op zee vaart,

Als ik de auto level aan doe vliegt ie super strak. kan (bijwijze) van spreke 1cm boven het gras vliegen, waarbij hij lood recht vliegt.


rookie smoke
 
... Helaas moet ik het zelf allemaal alleen doen en leren ...
:worship: :thumbsup:

Je zou Groningen en/of je woonplaats in discussietitel op kunnen nemen voor meer lezers/contacten uit jouw omgeving. Titel kun je gedurende vier weken wijzigen door eerste bericht te wijzigen -> meer opties.
Ook handig om je locatie nauwkeuriger op te geven in je profiel, dan kan iedereen die zien naast je berichten.

... ik kan je maar een ding met klem adviseren: ga bij iemand langs die weet waar hij mee bezig is, ook qua FBL, ...
Die V.d. Schoor op/van www.helischool-oldeberkoop.nl schijnt ook wel iets van FBL, met en zonder elektronica!, te weten, Bescheiden man :mrgreen: maakt geen reclame voor zichzelf.

Vier elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B:

 
Ik heb agility cyclic control rate verlaagd van 10 naar 6. In de tab Rigid

zodat de swasplate minder uitslaat.

rookie smoke
 
Laatst bewerkt:
Nou Ron... je doet me blozen....

Maar mijn kennis van FBL electronica is maar beperkt hoor....
Ik durf dan weer wel te stellen dat ik die Gasser T-rexo ook zonder die electronica wel in de lucht houd ;)....

Groet, Bert
 
Bedankt Ron, ik ga daar een paar uurtjes les nemen. want ben echt een Die Hard wat vliegen betreft, wil het naadje van de kous weten. zal binnen kort kontakt opnemen met olberkoop.

Groet rookie smoke uut pekel
 
Ik heb agility cyclic control rate verlaagd van 10 naar 6.

zodat de swasplate minder uitslaat.
De swashplate limit is dan niet verlaagd maar je max roll-rate.
Maar aangezien je met de autolevel aanvliegt kan het wellicht zo lijken dat je de limit hebt versteld.
Dat je met de heli niet kunt vliegen zonder autolevel ligt toch echt aan jou of je afstelling. Niet aan de heli of het systeem.
 
humz, die optie had ik nog ff gemist..

In dat geval, eerst leren vliegen zonder de autolevel..
10% expo is inderdaad niet bijzonder. daar ligt het niet aan.

Nu ken ik die autolevel functie niet (ken de hc3x zowieso niet), maar is die niet gemaakt om te hooveren? soort bail out constructie voor als je even je orientatie kwijt bent?

ik kan me voorstellen dat dat systeem heftig probeert de heli vlak te houden, en dat een vlot gevlogen bocht met een beetje wind het systeem over zijn nek helpt, en dus ingrijpt..
 
Bedankt Ron, ik ga daar een paar uurtjes les nemen. want ben echt een Die Hard wat vliegen betreft, wil het naadje van de kous weten. zal binnen kort kontakt opnemen met olberkoop.

Groet rookie smoke uut pekel

Dan moet je nog even wachten: Ik zit momenteel op zee, en de andere twee instructeurs kunnen allebei weliswaar wél volledig ongestabiliseerd vliegen, maar zijn geen afstel-specialisten voor dit soort systemen.

En nogmaals, ook ik heb hooguit basiskennis van de tegenwoordige systemen, want ik hou me al heel lang niet meer bezig met FBL, heb daar uitsluitend mee gewerkt toen de allereerste Helicommands van Robbe uitkwamen, een jaar of 5 of zelfs nog langer geleden, geloof ik. Maar met een manual er bij kom ik een heel eind....

Ik ben als alles goed gaat, rond de kerst weer thuis (en na oud en nieuw weer beschikbaar :D)

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Op deze t-rex 23cc zat eert een flybar, daar heb ik mee leren vliegen,
Kon ook neus in hooveren piro maken, rondjes draaien en 8tjes, met flybar, en heb mijn brevet gehaald.

Daarna heb ik de dfc kop er op gezet en kon kiezen tussen helicommand en vbar, ik ben gegaan voor helicommand.

je hebt verschillende mogelijkheden betreft horizon stabilsatie

Je hebt hoover/ scale.
Norm&invert
Acro
en go to positive


Hover/ scale houd in dat je er mee kan hooveren, en met een schaal heli kan vliegen

instellling 2 Norm&invert dan kan je vliegen tic toc 3d en gewoon vliegen, stuurt dan als het ware als een auto. zonder rescue

instelling 3 Acro kan je op de kop leren vliegen en als het dan mis gaat haal je de schakelaar over draait de heli zich om, en vliegt dan 10 meter recht naar boven, (rescue)

En go to postie 4 dan blijft de heli opzijn plaats. Alles even kort omschreven.

groet rookie smoke
 
De swashplate limit is dan niet verlaagd maar je max roll-rate.
Maar aangezien je met de autolevel aanvliegt kan het wellicht zo lijken dat je de limit hebt versteld.
Dat je met de heli niet kunt vliegen zonder autolevel ligt toch echt aan jou of je afstelling. Niet aan de heli of het systeem.

En ondanks mijn beperkte verstand van zaken m.b.t. FBL, denk ik wel dat je daar je probleem ook hebt:

Hooverend is een lage cyclic rollrate niet zo'n probleem, maar op snelheid vliegend kun je er heel erg mee in de problemen komen....
Bij gelijkblijvende rate wordt een bocht twee keer zo groot als de snelheid twee keer hoger ligt. Dat maakt het verschil tussen net op tijd opvangen, of vol in de grond klappen....

Groet, Bert
 
Ik heb net de heli getest en naar mijn gevoel is het problem verholpen. Het was te agressief in gesteld, vlieg nu snelle rondjes zonder dat ie begint duiken, of te rollen.

ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken, want ben een flink stuk wijzer geworden.

Deze heli stabiliseerd alleen maar als je de sticks los laat, je stort niet zo gauw ter aarde, hihihi

en ik blijf het zeggen het vliegt gewoon super strak, en daar ben ik wel blij mee.

wind of geen wind.

groet

rookie smokie
 
toch moet je dat echt niet hebben...

je leert jezelf nu verkeerde automatismes aan.
een heli gaat niet stilhangen of recht hangen als je de knuppels los laat. een heli gaat gewoon volgas dezelfde kant op..

als je hebt leren vliegen met een vbar, zou je eigenlijk de helicommand ook zo in moeten stellen dat deze hetzelfde gedrag geeft
geen gekkigheid met losse knuppels en dingen die de heli automatisch doet
 
als je hebt leren vliegen met een vbar....

Ik denk dat je FLY-bar bedoelt????

Volgens mij zei hij toch echt dat hij eerst met een gewone flybar heeft leren vliegen.... Des te vreemder dat hij in "gewone FBL mode" niets met de heli kan en perse auto-stab nodig heeft....

Groet, Bert
 
Back
Top