TT Agusta A109+Trex700E F3C mechaniek

Hallo mede modelbouwers,

Na veel informatie en contact te hebben gehad op de Fora wil ik graag deze topic openen met mijn Schaal heli ervaring.....


Enige tijd geleden wilde ik een Mikado Huges 500 schaal heli aanschaffen maar er was mij net iemand voor(Freddie) en na wat verder gezocht te hebben heb ik deze huidige heli overgenomen van heel toevallig een hele oude maat die ik al 10jaar niet gesproken te hebben overgenomen.
Hij heeft wat gezondsheids problemen en kon eigenlijk niet verder gaan met zijn Project Agusta A109 waar ik dus dankbaar gebruik van kon maken.

Nu vlieg ik al heel wat jaren rond met heli's en heb er wat versleten ondertussen maar een schaal heli bouwen was en is nog steeds een droom
Mijn intensie is om later een grote en echte schaal heli te gaan bouwen met TURBINE maar das nog ver weg (Budget)
Dus Nu de kans gekregen om een gebruikte en in opbouw zijnde heli aan te schaffen.

Het is dus een Align Trex700 F3C Versie geworden met een TT Agusta A109 romp erom heen.
Hij was al deels in elkaar gezet voor de Schaal Heli Meeting in Hulten

Omdat het 2 verschillende merken zijn past het mechaniek net wel en net niet in de romp van ThunderTiger.

Dit heeft te maken met dat de romp ontworpen is voor een ThunderTiger 90SE heli mechaniek,maar hier zit dus een Electro versie mechaniek in.

Dit mechaniek Trex700 is lager dan de TT90SE en zal dus aangepast moeten worden zodat deze hoger op steuntjes staat en zodoende wel past.
De vorige eigenaar heeft dit pas en meet werk al verricht en het mechaniek staat netjes in de romp.

De aanpassing is door 2 L alustripjes aan elkaar gemaakt en ziet er stevig genoeg en functioneel uit dus deze aanpassing laat ik zo.
Ook de retracs van het intrekbaar landingsgestel moet worden aangepast want de originele versie gebruikt 1 retrac servo voor de achterwielen en met een stang stelsel naar het voor wiel maar dat past dus niet met het 700E mech.
Dus is er voor gekozen om 2 retracs servo's te plaatsen 1 voor de achterwielen en 1 voor het voor wiel en dmv een Y kabel met elkaar verbonden te worden.

Toen ik het set aangekocht had zag het er zo uit:
Foto-VHUIHRRI-D.jpg

Foto-ZPDWD34C-D.jpg

Foto-WCBVYHGL-D.jpg

Foto-OK8X7SAO-D.jpg


Ook deze oplossing was al door de vorige eigenaar gemaakt en heb dit getest en werk goed.

De Heli (mechaniek) is volgens mij nog zo goed als nieuw en heb volgens mij nog niet eens de lucht ingeweest.
Hij was helemaal compleet met electronica,verlichtingset en lipo's

Nu was er destijds een CC 120 V1 regelaar bij geleverd en een stock 780 Gyro.
Nu wist ik dat CC een terug roep actie had en heb deze dus nog nieuwe en ongebruikte regelaar terug gestuurd naar Kansas Usa en de word dus om geruild voor Versie 120Ice2 maar deze versie is ondertussen ook al verouderd en is dus door een CC 120Edge HV vervangen en deze heren hebben dus dit dus zo opgestuurd tegen alleen verzendkosten van Nederland naar Kansas Usa.

Ondertussen ook wat huis werk gedaan en heb via MBF wat info opgezocht over een Kontronik regelaar en/of dat wel zou passen
Dus heel toevallig stond er in het verkoop hoekje een Kontronik 80HV te koop en deze dus overgenomen
Deze regelaar komt er dus in omdat ik meer ervaring heb met Kontronik dan CC dus deze keus was snel gemaakt.

Omdat er later een 4 Blads kop op komt en ik eerst de heli als Pod/Boom wil in vliegen heb ik ondertussen ook een Futaba 401 gyro weten te bemachtigen en deze komt er dus voorlopig op te staan

Als deze kop er op komt:
Foto-WUMDL8US-D.jpg


Dan word deze aangestuurd met een Vstabi Blueline Full versie die ik hier ook nog heb liggen.

Ondertussen heb ik via duitsland ook al een Scale MiniFlash verlichtingsetje aangeschaft en die komt er dus ook in

Weer ondertussen contact opgenomen met een Electro motoren specialist
met de vraag ofdat de huidige stock Align 700Mx 480Kv wel goed is voor in een schaal romp en heb dus overwogen om een nieuwe scorpion of Pyro aan te gaan schaffen of te laten herwikkelen.
Op advies van Powerdekker heb ik ondertussen de huidige motor laten aanpassen en laten herwikkelen en word deze week weer thuis gestuurd.
Hier wat foto's ervan:

Oude situatie:
Foto-8DMB6FWI-D.jpg

Foto-MTGB7TEE-D.jpg


en nieuwe situatie:

Foto-FIKAFOLE-D.jpg

Foto-3MA6D4DF-D.jpg

Foto-DKANHQWX-D.jpg


de data is geworden:
YY wikkeling met 1.18mm draad voor ruwweg 53% meer koperinhoud dan voorheen. Dit is erg mild en zorgt voor voldoende stroombelastbaarheid t.o.v. de standaard wikkeling. De wikkeling is 1-laags uitgevoerd om zo koel mogelijk te lopen.
Kv gemeten: 474rpm/V.

Nieuwe as voor makkelijker onderhoud, ingekort op de lengte van de originele Align as.
Interne weerstand 18,6 mOhm.

De heli is reeds geheel gedemonteerd en ligt in stukken in mijn werk kamer om alles te controleren en op te bouwen.

Ik zal af en toe hier wat schrijven met de vorderingen van dit Winterproject

Tot zover.

Greetz
Jeroen
 
Ziet er een veelbelovend project uit, is overigens een mooie heli die Agusta.

Wordt leuk om te volgen en.................veel foto's sturen hé !

Suc6 met de bouw,

grtjs,
Ronny
 
Bedankt Ronny,

Het zal een langdurig projectje worden want ik wil er genoeg tijd in steken om deze af te krijgen.....dus af en toe zal ik idd wel eens wat posten hier.

Vandaag nog een andere ontvanger alvast besteld en dat word een Futaba R6208SB
Ik had al een 8 kan ontvanger liggen maar deze is met Sbus en zeker wat makkelijker om de Vstabi aan te sturen
dan heb ik nog wat kanalen extra over voor aansturing van de Retracs en verlichting set.

Ook vandaag een bestelling gedaan bij Vario voor Venster gummie
Normaal worden de vensters met 2Componenten lijm in de romp verlijmt maar ook wil ik dit graag netjes hebben en er voor gekozen dat deze in Raam rubbers word verlijmt in de romp wat een mooier en beter uit ziet als gewoonweg er maar in plakken.

Het mechaniek staat klaar om verder opgebouwd te worden
Heb ondertussen de hoofdrotor uit elkaar gehaald en nagezien ofdat er daadwerkelijk Loctide op de nodige boutjes was gedaan,tevens ook de staart rotor nagekeken/uit elkaar gehaald,zodat ik zeker weet dat het goed zit.

Als de motor weer binnen is ga ik hem weer verder opbouwen en dan Pod en Boom versie ervan (tijdelijk) maken om de boel mechanisch helemaal top te hebben en onder tussen gaan we dan door met het afmaken van de romp......

Totzover.

Jeroen

fotos zullen nog wel volgen
 
Kijk het begin is er:thumbsup:
Ja Jeroen als ik wat hebben wil dan kan ik nog best snel zijn:mrgreen:
Maar goed jij staat nu ook aan het begin van een mooi project.
Vooral die 4 blads rotorkop heeft mij interesse. Ik wil in de loop van volgend jaar een 5 bladskop op mijn Huges hebben, maar ben er nog niet uit welke.
Succes met je project, ik ga het zeker volgen.

mvg. Freddie
 
Mooie hely ben je aan het bouwen.

Van welk merk is die vier blads-roterkop?
Heb je er een linkje van?

Mvg. Richard

Hoi Richard, mss heb je hier wat aan?
Deze 2 firma's leveren deze kop
Ik heb bij deze een bestelling gedaan:
Sportsmoto Ltd RC Helicopter Specialists Sonix T Rex Gaui & Blade 400 suppliers

Nu ben ik verder gaan zoeken en deze heeft m ook liggen
JustScale - Excellence in RC Scale Helicopters maar word geleverd ZONDER swash en linkjes..

Gr
Jeroen
 
Hoi Jeroen,

Ik vlieg op m'n ecureuil met dezelfde kop als jij vermeld (maar dan in driebladsversie) en heb deze besteld bij "justscale", één van de leveranciers die je vernoemt. De swash en de linkjes ziin, in tegenstelling tot wat je schrijft, wel in de levering inbegrepen hoor :D.

full


grtjs,
Ronny
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jeroen,

Ik vlieg op m'n ecureuil met dezelfde kop als jij vermeld (maar dan in driebladsversie) en heb deze besteld bij "justscale", één van de leveranciers die je vernoemt De swash en de linkjes ziin, in tegenstelling tot wat je schrijft, wel in de levering inbegrepen hoor :D.



grtjs,
Ronny

Tis idd een mooie kop
Klopt ook wel wat je zegt "normaal"zit de swash en linkjes er bij, bij deze leverancier, maar hij verkoop ze tegenwoordig los zonder toebehoren dus alleen de kop om het mogelijk te maken voor heli's met 90 gr aan sturing.
Hij kan het wel los leveren das geen probleem maar hij heeft het niet op voorraad momenteel..alleen de kop los is op voorraad.


Jeroen
 
Mooi project.
Ook vanuit België wordt het gevolgd.
Succes met de bouw,... maak er iets moois van.

Heligroeten,

Nick
 
Bedankt Nick,

Ik lees met heel veel bewonderingen jullie ervaringen,bouwdraadjes uit Belgie mbt schaal heli's en leer er zeer veel van door de verhalen en aanpassingen e.d. te lezen......

Ik ben maar een :n00b: mbt schaal heli's dus adviezen zijn altijd welkom.

Gegroet

Jeroen
 
@corsairk zijn dat de kunstof bladen die sportsmoto ook verkoopt
hoe bevallen die wat is je ervaring met deze bladen.

Jeroen welke hoofdbladen ga jij gebruiken ?

Heb ook net de 4 blad kop besteld voor een T-rex 600 levertijd ongeveer 2 weken
maar die kunstof bladen nog niet ik twijfel daar nog over het lijkt me wat slapjes .

Jan
 
@corsairk zijn dat de kunstof bladen die sportsmoto ook verkoopt
hoe bevallen die wat is je ervaring met deze bladen.

Jeroen welke hoofdbladen ga jij gebruiken ?

Heb ook net de 4 blad kop besteld voor een T-rex 600 levertijd ongeveer 2 weken
maar die kunstof bladen nog niet ik twijfel daar nog over het lijkt me wat slapjes .

Jan

Hoi Jan,

Ronny (Corsairk) heeft de Spinblade's Matt Black edition,geen kunstof, in zijn draadje hier op MBF gelezen.(ook ook via PM contact gehad)

Als ik mijn kop binnen krijg tzt dan bestel ik ook de Matt Black 700 blade's
Ik heb met Spinblade's contact gehad en bij bestelling moet ik wel even door geven dat ik een Bolt hole van 5mm moet hebben omdat de koppen met een 5mm Bolt hole zijn uitgevoerd ipv 4mm en dat is geen probleem

Jan, waar heb jij de kop besteld ook bij Sportsmoto UK??

gr
Jeroen
 
Ja die heb ik bij sportsmoto besteld 22/11/2013 ik ontving een mail dat ze over 2 week weer binnen waren.
Dus ook niet die kunstofbladen dan denk ik ook dat ik voor de spinblades ga.

Ik ben toevallig ook met de Agusta A109 bezig.

Jan
 
Ja die heb ik bij sportsmoto besteld 22/11/2013 ik ontving een mail dat ze over 2 week weer binnen waren.
Dus ook niet die kunstofbladen dan denk ik ook dat ik voor de spinblades ga.

Ik ben toevallig ook met de Agusta A109 bezig.

Jan

Das mooi........

Leuk dat je ook met een Agusta A109 bezig bent,
Welk merk romp gaat er om de Trex600 ??
Grappig ook dat je redelijk dicht bij mij woont....

S6 en open ook een draadje dan kunnen we dat ook bekijken....

Jeroen
 
T-trex 600 elf 12 s met een 700 staart, compleet boven in de romp gebouwd
dus mechaniek afgezaagd net onder de tandwiel door waardoor de hele cabine ruimte vrij is.
Romp is van MARVEL-CRAFT ligt er al 3 jaar volgens mij is het exact de zelfde romp.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt Mijn romp is ook van Marvel-Craft...

Ben wel benieuwd naar wat foto's van je bouw en zeker naar dat doorgezaagde frame,en hoe je bevestiging is..etc,etc

Jeroen
 
@ Jan,

Mijn blades zijn, zoals Jeroen reeds zei, van Spinblades. Met name de "Matt Black Scale 3-blad 600" en ze bevallen me zeer goed. Ik heb indertijd de erop gelijkende blades voor m'n heckrotor meebesteld, kwestie van het een beetje "à sortie" te houden. De hoofdblades zijn zééér smal maar geven, omwille van de S-slag, toch voldoende lift. Hier was ik in eerste instantie toch een beetje bang voor, maar dit bleek ongegrond.

Suc6 met jullie projecten allemaal, ik volg ze met veel interesse.

grts,
Ronny
 
Een kleine update van de vorderingen.......

Het complete mechaniek is uit elkaar geweest dus het HELE mechaniek wel te verstaan,want alles moest grondig gecontroleerd worden en heb hem dus vanaf de 1e schroef geheel weer opgebouwd.

Een klein probleempje kwam ik tegen nouja een probleempje het is meer een aanpassing voor een electronica plaatsing
Nu zit er op het mechaniek een plaatsing voor de Gyro op het voorste gedeelte van de electronicamount maar na wat passen en wat meten met het mechaniek in de romp komt deze plaats niet goed uit voor de (tijdelijke) gyro plaatsing.
Als ik hem op de originele plaats zou plaatsen dan zou deze gyro 401 net tegen de romp aan komen als het mechaniek in de romp zou staan dus heb een andere plaats gezocht voor deze gyro (later ook de sensor van de Vstabi komt hier te staan)
Achter op het mechaniek zit een ESC mount schuin in het mechaniek geplaatst en boven de boom en daar wilde ik wel de gyro plaatsen,maarja deze staat schuin en niet bevordelijk voor de gyro sensor.
Het frame lag toch al uit elkaar en heb deze ESC mount 90gr gedraaid en deze tussen de frame helften gemonteerd (ingelijmd met epoxy)
de boel goed uitgericht en laten drogen...

Foto-NOKT4MIR-D.jpg


Verder is het hele mechaniek weer opgebouwd en staat geheel klaar met electronica er ingebouwd en wel.
De ESC plaats die origineel achterop hoort te zijn waar nu de gyro sensor zit is verplaatst naar voor op het electronica mount op het schuine gedeelte wat op zich geen probleem geeft en niets in de romp raakt.
De ESC Kontronik 80HV heeft een interne BEC dus voorlopig om deze heli als pod/boom te vliegen laat ik het ook zo en straks komt er als voeding voor de ontvanger/electronica 2 aparte 2S lipo's in voor de voeding van electronica e.d.

De volgende stap is de electronica geheel af gaan stellen en dan kan deze weer de lucht in als Pod en boom heli om hem verder af te stellen

hier wat foto's van het geheel en mijn "kleine" hobby kamertje:

Foto-VRXFC86G-D.jpg

Foto-B43XT4JU-D.jpg

Foto-CY6PKRUH-D.jpg

Foto-6ZHHIDQF-D.jpg

Foto-SPVIACA6-D.jpg



Tot zover de update,nu weer aan de slag met het verder in elkaar zetten van het mechaniek,de boom moet er nog op en dan de electronica in/af stellen

Groetjes,
Jeroen


PS een kleine update van de bestelde 4 bladskop....... deze word waarschijnlijk rond de kerst of pas in de 2e week van Januari geleverd
op zich geen probleem maar net in de 2e week van januari ga ik 4 weken op vakantie....:cool:
 
Zo het Pod en Boom mechaniek staat weer klaar om geremaidend te worden....

Kontronik 80HV ESC staat afgesteld in een lage waarde(gascurve's norm 0-25-25-25-25, Idl1 45-45-45-45-45 en Idl 2 op flat 70 voorlopig wss gebruik ik deze helemaal niet maar heb hem vast ingesteld) en die zal ik met de Skytach op het veld na meten..uitgangs punt is om met een zeer laag toeren tal deze heli te gaan vliegen,nouja laag.....met de andere rexjes vlieg ik FBL tussen de 1950 en 2100Rpm en met deze bird wil ik rond de 1500 a 1600Rpm Max uit komen maar dat kan ik alleen maar controleren met een Skytach op het veld.

Ook de pitch curven is nu anders ingesteld als ik gewent ben met de andere rexjes vlieg ik op 3D instellingen dus -13/0/+13
Dit mechaniek komt straks in de romp te zitten en heb daar alvast een pitch curve van -4 midpitch +5 en max +10gr ingesteld
Vroeger met me andere heli's vloog ik ook zo met deze waardes en zal vast wel weer wennen zijn...
De reden voor deze pitch curve's zijn als deze in de romp staat en met 4 bladskop dan hoeft het ook niet zo groot te zijn die curves
zeker als het straks 1 geheel is in de romp en een stukje zwaarder zal zijn als nu en dan zakt ie toch als een "baksteen"met dat gewicht
Mss moet ik hier nog wat in aan passen maar dat kan allemaal electronisch zodat de linkjes niet meer versteld hoeven te worden
Als de 4 bladskop er op staat gaan we weer opnieuw beginnen maar dat is een bewuste keuze.....
De GY401 staat ook ingesteld op basis waarde en zal deze vast en zeker nog moeten aanpassen.
Ook zal ik alleen in normal rate gaan vliegen om vast weer te wennen aan dit vlieg gedrag want ondertussen met al me andere heli's vlieg ik op avcs mode maar wil dit zeker niet gaan gebruiken in deze schaal heli.
Ik ben een beetje verwent met avcs rate tegenwoordig door de electronica van tegenwoordige tijd maar vroeger vloog ik niet anders als normal rate en dat zal wel weer effe wennen gaan worden met het vlieg gedrag

Foto-COKQLCKE-D.jpg

Foto-WF8YGQH7-D.jpg


(op de foto's zie ik de staartvinnen nog niet gemonteerd maar zitten er ondertussen ook al op)

Zo nu maar wachten op een beetje Remaiden weer.....
Ondertussen gaan we een kleine start maken met de romp...en heb daar veel zin in om mee te gaan beginnen..en voorlopig heb ik daar al het materiaal voor binnen om hem af te maken(op de 4 bladskop na)

Gr
Jeroen
 
Back
Top